منچسترسیتی – تاتنهام؛ داستان تکراری یا قهرمانی دراماتیک؟
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

در حالی که منچسترسیتی چهارمین قهرمانی متوالی در جام اتحادیه را می‌خواهد، تاتنهام با یک مربی جوان در پی تاریخ‌سازی است.

خبرورزشی - امشب از ساعت ۲۰ در ورزشگاه ومبلی لندن، منچسترسیتی و تاتنهام به مصاف هم خواهند رفت تا اولین قهرمان فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ انگلیس که قهرمان جام اتحادیه است را بشناسیم. نبردی بین دو تیمِ بیگ‌سیکس با شرایطی کاملاً متفاوت.

منچسترسیتی؛ باز هم تو سیتی؟
جام حذفی از دست پپ گواردیولا و شاگردانش پرید، اما هنوز فرصت کسب ۳ جام دیگر وجود دارد. سیتیزن‌ها در ایده‌آل‌ترین روزها قرار دارند و آماده‌ترین تیم انگلیس هستند. سیتی تیم شکست‌ناپذیری نیست، چرا که در همین ماه و ماه قبل دو باخت خانگی در لیگ برتر داشته، ولی در زمان مناسب نتیجه خوب را گرفته‌اند. جام اتحادیه را می‌توان جامِ سیتی دانست. تیمی که در ۷ سال ۵ قهرمانی کسب کرده و در پی ششمی است. با این قهرمانی تاریخ‌ساز خواهند شد و به رکورد لیورپول می‌رسند. با شرایطی که تاتنهام این روزها دارد، شانس قهرمانی سیتی به مراتب بیش از رقیب لندنی خواهد بود. شاگردان پپ خاطره خوبی از رویارویی با تیم‌های لندنی در فینال دارند.

تاتنهام؛ جام بی‌ژوزه
عجایب فوتبال را در هفته‌ای که گذشت دیدیم و عجیب‌ترین اتفاق را باشگاه تاتنهام تجربه کرد. اخراج ژوزه مورینیو قابل پیش‌بینی بود، اما این که چند روز قبل از فینال جام اتحادیه این اتفاق رخ بدهد شائبه‌برانگیز بود. رسانه‌ها خبر از اختلاف آقای‌خاص با باشگاه بر سر پروژه سوپرلیگ اروپا دادند که به نظر می‌رسد حقیقت داشته باشد. با این حال مورینیو برای اولین مرتبه در باشگاهی کار کرد و جام نگرفت. اسپرز هم باید با رایان میسون بی‌تجربه وارد این کارزار دشوار شود. شاید تنها مزیت میسون این باشد که از او انتظار موفقیت ندارند. با این حال تاتنهام انبوهی از ستاره دارد که شاید حتی بدون مربی هم تیم خطرناکی باشند. ۱۳ سال حسرت امشب در ومبلی به پایان خواهد رسید؟

آخرین جدال
فوریه گذشته در دیدار برگشت لیگ برتر، منچسترسیتی ۳ بر صفر تاتنهام را شکست داد. رودری (پنالتی)، و گوندوغان (۲ مرتبه) گلزنان سیتی در آن دیدار بودند.

آمار بازی
۸) منچسترسیتی در صورتی که امشب هم قهرمان شود به رکورد لیورپول پرافتخارترین تیم جام اتحادیه خواهد رسید. البته هردو تیم در آن صورت ۸ قهرمانی دارند، ولی نایب‌قهرمانی‌های لیورپول بیشتر است.
۴) تاتنهام ۴ مرتبه در جام اتحادیه قهرمان شده است. نکته جالب این است که اسپرز آخرین جامش را در همین تورنمنت سال ۲۰۰۸ تحت هدایت خوانده راموس کسب کرد.
۵) سیتی در حالی می‌تواند به رکورد بیشترین قهرمانی در جام اتحادیه برسد که تا ۷ سال پیش فقط ۲ جام داشت. ۵ قهرمانی سیتیزن‌ها در این مدت به‌دست آمده که سه‌تای آن در ۳ فصل اخیر بوده است.
۵) در ۵ دیدار اخیر منچسترسیتی و تاتنهام همه‌چیز برابر بوده. این ۵ دیدار لیگ برتری بوده و هرکدام ۲ برد داشته‌اند، در حالی که یک بازی هم مساوی شده است.
۱۳) ۱۳ سال و چند ماه قبل آخرین جدال دو تیم در جام اتحادیه برگزار شد. در آن دیدار مرحله یک‌چهارم نهایی که دسامبر ۲۰۰۷ برگزار شد، اسپرز ۲ بر صفر پیروز شد و به مرحله بعد رسید. همان فصل تاتنهام قهرمان شد.
۱) این نخستین فینال جام اتحادیه است که منچسترسیتی و تاتنهام در آن به مصاف هم خواهند رفت. اسپرز یک مرتبه در فینال به مصاف منچستریونایتد رفته و در سال ۲۰۰۹ شکست خورده است.
۲) تا ۳ سال پیش منچسترسیتی مقابل لندنی‌ها در فینال بازی نکرده بود، اما سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به مصاف آرسنال و چلسی رفت که هردو را برد و قهرمان شد.
۱) تاتنهام در مسیر فینال جام اتحادیه فقط یک رقیب لیگ برتری داشت که چلسی بود. در مراحل قبلی استوک‌سیتی و برنتفورد که هردو در لیگ چمپیونشیپ حضور دارند را حذف کردند.
۳۰) پپ گواردیولا که از سال ۲۰۰۸ با هدایت بارسلونا در سطح اول فوتبال مشغول به کار شد، ۲۹ جام کسی کرده و در پی سی‌امین جام خودش در ۱۱ سال است.

مصدومان و محرومان
قوانین فوتبال انگلیس اجازه حضور جان استونز در فینال جام اتحادیه را نمی‌دهد. او در بازی آخر لیگ برتری مقابل استون‌ویلا کارت قرمز گرفت. کوین دبروینه و سرخیو آگوئرو هم مصدومان منچسترسیتی هستند. احتمال رسیدن آن‌ها به فینال وجود دارد. بن دیویس تنها غایب قطعی تاتنهام به دلیل مصدومیت است. کادرپزشکی اسپرز در تلاش است هری کین و مت دوهرتی را به این دیدار حساس برساند.

ترکیب احتمالی دو تیم
منچسترسیتی: استفن، واکر، دیاس، لاپورت، کانسلو، سیلوا، رودری، گوندوغان، محرز، فودن و ژسوس
تاتنهام: لوریس، اوریه، آلدرویرلد، دایر، رگیلون، اندومبله، هویبیرگ، بیل، لوکاس، سون و کین

بیشتر بخوانید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی