نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
رضا صالحی امیری: از جای دیگری فیفا را تحریک می‌کنند
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: چرا فیفا به چین و کشورهای عربی ورود نمی‌کند؟ این نشان می‌دهد که از جای دیگری فیفا را تحریک می‌کنند.

خبرورزشیمدیریت ورزش؛ سیدرضا صالحی امیری در خصوص کاروان ایران در المپیک اظهار داشت: تقریبا از ۲ سال قبل یک تیم بسیار قدرتمند در کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش در قالب ۲ ستاد عالی و عملیاتی ساماندهی شد که در این دوره نمایش بهتری نسبت به گذشته داشته باشیم. همه فدراسیون‌ها وارد اردو شده بودند و در گرما گرم کسب سهمیه بودیم و ۵۲ سهمیه هم گرفته بودیم. پیش بینی ما کسب ۷۰ سهمیه بود، اما بروز کرونا شوکی را ایجاد کرد.

وی ادامه داد: بلافاصله برای اینکه قهرمانان از شرایط آمادگی خارج نشوند تصمیم گرفتیم قهرمانان به صورت انفرادی در سالن‌ها تمرین کنند و حقوق یک ساله را هم پرداخت کردیم و تمام تعهدات عملی شد.

صالحی امیری در مورد اینکه سعی کردید شرایط حبابی برای اردوها باشد یا خیر، گفت: وقتی پروتکل‌هایی را تعریف می‌شود، ستاد کرونا در ورزش، فدراسیون پزشکی ورزشی مسئولیت رعایت کردن آنها را برعهده دارند و خیلی سختگیرانه برخورد می‌شود. در همین زمینه با دانشگاه آزاد مذاکره کردیم تا فضای بیشتری را داشته باشیم و آکادمی هم کاملا در اختیار ورزشکاران است.

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: ارزیابی من با توجه به گزارش همکارانم مثبت است و در مجموع دغدغه‌ای وجود ندارد. درست است که کمبود منبع داریم، اما در همین شرایط ۱۰۰ درصد منابع را تخصیص داده ایم. سال آینده ۶ رویداد بین المللی ساحلی، داخل سالن، قونیه و جوانان آسیا را به همراه المپیک ۲۰۲۰ داریم که مهمترین رویداد است. اسحسام این است که سال ۱۴۰۰ کام ملت شیرین می‌شود.

صالحی امیری در مورد اینکه شرایط واکسن کرونا برای ورزشکاران چطور می‌شود، عنوان کرد: خود کمیته بین المللی المپیک و بهداشت جهانی تفاهم نامه ای دارند که ورزشکاران قبل از ورود به توکیو واکسن را دریافت کنند. در ایران خود ستاد کرونا و فدراسیون پزشکی ورزشی پیگیر هستند و خودم هم با مسئولان دولت در ارتباطم. اعتقاد خود من این است مردم باید دریافت کنند و مسئولان در انتها باشند.

وی در مورد مسائل فرهنگی در المپیک گفت: ما به دنبال این هستیم که در المپیک فرهنگ ایران را به نمایش بگذاریم. مسائل فرهنگی یک پازل از کار ما است. در این ستاد پیش بین شده که چهره های فرهنگی اعزام شوند و از طریق رسانه‌های دیجیتال تاریخ فرهنگ ما به نمایش درآید.

رئیس کمیته ملی المپیک که میهمان برنامه ورزش و مردم شبکه یک سیما بود، در مورد لباس کاروان ایران اظهار داشت: سعی کردیم در همه کارهای جاری از نظام سلیقگی پرهیز کنیم. لباس نماد فرهنگ یک کشور است. المپیک ۴ میلیارد بیننده دارد و به همین خاطر لباس می‌تواند معرف یک کشور باشد. سال قبل از ستاد مد و لباس ارشاد خواستیم فراخوانی بگذارند و لباس انتخاب شود. برهمین اساس ۲۰۰ طرح آمد و ۴ مرحله داوری گذاشتیم. ۱۰ طرح نهایی شده که و نهایتا ۳ طرح یک و ۲ و ۳ انتخاب خواهند شد. در مجموع انتخاب لباس برعهده داوران مد و لباس است.

صالحی امیری در مورد انتخاب شعار کاوران گفت: ما دنبال یک لفظ خاص ملی بودیم که شمولیت داشته باشد و برهمین اساس شعار ستارگان ایران زمین انتخاب شد. بعضی‌ها به ما گفتند چرا این نام استفاده شده است. وقتی از واژه ستارگان استفاده می‌کنیم شامل همه شهدا و قهرمانان می‌شود. فلسفه شعار ایجاد وحدت ملی است و مفهوم ایران یعنی هویت ما.

رئیس کمیته ملی المپیک در مورد بودجه عنوان کرد: از دولتمردان تشکر می‌کنم که نسبت به ورزش بیش از انتظار توجه داشتند. آن هم در این شرایط سخت اقتصادی و تحریمی. بودجه ما در ظرف ۳ سال ۱۰۰ درصد شد و امسال ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرد. البته این بودجه جوابگوی ۵۲ فدراسیون ورزشی نیست. خوشبختانه با این شرایط هیچ رویدادی به خاطر مسائل مالی لغو نشده است. ما هر بودجه‌ای را تخصیص می‌دهیم روی سایت می‌گذاریم. تخصیص عادلانه اعتماد را جلب می‌کند. تلاش ما بودجه شفاف، عادلانه و برای توسعه ورزش قهرمانی است.

وی در مورد اینکه پاداش‌ها چطور پرداخت می‌شود، گفت: پاداش روی سکو برای مدال آوران که بحثش جداست که ما می‌دهیم، اما وزارت ورزش پاداش سکه‌ای را حذف کرده و امتیازی شده است. آنچه برای المپیک مهم است داشتن کاروان قدرتمند است.

رئیس کمیته ملی المپیک در مورد موزه ورزش اظهار داشت: ما برای موزه نظام امانت را بنا نهادیم. ۹۰ درصد موزه اهدا است و ۱۰ درصد هم امانت سپرده شده است. موزه متعلق به ملت ایران و ثبت ملی شده است. موزه کانونی برای تجمیع قهرمانان است. در این شرایط کرونایی ماهانه ۵ تندیس را رونمایی می‌کنیم و قول می‌دهیم که بازدید برای دانشجویان، معلمان و دانش آموزان در سراسر کشور رایگان باشد.

صالحی امیری در مورد دیپلماسی ورزش گفت: تحلیل غلطی جا افتاده که دیپلماسی ورزش را به عنوان کرسی جا انداخته‌اند. دیپلماسی در ورزش فراتر از کرسی است. هم ما و هم وزارت ورزش به یک چیز می‌اندیشیم که آن هم درخشش قهرمانان و شیرین شدن کام ملت است. با عمانی ها به توافق ۱۰ ساله رسیدیم و با قطری‌ها هم که قطب ورزش خلیج فارس هستند، همکاری داریم.

وی در مورد اینکه آیا توانایی میزبانی جام ملت‌ها را داریم یا خیر، تاکید کرد: اگر می‌خواهیم ورزش قهرمانی در ایران جهش پیدا کند، باید میزبانی بگیریم، اما این کار با شعار و تقاضا نمی‌شود. باید مصوبه ملی باشد. همین الان قطر برای بازی‌های آسیایی ۲۰۳۰ یک و نیم میلیارد دلار و عربستان برای ۲۰۳۴،  یک و دو دهم میلیارد دلار تعهد داده‌اند. این در حالی است که بودجه ورزش ما حدود ۱۰۰ میلیون دلار است. یک رویداد بین المللی حمایت ملی می‌خواهد و زیرساخت. در تفاهم نامه با قطری‌ها یه بندی داریم که کشورها قبل از حضور در این کشور اردوها را در کیش برگزار کنند، اما من می‌گویم ما آمادگی این کار را نداریم.

رئیس کمیته ملی المپیک ادامه داد: کشورهای حوزه خلیج فارس با این میزبانی‌ها دنبال هویت سازی هستند، چون عقبه ندارند، اما ما دنبال این کار نیستیم و نیازی نداریم. گفتند چرا هندبال در شیراز لغو شده است و من خودم از مسئولان آسیایی سوال کردم و آنها بحث کرونا را مطرح کردند. ما باید آمادگی و شرایط پذیرش را داشته باشیم.

صالحی امیری در مورد اینکه برای انتخابات فوتبال نامزد می‌شود یا خیر، گفت: من تعهدی به مجموعه فدراسیون‌های ورزشی دارم که امسال در کمیته به آنها خدمت کنم و بنای حضور در هیچ حوزه دیگری را ندارم.

وی در مورد حذف نام کمیته ملی المپیک در مجمع فدراسیون فوتبال عنوان کرد: فوتبال جامعه بزرگی است و اکثر مدیران آن سختکوش و پاکدست هستند و کام ملت را شیرین می‌کنند، اما نباید اینطور تصور شود که فوتبال در مسائل مالی شفاف نیست و فوتبال ما برای عبور از این ذهنیت باید شفافیت سازی کند. فوتبال در جامعه ایران می‌خواهد فعالیت کند و باید از همه کانون ها کمک بگیرد. با خروج وزیر و معاونش چه سودی بردید؟ ۲ میلیون دلار بدهی را چه کسی می‌خواهد تامین کند؟

رئیس کمیته ملی المپیک ادامه داد: تعجب می‌کنم از این مدیران، یک سری به کشورهای حوزه خلیج فارس یا چین بزنید. همه مدیران انتصابی هستند. باید دید چه کسانی به فیفا خوراک می‌دهند. چرا فیفا به چین و کشورهای عربی ورود نمی‌کند؟ این نشان می‌دهد که از جای دیگری فیفا را تحریک می‌کنند. نه وزارت ورزش دخالت می‌کند نه کمیته بلکه در توسعه زیرساخت‌ها حمایت می‌کند. شخصا دیدم که وزیر برای برداشتن موانع فوتبال تلاش می‌کند.

صالحی امیری عنوان کرد: من در این مورد از دوستان سوال پرسیدم که چرا کمیته حذف شده است که آنها گفتند فشار بیرونی است. در همین خصوص شخصا نامه‌ای را به اینفانتینو، رئیس فیفا نوشتم و مسائل را اعلام کرد. به او گفتنم که شما خودتان در IOC عضو هستید و آیا مخالف حضور کمیته ملی المپیک در مجمع فدراسیون فوتبال هستید که او به ما پاسخ داد: از حضور این کمیته در مجمع فوتبال حمایت می‌کنیم و به هیچ وجه مخالف نیستیم. شما می‌توانید به عنوان عضو ناظر حضور داشته باشید.

وی ادامه داد: فدراسیون فوتبال عضو مجمع کمیته ملی المپیک است و تیم فوتبال امید را داریم که متعلق به ما است. به نظرم این سوء مدیریت و بی‌تدبیری بود که باید بازگردد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • تماشاگر IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    ماجرای مصادره ساختمان فدراسیون از اول معلوم بود گروکشی حکومت بود برای مجبور کرد فدراسیون به زیرآبی رفتن و دادن کرسی به حضرات حکومتی! حالا شما فکر کن فدراسیون ایران مستقل بود اول که با مربیان و بازیکنان قراردادهایفله ای بسته نمیشد(برانکو و درصد محمدی که پروندشون رو شده ولی مختومه اش کردن) قرارداد ویلموتسم که شاهکار وزیر حکومتی و منصوبانش بود حالا طلبکار شدن و از طرف دیگه بلافاصله با پیش کشیدن حق پخش صداوسیما مُچ حکومت را میخواباند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی