نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸
۰ |
۰
جریمه سنگین فدراسیون برای کاپیتان تیم ملی
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

کمیته انضباطی فدراسیون بسکتبال پس از بررسی سه پرونده مربوط به صمد نیکخواه بهرامی، وی را به پرداخت ۳۰ میلیون تومان جریمه نقدی و سه جلسه محرومیت تعلیقی محکوم کرد.

خبرورزشی - روابط عمومی فدراسیون بسکتبال نوشت: طبق گزارش کمیته داوران و مسابقات در خصوص حواشی پس از پنجمین دیدار تیم‌های پالایش نفت آبادان و مهرام تهران در مرحله نیمه نهایی، با دعوت قبلی جلسه کمیته انضباطی برای سعید داورپناه و محمد حسن‌زاده تشکیل شد. اولین دستور جلسه مربوط به مصاحبه این دو بازیکن از تیم پالایش نفت آبادان با شبکه ورزش و رسانه‌های دیگر بود که بازخوردهای منفی درپی داشت. رای زیر در رابطه با این دو بازیکن پس از رسیدگی صادر شد:

الف - آقای سعید داورپناه (بازیکن تیم پالایش نفت آبادان) به ۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال جزای نقدی و دو جلسه محرومیت (تعلیقی) در فصل مسابقاتی جاری یا آینده (در صورت اتمام مسابقات) محکوم شد.

ب - آقای محمد حسن‌زاده (بازیکن تیم پالایش نفت آبادان) را به ۲۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال جزای نقدی و دو جلسه محرومیت تعلیقی در فصل مسابقاتی جاری یا آینده (در صورت اتمام مسابقات) و اعلام عذرخواهی رسمی از داور مورد نظر محکوم می‌نماید.

جلسه کمیته انضباطی صمد نیکخواه بهرامی نیز با طرح سه پرونده تشکیل شد. اولین پرونده مرتبط با شکایت باشگاه شیمیدر قم نسبت به صحبت‌های وی در خصوص صفرزاده قائم مقام این باشگاه بود و در نهایت شکایت باشگاه شیمیدر نسبت به نیکخواه بهرامی وارد اعلام شد. پرونده دوم در مورد مصاحبه تحریک‌آمیز و جنجال برانگیز وی با رسانه‌ها پیش از بازی پنجم مهرام تهران و پالایش نفت آبادان بود. پرونده سوم در مورد ضربه پنهان مانده از دید داوران و ناظر مسابقه در رقابت‌های مرحله نیمه نهایی با تیم پالایش نفت آبادان نسبت به یکی از بازیکنان این تیم بوده که علیرغم سبک بازی درگیرانه و فیزیکی وی، این عمل به موجب ماده ٧٣ آیین نامه برگزاری مسابقات، تخلف تلقی شد. احکام زیر در رابطه با این سه پرونده به صورت تجمیعی برای صمد نیکخواه بهرامی صادر شد:

نامبرده را به ۳۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال جزای نقدی و سه جلسه محرومیت تعلیقی از شرکت در مسابقات ورزشی (باستناد بندهای (۳) و (۱۱) ماده (۸) آیین نامه انضباطی) محکوم نمود.

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون بسکتبال در این رابطه اظهار داشت: سعید داورپناه و محمد حسن‌زاده به کمیته انضباطی دعوت شدند، فیلم مصاحبه آن‌ها پخش شد و اعضای کمیته توضیحات‌شان را شنیدند.

وی افزود: در خصوص صمد نیکخواه بهرامی سه پرونده مطرح بود، یک پرونده در رابطه با شکایت تیم شیمیدر قم نسبت به صحبت‌های وی با اصحاب رسانه خطاب به صفرزاده قائم مقام باشگاه شیمیدر پس از بازی با این تیم بود. شکایت باشگاه شیمیدر قم و دفاعیات نیکخواه بهرامی شنیده شد. در مجموع آنچه که در این پرونده مطرح بود، حکایت از آن داشت که متاسفانه برخی از صحبت‌های نیکخواه بهرامی نسبت به صفرزاده و باشگاه شیمیدر تحریک کننده و تحقیر آمیز بوده است. وی در جایگاه یک بازیکن نسبت به یک مقام رسمی باشگاه اجازه نداشته که این چنین خارج از عرف و نزاکت ورزشی صحبت کند. صمد نیکخواه بهرامی مسئولیت بخشی از صحبت‌های خود را پذیرفت و در رابطه با بخشی دیگر از صحبت‌هایش اظهار داشت منظور او این چنین که باشگاه شیمیدر قم ادعا می‌کند، نبوده است. هرچند طرح این پرونده به دلیل نوبت به طول انجامید اما شکایت باشگاه شیمیدر نسبت به نیکخواه بهرامی در حد اقرار وی، وارد اعلام شد. بخش دیگری از این شکایت مرتبط با علی آرزومندی سرمربی تیم مهرام بود که در جلسه‌ای دیگر به این موضوع نیز رسیدگی خواهد شد.

اردستانی تصریح کرد: پرونده دوم نیکخواه بهرامی در مورد مصاحبه‌ای بود که با رسانه‌ها قبل از بازی پنجم مهرام و پالایش نفت آبادان داشت. این مصاحبه تاثیر منفی روی بازیکنان تیم پالایش نفت داشته و پیام ناخوشایندی را به جامعه بسکتبال و افکار عمومی مخابره کرده است. متاسفانه هم نوع بیان و عدم توضیح در این مورد و هم زمان انتشار آن، یکسری سوء برداشت ایجاد کرده بود. استفاده از این نوع ادبیات شایسته و زیبنده بازیکنان طراز اول لیگ برتر بسکتبال باشگاه‌های کشور و بازیکنان تیم ملی بسکتبال ما نیست. در خصوص مصاحبه صمد نیکخواه بهرامی و برخی از اقداماتش در زمین که از چشم داوران پنهان مانده بود، تذکرات لازم به او داده شد.

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون بسکتبال بیان کرد: تاکید ما بر این است که بازیکنان به آیین نامه برگزاری مسابقات و اصول اخلاقی در جامعه اسلامی و ورزش بسکتبال که از طرف فیبا نیز اعلام شده است، مقید باشند. بازیکنان، مربیان و مسئولان باید حریم ورزش بسکتبال و حرمت خودشان را حفظ کنند و از رفتارهایی که موجب خدشه‌دار کردن اعتبار و جایگاه بسکتبال می‌شود، اجتناب کنند. در این جلسات تاکید شد که اگر باشگاه یا بازیکنی بخواهد در رسانه‌ها علیرغم الزامات آیین نامه برگزاری مسابقات و وجود امکان اعتراض از
مجاری قانونی، جوسازی، سیاه‌نمایی یا اتهام‌زنی کند و با زیر سوال بردن جامعه داوری و مسئولان فدراسیون بسکتبال برای خودش منافعی را تصور کند، مسیر اشتباهی را طی کرده و کمیته انضباطی در این خصوص با قاطعیت برخورد خواهد کرد.

وی در پایان گفت: اگرچه طرح پرونده در کمیته انضباطی اصولاً بستگی به گزارش کمیته داوران و مسابقات دارد اما در جریان برگزاری رقابت‌های لیگ برتر چنانچه رفتاری خلاف آیین نامه برگزاری مسابقات، اصول اخلاقی فیبا و قوانین مقررات کشور اتفاق بیافتد، کمیته انضباطی قطعاً ورود خواهد کرد و باتوجه به حوزه اختیارات قانونی خود برخورد می‌کند. ریاست محترم فدراسیون هم تاکید داشتند که کمیته انضباطی با حفظ استقلال خود، با بی‌طرفی کامل و با رعایت قانون به تخلفات کسانی که به اعتبار ورزش بسکتبال لطمه می‌زنند و یا نقض قانون می‌کنند، برخورد نماید.

شایان ذکر است، این آرا غیر قطعی بوده و باشگاه یا فرد خاطی حق اعتراض و تجدیدنظر خواهی دارد تا طبق روال قانونی به پرونده‌ها در مرحله تجدیدنظر رسیدگی شود.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی