نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
میکائیلی: امیدوارم نفرات برتر بدون اشتباه داوری انتخاب شوند
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

سرمربی تیم ‌ملی کشتی ‌فرنگی ‌جوانان گفت: اگر با یک اشتباه داوری، کشتی‌گیری از حقش محروم شود و مثلاً کشتی‌گیری که باید اول می‌شده ، دوم یا سوم وزن خودش شود، چگونه می‌توانیم حقش را به او برگردانیم؟! و شاید اصلاً سرنوشت یک قهرمان آینده‌دار با همان یک اشتباه تغییر کند.

خبرورزشی - مهدی شیروانی: روح‌الله میکائیلی یکی‌از مربیان جوان، کاربلد، فنی، زحمتکش، پرتلاش و موفق کشتی ‌فرنگی ایران است که شاگردان بسیاری را به تیمهای ملی رده‌های سنی مختلف معرفی کرده است. عملکرد و فعالیت ارزنده این مربی سازنده، شرایطی فراهم کرد تا استان و شهر قم به‌عنوان یکی ‌از قطب‌های کشتی ‌فرنگی ایران مطرح شده و همین عملکرد مفید و مثبت باعث شد تا علیرضا دبیر رییس فدراسیون ‌کشتی، حکم سرمربیگری تیم‌ملی ‌جوانان را به ‌نام او صادر کند. هرچند به ‌دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا، میکائیلی مجبور شد با تاخیری یک ‌ساله، برنامه‌هایش را شروع کند. با ‌توجه به اعلام زمان و محل برگزاری مسابقات انتخابی تیم ‌ملی کشتی ‌فرنگی ‌جوانان (۲۱ – ۱۹ فروردین به‌میزبانی شیراز) با سرمربی تیم ‌ملی به گفتگو نشستیم که میکائیلی در پاسخ به سوالات خبرورزشی گفت:

* خیلی تلاش کردیم مسابقات انتخابی تیم‌ملی را اسفندماه و قبل از عید برگزار کنیم. به‌رغم این‌که مسئولان فدراسیون هم خیلی تلاش کردند تا شاید این‌کار انجام شود ولی متاسفانه شرایط مهیا نشد و مجبور شدیم در فروردین انتخابی‌ها را برگزار کنیم. 

* هرچند تعویق حدود یک ماهه تا زمان برگزاری انتخابی، به ضرر برنامه‌های آماده‌سازی می‌شود، ولی خوشبختانه فرصت داریم و با کمی تلاش بیشتر می‌توانیم این مشکل نزدیک شدن به زمان برگزاری مسابقات قهرمانی‌جهان و آسیایی را جبران کنیم. 

* از کمیسیون‌داوران فدراسیون‌کشتی، درخواست می‌کنم و به‌محض این‌که به تهران برگردم، این درخواست را به‌صورت مکتوب خدمت‌شان ارائه می‌دهم تا در انتخابی تیم‌ملی، از بهترین داوران کشور استفاده کنند تا انشاءالله هیچ مشکلی پیش نیاید و حق به حق‌دار برسد. انشاءالله اشتباهی رخ ندهد و به‌خاطر اشتباه داوری، مجبور نشویم کشتی‌گیری که به ناحق برنده و اول شده را به تیم‌ملی ببریم. زیرا همان اشتباه در نتایج و عملکرد آن کشتی‌گیر و حتی تیم‌ملی هم تاثیر مستقیم خواهد داشت.

* تمام سعی و تلاش ما این است تحت هر شرایطی حق به حق‌دار برسد. اگر با یک اشتباه داوری، کشتی‌گیری از حقش محروم شود و مثلاً کشتی‌گیری که باید اول می‌شده ، دوم یا سوم وزن خودش شود، چگونه می‌توانیم حقش را به او برگردانیم؟! و شاید اصلاً سرنوشت یک قهرمان آینده‌دار با همان یک اشتباه تغییر کند. البته بعضی‌ها صبور هستند، بیشتر تلاش می‌کنند و در مسابقات بعدی، دوباره حق خودشان را از کشتی می‌گیرند. اما بعضی‌ها هم با همان اشتباه سرنوشت قهرمانی و زندگی‌شان دستخوش تغییرات ناخوشایندی می‌شود که متاسفانه هرگز جبران‌پذیر نیست.

* البته این اشتباه فقط از سوی داوران نیست. بعضی مواقع می‌بینیم یک‌مربی یا کوچ کشتی‌گیر با اقدام اشتباه و درخواست چلنج غلط و نابه‌جا، زمینه واگذاری امتیازی حساس به حریف شده و باعث شکست کشتی‌گیرش می‌شود. وقتی چنین اتفاقی می‌افتد، دیگر کاری از دست کسی ساخته نیست و شاید همین اشتباه مثلاً جزئی، با دور ساختن آن کشتی‌گیر از دوبنده تیم‌ملی، سرنوشت و آینده قهرمانی او را تغییر داده و عوض کند. 

* اگر بهترین داوران، قضاوت کشتی‌ها را برعهده داشته باشند و با تجربه بالای آنها در قضاوتهای سنگین و مهم، دچار مشکل نشویم، بعضی مربیان هم مراقبت بکنند تا با ارتکاب اشتباهات ساده، نتایج مسابقات را تغییر ندهند، امیدوارم با انتخاب کشتی‌گیران خوبی که داریم بتوانیم مزد زحمات و تلاش کشتی‌گیران و مربیان را در مسابقات‌جهانی و آسیایی به شایستگی بگیریم. 

* کشتی‌گیران خیلی خوبی داریم که امیدوارم به آن‌چه استحقاقش را دارند، برسند. در بعضی اوزان دو یا سه کشتی‌گیر هم سطح داریم. اگر همین نفرات در انتخابی هم بتوانند شایستگی‌های خودشان را نشان بدهند و به تیم‌ملی برسند، قطعاً روزهای خوبی خواهیم داشت. 

* مثلاً یکی‌از همین کشتی‌گیران جوان و آینده‌دار ما قرار است با تیم منتخب اعزامی بزرگسالان به مسابقات بین‌المللی اوکراین اعزام شود. کشتی‌گیران خوب دیگری هم داریم که نسبت به عملکرد، نتایج و توانایی‌های آنها مقابل حریفان خارجی خیلی خوشبین و امیدوار هستم. 

میکائیلی: امیدوارم بدون اشتباه داوری، نفرات برتر انتخاب شوند

* باتوجه به فاصله کم و حدود یک ماهه، بینِ زمان برگزاری مسابقات قهرمانی آسیا و قهرمانی‌جهان، شرایط برای ما و انتخاب ملی‌پوشان اعزامی به هر دو مسابقه، کمی سخت‌تر از وضعیت عادی شده است. برهمین اساس و باعنایت به جوانان مستعد و توانمندی که داریم، شاید به‌صورت همزمان دو تیم‌ملی انتخابی کنیم و گروهی از جوانان را به پیکارهای‌جهانی و گروهی دیگر را نیز به مسابقات آسیایی بفرستیم.

* همانگونه که گفتم اگر اشتباه داوران یا مربیان، اتفاقات و حوادث غیرمترقبه مشکل‌آفرین نشوند و هرکسی که حق اوست به‌عنوان نفر اول انتخاب شود، قطعاً نفرات اول انتخابی به مسابقات جهانی می‌روند. اما اگر حوادث و اتفاقات شرایط خاصر را تحمیل کند، شاید بعضی نفرات اعزامی به جهانی و آسیایی با هم عوض شوند. 

* درصورتی‌که امکانات و شرایط لازم برای حضور در یک تورنمنت بین‌المللی برون‌مرزی برای فدراسیون فراهم باشد، تلاش می‌کنیم تا نفرات منتخب و برتر را آنجا محک بزنیم تا با شناخت بیشتر، بهتر و کسب تجربه از شرکت در مسابقه‌ای بین‌المللی به‌مصاف مدعیان و حریفان حاضر در رقابتهای‌جهانی برویم.

* برنامه دیگری هم برای جوانان داریم که با مساعدت و موافقت آقای محمد بنا سرمربی تیم‌ملی کشتی‌فرنگی بزرگسالان، بتوانیم مجوز شرکت یک‌تیم منتخب از جوانان به‌صورت مستقل و جداگانه، در پیکارهای بین‌المللی جام جهان‌پهلوان تختی را بگیریم. هرچند تعدادی از جوانان، به‌صورت جداگانه، مشخص و با نام از سوی آقای محمد بنا مجوز شرکت در جام‌تختی را دارند، اما اگر مجوز یک‌تیم مستقل و جداگانه جوانان هم به‌ما بدهند، نفرات بیشتری را قبل از شرکت در مسابقات قهرمانی‌جهان، می‌توانیم محک بزنیم. اگر شرایط اعزام به تورنمنت برون‌مرزی هم فراهم شد، چه‌بهتر، نفرات با تجربه بین‌المللی بیشتری، مهیای مسابقات جهانی و آسیایی می‌شوند.

* به‌دعوت هیات‌کشتی استان سیستان و بلوچستان، به‌همراه آقایان محسن کاوه، بهروز یاری، ناصر نوربخش و کامبیز مرادی رییس انستیتو کشتی به زاهدان آمدیم و با برگزاری کلاس استاژ مربیگری و همسان‌سازی آموزش را برگزار کردیم. بعد از پایان این دوره ۳ روزه، دوستان مدرس به استان کرمان رفتند.

* آقای نبی دَهمَرده رییس هیات‌کشتی استان سیستان‌وبلوچستان، قبلاً از فدراسیون‌کشتی درخواست کرده بودند، یکی از مربیان و مدرسان، بعداز پایان این دوره، چند روز در زاهدان بمانند و در آموزش مربیان و کشتی گیران این استان همکاری کنند.

* فدراسیون به بنده ماموریت دادند تا چند روز بیشتر بمانم و در خدمت این عزیزان باشم. از آقای محمد بنا، کسب اجازه کردم و با موافقت ایشان، همراه سایر دوستان به کرمان نرفتم و کارم را در اینجا ادامه دادم. 

* این چند روز در خدمت ۲۶ کشتی‌گیر نونهال، نوجوان و جوان به همراه ۶ مربی از شهرهای زاهدان، زابل، خاش و ..... هستم و امیدوارم باتوجه به عشق و علاقه‌ای که این عزیزان به آموختن و تلاش برای انتقال آموخته‌ها و اجرای فنون دارند، درآینده نزدیک شاهد شنیدن خبرهای خوب، تحولات و پیشرفت‌های امیدوارکننده‌ای در این استان مستعد و توانمند از نظر نیروی جوان و مستعد باشیم.

* انصافاً چنین رییس‌هیات علاقمند، خستگی‌ناپذیر و دلسوزی برای کشتی این استان، یک نعمت بزرگ و بسیار ارزشمند است. همین پشتکار و پیگیری‌های مستمر او باعث شده تا روز به روز بر استقبال مردم بومی از کشتی بیشتر شده و برای تامین نیازهای کشتی‌گیران و تجهیزات لازم حتی از جیب خودش هزینه می‌کند تا کشتی‌گیران و مربیان استانش فقط به‌فکر تمرین، آموزش، پیشرفت و موفقیت در کشتی باشند. 

* امیدوارم چنین روسای هیات‌کشتی در استانهای مختلف داشته باشیم تا برای رشد، شکوفایی، استقبال بیشتر علاقمندان به کشتی، رفع مشکلات و نیازهای کشتی گیران و مربیان، هیچ نیازی به حمایت یا کمک فدراسیون، وزارت ورزش و ..... نباشد و هر استانی بتواند با مساعدت چنین مدیرانی، همه نیازها و احتیاجاتش را خودش تامین و برطرف سازد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی