الأهلی مصر؛ پرافتخارترین‌های دنیا
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

الأهلی که بعد از ۷ سال قهرمان آفریقا شده، یکی از ویژه‌ترین تیم‌های جام جهانی باشگاه‌ها به شمار می‌رود، چرا که پرافتخارترین تیم جهان است.

خبرورزشی/ جام جهانی باشگاه‌ها؛ شاید تیم با نام «الأهلی» در کشورهای عربی زیاد باشد اما هیچ‌کدام از آنها به اندازه تیم مصری خاص نیست. تیم پرطرفدار و محبوب مصر یک لقب خاص دارد: «پرافتخارترین تیم دنیا». این تیم مصری با قهرمانی در لیگ قهرمانان آفریقا بعد از ۷ سال راهی جام جهانی‌ باشگاه‌ها شده است. آنها که باسابقه‌ترین تیم حاضر در جام جهانی‌ باشگاه‌ها به‌شمار می‌روند در نخستین بازی‌شان به مصاف الدحیل قطر، نماینده کشور میزبان خواهند رفت. 

چگونه به تورنمنت رسیدند؟
تابستان ۲۰۱۹ فصل قبل لیگ قهرمانان آفریقا شروع شد و کرونا باعث شد تا نوامبر ۲۰۲۰ ادامه پیدا کند. الأهلی با شکست تیم آتلابارا سودان با ۱۳ گل و کانو اسپورت گینه با ۶ گل به مرحله گروهی رسید. در این مرحله کار دشواری داشتند و پایین‌تر از اسپرانس قهرمان دوره گذشته در رده دوم قرار گرفتند، در حالی الهلال سودا با یک امتیاز کمتر صعودشان را تهدید می‌کرد. در یک‌چهارم نهایی تیم ماملودی سان‌داونز آفریقای‌جنوبی را ۳ بر یک در مجموع بازی‌های رفت و برگشت بردند و در نیمه‌نهایی هم با دبل کردن مقابل ویداد کازابلانکا مراکش و برتری ۵ بر یک فینالیست شدند. فینال تمام مصری و حیثیتی را هم از رقیب دیرینه‌شان الزمالک ۲ بر یک بردند تا پرافتخارترین تیم قاره آفریقا برای نهمین مرتبه قهرمان شود. 

سابقه
در ۸ سال الأهلی ۵ مرتبه در جام جهانی‌ باشگاه‌ها حاضر بود اما بعد از آن ۷ سال غیبت داشتند. الأهلی سال ۲۰۱۵ ابتدا به الاتحاد عربستان باخت و سپس سیدنی اف‌سی شکست‌شان داد تا در اولین حضورشان آخر شوند. سال ۲۰۰۶ تیم سوم رقابت‌ها بودند. با برد مقابل اوکلندسیتی نیوزیلند به نیمه‌نهایی رسیدند و سپس به اینترناسیونال برزیل باختند. در رده‌بندی با شکست ۲ بر یک آمریکا مکزیک سوم شدند. سال ۲۰۰۸ هم مثل دوره اول حضورشان آخر شدند. باخت مقابل پاچوکا مکزیک و سپس آدلایدیونایتد استرالیا باعث شد تورنمنت تلخی داشته باشند. سال ۲۰۱۲ ابتدا سانفرنس هیروشیما را بردند و سپس به کورینتیانس باختند. در رده‌بندی هم از مونتری مکزیک باختند تا چهارم شوند. سال ۲۰۱۳ هم در آخرین حضورشان به گوانگ‌ژو اورگراند چین باختند و بعد از آن با شکست سنگین ۵ بر یک مقابل مونتری تیم ششم مسابقات شدند. 

بازیکنان کلیدی
حسین الشحات هافبک گلزن الأهلی است و بازیکن خلاق‌شان به شمار می‌رود. محمد الشناوی یکی از باتجربه‌هاست که کاپیتان تیم هم به‌شمار می‌رود. او در جام جهانی سنگربان اول مصر بود. محمد مجدی را می‌توان در خط میانی مغز متفکر تیم دانست. او در فینال لیگ قهرمانان آفریقا گل پیروزی‌بخش الأهلی را زد. ولید سلیمان باسابقه‌ترین بازیکن الأهلی با ۳۶ سال سن است. این هافبک کاپیتان دوم تیم به شمار می‌آید. برترین گلزنان‌شان در خط حمله هم مروان محسن مصری و جونیور آجایی نیجریه‌ای هستند. 

مربی
اینکه یک مربی اهل آفریقای‌جنوبی هدایت تیمی مصری را برعهده داشته باشد کمی عجیب است. با این حال عملکرد بسیار خوب پیتسو موسیمانه در ۸ سال حضورش در تیم ماملودی سان‌داونز باعث شد به او اعتماد کنند. او طلسم قهرمان نشدن الأهلی در لیگ قهرمانان را شکست و این تیم را به سه‌گانه هم رساند. الأهلی در فصلی که گذشت علاوه بر لیگ قهرمانان، هم لیگ برتر مصر را برد و هم جام‌حذفی را. 

نکته جالب
سال ۱۹۰۷ الأهلی به دلایل سیاسی و سرگرم کردن دانش‌آموزان توسط «عمر لطفی» تأسیس شد. چه کسی تصور می‌کرد این باشگاه ۱۱۴ سال بعد صاحب ۱۲۰ جام شده باشد و پرافتخارترین تیم جهان شود. تیم محبوب مصری به ازای هر سال حداقل یک جام گرفته. 

آمار در جام جهانی‌ باشگاه‌ها
تعداد حضور: ۵
برد: ۳
باخت: ۸
گل‌زده: ۱۱
گل‌خورده: ۲۲
بهترین عملکرد: سومی در سال ۲۰۰۶

 

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی