مالکان میلیاردری که به دنبال پول سوپرلیگ اروپا هستند/ پول کثیف!
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

مالکان متمولی در سوپرلیگ اروپا فقط و فقط به کسب درآمد می‌اندیشند که سرمایه‌شان خیلی بیشتر از آن درآمد کلان در تورنمنت جنجالی بوده و خواهد بود.

خبرورزشی - ۱۲ غول اروپایی تصمیم گرفته‌اند در لیگی جدا از لیگ قهرمانان اروپا که درآمدی مجزا برای‌شان به ارمغان خواهد آورد، به رقابت بپردازند. این تصمیم به شدت مورد انتقاد هواداران، کارشناسان و بازیکنان قرار گرفته و بسیاری اعتقاد دارند فقط و فقط یک طرح برای سریع‌تر پولدار شدن است. اما مالکانی که درگیر سوپرلیگ اروپا شده‌اند چه کسانی هستند؟ نگاهی به ۱۲ باشگاه و این مالکان ثروتمند می‌اندازیم.

آرسنال
مالک: استن کروئنکه
ملیت: آمریکایی
ارزش دارایی: ۵٫۹ میلیارد پوند
ارزش باشگاه: ۲٫۱ میلیارد پوند

کروئنکه سال ۲۰۰۷ وارد باشگاه آرسنال شد، وقتی سهامش در شرکت آمریکایی «گرانادا ونچرز» که ۹.۹ درصد سهام این شرکت بود را فروخت. یک سال بعد با ادامه سهامداری به هیئت‌مدیره توپچی‌ها پیوست، قبل از این که اکثر سهام را سال ۲۰۱۱ به دست بگیرد. او در سال ۲۰۱۸ باقی‌مانده سهام علیشیر عثمانوف را هم خرید و کنترل کامل باشگاه را به دست آورد. بسیاری از هواداران با حضور او در باشگاه آرسنال ناامید شدند. نه تنها در زمین بازی موفقیتی نداشته‌اند، بلکه در رقابت اقتصادی با دیگر باشگاه‌های بیگ‌سیکس هم ناموفق بوده‌اند.

چلسی
مالک: رومن آبراموویچ
ملیت: روسی
ارزش دارایی: ۱۰٫۶ میلیارد پوند
ارزش باشگاه: ۲٫۳ میلیارد پوند

آبراموویچ تابستان ۲۰۰۳ کنترل آبی‌ها را در دست گرفت و بلافاصله از لحاظ مالی به باشگاه نفوذ کرد. چلسی از یک باشگاه معمولی به یکی از قدرت‌های قاره‌سبز تبدیل شد. آبراموویچ به تنهایی چلسی را به جایی رساند که روی بازیکنان داخل مستطیل‌سبز سرمایه‌گذاری کرد و روابط تجاری‌اش را گسترش داد. تقریباً ۲۰ سال بعد هنوز هم رومن ولخرجی می‌کند. هواداران هم از او راضی هستند.

لیورپول
مالک: جان دبلیو هنری
ملیت: آمریکایی
ارزش دارایی: ۲ میلیارد پوند
ارزش باشگاه ۲٫۹۶ میلیارد پوند

گروه ورزشی «فن‌وی» سال ۲۰۱۰ سهام جورج ژیلت و تام هیکس که در لیورپول محبوب نبودند را خرید. از آن زمان لیورپول در مسیر صعودی گام برداشت. آن زمان لیورپول تبدیل به تیمی میانه‌جدولی در لیگ برتر شده بود و حالا قهرمانی لیگ برتر را جشن گرفته تا طلسم ۳۰ ساله را شکسته باشد. FSG به ریاست جان هنری به همین دلیل در لیورپول محبوب است. لبرون جیمز ستاره NBA هم پس از سرمایه‌گذاری فن‌وی سرمایه‌اش در باشگاه را افزایش داد.

منچسترسیتی
مالک: شیخ منصور بن‌زاید آل‌نهیان
ملیت: اماراتی
ارزش دارایی: ۱۵٫۷ میلیارد پوند
ارزش باشگاه: ۲٫۹ میلیارد پوند

شیخ منصور سال ۲۰۰۸ به باشگاه منچسترسیتی آمد و مثل آبراموویچ بلافاصله محبوب شد. خریدهای بزرگ را هم از همان ابتدا با جذب روبینیو آغاز کرد. تا این که سال ۲۰۱۲ بعد از صدهای میلیون پوند هزینه، سیتی اولین قهرمانی‌اش در لیگ برتر را جشن گرفت. ۳ قهرمانی دیگر هم پس از آن کسب کردند و حالا در آستانه کسب یک جام دیگر هستند. شیخ منصور بین اکثر هواداران منچسترسیتی به دلیل کمک به باشگاه و لذت بردن از فوتبال، محبوب است.

منچستریونایتد
مالک: گلیزرها
ملیت: آمریکایی
ارزش دارایی ۳٫۲ میلیارد پوند
ارزش باشگاه: ۳٫۰۳ میلیارد پوند

نام خانواده گلیزر اولین مرتبه سال ۲۰۰۵ با باشگاه منچستریونایتد عجین شد. ابتدا مالکولم ۲۸.۷ درصد سهام را خرید و سپس به تدریج کنترل باشگاه را در دست گرفت. نظارت آن‌ها بر باشگاه مورد رضایت هواداران منچستریونایتد نبوده. آن‌ها بعد از چند فصل رضایت‌بخش با سرالکس فرگوسن، دوران فاجعه‌بار دیوید مویس و لوئی فان‌خال را تجربه کردند. سپس ژوزه مورینیو آمد و ۱۵ میلیون پوند غرامت گرفت. یک قهرمانی در لیگ اروپا تنها دستاورد گلیزرها بوده.

تاتنهام
مالک: جو لوئیس
ملیت: بریتانیایی
ارزش دارایی: ۳٫۵ میلیارد پوند
ارزش باشگاه: ۱٫۶۶ میلیارد پوند

لوئیس سال ۲۰۰۱ باشگاه را از آلن شوگر خرید و بلافاصله دنیل لِوی را رئیس کرد. تاتنهام هنوز در حسرت کسب جام است، اتفاقی که آخرین مرتبه ۱۳ سال پیش برای‌شان در جام اتحادیه رخ داد. هواداران از این که تیم‌شان بزرگان لیگ برتر را به چالش بکشد، نامید شده‌اند. با این حال لوئیس نشان داده در صورت ایجاد بستر مناسب خوب خرج می‌کند.

میلان
مالک: شرکت مدیریتی الیوت
ملیت: آمریکایی
ارزش دارایی: ۳۲٫۲ میلیارد پوند
ارزش باشگاه: ۴۰۵ میلیون پوند

شرکت آمریکایی که مقرش در شهر نیویورک است، خیلی وقت نیست کارش را در سن‌سیرو آغاز کرده. سال ۲۰۱۸ به این باشگاه آمده‌اند و به تازگی روسونری کمی جان گرفته تا رقیب اینتر شود. باشگاه زیر نظر شرکت آمریکایی در نظر دارد ورزشگاهی جدید بسازد.

اینتر
مالک: شرکت هولدینگ سونینگ
ملیت: چینی
ارزش دارایی: ۶٫۸ میلیارد پوند
ارزش باشگاه: ۵۳۷ میلیون پوند

سال ۲۰۱۶ گروه چینی سونینگ زمام امور باشگاه اینتر را در دست گرفت. در ابتدای کار با تعویض مداوم مربی و روی کار آمدن مربیانی مثل روبرتو مانچینی، رونالد دی‌بوئر و لوچانو اسپالتی، ثبات نداشتند. در حال حاضر با هدایت آنتونیو کونته در آستانه کسب یک قهرمانی و پاره کردن نوار قهرمانی‌های یوونتوس است.

یوونتوس
مالک: خانواده آنیلی
ملیت: ایتالیایی
ارزش دارایی: ۹٫۷ میلیارد پوند
ارزش باشگاه: ۱٫۴۵ میلیارد پوند

خانواده آنیلی که صاحب غول خودروسازی فیات هم هستند، از سال ۱۹۲۳ مالک باشگاه یوونتوس بوده‌اند. حدود یک قرن سابقه در باشگاه باعث شده هواداران یووه زندگی بدون این خانواده را غیرممکن بدانند. سابقه موفقی در باشگاه یوونتوس داشته‌اند و ۹ قهرمانی متوالی در دهه اخیر گویای این موفقیت است. یووه ۶۹ جام در ویترین دارد.

اتلتیکومادرید
مالک: میگل آنخل خیل مارین (۵۱ درصد)، ایدان اوفر و انریکه سرسو
ملیت: اسپانیایی و اسرائیلی
ارزش دارایی (ترکیب): ۵ میلیارد پوند
ارزش باشگاه: ۷۲۰ میلیون پوند

خیل مارین که پولش را در پرورش اسب و گاو به‌دست آورده و سال ۱۹۹۳ در پی سرمایه‌اش را از پدرش خسوس خیل گرفت. اوفر میلیاردر اسرائیلی که ۴٫۶ میلیارد پوند سرمایه دارد، مالک گروه چینی دالیان واندا هم هست. سرسو هم که از سال ۲۰۰۲ رئیس بوده و سهام دارد. اتلتیکو در سالیان اخیر موفقیت‌های خوبی با این گروه داشته.

بارسلونا
مالک: اعضای باشگاه
ملیت: ---
ارزش دارایی: ---
ارزش باشگاه: ۳٫۴۴ میلیارد پوند

باشگاه بارسلونا، یکی از ۴ باشگاه عضومحور در لالیگا به شمار می‌رود. هر ساله ۱۴۴ هزار نفر برای این منظور حق عضویت پرداخت می‌کنند و همگی در گرفتن تصمیمات اصلی نقش دارند. مثل انتخاب خوان لاپورتا به عنوان رئیس که اخیراً اتفاق افتاده است.

رئال‌مادرید
مالک: اعضای باشگاه
ملیت: ---
ارزش دارایی: ---
ارزش باشگاه: ۳٫۴۳ میلیارد پوند

باشگاه رئال‌مادرید هم مثل باشگاه بارسلونا عضومحور است. این باشگاه پرافتخار که توسط اعضا مدیریت می‌شود، ۹۰ هزار عضو دارد. آن‌ها هم باشگاه را کنترل می‌کنند در گرفتن تصمیمات بزرگ حرف اول را خواهند زد.

بیشتر بخوانید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۴
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • کاربر IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    پول کثیف! تا قبل سوپر لیگ، یوفا میگفت پولی در بساط نیست که به تیمها کمک کنیم ولی 24ساعت بعد اعلام سوپر لیگ یه دفعه 7میلیارد رو کردن! بزرگوار فیفا و یوفا دزدسرگردنه هستن و تیمهای بزرگ سهمشونو میخوان. کلا 14 تیم بزرگ در اروپا هست که اگه سوپر لیگ را تشکیل بدن، کل اسپانسرها لالیگا، سری آ ، لیگ برتر، بوندس لیگا را رها میکنن و یوفا به چه کنم می افته
  • کیسه مافیا ورزش IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
    پبشنهاد میدم حالا که فوتبال آسیا دست اعراب افتاده و حق پرسپولیس کبیر را ضایع می کنند تیم پرسپولیس ما هم در راستای سوپر لیگ اروپا سوپر لیگ آسیا را با حضور گوای هند ، هومن من لبنان، الکویت کویت ، کوپه داق ترکمنستان ،کراچی پاکستان ، المحرق بحرین ،ارچیم مغولستان، السطیب عمان ، عقابان افغانستان و الاهلی یمن برگزار کنه و با قهرمانی این رقابتها ستاره دو را داشته باشیم
    • تتلیتی وحشتناک باهوش IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
      همزمان با طرح سوپرلیگ اروپا باشگاه استقلالم خواهان برگزاری سوپرلیگ آسیا با حضور هومنتمن لبنان، سلانگور مالزی ،مدان اندونزی ،بنگال هند، بانکوک تایلند، سندرز سریلانکا و لاگونس مالدیو به میزبانی امجدیه شد . الکیسه متخصص کوپا امجدیه و دسته سه
    • شمسعلی IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
      دوست خوبم کیسه مافیای ورزش این پیشنهاد که براتون آرزوس برا ما خاطره هست برای قهرمانیش ستاره هم زدیم. اصل سوپر لیگ بود اونم موقع ما با شرکت تیم هاپوئل؟! و تیمهای هندی و بنگلادشی مثلا قهرمان آسیا شدیم. اروپا قراره با دوازده گردن کلفت برگزار بشه ما در آسیایی که پنجاه تا کشور داره با چهار تیم گردن کلفت تر برگزارش کردیم خخخ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی