دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
۹ |
۳
استقلال درس پس می‌دهد
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

پیروزی استقلال به این دلیل پرمعناتر است که از دل یک بازی خوب به دست آمد! نمایش استقلال، هم تمام مشخصه‌های از دیرباز به یادگار مانده را داشت و هم گوشههای پررنگی هم از آموزههای جدیدش را! استقلال، از همان روزگاری که تاج نام داشت، یک تیم صاحب تکنیک بود!

خبرورزشی/ اردشیر لارودی؛ یکم- در کنار استقلال، باید به نمایش خوب و فوتبال متفاوت نساجی قائمشهر هم اذعان کرد! و اتفاقاً هر دوی این برندهها با دو تیم تازه به لیگ برتر راه‌یافته روبه‌رو شدند! تازهواردهای اراکی ۳ گل از نساجی خوردند- ۳ گل غیر تصادفی- و قهرمان پارسال لیگ یک– مس رفسنجان، تیم آقای ربیعی- ۲ گل خوب و خوشنما و راضی‌کننده از استقلال! آیا میتوان این استقلال را تیم فکری که اصول و فلسفه مربیاش را نمایندگی میکند، دانست؟

از شهر خودرو هم باید یاد کرد که ۳- صفر بر ماشین بازی– ببخشید ماشین‌سازی- غلبه کرد! مهدی رحمتی، لذت مربیگری را چشید و کامش شیرین شد! ولی...  ولی برنده پیکار هفته اول، گلگهر بود که سپاهان را خوب و همه‌جانبه شکست داد! دربی مربیان را، امیر قلعهنویی از محرم نویدکیا برد! نخستین برخورد، در حساسترین نبرد و در شخصیترین پیکار، مال امیر شد! و این جای بحث دارد!

گلگهر تیم روز! سپاهان بازنده هفته!
دوم- سپاهان شاید حالا فهمیده باشد که «امیرانه» بازی کردن یعنی چه! و شاید روز شنبه ۱۷ آبان ۹۹، فهمیده باشد که حریفان ریز و درشتش در این چند سال، چرا و چطور به «سپاهان امیر» باخته‌اند! 
سپاهان در سیرجان بود که دانست، حریفانش چگونه با احساس ناخوش یک «مفت‌باز» بازی را به زردپوشان اصفهان باخته‌اند و دست از پا درازتر از زمین خارج شدهاند! گلگهر به تمام معنا، لذت بردن یک بازی کاملاً باخته را چشید! تیم امیر اول گل خورد و سپس گل زد و بعد، انگار که سوراخ دعا را پیدا کرده باشند! آنقدر آمدند و آنقدر پرفشار هم آمدند که ۲ گل دیگر نیز زدند! هر ۳ گل تیم گلگهر، مهر و امضای فوتبال «تیغی» و دنبال برنده شدن قلعهنویی را بر پای خود داشت! بحث این نیست که امیر، جور دیگری نمیتواند و راه دیگری بلد نیست، نه، کاملاً نه! مسئله این است که تیم امیر، آن‌جور بازی میکند که مربیاش میخواهد! یک راه پیچیده ولی آساننما! یک بازی فاقد حرکاتی که هنوز تبدیل به عادت نشده است و نمیشود! چون برای بردن، اصول سادهتری را بلد است! گلگهر با همین بازی ساده، هم یکی از مهمترین بازیهایش را برد! هم از یک شکست، یک پیروزی ساخت و هم تیم اول روز اول لیگ بیستم شد!

داوران خوب، داوری بی‌آزار
سوم- داوریها خوب بودند! حتی با وجود بیانیه فولاد اهواز که نقش داوران بازی فولاد- ذوبآهن را در نتیجه بازی، پررنگتر از همه عوامل دیگر میداند! داوران در روز اول، داوری کردند و نه تحمیل اراده و تنبیه تیمها! داوران را غلط ندیدیم ولی شواهدی از «لج»بازی را خواسته یا ناخواسته مشاهده کردیم که باید چنین نشانههایی را از عدم سلامت روح، در هیچ داوری و در هیچ داوریای، ندید!
داوریها خوب بود و خوب‌ترین داوری را از آقای رضا عادل دیدیم! مردی که بازی استقلال- مس رفسنجان را خراب نکرد و از شدت و حدت و سرعت و حرکت نینداخت و مسابقه را به سود خودش، قطع نکرد! به حسن اکرمی یادآور میشویم که داور خوب «باید» که در بازی حس نشود! نگفتیم که نباید در بازی و احساس شود! بلکه «باید» که حس نشود و باید زیر لبی هم نخندد که «خوب حالشو» گرفتم! داوران هفته اول، تقریباً همه سبکبال و سبکبار بودند، حتی موعود بنیادیفر و مهدی سیدعلی!

فکری و بازی مردانهاش
امیر و فوتبال رندانهاش

چهارم- هجوم مربیان موج نو– حالا نه خیلی زیاد نو- که به لیگ برتر هجوم آوردهاند، لیگ را به سمت تغییر پیش میبرد! چرا و به چه دلیل را نمیدانم– دنبالش نرفتهام تا بدانم- ولی در این یکی، دو ساله و به ویژه همین سال ۹۹، تعداد مربیان جوان بیشتر از هر وقت دیگر است! مربیانی که آمدهاند و نباید اجازه داد که فراریشان بدهند!
در هفته نخست لیگ بیستم، مهدی رحمتی با شهر خودرو، هم خوب بازی کرد و هم خوب برد! محمد ربیعی و مس رفسنجان، بد بازی نکردند اما کم آوردند و باختند! رسول خطیبی، معلوم نیست چه دردی دارد که هم در اراک ۳ گل خورد و هم استعفا کرد! محرم نویدکیا هم یک باره پوست انداخت و کاملاً زیر و زبر شد! 

محمود و امیر، محرم زخمی شده
پنجم- محمود فکری نشان داد که میداند چه گفت و چرا گفت، وقتی که گفت:

...صدای تکل زدن بچههای من را، پای تلویزیون هم باید بشنوند! فوتبال استقلال، از فوتبالهای دوآتشه است! 
و اما کار بزرگی که گلگهر انجامش داد! سپاهان همان‌جور که همه را می‌برد به قلعهنویی باخت! سپاهان، کاملاً سپاهانی باخت! محرم میتواند به وادی پشیمانی روی بیاورد و این ترجیعبند را زمزمه کند: ...نونت نبود، آبت نبود، مربی گشتنت چه بود؟ ولی نه! محرم همین اندازه که بفهمد عالم بازیکنی با عالم مربیگری دوتاست، قلق کار دستش میآید!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۹
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • با حقارت شرم استقلالی هستم IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    حالا خوبه مس که تازه اومده تو لیگ برتر بردن چقدر هوچی گری میکنید اخه
    • امید IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
      اصلا مشخصه لنگی نیستی...خخخ .. آخه همین مس که بازی دوستانه سه تایی کرد لنگو که...
  • :) IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    بنظرم اینجور یکطرفه به قاضی رفتن و نقد کردن اصلا درست نبودش و بنظرم بیشتر زدن طرف مهم بودش تو این متن! هفته اول لیگ هسش، بودن تیم هایی که تا هفته پنجم بالای جدول بودن اما اخر فصل سقوط سختی داشتن! مطمئننا محرم نویدکیا اندازه تمام مربیان دگ شانس مربیگری و موفق شدن رو داره فقط تیمش به چند هفته زمان نیاز داره. در مورد سابقه و اینحرفها هم ک دگ صحبتش نکنیم بهتره دوسال بهترین تیم حال حاظر جهان با مربی اوج گرفته که هیچ سابقه‌ای نداشته، بله منظورم بایرن مونیخ هسش... پ.ن: نه تیم امیر و محمود تو بازی اول محک خوردند و نه محرم نویدکیا مردود شدش.
  • با افتخار استقلالی ام IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    محمود خان فکری عزیز مراقب تیم باش.. نباید با یه برد تیم وبازیکنان غرور بگیرن..در زمان تعطیلی لیگ هم باید بازی تدارکاتی برگزار بشه..و تمرینات سخت و سنگین انجام بشه.. بدن بازیکن باید اینقدر تمرین کنه و به اصطلاح شلاق بخوره تا از سستی و کاهلی بیرون بیاد..یاعلی
  • ابرام US ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    ایکه گویند همه تو را اِس اِس ....... درس خود پَس بده مکن فِس فِس ===== =====فتحه و ضمه اش مگیر٬ تو سخت ....... ایکه هم پَس پَسی و هم پِس پِس ====== التما س دعا همه دارند ................. ای تو چشم امید ِ ما ٬ اِس اِ س
  • عارف IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    بسیار عالی بود استاد لارودی و همیشه سلامت باشی تا بنویسی و ما لذت ببریم
  • عارف IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    بسیار عالی بود استاد لارودی و همیشه سلامت باشی تا بنویسی و ما لذت ببریم
  • احسان IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    سپاهان حالا حالا قهرمان عشق سپاهان نویدکیا
  • علیرضا IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    سلام عشق سپاهان ارثیه پدرمه. 38ساله هوادار این تیمم. فقط نگرانم. نگران سپاهان که نکنه با انتخاب محرم خوده محرما از بین بره. امیدوارم انتخاب درستی کرده باشن

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی