سعید حسنی‌پور: حذف کاراته از المپیک، قصاص قبل از جنایت بود
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مربی تیم ملی کاراته به خبرورزشی گفت: وقتی هنوز کاراته، المپیک را ندیده و کسی از میزان طرفدارانش خبر ندارد، چطور تصمیم به حذفش از المپیک می‌گیرند.

خبرورزشیسیدحسن صفوی؛ سعید حسنی‌پور، مربی تیم ملی کاراته معتقد است مدال کاراته‌کاها در توکیو، مردم را شاد می‌کند، آن‌هم حالا که همه مردم به خاطر کرونا حال و روز خوبی ندارند. اتفاقی که دوباره لبخند را به لب مردم برمی‌گرداند اما مدال، حمایت مسئولان ورزش از المپیکی‌ها را می‌طلبد. 

اوضاع ملی‌پوشان بعد از سه اردو چطور است؟
شیوع کرونا باعث شد تا اردوی تیم ملی کاراته ۹ ماه تعطیل باشد، بعد با مجوز ستاد مبارزه با کرونا اردوی تیم ملی شروع شد و حالا ملی‌پوشان سه اردو را پشت‌سر گذاشته‌اند. بچه‌ها از نظر روحیه و فنی خیلی بهتر از قبل شده‌اند. اردوی کیش خیلی اردوی خوبی بود به حدی که روحیه‌شان شاداب شده و به خاطر شرایط آب و هوایی تمرکز بیشتری داشتند. واقعاً فدراسیون برای آمادگی ملی‌پوشان همه شرایط را مهیا کرده است. ملی‌پوشان در اردوی سوم واقعاً از لحاظ فنی، تمرینات خیلی خوبی داشتند و آنچه می‌خواستیم برای تک‌تک ملی‌پوشان اجرا کردیم تا کادر فنی به هدف‌هایش برسد. 

به نظر شما در شرایط فعلی، کاراته‌کاها بعد از ۹ ماه چقدر نیاز به مسابقه تدارکاتی دارند؟
تیم ملی احتمالاً در سه مرحله کاراته وان پرتغال، آذربایجان و مراکش شرکت می‌کند. پرتغال و آذربایجان از یک طرف برای ما مهم است اما این دیدارها می‌تواند برای بالا رفتن سطح آمادگی ملی‌پوشان پس از ۹ ماه تعطیلی، به‌عنوان دیدار تدارکاتی محسوب شود. ملی‌پوشان با مبارزه در این دو میدان می‌توانند به شرایط مسابقه برگردند، چراکه چندین ماه از مسابقات دور بوده‌اند اما مراکش برای ما یک دیدار مهم و حیاتی است، به همین دلیل نگاه ما به مسابقات پرتغال و آذربایجان تدارکاتی است. 

مسابقات انتخابی المپیک به میزبانی پاریس در سال آینده، آخرین فرصت برای سهمیه مهدی‌زاده است، شرایط او این روزها چطور است؟
کاراته‌کاهایی که نتوانستند از رنکینگ سهمیه المپیک بگیرند، باید اوایل سال آینده در فرانسه مبارزه کنند. پاریس آخرین فرصت برای امیر مهدی‌زاده است تا سهمیه المپیک توکیو را در وزن ۶۷- کیلوگرم بگیرد. او روز به روز به شرایط ایده‌آل نزدیک‌تر می‌شود، امیر مثل همیشه با اراده رو به جلو حرکت می‌کند و همه تمرکزش را برای سهمیه المپیک گذاشته است. مسابقات پاریس واقعاً میدان سختی است اما مهدی‌زاده با روحیه جنگندگی که دارد، می‌تواند مثل همیشه از این مسیر سخت دست پر بیرون بیاید. 

قبول دارید یکی از اتفاقات تلخ قرار است در وزن ۸۴+ کیلوگرم رخ دهد؟
بله، واقعاً یکی از ناراحت‌کننده‌ترین اتفاقات، در وزن ۸۴+ کیلوگرم المپیک رخ می‌دهد، وزنی که دو تا از بهترین‌های دنیا همزمان در المپیک حضور ندارند. پورشیب و گنج‌زاده بدون شک از بهترین کاراته‌کاهای دنیا هستند. آنها در دو وزن متفاوت هر کدام آماده‌ترین هستند اما با قانون فدراسیون جهانی یکی از این دو، سهمیه المپیک توکیو را می‌گیرد. مراکش برای این دو کاراته‌کا میدان خیلی مهم و حساسی است، چراکه تکلیف نماینده وزن ۸۴+ کیلوگرم المپیک در مراکش مشخص می‌شود. این روزها آنها خیلی جدی تمرین می‌کنند و ما از تلاش آنها واقعاً لذت می‌بریم. متأسفانه قانون دست ما را بسته است. کاش فدراسیون جهانی یک سیستم بهتری را طراحی می‌کرد تا در چنین شرایط خاصی هر دو کاراته‌کا در یک رنکینگ راهی المپیک می‌شدند. این ضعف بزرگ فدراسیون جهانی است، واقعاً حیف که در المپیک ما این دو کاراته‌کا را کنار هم نداریم. البته میزبان المپیک، به‌خاطر از دست دادن آنها ضرر می‌کند. 

حذف کاراته از المپیک چقدر روی انگیزه ملی‌پوشان تأثیر منفی گذاشته؟
زمزمه حذف کاراته از المپیک یک سال پیش شروع شده بود. برای من عجیب است رشته‌ای که برای اولین‌بار در المپیک حاضر می‌شود، قبل از اینکه پایش به المپیک برسد از المپیک بعدی حذف می‌شود! وقتی هنوز کاراته، المپیک را ندیده و کسی از میزان طرفدارانش خبر ندارد، چطور تصمیم به حذفش از المپیک می‌گیرند. حذف کاراته از المپیک دقیقاً مثل قصاص قبل از جنایت است. واقعاً این اتفاق خیلی عجیب است. فرانسوی‌ها خیلی عاشق کاراته هستند، همیشه بهترین مسابقات به میزبانی فرانسه برگزار می‌شود، اتفاقاً آخرین مسابقات انتخابی المپیک به میزبانی فرانسوی‌هاست اما اینکه چطور آنها از حضور کاراته در المپیک ۲۰۲۴ دفاع نکرده‌اند، برای همه ما عجیب است!

کاراته برای اولین و شاید آخرین بار المپیک را تجربه می‌کند، مدال کاراته می‌تواند به کاروان ورزش ایران کمک کند، خواسته شما از مسئولان ورزش برای حمایت از این رشته المپیکی چیست؟
حضور در مسابقات تدارکاتی و انتخابی المپیک هزینه خیلی زیادی دارد و با گرانی ارز واقعاً بار سنگینی روی دوش مسئولان فدراسیون کاراته می‌افتد. حداقل انتظاری که ما از مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک داریم، حمایت کاراته در این مسیر سخت و هزینه‌بر است. المپیک هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود، ورزشکاران انفرادی منبع درآمد و دریافتی زیادی از ورزش ندارند، انتظار ما از مسئولان ورزش این است که در شرایط بد اقتصادی، ورزشکاران المپیکی را حمایت ویژه‌ای کنند. روحیه جامعه ما به خاطر شیوع کرونا یک سالی است صدمه دیده، مدال المپیکی‌ها در توکیو می‌تواند نشاط را به جامعه برگرداند، اگر حمایت‌ها ویژه باشد آنها با انگیزه‌تر در میادین حاضر می‌شوند و با مدال‌های‌شان مردم را شاد کنند. المپیک مثل نوری است که در انتهای تونل تاریک دیده می‌شود. امیدوارم در شرایط فعلی مدال ورزشکاران در المپیک مثل همان نور در انتهای تونل تاریک، دل مردم ایران را شاد کند. 

حرفی مانده؟
مردم دعا کنند تا کاروان ایران در توکیو موفق شود. من فکر می‌کنم الان وقت آن رسیده که همه کمک کنیم و دل بسوزانیم تا کاراته در المپیک نتیجه‌ای تاریخی رقم بزند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی