چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶
۱ |
۰
داستان یک سقوط؛ روبین کازان کجاست؟
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

روبین‌کازان که با سرمایه‌گذاری بزرگ تبدیل به قدرت اول فوتبال روسیه شده بود، حالا حتی در پرداخت دستمزد بازیکنانش هم ناتوان است.

خبرورزشی/ لیگ برتر روسیه؛ از سال ۲۰۰۶ بود که باشگاه روسی روبین کازان پروژه سرمایه‌گذاری وسیع در فوتبال را دنبال کرد. پروژه‌ای که خیلی زود این تیم را به قدرت اول فوتبال روسیه تبدیل کرد و پای چهره‌های مطرح را هم به آنجا باز کرد. سرنوشت روبین کازان اما به یکباره تغییر کرد تا عمر یک دهه‌ای برای اوج و فرود آن درنظر گرفته شود. 

کابوس بارسای پپ
روبین کازانی که از آن صحبت می‌کنیم در یک دهه اخیر موفق شد دو بار قهرمانی لیگ روسیه را تجربه کند و با هزینه‌های هنگفت راهی لیگ قهرمانان اروپا شود. کازان که چند سالی پای ثابت لیگ قهرمانان بود در فصل ۲۰۱۰-۲۰۰۹ موفق شد با شکست دادن بارسای پپ گواردیولا با ستارگانی مثل مسی و ژاوی و اینیستا بهترین نتیجه تاریخش را بگیرد. 

با هدایت قربان بردیف
مربی کارکشته کازان در آن زمان کسی نبود جز قربان بردیف. کسی که در آن مقطع علیرضا حقیقی و سردار آزمون را از ایران جذب کرد و البته یان‌ام ویلای فرانسوی را هم به تیمش آورد. بردیف معمار روبین کازان بود که با رفتنش این باشگاه هم از موفقیت دور شد. او سال ۲۰۰۱ آمد و تیم را به لیگ برتر رساند و این موفقیت‌ها را تا قهرمانی ادامه داد. سال ۲۰۱۳ اما مأموریتش در کازان به ناچار به اتمام رسید. 

قهرمانی روبین کازان در لیگ برتر روسیه فصل 2009-2008

مشکلات مالی
داستان فرود روبین کازان اما از سال ۲۰۱۳ با کنار گذاشتن بردیف شروع شد. کم‌کم اسپانسر تیم که تحت مالکیت دولت تاتارستان بود از حمایت دست کشید. روبین به لیگ اروپا رفت و تا سال ۲۰۱۷ چهار مربی را عوض کرد. اسپانسر باشگاه عوض شد و سال ۲۰۱۷ بردیف به تیم آمد اما دیگر خبری از ولخرجی نبود. عدم پرداخت مطالبات بازیکنان باعث شد دیگر خبری از جذب ستاره‌ها نباشد و در نتیجه روند سقوط تیم کلید خورد. 

شکست پروژه
با تنها ۹ پیروزی در ۳۰ مسابقه حتی قربان بردیف هم کارنامه‌اش را در دور دوم حضور در کازان لکه‌دار کرد. باشگاه برای درآمدزایی بازیکنان خوبش را به حراج گذاشت تا روبین به تیمی معمولی تبدیل شود. پروژه کازان در ۲۰ سال به شکست انجامید تا دوباره زنیت و لوکوموتیو باشند که در روسیه و لیگ قهرمانان آقایی کنند. کازان حالا تبدیل به یک تیم معمولی شده و در حال حاضر نیز در رتبه نهم لیگ برتر ۱۶ تیمی روسیه قرار دارد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • علی IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    از این تیمها توی ایران داشتیم، استیل آذین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی