۱۳
ویدیو| حمله استاد بزرگ شطرنج به فراستی به خاطر این نقد «گامبی وزیر»/ برو کلاس شطرنج!
طول ویدئو: 02:04

صحبت‌های مسعود فراستی منتقد سینما درباره سریال گامبی وزیر که با واکنش برخی فعالان و علاقه مندان رشته شطرنج همراه شد را ببینید.

 خبرورزشی - پرهام مقصودلو استاد بزرگ شطرنج و قهرمان جوانان جهان در واکنش به نقد مسعود فراستی بر «گامبی وزیر» نوشت: آقای مسعود فراستی در برنامه‌ سینمایی هفت، سریال «گامبی وزیر» را زیر سوال برده‌اند. من نسبت به انتقادات فنی و سینمایی آقای فراستی به این سریال حرفی ندارم چون این حیطه‌ تخصصی ایشان است و من تخصصی در این زمینه ندارم. اما آقای فراستی مابین حرف‌هایشان بارها به‌طور تخصصی پای شطرنج را هم به میان کشیدند که لازم می‌دانم توضیحاتی در این‌باره بدهم.

آقای فراستی انسان محترمی است، اما احتمالا چون از شطرنج چیزی نمی‌دانند، هم از سریال چیز چندانی متوجه نشده‌اند و هم انتظاراتی عجیب و غریب از سریال دارند. اینکه ایشان انتظار دارند کارگردان و فیلمنامه‌نویس این اثر و همچنین گری کاسپاروف به عنوان مشاورِ ارشد پروژه، فهم و سواد خودشان از شطرنج را در حدّ صفر پایین بیاورند تا سریال برای آقای فراستی از همه‌نظر قابل فهم باشد، واقعا انتظار عجیبی است.

آقای فراستی در نقدهایشان عینا گفته‌اند: «من باید بفهمم فرق اسب و فیل چیه؟!»؛ و این را به‌ عنوان ضعف سریال عنوان کردند! این حرف یعنی چه؟! یعنی کارگردان بیاید ۷، ۸ قسمت فقط بسازد تا به آقای فراستی حرکت مهره‌های شطرنج یاد بدهد؟!

آقای فراستی اگر دنبال یاد گرفتن شطرنج هستند باید بروند کلاس شطرنج ثبت‌نام کنند؛ وظیفه‌ یک سریال طبیعتا آموزش حرکت مهره به مخاطبانش نیست. «گامبی وزیر» فضای شطرنج می‌سازد و آدم‌های شطرنجی می‌آفریند و به ‌حدی در ‌کارش به موفقیت می‌رسد که همه‌ مخاطبان جهانی‌اش را عاشق شطرنج می‌کند. این است کارکرد و رمز موفقیت یک سریال، نه آموزش حرکت فیل و اسب به مخاطبانش.

به گزارش خبرورزشی، گامبی وزیر (The Queen's Gambit) یک سریال کوتاه تلویزیونی درام آمریکایی است که بر اساس رمانی با همین نام از والتر تویس که در سال ۱۹۸۳ نوشته شده، ساخته شده‌ است. این سریال توسط اسکات فرانک و آلن اسکات ۲۳ اکتبر سال ۲۰۲۰ برای نتفلیکس ساخته شد.

این سریال از اواسط دهه ١٩٥٠ و تا دهه ١٩٦٠ ؛ داستان زندگی بت هارمون (آنیا تیلور-جوی)، اعجوبه یتیم شطرنج هنگام تلاش برای رسیدن به بالای دنیای شطرنج در حالی که با مواد مخدر و وابستگی به الکل دست و پنجه نرم می کرد را دنبال می کند.

نتفلیکس، گامبی وزیر را در ٢٣ اکتبر سال ٢٠٢٠ منتشر کرد. پس از چهار هفته به پربیننده ترین سریال فیلمنامه ای نتفلیکس تبدیل شد. این مینی سریال مورد تحسین منتقدین قرار گرفت.

همچنین این مینی سریال موفق به دریافت جایزه بهترین مینی سریال یا فیلم تلویزیونی (گامبی وزیر)، بهترین بازی نقش اول زن در یک مینی سریال یا فیلم تلویزیونی (آنیا تیلور-جوی) در هفتاد و هشتمین دوره جوایز گلدن گلوب سال ۲۰۲۱ شد و در جوایز تلویزیونی منتخب منتقدان در سه رشته بهترین مینی سریال یا فیلم تلویزیونی (گامبی وزیر) و بهترین بازی نقش اول زن در یک مینی سریال یا فیلم تلویزیونی (آنیا تیلور-جوی) و بهترین بازی مکمل زن در یک مینی سریال یا فیلم تلویزیونی (ماریل هلر) نامزد دریافت جایزه شد.

رمان گامبی وزیر از والتر تویس با ترجمه‌ نیکی فرخوی در سال ۱۳۹۹ توسط نشر شما در به چاپ رسید.

منبع: سینما دیلی - ویکی پدیا

در همین ارتباط بخوانید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۳
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • امیرحسین IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    دمش گرم واقعا خوب جواب داده مثلا فیلم اکشن میبینی توقع داری فنون رزمی بهت یاد بده؟؟
  • کمانگیر IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    این آقای فراستی تنها کاری که توش موفقه همون دمنوش خونه ی کرجه سخنگوی حزب کارگران ایران بعد رنگ وصافکاری بشه منتقد سینما
  • هستی IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    این سریال رو از دست ندین خیلی خوبه . پریشبم دو یا سه تا گلدن گلوب برد .! از فراستی خوشم میاد ولی خب جدا یکم زیاده روی کرده . درسته هر چی پر فروشه حتما خوب نیست ولی اقای فراستی توی برنامشون گفتن که فیلم ضد روسیه ای و ضد کمنیستی .! باید در نظر بگیریم که ایشون خودشونم چپی هستن :/ ولی خب ادم قابل احترامی هستن و این سریال خیلی خوب :)
  • x NL ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    اتفاقا بر خلاف اون چیزی که فراستی گفت فیلم در قسمت 1 به معرفی و آموزش انواع حرکات مهره های شطرنج هم میپردازه. اون سکانسی که دختر هی میره زیر زمین و بازی اون سرایدار رو نگاه میکنه. بعد سرایدار با اشاره به اسب، فیل، رخ و... از دختر میخواد که حرکات رو توضیح بده و دختر دقیقا عین به عین جمله میگه که فلان مهره حرکتش قطری عه. یا فلان مهره دو خونه به جلو حرکت میکنه و یه خونه به کنار. به نظرم خیلی سطحی و سر سر ای سریالو نگاه کرده. در حوزه سینمایی و فنی هم فراستی حرف خاصی برا گفتن نداشت فقط صرفا میخواست بگه فیلم شطرنج بلد نیست که به نظرم اشتباه میکنه این آقا.
  • حسین IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    دستور از بالای تراکتور بوده به ایشان حمله نکید
  • حسام الدین IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    نقد بجایی بود .. اینکه یک فرد نگاه به سقف میکنه و حرکت بعدیش بهش الهام میشه، فیلم رو تخیلی میکنه و از واقعیا جدا میسازه ... اما در کل فیلم قشنگی بود و من دوست داشتم
  • نا شناس IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    فراستی حااش اصلا خوب نیست کی گفته بیای فیلم و سریال نقد کنی تو . با مخالفت با فیلم ، بازیگر و کارگردان هایی که محبوبیت دارند و موفق بودن خودتو متفاوت نشون میدی . با تشکر
    • رام IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      این یکی از تمرین های تصویر سازی ذهنیه توی شطرنج حرفه ای عجیبنیست
  • غلامرضا خواجویی نژاد IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    نگاه کردن به سقف و یا جایی دیگه در حالیکه بازیکن در حال بازی و با اینکه نوبتش هست و در اوج آنالیز بازی هست یک امر مرسوم در بین بازیکنان سطح بالا هست. اصولا بازیکنان شطرنج حرفه ای به سطحی میرسند که حتی میتونند با چند نفر همزمان چشم بسته بازی کنند. نمونه خیلی مشهور و معاصر اون واسیلی ایوانچوک اکراینی هست که بیشتر اوقات در وضعیتهای به غایت پیچیده با نگاه به سقف فکر میکرد.
  • غلامرضا خواجویی نژاد IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    بعد مسعود جون( بدلیل صمیمیت بیش از حد خودش دوست داره مسعودجون صداش کنم) با این تفاسیر برای دیدن فیلم میان ستاره ای باید برم ناسا دوره ببینیم یا برای دیدن سریال چرنوبیل باید یه دوره اتم شناسی کامل طی کنیم. اتفاقا هنر کارگردان در جذب مخاطب به شطرنج همین بوده که افرادی که مثل من و شما فرق بین فیل و اسب نر و ماده رو نمیدونن از دیدن سریال لذت ببریم و حتی به این بازی شکوهمند جذب بشیم.
  • عبدالرضا IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    متاسفانه ایشون بازی همزمان (سیمولتانه) رو که مسابقات و تورنمنت بین المللی داره با مار و پله مقایسه می کنن.مجبور نیستن در مورد چیزی که اطلاعات ندارن نظر بدن،حتی اگه مربوط به رشته تخصصیشون باشه.
  • ناشناش IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    احسنت برفراستی ،این استادعزیزمون بدمتوجه شده نقدفراستی رو..
  • بیکار IR ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    ولش کنید این بیچاره رو گناه داره بذاريد هرچی دلش میخواد بگه. خداوند شفا بده. مسعود جون بگو بابا هرچی دلت می خواد. تو آزادی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی