هفته اول لیگ قهرمانان اروپا؛ قهرمان‌ها و پرافتخارترین‌ها
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

در شب دوم از اولین هفته لیگ قهرمانان اروپا، بایرن‌مونیخِ قهرمان در خانه به مصاف اتلتیکومادرید خواهد رفت، در حالی که لیورپول قهرمان دو فصل پیش و رئال‌مادرید پرافتخارترین تیم تورنمنت هم امشب کارشان را شروع خواهند کرد.

خبرورزشی/ لیگ قهرمانان اروپا؛ در شب دوم از هفته اول مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا، شاهد ورود بایرن‌مونیخ قهرمان فصل قبل، لیورپول قهرمان دو فصل قبل، رئال‌مادرید پرافتخارترین تیم تورنمنت، اتلتیکومادرید، اینتر و منچسترسیتی خواهیم بود. 

گروه A‌؛ گروه دوجانبه
باز هم بایرن و اتلتیکو؛ نبردی که برای هر دو تیم خاطرات تلخ و شیرینی داشته. ۳ برد، یک تساوی و ۲ شکست برای بایرن در این بازی ثبت شده. ۸ گل مونیخی‌ها زده‌اند و ۴ گل حاصل کار مادریدی‌ها بوده. حالا مدافع عنوان قهرمانی در مهم‌ترین بازی‌اش در مرحله گروهی همان هفته اول باید بازی کند. بایرن با شکست سنگین از هوفنهایم نشان داد در روزهای پرفشار تیم ایده‌آل هانسی فلیک هم شکست‌ناپذیر نیست. در سمت مقابل تیم دیگو سیمئونه تنها تیم لالیگا اسپانیا بوده که هنوز باختی نداشته. نکته جالب این اینکه اتلتیکو فقط یک گل در ۴ بازی خورده، در حالی که بایرن همه تیم‌ها را نابود می‌کند و ۱۷ گل در ۴ بازی به ثمر رسانده. فصل قبل بایرن در تنها ۱۱ بازی ۴۳ گل زد و میانگین ۳.۹ گل زده در هر بازی را ثبت کرد که بهترین آمار در تاریخ لیگ قهرمانان بود. بازی امشب باز هم نبرد دفاع سرسخت اتلتیکو و خط حمله کوبنده بایرن خواهد بود. نبرد بایرن و اتلتیکو یادآور یک فینال در سال ۱۹۷۴ هم هست. در آن فینال بایرن در بازی نخست به تساوی یک-یک مقابل اتلتیکو رسید و در بازی تکراری با ۴ گل برنده و قهرمان شد. فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۶ هم دو تیم هم‌گروه بودند که هر کدام در خانه خودش یک بر صفر پیروز شد. فصل قبل از آن اتلتیکو موفق شده بود بایرن را حذف کند. 

بعید است ردبول زالتسبورگ و لوکوموتیو مسکو مانعی برای صعود بایرن و اتلتیکو در این گروه باشند. پیش‌بینی اینکه این دو تیم برای حضور در لیگ اروپا رقابت کنند، دشوار نیست. این نخستین نبرد قهرمان بوندس‌لیگای اتریش و نایب‌قهرمان لیگ برتر روسیه است. ردبول یک تساوی و یک باخت در نبردهای قبلی مقابل حریف روسی‌اش که کراسنودار بوده، داشته. 

گروه B‌؛ زیزو، آنتونیو و قوطی کوکاکولا
زین‌الدین زیدان و تیم پرستاره‌اش وارد می‌شوند. پس از سال‌ها رئال‌مادرید بدون خرید بازیکن بزرگ فصل را شروع کرده، فصلی که ایده‌آل هم شروع نشده و همین هفته گذشته مقابل تیم کادیس که تازه‌وارد است، شکست خوردند. با این حال کهکشانی‌ها ۱۳ قهرمانی دارند و همیشه مدعی قهرمانی در لیگ قهرمانان هستند. گام اول‌شان در مقابل شاختار خواهد بود، تیم اوکراینی که فصل ۲۰۱۶-۲۰۱۵ در مرحله گروهی لیگ قهرمانان در هر ۲ بازی ۴ گل وارد دروازه‌اش کردند. فصل ۶ گل زده در ۵ بازی لالیگایی برای رئال کمی نگران‌کننده است. زیزو امیدوار است تیمش در لیگ قهرمانان جبران کند. شاختار در ۲۳ بازی مقابل تیم‌های لالیگایی ۵ برد، ۶ تساوی و ۱۴ شکست داشته. در فصل جدید هنوز نباخته‌اند اما صدرنشین لیگ برتر اوکراین هم نیستند. 

اینتر مدعی دوم صعود از این گروه و رقیب جدی رئال‌مادرید میزبان مونشن‌گلادباخ خواهد بود. یک برد، ۲ تساوی و یک شکست حاصل کار نراتزوری در نبردهای قبلی با کره‌اسب‌ها بوده است. گلادباخ که فصل قبل با مارکو رُز عالی نتیجه گرفت، این فصل در ۴ هفته نخست بوندس‌لیگا فقط یک برد داشته. در مقابل هم اینتر با شکست در دربی دلامادونینا به استقبال لیگ قهرمانان آمده. سال ۱۹۷۱ این دو تیم برای آخرین مرتبه به مصاف هم رفتند که دیداری عجیب بود. گلادباخ ۷ بر یک در خانه اینتر را برد اما پس از برخورد قوطی کوکاکولا به روبرتو بونیسنیا این بازی تکرار شد. بازی تکراری را اینتر ۴ بر ۲ برد و به نوعی یک قوطی نوشابه سرنوشت بازی را تغییر داد. 

گروه C‌؛ سیتی علیه ناکامی‌ها
اگر نگاهی به سابقه منچسترسیتی و پورتو بیندازیم، تیم پرتغالی را در اروپا تیم بزرگ‌تر و پرافتخارتری می‌بینیم. اژدهایان ۲ مرتبه قهرمان لیگ قهرمانان شده‌اند و جامی را گرفته‌اند که هنوز حسرت سیتیزن‌هاست. سیتی با پپ گواردیولا سودای قهرمانی اروپایی داشت اما خودِ پپ هم حالا حسرتش در قهرمانی لیگ قهرمانان از ۹ سال فراتر رفته. شروع منچسترسیتی در فصل جدید چنگی به دل نمی‌زند. ۷ امتیاز از ۴ بازی داشته‌اند، با این حال هفته پیش آرسنال را بردند. فصل قبل بعد از حذف رئال‌مادرید خیلی‌ها فکر می‌کردند پپ تیمش را به جایگاه خوبی برساند اما لیون مانع‌شان شد. اولین و آخرین رویارویی سیتی و پورتو به مرحله یک‌شانزدهم نهایی لیگ اروپا در فصل ۲۰۱۲-۲۰۱۱ برمی‌گردد که سیتی ۶ گل در ۲ بازی به حریف زد. پورتو در ۲ هفته اخیر مقابل ماریتیمو و اسپورتینگ پیروز نشده و این هواداران‌شان را نگران می‌کند. 

المپیاکوس میزبان مارسی خواهد بود. یونانی‌ها یک برد و ۳ باخت قبلاً مقابل تیم فرانسوی داشته‌اند. مارسی که یک قهرمانی هم در لیگ قهرمانان داشته، بعد از ۴ هفته پیروز نشدن هفته پیش بوردو را برد. المپیاکوس در ۱۵ بازی مقابل تیم‌های فرانسوی ۵ برد و ۱۰ شکست در پرونده‌اش ثبت شده. آخرین بازی دو تیم در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپای فصل ۲۰۱۲-۲۰۱۱ را المپیاکوس برد. بازی رفت همان فصل را مارسی در خانه حریف برده بود. 

گروه D‌؛ گروه تهاجمی
وقتی مراسم قرعه‌کشی انجام شد، باشگاه آژاکس واکنش جالبی نشان داد. آنها یادآوری کردند در گروهی قرار گرفته‌اند که همه می‌توانند از تماشای فوتبال‌هایی جذاب از تیم‌های تهاجمی لذت ببرند. اولین نبرد هلندی‌ها هم مقابل قهرمان فصل قبل لیگ برتر و قهرمان دو فصل قبل لیگ قهرمانان است. امشب در آمستردام، لیورپول با چالشی جدید روبه‌رو خواهد شد. بعد از کابوس دریافت ۷ گل از استون‌ویلا، نمایشی خوب در دربی مرسی‌ساید داشتند اما مصدومیت ویرجیل فان‌دایک ذهن یورگن کلوپ را به‌هم ریخته. خط دفاعی لیورپول در فصل جدید وضعیت خوبی نداشته و بیرون رفتن فان‌دایک برای چند ماه هم دردسرهای کلوپ را بیشتر کرده. آژاکس و لیورپول روی‌هم ۱۰ مرتبه قهرمان لیگ قهرمانان شده‌اند؛ هلندی‌ها ۴ مرتبه و انگلیسی‌ها ۶ مرتبه. آژاکس ۲۸ مرتبه مقابل تیم‌های انگلیسی قرار گرفته که ۹ برد داشته اما هیچ‌کدام مقابل لیورپول نبوده. یک تساوی و یک شکست با ۵ گل در سال ۱۹۶۶ مقابل قرمزهای مرسی‌ساید برای‌شان ثبت شده. انتظار می‌رود تیم اریک تن‌هاخ که بازیکنان پرشماری را به فوتبال اروپا معرفی کرده برای لیورپول چالش ایجاد کند. 

اما آتالانتا هم که باید امشب به مصاف میتیلند دانمارک برود را هم می‌توان مدعی صعود از گروه دانست. تیمی که فصل پیش تا یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا بالا آمد و گل‌های پرشماری که می‌زند تبدیل‌شان کرده به تیمی جذاب و دوست‌داشتنی. «لادئا» که فصل قبل ۱۱۶ گل در تمامی رقابت‌ها زد، این فصل را هم خوب شروع کرد و ۱۴ گل در ۴ هفته سری A به ثمر رسانده اما با شکست سنگین ۴ گل مقابل ناپولی گام به لیگ قهرمانان می‌گذارند. پیش از این ۲ مرتبه مقابل تیم‌های دانمارکی بازی کرده‌اند و حاصلش ۲ تساوی بدون‌گل مقابل کپنهاگن بوده. این نخستین جدال‌شان با میتیلیند، قهرمان سوپرلیگ دانمارک است. 
 

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی