صابونی که به تن حجازی، مظلومی و منصوریان هم خورد
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

حمایت مشروط از سرمربیان استقلال در خلال رقابت‌های لیگ برتر اصلاً اتفاق جدیدی محسوب نمی‌شود و طی ۱۸ سال گذشته بارها شاهد وقوع چنین واقعه‌ای در جامعه آبی‌ها بوده‌ایم.

خبرورزشی - هیئت‌مدیره باشگاه استقلال سرانجام با تأخیر فراوان حمایت خود را از محمود فکری برای آغاز دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر اعلام کرد. البته این حمایت مشروط بوده و نتایجی که آبی‌پوشان طی سه هفته آغازین نیم‌فصل دوم می‌گیرند، تأثیر مستقیمی بر تداوم همکاری با فکری یا استفاده از یک سرمربی جدید خواهد داشت. هرچند اگر گل‌گهر سیرجان شکست فوق‌العاده سنگین داخلی را مقابل پرسپولیس متحمل نمی‌شد، شاید همین هیئت‌مدیره به گونه دیگری تصمیم می‌گرفت! 

حمایت مشروط از سرمربیان استقلال در خلال رقابت‌های لیگ برتر اصلاً اتفاق جدیدی محسوب نمی‌شود و طی ۱۸ سال گذشته بارها شاهد وقوع چنین واقعه‌ای در جامعه آبی‌ها بوده‌ایم. ماجرایی که گاهی اوقات به استقلال کمک کرده و البته در اغلب مواقع نیز دقیقاً حکایت قصه‌ای بوده که سرمربی در پایان آن غصه‌دار شده است. داستانی که از زمستان سال ۸۱ با رولند کخ آغاز شد و ظاهراً همچنان ادامه دارد. 

حمایتی به قیمت انتخاب مدیر فنی 
اولین حمایت مشروط از سرمربی توسط مدیران ارشد باشگاه استقلال به زمستان سال ۸۱ بازمی‌گردد. زمانی که رولند کخ آلمانی هدایت آبی‌پوشان پایتخت را برعهده داشت. البته در آن زمان هیئت‌مدیره استقلال معمولاً در چنین مواردی دخالت نمی‌کرد و تصمیم‌گیری پیرامون آن را برعهده علی فتح‌ا...‌زاده (مدیرعامل) و شورای معاونین باشگاه می‌گذاشت. آبی‌پوشان خوب نتیجه نمی‌گرفتند و لیگ قهرمانان آسیا نیز در پیش بود به همین خاطر مدیران ارشد باشگاه استقلال پس از برگزاری چند جلسه متوالی به این نتیجه رسیدند که از سرمربی آلمانی خود حمایت کنند ولی در عین حال، کخ هم منصور پورحیدری فقید را به عنوان مدیر فنی بپذیرد. انتخابی که مرد آلمانی به اجبار به آن تن داد و البته عمر حضورش روی نیمکت استقلال نیز به پایان فصل نرسید! و در بهار ۸۲ برکنار شد تا پورحیدری و زرینچه به جای او صاحب منصب شوند. 
تقابل با حجازی 
ناصر حجازی فقید در اواخر بهار سال ۸۶ مجدداً به استقلال بازگشت و برای دومین مرتبه هدایت این تیم را برعهده گرفت اما دقیقاً از همان روزهای آغازین کاملاً مشخص بود هیئت‌مدیره وقت باشگاه اصلاً نظر مساعدی نسبت به او ندارد. تقابل میان طرفین از هفته دوم فصل ۸۷-۸۶ آغاز شد و در میانه نیم‌فصل به اوج خود رسید. البته استقلال هم خوب نتیجه نمی‌گرفت و همین مسئله هیئت‌مدیره را در موضع قدرت قرار می‌داد. سرانجام فشارهای مدیریتی موجب شد حجازی سرمربیگری استقلال را به فیروز کریمی واگذار کرده و خودش صاحب سمت عجیبی تحت عنوان «ریاست سازمان فوتبال باشگاه استقلال» بشود. در نهایت ناصر حجازی اوایل بهار سال ۸۷ همین سمت را نیز رها کرد و کمتر از یک ماه پس از جدایی او، فیروز کریمی هم از هدایت استقلال برکنار شد تا زمینه برای بازگشت امیر قلعه‌نویی فراهم شود. 

کابوس ناکامی در دربی 
پرویز مظلومی آخرین بار در فصل ۹۵-۹۴ سرمربی استقلال بود و در هفته‌های پایانی آن فصل عملاً با هیئت‌مدیره وقت این باشگاه دچار مشکل شد. استقلال اوایل بهار سال ۹۵ شکست تلخ و سنگین ۴-۲ را برابر پرسپولیس متحمل شده و بلافاصله پس از این ناکامی، کابوس سرمربی نیز آغاز شد چون گروهی از اعضای هیئت‌مدیره و در رأس آنها، مقداد نجف‌نژاد در رسانه‌ها و فضای مجازی از لزوم برکناری مظلومی حرف می‌زدند و حتی در مورد جانشینان این سرمربی نیز مصاحبه می‌کردند ولی بهرام افشارزاده که آن زمان مدیرعامل استقلال بود، تا پایان فصل و برگزاری فینال جام‌حذفی به پای مظلومی ایستاد. حرکتی که بعضی از کارشناسان هنوز هم آن را یک اشتباه تلقی می‌کنند و معتقدند بازیکنان در مقطع مذکور نیازمند شوک بودند. در نهایت آبی‌پوشان نه تنها قهرمان آن فصل نشدند بلکه جام‌حذفی را نیز به ذوب‌آهن واگذار کردند. مظلومی برکنار شد و مدت‌ها پس از آن اتفاق ادعا کرد با وجودی که او سرمربی استقلال بود، گروهی از مدیران باشگاه مذاکرات خودشان با علیرضا منصوریان را آغاز کرده بودند و در نهایت نیز حکم سرمربیگری این تیم را به نام منصوریان زدند. 

اولتیماتوم تا آستانه اخراج 
علیرضا منصوریان در تابستان سال ۹۵ سرمربی استقلال شد ولی برخلاف تصور اولیه کار خود را بسیار ضعیف آغاز کرد به طوری که در اواخر دور رفت فصل ۹۶-۹۵ زمزمه کنار گذاشته شدن او بسیار شنیده می‌شد. در چنین شرایطی هیئت‌مدیره باشگاه از منصوریان حمایت کرد ولی به نوعی اولتیماتوم نیز داد که اگر روند نتیجه‌گیری اصلاح نشود، سراغ سرمربی جدیدی خواهد رفت. اتفاقاً پس از این هشدار سیر صعودی استقلال با منصوریان آغاز شد و در نهایت این تیم عنوان نایب‌قهرمانی فصل مورد نظر را مال خود کرد ولی در اواخر تابستان سال ۹۶ وضعیت برای علیمنصور آنقدر حاد شد که ترجیح داد قبل از برکناری، کناره‌گیری کند.

شمارش معکوس برای مرد آلمانی 
پس از شکست فوق‌العاده پرحاشیه استقلال مقابل پرسپولیس در اوایل فروردین ۹۸، عملاً شمارش معکوس برای برکناری وینفرد شفر آغاز شده بود و قبل از هر مسابقه این بحث مطرح می‌شد که شکست در جدال مورد نظر به معنای پایان کار مرد آلمانی خواهد بود. البته مدیران باشگاه مدعی حمایت از شفر بودند ولی کاملاً مشخص بود پایه‌های این حمایت فوق‌العاده لرزان است. در نهایت هم پس از ناکامی استقلال مقابل پدیده در مشهد زمینه برای برکناری سرمربی مهیا شد تا فرهاد مجیدی که آن زمان دستیار اول شفر بود، با یک پله صعود، سرمربی شود و یکی از مهم‌ترین دوران ورزشی خود را آغاز کند. 

شیشه عمر سرمربیگری 
وضعیت کنونی محمود فکری اصلاً بی‌شباهت با شرایطی که در مورد سرمربیان اسبق استقلال توصیف کردیم، نیست. فکری آنقدر تجربه دارد که بداند معنای حمایت مشروط یعنی خالی شدن پشت او بلافاصله پس از اولین ناکامی بزرگ. شاید به نوعی می‌توان گفت شیشه عمر سرمربیگری فکری در استقلال این روزها دست خود اوست و به هیچ عنوان نباید این تصور را داشته باشد که هیئت‌مدیره به پای او خواهد ایستاد. در واقع یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب شده محمود فکری هنوز سرمربی استقلال باشد، نداشتن گزینه از طرف هیئت‌مدیره یا توافق نداشتن با گزینه‌های مورد نظر است. توافقی که اگر استقلال طی سه هفته آغازین دور برگشت نتایج خوبی کسب نکند، قطعاً حاصل خواهد شد!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۶
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • ستارگان سرخ ایران و آسیا IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    حقیقتش من به شخصه مربی خوبی برای جانشینی آقای فکری ندیدم قلعه‌نویی که پنج تا از گل گهر خورد ، مجیدی هم قبول کنیم مدیون دیاباته بود که برنده می شد و البته اواخر لیک اشتباهات داوری که به سودش بود ، نکونام هم بعید می دونم فولاد رو ول کنه بیاد استقلال به نظرم به شخصه آرامش دادن به فکری بهترین گزینه است ولی استقلال بهتره یک دستیار خارجی رو بگذاره کنار آقای فکری این به نظرم بهتره کاری که ذوب آهن همین امسال انجام‌ داد البته یک دستیار خوب خارجی
    • Taj fan boy IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
      اگه مجیدی شانسی میبرد، پس شما چقد ضعیف بودین که هم دربی رو برد هم ۶ تایی تون کرد... دربی بهمن پارسال هم سر یه اشتباه کوچیک مساوی شد... ۵ تا زدن به الریان قدرتمند هم که از نظر شما اصلا مهم نیست دوبار بردن سپاهان قلعه نویی اصلا مهم نیست.. لطفا الکی توجیه نیارید
    • Blue Love IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
      آره حتما همه مثل دلال کروات نیستن که به اون حجم از درجات معنوی برسن که بدون بازی جام ببرن!! استقلال دو فصل پیش شفر بیشتر لنگ گل زد و کمتر لنگ گل خورد ولی قهرمان نشد چون کلید قهرمانی دست سلطانی فر هست وگرنه برانکو به پای شفر نمیرسید
  • ستارگان سرخ ایران و آسیا IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    ببخشید متن قبلیم رو اصلاح کنم آقای قلعه نویی با تیم گل گهر پنج تا از پرسپولیس خورد و.....
  • Taj fan boy IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    مجیدی دربی رو برد... تیم رو به فینال جام حذفی رسوند.. تیم بی روحیه ای که در شوک رفتن استرا بود رو نایب قهرمان کرد... بعد یه عده میگن ضعیف کار کرد!! به عنوان نماینده مجیدی در سایت وظیفه ام بود اعلام کنم
  • مهدی IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    در حال فقط مجیدی میتونه استقلال از این وضعیت خارج کنه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی