دبیر: بودجه خوب نباشد کشتی روز به روز عقب می‌رود/ قول طلای المپیک نمی‌دهم
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

رییس فدراسیون کشتی گفت: نیامدم در کشتی جهان ‌پهلوان و بزرگ بشوم، بلکه آمدم خودم را هزینه کنم. امیدوارم خد ا کمک کند تا پای عهد خودم بمانم.

خبرورزشی - علیرضا دبیر رییس فدراسیون کشتی مهمان برنامه تلویزیونی بود. دبیر که برای همراهی کشتی گیران اعزامی به رقابتهای گزینشی المپیک، دیدار و گفتگو با نناد لالوویچ رییس اتحادیه جهانی، رایزنی با او و سایر مسئولان کشتی جهان و آسیا نظیر دولت تورلیخانوف و ..... همچنین حمایت از عباس جدیدی در انتخابات شورای کشتی آسیا به آلماتی رفته بود، بعد از بازگشت به میهن، در یک برنامه تلویزیونی پیرامون مطالب متعددی حرف زد. دبیر در بخشی از سخنانش گفت:

* به کادرفنی تیم‌های ملی کشتی‌آزاد و فرنگی خسته نباشید می‌گویم که با وجود کرونا در ماه‌های گذشته، شرایط سختی در اردوها داشتند. حضور در اردوهای کشتی، از شرایط سربازخانه سخت‌تر است،حالا با وجود کرونا سخت‌تر هم شده است. همه بچه ها زحمت کشیدند. حسین نوری هم زحمت کشید و ۱۰ بار دیگر با حریف چینی مسابقه بدهد او را شکست می دهد. البته همین اشتباه را در صربستان نیز انجام داد. برای مسابقات گزینشی آخر سهمیه المپیک در بلغارستان هم آقای بنا اسم دو نفر را معرفی کرده است و تا آخرین لحظه قبل اعزام، هر کدام شرایط بهتری داشته باشند، اعزام می شوند. معرفی کشتی‌گیر در انتخابی‌ها، حق سرمربی است و او در حال بازی شطرنج است.

* مثلاً برای همین مسابقات قزاقستان، آقای بنا گرایی را آورد. من در تنها وزن کشتی‌فرنگی که برای کسب سهیه امید نداشتم همین ۶۷ کیلو بود. در کشتی‌آزاد هم انتظار نداشتم در ۶۵ کیلو سهمیه بگیریم. خدا را شکر بچه‌ها خوب کشتی گرفتند و  گرایی برای همه مدعیان خط و نشان کشید و سهمیه گرفت.

* در خیلی رشته‌ها مانند فوتبال حضور در المپیک افتخار است، اما در کشتی افتخار نیست و اگر قرار باشد کشتی‌گیر در المپیک مدال نگیرد، گرفتن سهمیه هم هیچ فایده‌ای ندارد.

* تیمی که در مرداد سال ۹۸ تحویل گرفتم در کشتی‌فرنگی یازدهم دنیا بود و در کشتی‌آزاد هم نهم دنیا، حسن یزدانی بهترین کشتی‌گیر ما نیز در سال ۲۰۱۸ به یک آمریکایی باخته بود، حالا هم  اینجا هستیم.

* اگر بگویم تیمهای یازدهم و نهم دنیا را طی یک سال و نیم، قهرمان المپیک می‌کنم حرف بی‌ربطی است. تفاوت طلا با نقره و برنز المپیک از زمین تا آسمان است و همه چیز در یک لحظه است. درآن لحظه که می‌بینیم یک کشتی‌گیر فن خورد حاصل ۲ تا ۳ سال کار است.  کسب مدال المپیک حاصل ۸ تا ۱۲ سال کار است. کشورهای دنیا برنامه ۸ تا ۱۲ ساله برای مدال المپیک دارند.  

* همه می‌دانند که من روحیه فعالی دارم و همگی داریم زحمت می‌کشیم. کادرفنی و بچه‌ها از من بهتر هستند، اما المپیک واقعاً سخت است. هیچ‌کس نمی‌تواند تضمین کند در المپیک طلا می‌گیرد. به‌عنوان یک آدم حرفه‌ای تضمین نمی‌دهم. کادرفنی و بچه‌ها و من تا به‌حال کار و تلاشمان را کرده ایم و از برنامه‌ هم جلوتر هستیم، اما قول مدال نمی‌دهم.

* اصلاً ناامید نیستیم و حتماً تلاش می‌کنیم. خواسته من از مربیان و بچه‌ها متفاوت است، اما واقعاً المپیک میدان کوچکی نیست. اگر کوچک بود به‌جای ۹ مدال المپیک ۹۰ مدال داشتیم. در المپیک سیدنی از ۸ وزن ما در ۵ وزن شانس طلا داشتیم ولی فقط طلا گرفتیم. تلاش می‌کنیم و کم نمی‌گذاریم، اما از من نخواهید بگویم چند مدال می‌گیریم. اولاً همه چیز دست خدا است و بعد تلاش و اتفاقات و حوادث.

* نیامدم در کشتی جهان‌پهلوان و بزرگ بشوم، بلکه آمدم خودم را هزینه کنم. امیدوارم خد ا کمک کند تا پای عهد خودم بمانم. از سلطانی‌فر، صالحی‌امیری و علی‌نژاد تشکر می‌کنم هر در توانشان هست انجام می‌دهند. اما سال ۹۵ کمیته المپیک بودجه ۵ میلیارد و نیم به کشتی پرداخت کرده، دلار هم سه هزار تومان بوده است، اما سال گذشته به من ۳ میلیارد پرداخت کردند و پول پاداش محمدعلی گرایی را نیز پای بودجه گذاشتند. در حال حاضر و با این وضعیت دلار باید به ما ۵۵ میلیارد بودجه بدهند.

*  تمام هزینه‌های ما دلاری است. کشتی جزء معدود رشته‌هایی است که برای حضور در مسابقات باید ورودی پرداخت کند و این‌کار اشتباهی است که اتحادیه جهانی انجام می‌دهد که همین موضوع را به لالویچ نیز گفتم. 
* در مسابقات بابت هر نفر باید روزی ۱۸۰ یورو پرداخت کنیم. از دوستان مجلس نیز گله کردم و حتی قرار بود تا روز آخر بودجه خوبی بگذارند. اگر بودجه خوب نباشد روز به روز کشتی به عقب می‌رود.

* این اشتباه است که ما را با فوتبال یا وزنه‌برداری بسنجند. جایگاه فوتبال در دنیا مشخص است و باید با خودش سنجیده شود. ورزشکار کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو تفکر حرفه‌ای دارند و اشتباه است فوتبال را با کشتی بسنجیم. کشتی مزیت رقابتی ما در دنیا است و تا زمانی که آمریکا و روسیه در کشتی قوی‌تر هستند به شما قول می‌دهم کشتی از المپیک حذف نمی‌شود و ما نیز خوب هستیم. 

* حتماً باید رشته‌های دیگر هم بالا بیایند، چرا که روسای فدراسیون‌ها و بچه‌های ورزشکار دیگر رشته‌ها نیز زحمت می‌کشند، اما در حال‌حاضر کشتی را داریم، که متاسفانه در حال از دست دادن آن هستیم.

* اصلاً موضوع من وزارت ورزش نیست. شخص سلطانی‌فر و همکارانشان تا امروز هر چه گفتیم انجام دادند. اما متاسفانه چونه بودجه کشتی کوچک است. بدبختی ما این است که می‌گویند فدراسیون‌کشتی بودجه را از بیرون می‌آورد، اما واقعاً بیرون خبری نیست. 

* خدا لطف کرد و خانه کشتی شهید ابراهیم هادی را با زحمات همکاران بعداز ۲۳ سال بازسازی اساسی شد و سالن جهانبخت توفیق نیز بازسازی شد. فدراسیون کشتی نیز ۵۰، ۶۰ سال جای خوبی نبود، اما در حال حاضر به جرات می‌توانم بگویم که فدراسیون‌کشتی خوشگل‌ترین فدراسیون ایران است و حتی به لالوویچ گفتم، محل فدراسیون کشتی ما از دفتر شما هم زیباتر است.

* خدا لطف کرد و قرار است تا ۱۰ روز آینده بزرگترین کمپ کشتی‌دنیا را به نام شهید صدرزاده در کشورمان افتتاح کنیم. این کمپ ۸ تشک کشتی دارد، به سالن فیزیوتراپی، ماساژ، سونا و استخر مجهز برخوردار است. دراین کمپ امکانات فیلمبرداری از تمرینات بچه‌ها وجود دارد. به جرات می‌گویم چنین کمپی را نه تنها در کشتی بلکه در رشته‌های دیگر هم ندیده‌ایم. این نشان می‌دهد در جمهوری‌اسلامی و با بی‌پولی هم می‌شود خوب کار کرد.

* در مورد ساختمانی که به عنوان آکادمی کشتی ساخته شد نیز ما آماده‌ایم تا آن را صبح فردا تحویل بدهند، اما آن بانک تحویل نمی‌دهد. اگر برای فرد ساختند که ببرند، اما اگر برای کشتی ساختند که باید تحویل بدهند. کشتی بزرگتر از امثال من است و ما مشکلی نداریم. دوستان آن را تحویل بدهند و ما نیز دستشان را می‌بوسیم و تشکر می‌کنیم و نخواستیم به دادگاه برویم. 

* حضرت آقا چقدر در خصوص ربا در بانک‌ها صحبت کردند و اعتقاد دارم روزی که ربا از بانک‌ها جمع شود قطعاً سیستم اداری مملکت درست می‌شود و این چیزی است که اسلام به ما گفته است. وقتی بانک‌ها به حرف بزرگان گوش نمی‌دهند، من چگونه از پس آنها بربیایم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی