نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۳
۳ |
۳
آیا فرهاد مجیدی گزینه مناسبی برای استقلال است؟
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

انتخاب فرهاد مجیدی به‌عنوان سرمربی تازه استقلال درحالی رقم می‌خورد که او پیش از این دو بار به‌عنوان سرمربی روی نیمکت استقلال نشسته بود.

خبرورزشیسرنوشت برای باشگاه استقلال و فرهاد مجیدی به‌طرزی باورنکردنی درحال تکرار است؛ اسطوره سابق استقلال که فصل پیش بعد از جدایی آندره‌آ استراماچونی هدایت این تیم را به دست گرفت، حالا درست در همان مقطع از فصل با باشگاه مورد علاقه‌اش به توافق رسید تا از این به بعد به‌جای محمود فکری، هدایت آبی‌های پایتخت را در دست داشته باشد. محمود فکری بعد از تساوی برابر مس رفسنجان در هفته شانزدهم رقابت‌های لیگ برتر از کار در باشگاه استقلال استعفا داد تا بعد از قریب به ۴۸ ساعت، فرهاد مجیدی به‌عنوان سرمربی جدید استقلال معرفی شود. اگرچه پیش از این شایعات زیادی به راه افتاده بود که مدیریت استقلال مدت‌ها قبل با مجیدی برای جانشینی فکری توافق کرده بودند ولی خبر رسمی این همکاری تا عصر روز گذشته منتشر نشد.

سه‌گانه فرهاد مجیدی!

انتخاب فرهاد مجیدی به‌عنوان سرمربی تازه استقلال درحالی رقم می‌خورد که او پیش از این دو بار به‌عنوان سرمربی روی نیمکت استقلال نشسته بود. برای بار نخست، زمانی که فرهاد دستیار وینفرد شفر آلمانی بود، این فرصت در اختیارش گذاشته شد. ماجرا مربوط به زمانی است که مدیران وقت استقلال تصمیم به اخراج وینفرد شفر در انتهای دو فصل پیش گرفتند. آن زمان فرهاد مجیدی به‌عنوان دستیار شفر روی نیمکت می‌نشست و بعد از اخراج شفر، چند بازی انتهای فصل این فرصت را به دست آورد تا به مرد اول نیمکت تبدیل شود. فرهاد مجیدی پرانگیزه نشان داد و امیدوار بود قرارداد موقتش به دائمی تبدیل شود. او حتی فهرست خرید بازیکان مدنظرش برای فصل بعد استقلال را هم به مسئولان باشگاه داد ولی دست آخر، مسئولان این باشگاه به این نتیجه رسیدند که فعلا برای فرهاد مجیدی، سرمربی‌شدن زود است.

آنها سراغ گزینه‌ای خارجی رفتند و آندره‌آ استراماچونی را آوردند. با ورود آندره‌آ، فرهاد مجیدی بیرون از گود ماند ولی زمان زیادی طول نکشید تا دوباره به‌عنوان سرمربی استقلال معرفی شود. استراماچونی درست در حوالی همین مقطع از فصل چمدان‌هایش را بست و به‌دلیل پرداخت‌نشدن به‌موقع دستمزدش راهی ایتالیا شد؛ اما مسئولان استقلال خیلی زود فرهاد مجیدی را جانشینش کردند تا در ادامه فصل، شماره ۷ سابق باشگاه روی نیمکت بنشیند؛ اما فرهاد مجیدی روزهای پرنوسانی را در باشگاه سپری کرد و با وجود رساندن استقلال به فینال جام حذفی، جامی برای این تیم به ارمغان نیاورد. اختلاف‌نظر شدید مجیدی با مدیریت وقت باشگاه علاوه بر اینکه تمرکز را از او گرفت، کاری کرد تا دوباره در پایان فصل فرهاد مجیدی از استقلال جدا شود. این‌بار خودش می‌گفت استعفا داده ولی مدیریت وقت اصرار داشت که بگوید او از کار برکنار شده است. بعد از مجیدی در فعل‌وانفعالی نیمکت به محمود فکری رسید ولی حالا درست بعد از سپری‌شدن ۱۶ هفته از رقابت‌های لیگ، درست مشابه با اتفاق فصل پیش، استقلال سرمربی‌ای را که فصل را با او شروع کرده بود، از دست داد تا دوباره هدایت تیم به‌ فرهاد مجیدی سپرده شود. نکته جالب اینکه فرهاد مجیدی در یک بازه زمانی بسیار کوتاه برای سومین بار هدایت استقلال را به دست می‌گیرد.

قلعه‌نویی  ۹ سال، مجیدی کمتر از ۲ سال!

سه بار نشستن روی نیمکت یک تیم لیگ برتری آن‌هم بعد از قطع همکاری، کاری نیست که در لیگ ایران زیاد دیده شده باشد. البته که در استقلال یکی از چهره‌های محبوب هواداران پیش‌تر آن را رقم زده است؛ امیر قلعه‌نویی. او سه بار در بازه‌های زمانی مختلف روی نیمکت استقلال نشسته است ولی این سه بار سرمربی‌شدن در استقلال ۹ سال زمان برده است. نکته جالب درباره فرهاد مجیدی اینکه او درحالی برای سومین بار به‌عنوان سرمربی روی نیمکت استقلال می‌نشیند که کل این سه بار زیر دو سال رقم خورده است. البته آن‌طورکه فوتبال ۳۶۰ نوشته، به غیر از قلعه‌نویی، محمد احمدزاده هم در تاریخ لیگ برتر، سه بار به‌عنوان سرمربی روی نیمکت تیمی به اسم ملوان نشسته که فاصله بین آنها ۱۳ سال طول کشیده است. با درنظرگرفتن چنین موضوعی، فرهاد مجیدی اگرچه به فهرست کوتاه مربیانی اضافه شده که سه بار روی نیمکت یک تیم در بازه‌های زمانی مختلف نشسته‌اند ولی در صدر مربیانی است که این رکورد را در کوتاه‌ترین بازه زمانی ممکن به ثبت رسانده است.

قرارداد ۲/۵ ساله برای فرهاد مجیدی؟

اگرچه تا زمان نگارش این مطلب به‌صورت رسمی جزئیاتی از قرارداد فرهاد مجیدی با استقلال منتشر نشده، ولی به نظر می‌رسد فرهاد مجیدی این بار با قراردادی  دوونیم ساله هدایت استقلالی‌ها را به دست گرفته است. البته که در اصلی‌ترین اقدام، او پیروز قربانی را به‌عنوان دستیار اصلی‌اش معرفی کرد. قربانی که در این فصل به‌عنوان دستیار ابراهیم صادقی در سایپا مشغول فعالیت بود، با کسب اجازه از سایپا از این تیم جدا و به تیم فنی فرهاد مجیدی اضافه شد. عمده تغییرات دیگری که در استقلال رخ می‌دهد، سرپرست‌شدن فرزاد مجیدی، برادر فرهاد مجیدی است. این سمت پیش از این در اختیار پرویز مظلومی قرار داشت که با تغییرات رخ‌داده به نظر می‌رسد مظلومی، سرمربی سابق همین باشگاه استقلال هم جایی در ترکیب فنی تیم جدید نخواهد داشت.

آیا فرهاد مجیدی گزینه خوبی برای استقلال است؟

از زمانی که شایعه شد قرار است فرهاد مجیدی به‌جای محمود فکری را بگیرد، همواره این سؤال بین هواداران استقلال مطرح شده که آیا او گزینه خوبی برای هدایت این باشگاه هست یا خیر؟ عده‌ای با مطرح‌کردن اختلافات مدیریتی فصل پیش، فرهاد را گزینه‌ای خوب می‌دانند و عده‌ای دیگر هم با توجه به امتیازاتی که فصل پیش گرفته، او را گزینه مناسبی برای استقلال قلمداد نمی‌کنند. ماجرا از این قرار است که مجیدی فصل پیش هم مثل این فصل، در هفته شانزدهم به نیمکت استقلال رسید. در آن زمان، فاصله استقلال و پرسپولیس در صدر جدول پنج امتیاز بود و استقلالی‌ها امید زیادی داشتند با ادامه روند خوب دوران استراماچونی، بتوانند این فاصله را جبران کنند و به قهرمانی برسند. هدفی که به سرانجام نرسید و پرسپولیس با اختلافی ۱۴‌امتیازی نسبت به استقلال، قهرمانی لیگ برتر را به دست آورد؛ اما درحال‌حاضر استقلالی‌ها منتظرند با ورود مجیدی، بتوانند فاصله شش‌امتیازی با پرسپولیس را جبران کنند و پس از هشت سال، قهرمان لیگ برتر شوند.

اگر چنین اتفاقی رخ دهد که محبوبیت مجیدی نزد هواداران استقلال از پیش هم بیشتر می‌شود، وگرنه بعید است دیگر فرصت زیادی در اختیار او گذاشته شود یا اینکه دوباره خیلی زود در فهرست سرمربیان بعدی استقلال قرار بگیرد. به‌ویژه اینکه هواداران استقلال به‌خوبی از کارنامه فصل پیش مجیدی در لیگ آگاه هستند و در مقایسه آن کارنامه با محمود فکری به این نتیجه رسیده‌اند که فرهاد تفاوتی با محمود ندارد. فصل پیش فرهاد مجیدی با میانگین ۱.۷۱ امتیاز از ۱۴ بازی با شش برد، شش مساوی و دو باخت، کارنامه موفق‌تری نسبت به فکری نداشته است و تقریبا مشابه عملکرد کنونی فکری در استقلال بوده است.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۳
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • حمید علوی CA ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    خبرورزشی جان الان دیگه وقت پرسیدن این سوال که آیا فرهاد خوب است، نیست. لطفن از همین روز اول شروع نکنید به ایجاد شبهه و فضاسازی. این کار باعث بهم خوردن تمرکز کادرفنی میشه.دیکه تصمیمات گرفته شده، قراداد امضا شده و ایشون الان مربی تیم هستن. عین همین ایجاد شبهه و فشار روانی رو روی بنده خدا فکری حتی وقتی تیمش صدر جدول بود آوردین و ویرانش کردین. درست نیست این نوشتن ها.
  • سیدرضا US ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    امیر چهاربار در استقلال رفت و برگشت داشت ، شما یکی از معتبرترین رسانه های ورزشی هستین که بعنوان پرتیراژترین روزنامه مسئولیت خطیری دارین و تمام مطالب شما بعنوان منبع موثق استفاده میشه ، بار اول بعداز اینکه در اولین دور لیگ برتر روز آخر بازیها بشکلی باورنکردنی قهرمانی رو از دست دادیم ، منصورخان استعفا داد و امیردر حالیکه در آلمان بود و زیر نظر دام دوره ی مربیگری می گذروند بنا به خواست باشگاه برگشت ایران و تیمو در رقابتهای جام حذفی از دور سوم و بازی برگشت مقابل ذوب آهن بدست گرفت و در پایان هم در همان اولین حضور در استقلال مارو قهرمان جام حذفی کرد اما با شروع لیگ دوم در حالیکه همه گمان میکردن سرمربی امیر میمونه ، کخ ، دستیار دام در بایر بعنوان سرمربی استقلال انتخاب میشه و امیر با حضور ابراهیم طالبی بعنوان دستیار کخ از استقلال جدا میشه و میره استقلال اهواز و بشکلی دراماتیک این تیمو در عین ناباوری در لیگ برتر نگه میداره ، بار دوم هم در شروع لیگ سوم به تیم میاد که باز هم بعداز قهرمان کردن استقلال میره تیم ملی ، بار سوم در پایان لیگ هفتم در حالیکه تونسته بود مس کفرمانو دور برگشت که بدست
  • سیدرضا US ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    همونطور که گفتم بار سوم هم بعداز اینکه تونسته بود مس کرمانو در بازیهای برگشت که سرمربیش شده بود بعنوان بهترین تیم معرفی کنه در پایان لیگ هفتم تیم سیزدهم استقلالو بدست میگیره و این بار هم در همون ابتدا قبل از شروع لیگ هشتم مارو قهرمان حذفی میکنه ودر لبگ هشتم هم بعداز قهرمان کردن استقلال مجبور میشه بره سپاهان تا با اونا دبل کنه در قهرمان کردن سپس میره تراکتور تا برای اولین بار در تاریخ این تیم با نایب قهرمانی تراکتورو آسیایی کردن این تیم برای نخستین بار با سربلندی و با شروع لیگ دوازدهم برای بار چهارم بیاد استقلال تا با ساختن تیم ملی استقلال هم ایران بده برزیل و هم استقلال قهرمان لیگ بشه و با قهرمانی در غرب آسیا بالاتر از الهلال العین السد و....در کنار کره ، ژاپن و چین یکی از چهار تیم برتر آسیا باشه و به رتبه ی پنجا هو چهارم دنیا برسونه باشگاه استقلالو که بهترین رتبه ی یک باشگاه ایرانی در تاریخ فوتبال ایران هست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی