بنتنر: به سبک زندگی با پول خیلی علاقه‌مند شده بودم
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

نیکلاس بنتنر مهاجم پرحاشیه دانمارکی پیشین آرسنال از دلایلی که زندگی حرفه‌ای‌اش را تحت‌تأثیر قرار داده، می‌گوید.

خبرورزشی - بی‌شک نیکلاس بنتنر نماد یک استعداد سقوط ‌کرده است، مهاجمی که در تیم‌های بزرگی همچون آرسنال، یوونتوس، ولفسبورگ، ساندرلند، بیرمنگام و ناتینگام‌فارست عضویت داشت و پس از حواشی بسیار به جایی رسیده که در ۳۲ سالگی تیمی برای خودش پیدا نکرده و از سر اجبار برای تیم «تارنبی» در دسته چهارم دانمارک بازی می‌کند. او که اخیراً تصمیم گرفته کتابی هم از زندگینامه‌اش با کمک «رون اسکیوم نیلسن» روزنامه‌نگار دانمارکی بنویسد، در مصاحبه‌ای جالب با نشریه «گاردین» از دلایلی می‌گوید که زندگی حرفه‌ای‌اش را تحت‌تأثیر قرار داد. بخش‌هایی از این گفت‌وگوی بلند را می‌خوانید.

زندگی همراه با پول

ساعت ۳ بامداد روزی در تابستان ۲۰۱۱، وقتی نیکلاس فقط ۲۳ سال سن داشته، شروع به لغزش کرد. او وارد کازینوی موردعلاقه‌اش در لندن شد و یادآور می‌شود: «خیلی شرایط عادی نداشتم. قرمز، سیاه، قرمز، سیاه، چقدر می‌تواند سخت باشد؟ بعد از ۹۰ دقیقه ۴۰۰ هزار پوند باختم. دیگر پولی نداشتم. از حساب بانکی‌ام بیش از حد استفاده کرده بودم و اگر شانسم برنگردد ورشکست می‌شوم. آبی به صورتم پاشیدم و صندوق‌دار را پیدا کردم تا ۵۰ هزار پوند دیگر ژتون بگیرم.» زرق و برق و ثروت در لیگ برتر او را اغوا کرده بود. بنتنر این مسئله را قبول می‌کند و می‌گوید: «بیش از حد به سبک زندگی همراه با پول علاقه‌مند شده بودم. می‌خواهم به عقب برگردم و با چکش به سر آن پسر جوان بزنم. به او بفهمانم توانایی خاصی دارد که باید از آن مراقبت کند.»

بازگشت به عقب

حالا نیکلاس بنتنر در کپنهاگ است و دوست روزنامه‌نگارش به او کمک می‌کند کتابی بی‌رحمانه از اشتباهاتی که مرتکب شده و درس‌هایی که آموخته بنویسد. نیکلاس با سر تکان دادن، می‌گوید: «قطعاً تأسف می‌خورم که کارم را مثبت‌تر دنبال نکرده‌ام. نگاه به گذشته قطعاً باعث ناراحتی من می‌شود، چراکه لحظاتی وجود دارد که صحبت کردن درباره آنها بسیار آسیب‌پذیر خواهد بود و دشوار است. نمی‌توانستم بیوگرافی ورزشی دیگری بنویسم که خودم را ستایش کنم.» البته نیکلاس به یاد می‌آورد از آن ضرر ۴۰۰ هزار پوندی بخش زیادی را برگردانده و در این باره می‌گوید: «وقتی کم و بیش شکسته‌اید، باعث می‌شود فکر کنید باید متوقف شود. من ۴۰۰ هزار پوند باخته بودم اما در واقع مقداری از آن را پس گرفتم.» آن روز صبح خورشید که طلوع کرد ضرر بنتنر به ۲۰ هزار پوند کاهش پیدا کرده بود.

آن گل دربی شمال لندن

۴ سال قبل از آن روزها بنتنر بهترین روزها را تجربه کرده بود، وقتی ۲ ثانیه بعد از اینکه به‌عنوان یار تعویضی در دیدار آرسنال مقابل تاتنهام وارد زمین شد، کرنر سسک فابرگاس را با ضربه سر تبدیل به گل کرد. بنتنر درباره آن دوران می‌گوید: «۱۰۰ درصد در آرسنال پذیرفته شدم. به تازگی اولین گلم را در لیگ برتر زده بودم و مقابل تاتنهام هم بود. شما نمی‌توانید شروعی بهتر بنویسید.» آن ضربه سر توسط ورزشکاری که قدرت و مهارت داشت، آرسن ونگر را متقاعد کرد توانایی تبدیل شدن به یکی از بازیکنان اصلی آرسنال را دارد. او ۱۶ سالگی دانمارک را برای پیوستن به آرسنال ترک کرد و احساس عمیق خودباوری را داشت. وقتی او عمیقاً در زرق و برق زندگی فرو رفت، عنوان مسخره «لُرد بنتنر» را گرفت.

پسر جزیره

نیکلاس بزرگ‌شده جزیره شنی «آما» در نزدیکی کپنهاگ است، جایی که فرصت‌ها محدود بودند. بنتنر درباره جایی که در آن بزرگ‌شده می‌گوید: «آما جایی متعلق به قشر پایین است و معمولاً مردم پایتخت دانمارک ساکنین آن را تحقیر می‌کنند. تا سال ۱۹۷۰ این جزیره برای تخلیه فاضلاب استفاده می‌شد. زندگی در این منطقه سخت است اما مردم آما به یکدیگر کمک می‌کنند.» با وجود محیط غیرجذاب، نیکلاس در خانواده‌ای بزرگ شد که با خود را ناچیز شمردن، بیگانه بودند. او درباره قوانین خانواده صحبت می‌کند: «۱۵ قانون خانواده بنتنر به یخچال وصل شدند. قانون اول: شما فکر کنید خاص هستید. قانون دوم: شما هر آنچه به آن فکر می‌کنید را می‌توانید انجام دهید.» با این حال نیکلاس پدرش را به‌عنوان الگوی خوب قرار نداد. در قوانین بنتنر همیشه برای اشتباهات‌شان ‌فرد دیگری مقصر است. این فکر نیکلاس را به انحراف کشانده است: «احساس بهترین بودن، هنوز هم من را آزار می‌دهد. حالا برای گفتن کلمه «متأسفم» بهتر شده‌ام اما هنوز هم روی آن کار می‌کنم، چراکه به طور طبیعی روی زبانم نمی‌آید.» او درباره ارتباط با پدرش هم می‌گوید: «راهی که من عشق به پدرم را تجربه کردم، وقتی بود که در فوتبال موفق شدم. خودباوری راهی است که به شما جایزه می‌دهد. به روشی که او همیشه پشت من بود، او شگفت‌انگیزترین پدر بود اما راه او همیشه درست نبود و وقتی من حرفه‌ای شدم و پول زیادی درآوردم، تعادل در روابط‌مان از بین رفت.» نیکلاس با سر تکان دادن می‌گوید سال‌هاست با پدرش صحبت نکرده.

رابطه با ونگر

نیکلاس بنتنر واقعاً به یک نفر نیاز داشت که کنترلش کند. آرسن ونگر باهوش و دلسوز بود اما باید برای کمک به بازیکن جوان دانمارکی موضع سخت‌تری می‌گرفت. بنتنر درباره ارتباطش با ونگر می‌گوید: «کار او دشوار بود، برای اینکه نمی‌توانست روی یک نفر تمرکز کند و فقط برای او وقت بگذارد. فکر کنم اگر چهره قوی‌تری داشتم می‌توانستم تفاوت ایجاد کنم اما من و آرسن رابطه خوبی داشتیم و احترام فوق‌العاده‌ای برای او قائلم. من او را مسئول هیچ‌ چیزی نمی‌دانم، برای اینکه همیشه صادق بود و می‌فهمید چیزهایی وجود دارد که به آنها افتخار نمی‌کنم.» بنتنر که با اشتباهاتش قضاوت شده، ادامه می‌دهد: «می‌خواستم خودم را به‌عنوان یک‌ فرد در زمین نشان دهم و نیاز به خودباوری داشتم. با این حال هرگز خودم را مقابل تیم قرار ندادم و سعی نکردم پسری باشم که نبودم. با خودم صادق باشم، برای اینکه سعی نمی‌کنم فردی عادی باشم. می‌خواهم نظرم را بدهم.»

پیشنهاد جدید

بنتنر در آستانه پذیرفتن پیشنهادی از چین بود که همه‌گیری ویروس کرونا اتفاق افتاد. با این حال نیکلاس برای فوتبال بازی کردن اشتیاق دارد و در این باره بیان می‌کند: «صادقانه بگویم، جدا از اینکه پسرم متولد شده و وقتم را با او سپری می‌کنم، هیچ چیزی بیشتر از فوتبال به من لذت نمی‌دهد. البته اکنون با کرونا کمی مشکل است. اگر پیشنهادی به‌عنوان یک بازیکن مطرح شود، به آن نگاه می‌کنم. اگر این‌گونه نباشد، برای فصل بعد آماده می‌شوم.»

برنامه تلویزیونی

نیکلاس که یک سلبریتی در دانمارک است، این روزها همراه با نامزدش «فیلین روپستورف» در یک برنامه تلویزیونی واقعی شرکت می‌کند و در این باره توضیح می‌دهد: «این برنامه برای ۹ ماه است که اجرا می‌شود. مردم آن را دوست دارند، مثل کتاب زندگینامه‌ام. صادقانه بگویم، ما فقط یک زندگی کامل را نشان نمی‌دهیم، ما در حال نشان دادن یک رابطه مناسب با فراز و نشیب‌ها هستیم.»

مدیر

جالب است بدانید نیکلاس بنتنر در حال آماده شدن برای تبدیل شدن به یک مدیر فوتبالی است. ستاره افول‌کرده دانمارکی در این باره اظهار داشت: «این جاه‌طلبی من است و در ماه دسامبر یک دوره مدیریت را شروع می‌کنم. ابتدا باید امتحانات را پشت‌سر بگذارم. خوشبختانه دوستان زیادی در فوتبال دارم که می‌توانم در کنارشان تجربه کسب کنم.» بنتنر درباره کمک به فوتبالیست‌های جوان با استفاده از تجربیاتش از اشتباهاتی که کرده هم بیان کرد: «فکر می‌کنم این یکی از نقاط قوت من خواهد بود. آگاهی درباره زندگی مردم خواهم داشت، همان‌طور که خودم آن را تجربه کردم. خوش‌شانس هستم که زیر نظر برخی از مربیان عالی بازی کردم، بنابراین شاید از جهاتی یک قدم جلوتر باشم.»

آرسنال

نیکلاس از هم‌تیمی سابقش میکل آرتتا که در حال حاضر سرمربی آرسنال است تعریف می‌کند و می‌گوید: «بی‌هیچ تردیدی او تعهد، ارائه و قدرت رهبری داشت. او کسی بود که همیشه از راه مربیگری می‌گذشت و کسی بود که می‌توانستی برای مشاوره به او مراجعه کنی.» بنتنر با اعلام اینکه بازی‌های آرسنال را دنبال می‌کند، گفت: «من تمام بازی‌های آرسنال را که بتوانم می‌بینم و حتی وقتی اتفاقی در مورد آرسنال می‌افتد تلفن من صدا می‌دهد.»

صلح با گذشته

مثل اینکه بنتنر با گذشته‌اش در صلح است. او در این باره بیان می‌کند: «بله، من از آنچه که به دست‌ آورده‌ام، احساس افتخار می‌کنم. زندگی هیجان‌انگیزی داشته‌ام. فقط ۳۲ سال سن دارم. زندگی بیشتری از این پیش‌رو دارم و اهداف زیادی دارم که سعی می‌کنم به آنها برسم. مثل خیلی از فوتبالیست‌های حرفه‌ای که به پایان راه‌شان می‌رسند. بهترین راه برای دیدن آن این است که هنوز دوسومِ زندگی‌ام در پیش خواهد بود.»

نیکلاس بنتنر

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی