پرسپولیس، زخم‌خورده همه مربیان استقلال
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

دربی ۹۴ در حالی عصر فردا برگزار می‌شود که هر چهار مربی استقلال سابقه گلزنی به پرسپولیس را در کارنامه خود دارند.

خبرورزشی/ لیگ برتر ایران؛ دیدارهای استقلال و پرسپولیس جدا از بازیکنان و هواداران، برای مربیان این دو تیم نیز فوق‌العاده حائز اهمیت است چون به خوبی می‌دانند نتیجه دربی پایتخت در دوران مربیگری آنها چقدر می‌تواند نقش‌آفرینی کند. اغلب اعضای کادر فنی دو تیم در حالی پا به دربی می‌گذارند که در قالب بازیکن نیز چنین فضایی را تجربه کرده‌اند. البته از بابت حضور در دربی تحت عنوان بازیکن، کفه ترازو کاملاً به سمت کادر فنی استقلال سنگینی می‌کند چون محمود فکری و دستیاران او علاوه بر اینکه بارها مقابل پرسپولیس با پیراهن استقلال وارد زمین شده‌اند، یک مزیت دیگر نیز دارند و آن گشودن دروازه سرخپوشان پایتخت در لباس آبی بوده است. غیر از سعید عزیزیان که مربی دروازه‌بان‌ها تلقی می‌شود، همه مربیان استقلال در دوران بازیگری خود سابقه گلزنی به پرسپولیس را در دربی پایتخت داشته‌اند و این اتفاق فوق‌العاده کم‌نظیری تلقی می‌شود که این فصل روی نیمکت آبی‌ها به وقوع پیوسته است.

گل‌های فراموش‌نشدنی سرمربی
 
محمود فکری هنگامی که بازیکن استقلال بود، دو گل زیبا در دربی به ثمر رساند. اولین گل پاییز سال ۸۲ زده شد. همان بازی معروفی که پرسپولیس ستارگان بسیاری را در ترکیب خود داشت و حداقل روی کاغذ شانس بیشتری برای برتری برایش متصور بودند اما استقلال با حساب دو - یک توانست حریف همیشگی خود را شکست بدهد و همان پیروزی موجب مستحکم شدن جایگاه امیر قلعه‌نویی تحت عنوان سرمربی شد. فکری در آن دیدار گل دوم استقلال را به ثمر رساند. البته سرمربی کنونی آبی‌ها اسفندماه سال ۸۳ نیز در مسابقه فوق‌العاده زیبایی که در نهایت با برتری سه - دو استقلال به اتمام رسید، گل دوم این تیم را زد تا در آن پیروزی مهم نقش بسزایی ایفا کرده باشد.

گلزنی محمود فکری در دربی

خاطرات خوش با مرفاوی
 
صمد مرفاوی هم تحت عنوان بازیکن گل‌های مهم و حساسی را با پیراهن استقلال وارد دروازه پرسپولیس کرده است. استقلال در حالی خردادماه سال ۶۹ فاتح اولین دوره رقابت‌های لیگ باشگاهی پس از انقلاب شد که در فینال توانست پرسپولیس را با نتیجه دو - یک شکست دهد و مرفاوی گل دوم آبی‌ها را در آن بازی به ثمر رساند. صمد در زمستان سال ۷۰ و بهار سال ۷۱ نیز در نقش گلزن دربی ظاهر شد تا تعداد گل‌های به ثمر رسانده خود مقابل پرسپولیس در لباس استقلال را به عدد سه برساند. به‌ طور کلی مرفاوی در اغلب دربی‌هایی که حضور یافت، نمایش خوبی ارائه کرد.

گلزنی آرش
 
آرش برهانی که اولین دربی خود را تحت عنوان مربی تجربه می‌کند، به عنوان بازیکن استقلال سابقه گشودن دروازه پرسپولیس را در کارنامه دارد. ملی‌پوش اسبق کشورمان که این روزها سرمست از برتری شاگردان خود (امید استقلال) در دربی امیدهای پایتخت است، هنگامی که بازیکن استقلال بود، توانست سه مرتبه دروازه پرسپولیس را باز کند. او در مهرماه سال ۸۷ به سرخپوشان گل زد و این کار را در فروردین و آبان‌ماه سال ۹۰ نیز تکرار کرد. برهانی از جمله بازیکنانی بود که می‌توانست با دقت بیشتر، افتخارات ارزشمندتری نیز در فوتبال ایران کسب کند. البته او هم در زمره نفراتی محسوب می‌شود که سابقه حضور در جام جهانی‌ را دارد.

مدافع گلزن
 
و بالاخره می‌رسیم به حنیف عمران‌زاده، مدافع اسبق استقلال که این روزها در قالب مربی انگیزه بسیار زیادی دارد. حنیف آبان‌ماه سال ۹۰ در جدال استقلال و پرسپولیس که در چارچوب جام ولایت برگزار شد و با تساوی دو - دو خاتمه پیدا کرد، یکی از گل‌های آبی‌پوشان پایتخت را به ثمر رساند تا نام خود را در فهرست گلزنان دربی پایتخت قرار بدهد. قطعاً حنیف دوست دارد دوشنبه اولین پیروزی خود مقابل پرسپولیس تحت عنوان مربی را نیز جشن بگیرد.

گل تاریخی سرپرست
 
پرویز مظلومی که هم‌اکنون وظیفه سرپرستی را در استقلال بر ‌عهده دارد، هنگام بازیگری حساس‌ترین گل دوران ورزشی خود را وارد دروازه پرسپولیس کرد. گلی که پاییز سال ۶۲ و در حضور ۱۲۰ هزار تماشاگر وارد دروازه پرسپولیس شده و موجب برتری استقلال در پرتماشاگرترین دربی فوتبال ایران شد. اساساً می‌توان این‌طور گفت که برخی از استقلالی‌ها هنوز هم مظلومی را با همان گل به خاطر می‌آورند.

شکست‌ناپذیری
 
نکته جالب توجهی که در مورد گلزنی مربیان و سرپرست استقلال طی دوران بازیگری خود با پیراهن این تیم به پرسپولیس وجود دارد، شکست نخوردن استقلال در آن مسابقات است. چهار مربی استقلال که در مورد گل‌های آنها توضیح دادیم و البته پرویز مظلومی روی هم تحت عنوان بازیکن با پیراهن آبی ۱۰ گل وارد دروازه سرخپوشان کرده‌اند و جالب اینجاست در تمام دربی‌هایی که مظلومی، فکری، مرفاوی، برهانی و حنیف موفق به گلزنی شده‌اند، استقلال بازی را نباخته و با پیروزی یا تساوی زمین را ترک کرده است.

گفتنی است روی نیمکت پرسپولیس نیز یحیی گل‌محمدی، کریم باقری و افشین پیروانی هم سابقه گلزنی به استقلال را دارند که گزارشش در لینک زیر در دسترس شماست.

بیشتر بخوانید: نیمکت پرسپولیس متخصص زدن گل پیروزی به استقلال

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • شمسعلی IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    با تمومشون لنگیها خاطر دارند
    • حمید علوی CA ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      گل پرویزخان مظلومی بی مانندترین گل تمام دربی های استقلال- پرسپولیس خواهد ماند چون‌دیگه هرگز ورزشگاه آزادی نمیتونه تجربه ی بالای ۱۳۰ هزار تماشاگری که از روی دکل‌های نورافکنها بگیر تا لب خط زمین نشسته بودن رو تکرار کنه. اونزمون ورزشگاه صندلی نداشت و تمامش یکدست بتون بود و همه استقلالی ‌‌پرسپولیسی کیپ تا کیپ میشستیم. جای دو‌نفر که الان میشینن اونزمون ۴ نفر میشستن. یادمه اون دربی واقعا جای سوزن انداختن نبود و همه یه وری نشسته بودن تا جا باشه. بنده برادر چه هد قشنگی ام زد پرویزخان انصافن.
  • Amir perspolis IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    ببخشید که از اونور پرسپولیسم پیروانی،یحیی،کریم سابقه گلزنی و از همه مهم تر گل پیروانی باعث قهرمانی پرسپولیس در فینال جام حذفی شد رو دارن!!! اگه اینها ملاک و به بحث فنی ارجحیت دارن ما هم میتونستیم این بازی کادرفنی مونو با چهار تا دستیار بفرستیم زمین مسابقه و نفر چهارم هم یکی از بازیکنای گلزن پرسپولیس مثه آقا کلانی
  • غضنفر IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    لطفا وقتی راجع به گلزنان یک بازی خاص بخصوص دربی حرف میزنید تعداد بازی اون فرد را هم بنویسید که در چند بازی چند گل زده! مثلا یه بنده خدا نزدیک بیست بار بازی کرده ۴ تا فقط زده اما یه بازیکن هست ده دقیقه واسه پرسپولیس بازی کرده سه تا به استقلال زده.
  • میلاد سرخ US ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    اتفاقا از آن سمت هم هر سه نفر. با گلهایشان استقلال را شکست داده اند ولی نویسنده آنقدر هول بوده این مطلب را به چاپ برساند که دیگر حواسش به گل یحیی گلمحمدی و گل استثنایی و ۴۰ متری کریم باقری و گل سوزش دار دقیقه ی ۸۰ پیروانی و در پی آن قهرمان شدن پرسپولیس در جام حذفی و کسب دوگانه ی لیگ آزادگان و جام حذفی در سال ۷۸ نبوده وقتی ذوق زدگی استقلالی ها بعد از سالها زیر پرسپولیس بودن می بینم همش در این فکرم که این تیم به فرض محال قهرمان شود چه کار خواهند کرد؟؟؟؟؟
  • 6 IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    کیسه است دیگر.... با این چیزا خوشحالند و ..کیف خخخخخ
  • red IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    میخوام ببینم کدوم ... این حرف روزده اگه انازدن ما دوبل زدیم پس فکر میکونید این لقب کیسه ی سوراخ رو از کجا بهتون دادایم
    • علیپور NL ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      واقعا خبرورزشی که پیام های مودبانه استقلالی ها رو منتشر میکنه و خیلی هاش رو سانسور میکنه جالبه این حرف های زشت و بی ادبی هوادار پرسپولیس رو راحت منتشر میکنه .شما انسان های منصفی نیستید .شاید واقعا از فحاشی ها و حرف های فوق العاده زشت و بی ادبی پرسپولیسیا خوشتون میاد.متاسفم براتون
  • محمد IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    به نظر من دربی رو الکی حساس نکنید ، مهم این هست که آخر فصل چه کسی جام را روی سرش می برد ، به امید پنجمین جام پشت سر هم
  • لنگ حکومتی NL ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    صمد مرفاوی نه تنها گل قهرمانی استقلال تو باشگاههای آسیا رو زد تو مهمترین بازی دربی تاریخ که معروف شده بود به فینال فینال ها گل قهرمانی استقلال به پیروزی رو زد . خرداد۶۹ مهمترین فینال و بازی تاریخ استقلال و پیروزی انجام شد و استقلال این بازی رو با گل مرفاوی پبروز شد و مقام قهرمانی اون سال رو به دست آورد. مرفاوی دو بار دیگه هم با دو تا گل سه امتیازی یک تنه داغ بزرگی بر دل لنگ و لنگی های حقیر گذاشت حالا از دو باری که دارایی با گل های او لنگ رو شکست داده بود میگذریم .خلاصه اسم صمدمرفاوی بدترین کری خونی واسه لنگیاست.
    • علی غریبی IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
      بچه جون اون موقعی که صمد به پرسپولیس گل زد پوئن برد هر مسابقه ٢بود حالا شما چطور میگی گلهای سه امتیازی معلومه که سن وسال زیادی نداری!!
  • مهاجر CA ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    عقده ی لنگیها از سوزش و بی ادبی شون پیداست. از مکتب عبده بیشتر از این توقعی نمیشه داشت. خبرورزشی هم متاسفانه جانبداری اونهارو میکنه اگه غیر اینه چاپ کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی