۷
واکنش مهدوی کیا به گل استثنایی مهدی طارمی/ باید تأسف خورد به حال فوتبال ایران/ قدم بعدی‌اش می‌تواند لالیگا باشد
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مهدی مهدوی‌کیا از گل استثنایی مهدی طارمی و بازتابش در آلمان می‌گوید. به اعتقاد او طارمی باید آینده‌اش را در اسپانیا جست‌وجو کند.

خبرورزشی - در شب حذف پورتو از لیگ‌قهرمانان اروپا، مهدی طارمی گلی استثنایی زد. دقیقه ۹۰ بازی، درحالی‌که نتیجه صفر- صفر بود، او که پشت به دروازه حریف بود، به هوا پرید و با یک ضربه قیچی برگردان دروازه ادوارد مندی را باز کرد. پورتو با همین گل پیروز شد اما برای ماندن در لیگ قهرمانان به یک گل دیگر هم نیاز داشت. مهدی مهدوی‌کیا، ستاره پیشین تیم ملی ایران و باشگاه هامبورگ آلمان، معتقد است طارمی اگر از اول در زمین بود، شاید نتیجه تغییر می‌کرد. حرف‌های مهدی مهدوی کیا در این زمینه را به نقل از همشهری در زیر بخوانید:

شما خودتان سال‌ها در سطح اول فوتبال اروپا بازی کرده‌اید، چطور می‌شود بازیکنی که دو سال قبل در آسیا بازی کرده، به این اعتماد به نفس می‌رسد که در دقیقه ۹۰ بازی با چلسی این جوری به توپ ضربه می‌زند. البته اگر یادتان باشد در پرسپولیس هم که بازی می‌کرد یک قیچی برگردان شبیه به همین، در بازی با فولاد زده بود...

بله یادم هست، به تیر دروازه خورد. در اینکه مهدی طارمی یک استعداد است شکی نیست. ولی باید تأسف خورد به حال فوتبال ایران و سیستم استعدادیابی‌اش که چنین بازیکنی تازه بعد از خدمت سربازی، در فوتبال ایران مطرح می‌شود، تازه آن هم در لیگ یک. ما باید این استعداد را در ۱۱سالگی کشف می‌کردیم، ۶ ، ۵ سال آموزش درست به او می‌دادیم، بعد می‌دیدیم توانایی‌هایش چند برابر می‌شود. بازیکنی که در بیست و شش هفت سالگی به اروپا می‌آید و چنین توانمندی‌ای از خودش نشان می‌دهد، اگر در چرخه درست استعدادیابی قرار می‌گرفت، در نوجوانان و جوانان بازی‌های بین‌المللی زیادی تجربه می‌کرد، می‌توانست موفقیت‌های بیشتری به‌دست بیاورد. شما خیلی کم فوتبالیستی پیدا می‌کنید که خودش را مثل مهدی طارمی در موقعیت گل قرار بدهد. زدن چنین گلی، یک کلاس جهانی بود. چند تا بازیکن می‌توانند در چمپیونزلیگ چنین گلی بزنند؟ رونالدو هم چند سال پیش چنین گلی زد. گل طارمی خیلی زیبا بود و اینجا در آلمان هم بازتاب زیادی داشت. انتقادی که بود اینکه چرا از اول بازی نکرد. معلوم بود انگیزه دارد. امیدوارم مهدی همین روند خوب را حفظ کند و برسد به لیگ‌های معتبرتر. پورتو تیم خیلی خوبی است و همیشه در چمپیونزلیگ هم بوده، ولی من فکر می‌کنم مهدی اگر به یکی از سه چهار لیگ معتبر اروپا برسد، شرایطش از این هم بهتر می‌شود.

البته خود شما هم اشاره کردید، شاید به‌خاطر سنش کمی دیر باشد برای رفتن به تیم‌های بزرگ‌تر.

نه، به‌نظر من خیلی هم دیر نیست. استانکو  سرمربی کروات پرسپولیس و تیم ملی ایران در دهه ۷۰ همیشه می‌گفت اوج پختگی یک فوتبالیست و ایده‌آل‌ترین شرایطی که دارد، بین ۲۷ تا ۳۱ سالگی است. در این سن، تجربه خوبی کسب کرده و بدنش همچنان آماده است. به‌نظر من مهدی الان در اوج است. در یکی دو سال آینده باید یک جهش دیگر هم بکند. ان‌شاء‌الله به یک لیگ بهتر و یک تیم بهتر برود. به هر حال او حالا یک بازیکن شناخته شده است. این گلی هم که به چلسی زد، بازتاب خیلی زیادی داشت.

ببینید:

بازتابش در آلمان چطور بود؟ رسانه‌ها در موردش چه چیزی نوشتند؟

کیکر، تیتر اصلی مطلبی که برای لیگ قهرمانان نوشته بود، همین گل طارمی بود. من مطلب را روی سایت خودم هم گذاشتم. بازتاب گلش اینجا خیلی زیاد بود.

با وجود گلی که مهدی زد، تیمش نتوانست صعود کند. شاید یکی از دلایل صعود نکردن پورتو، غیبت او در بازی رفت با چلسی بود. آیا می‌توانیم از او انتقاد کنیم که چرا در بازی با یوونتوس به راحتی کارت قرمز گرفت؟

مهدی یکی از مهره‌های اصلی تیمش در لیگ قهرمانان بود. نمی‌دانم اسمش را بی‌تجربگی بگذاریم یا چیز دیگری، کارت قرمزی که گرفت، خیلی به ضرر خودش و تیمش شد. شاید در بازی رفت با چلسی می‌توانست به تیمش کمک کند. البته انتظار داشتیم در همین بازی برگشت هم از اول در زمین باشد، ولی مربی تصمیم دیگری گرفت. به هر حال زدن چنین گلی در چنین سطحی، یک شاهکار بود. مهدی نخستین بازیکن ایرانی است که در یک چهارم نهایی لیگ‌قهرمانان اروپا گل می‌زند.  

موفقیت طارمی، چقدر به روحیه او ربط دارد؟ ما یادمان هست که علی کریمی قبل از اینکه به بایرن‌مونیخ برود، بارها نصف تیم حریف را دریبل می‌کرد، ولی وقتی رفت آلمان، تبدیل به بازیکنی شد که خیلی کم دریبل می‌زد و بیشتر سعی می‌کرد سالم بازی کند.

بله این درست است. علی کریمی  تحت‌تأثیر فوتبال آلمان، بیشتر سعی می‌کرد تک‌ ضرب بازی کند. به ‌نظر من بازیکن باید از توانایی‌هایش نهایت استفاده را ببرد. بازیکنی که قدرت دریبل زدن دارد، باید این کار را انجام بدهد. الان مهدی طارمی، از لیگ قطر به پرتغال آمد. ریسک بزرگی کرد، گفت حقوق بالا نمی‌خواهم ولی اگر ترانسفر شدم، از ترانسفر سهم بر می‌دارم. چنین ریسکی کرد، چون اعتماد به نفس خوبی داشت و بعد هم که به تیم پورتو رفت. بازیکن خونسردی است و این خیلی به او کمک می‌کند. گلی که به یوونتوس زد عالی بود. در چنین موقعیت‌هایی خیلی از فورواردها عقب می‌آیند، اما او حمله کرد به توپ و دروازه‌بان و گل زد. خیلی‌ها ممکن است چنین تصمیمی نگیرند. این به‌خاطر نبوغش بود. گلش هم به چلسی که استثنایی بود.

با شناختی که از او و فوتبال اروپا دارید، فکر می‌کنید اگر حق انتخاب داشته باشد، در چه لیگی بازی کند و آیا موفق خواهد بود؟

لیگی که سبکش به پرتغال نزدیک است، لیگ اسپانیاست. آنجا هم بازیکن‌هایش تکنیکی هستند، فرهنگ‌ها هم نزدیک به هم هستند. می‌تواند قدم بعدی‌اش اسپانیا باشد. لیگ انگلیس شرایطش فرق می‌کند، آلمان هم همینطور. بعد از اسپانیا، شاید فرانسه هم نزدیک باشد به چیزی که مهدی طارمی دنبالش است. البته من فکر نمی‌کنم پورتو اجازه بدهد مهدی به راحتی جدا شود.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۷
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • فری عشقی IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    اگه کیسه ها ناراحت نشدن !؟ درود بر آقا مهدوی کیا اسطوره پرسپولیس بزرگ پارسی
  • مهدی IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    بابا دیگه اینقدر هم گنده اش نکنید..با دایو زدن خودش رو مشهور کرد..حالا با شانس واقبال یه گل زد..
  • محسن IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    خود شما با صغر سن رفتی اروپا
  • پرسپولیس اصیل IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    به نظرم خیلی طبیعی بود گلش چون پرسپولیس همیشه از این کارا کرده بازیکنانش در تمام ادوار ولی اگه مهدی استقلالی بود تو تلویزیون آهنگ بر طبل شادانه بکوب پیروز و مردانه بکوب پخش میشد
  • تتلیتی وحشتناک باهوش CH ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    جناب مهدوی کیا شما در المان با اون کارت آبرویی برای من ایرانی نگذاشتی پس لطفا ادای بچه مثبتها در نیارید
  • علیرضا IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    به نظر ایشون باید همه ایرانیان از آکادمی کیا شروع کنند تا به جایی برسند
  • محمود IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
    احتمالا اگر طارمی هم از 11 سالگی کشف میشد در زد و بندهای دلالان مربی نما گرفتار میشد و الان داشت سماق میمکید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی