پاگشاهای خوش‌قدم استقلال
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

استقلالی‌ها طی چند فصل اخیر همواره هفته‌های آغازین را ضعیف آغاز کرده‌اند و این مسئله در قهرمان نشدن آنها نقش بسیار پررنگی ایفا کرده است. نکته جالب توجه این است که اتفاقاً استقلال در بازی‌های برگزارشده هفته اول طی تمام ادوار لیگ برتر عملکرد خوبی داشته و در بالغ بر 55 درصد آنها پیروز شده است اما معمولاً دردسرها از هفته دوم برای این تیم شروع می‌شود.

به گزارش خبرورزشی، شمارش معکوس برای آغاز فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر آغاز شده و 16 روز دیگر بیستمین دوره این مسابقات استارت خواهد خورد. پیکارهایی که طی چهار فصل گذشته فقط پرسپولیس را به عنوان قهرمان دیده و کاملاً بدیهی است سایر مدعیان قهرمانی در این فصل اسب خودشان را زین کرده‌اند تا شاگردان یحیی گل‌محمدی را از اوج، پایین ‌آورند. بدون هیچ شک و تردیدی استقلال هرقدر هم مشکلات فنی، حاشیه‌ای و مالی داشته باشد، در تمام ادوار لیگ برتر تحت عنوان مدعی یا مدافع عنوان قهرمانی وارد زمین می‌شود و بسیار کار اشتباهی است اگر در معادلات فتح این مسابقات قسمتی را برای مردان آبی‌پوش پایتخت در نظر نگرفت. البته استقلالی‌ها طی چند فصل اخیر همواره هفته‌های آغازین را ضعیف آغاز کرده‌اند و این مسئله در قهرمان نشدن آنها نقش بسیار پررنگی ایفا کرده است. نکته جالب توجه این است که اتفاقاً استقلال در بازی‌های برگزارشده هفته اول طی تمام ادوار لیگ برتر عملکرد خوبی داشته و در بالغ بر 55 درصد آنها پیروز شده است اما معمولاً دردسرها از هفته دوم برای این تیم شروع می‌شود!

بد نیست آمار کلی استقلال در هفته اول تمام دوره‌های برگزار شده لیگ برتر را به اتفاق همدیگر مرور کنیم و نگاهی هم به مسائل حاشیه‌ای مرتبط با آن داشته باشیم.

استارت با مساوی

لیگ برتر در حالی برای اولین بار از پاییز سال 80 آغاز شد که استقلال مقابل برق شیراز به تساوی یک - یک رسید و این مسابقات را با مساوی آغاز کرد. آبی‌پوشان در هفته دوم همان فصل شکست سنگین 3 بر یک را مقابل پاس تهران متحمل شدند. هر دو تیمی که از استقلال امتیاز گرفتند، متأسفانه حالا دیگر در سطح اول فوتبال کشورمان هیچ جایگاهی ندارند.

البته اولین برد استقلال در اولین هفته ادوار لیگ برتر، جدال افتتاحیه دوره دوم این مسابقات بود که آبی‌ها با حساب 3 بر یک پاس را شکست دادند و انتقام فصل قبل را به نوعی از مردان همایون شاهرخی گرفتند.

پیروزی‌های متوالی

یکی از نکات جالب توجه در دیدارهای آغازین استقلال، پیروزی‌های متوالی این تیم در هفته نخست فصل‌های پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم و دهم رقابت‌های لیگ برتر است. آبی‌ها در همه دوره‌هایی که برشمردیم، لیگ برتر را با پیروزی آغاز کردند و به نوعی پنج برد متوالی در جدال‌های افتتاحیه خودشان دارند. پیروزی‌هایی که محمود فکری سرمربی کنونی استقلال نیز در برخی از آنها تحت عنوان بازیکن حضور داشت و البته صمد مرفاوی مدیر فنی حال حاضر استقلال، در هر پنج مسابقه‌ای که توصیف آن رفت، مربی یا سرمربی آبی‌پوشان پایتخت بوده است.

کارنامه قابل قبول

به طور کلی طی 19 دوره برگزار شده پیکارهای لیگ برتر، استقلال در هفته‌های اول این مسابقات 11 مرتبه با پیروزی میدان را ترک کرده و حالا محمود فکری این وظیفه را دارد تا در جدال مقابل مس رفسنجان کاری کند تا استقلال برای دوازدهمین مرتبه لیگ برتر را با برتری استارت بزند. البته این تیم 6 مرتبه نیز در هفته اول مسابقات با تساوی از میدان خارج شده و امتیازات را تقسیم کرده است.

برتری در ابتدا، قهرمانی در انتها

یکی از نکات قابل تأمل کارنامه استقلال در لیگ برتر، ارتباط مستقیم نتیجه هفته اول فصل با عنوان کسب شده در انتهای مسابقات توسط آبی‌پوشان است. استقلال در ادوار پنجم، هشتم و دوازدهم رقابت‌های مذکور عنوان قهرمانی را مال خود کرده و کاپ را بالای سر برده است. وجه اشتراک هر سه فصل مورد نظر این است که استقلال در همه آنها بازی هفته اول خودش را با پیروزی تمام کرد. البته این نکته را نیز نباید فراموش کنیم که آخرین پیروزی استقلال در هفته آغازین رقابت‌ها به تابستان سال 94 بازمی‌گردد و توقع هواداران است تا این طلسم پنج ساله شکسته شود.

فقط 2 شکست

استقلال تا افتتاحیه هفدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر به نوعی رکوردی منحصر به‌فرد داشت و تنها تیمی محسوب می‌شد که در تمام ادوار این مسابقات حضور داشته و هرگز بازی‌ها را با ناکامی استارت نزده است اما این رکورد ارزشمند تابستان سال 96 در آبادان شکسته شد و استقلال مقابل صنعت نفت با دست خالی زمین را ترک کرد تا برای اولین بار لیگ برتر را با شکست استارت زده باشد و چنین اتفاق تلخی در کارنامه مربیگری علیرضا منصوریان ثبت شود. البته این اتفاق ناگوار برای آبی‌پوشان و آبی‌دوستان تابستان سال گذشته نیز تکرار شد. استقلال در تبریز با یک گل مسابقه را به ماشین‌سازی واگذار کرد و فصل برایش با ناکامی آغاز شد. حالا باید ببینیم پاگشای این فصل لیگ برتر مقابل مس رفسنجان چه سرنوشتی را برای محمود فکری و شاگردانش رقم می‌زند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۳
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • ناشناس IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    باید یا خسروانی از گور بلند کنند یا محمود احمدی نژاد رییس جمهور بشه
    • مکتب عبده LU ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
      مگه خسروانی چیکارت کرده که اینجوری ازش کینه داری؟
  • تاج کبیر IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
    ناشناس یه جوابی بهت دادم ابدار که حیف سانسور ورزشی لنگی منتشرش نکرده شما و کل لنگیا کجای کارین که در مورد دیگران واز گور در اووردنشون صحبت میکنین تیمسار خسرووانی فقید از مدیران خوش سابقه ای بوده که کشور ایران به خودش دیده فقط کافیه اخرین ویدیویی که ازش هست رو ببینی میفهمی این بزرگمرد کی بوده و چه ارزوهایی واسه فوتبال ایران داشته برو دلت رو به امثال کنعانی و فرشچی خوش کن

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی