حرف‌های سرمربی ایرانی تیم ملی تکواندوی بلغارستان/ بزرگترین آرزوی‌ام را از دست دادم
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

شکستن مچ دستش همه آرزوهایش را برباد داد. حرف از فرزاد ذوالقدری سرمربی و تکواندوکار ایرانی تیم ملی بلغارستان است. او با کوچ می خواست با هوگوی بلغارستان به رویایش رنگ واقعیت بدهد اما نشد.

خبرورزشی - فرزاد ذوالقدری بعداز ۵ ماه تمرین تیم ملی تکواندوی بلغارستان با بدشانسی تمام به انتخابی المپیک قاره اروپا نرسید. شاگردانش هم به رغم مبارزه خوب جور کش خوبی نبودند تا جایی که خودش می‌گوید: «در ۵ ماه نمی توانستم جادو کنم.»  فرزاد از حالا می خواهد برای المپیک پاریس برنامه ریزی کند.

چه اتفاقی افتاد که شانس سهمیه در انتخابی المپیک قاره اروپا را از دست دادی؟

متاسفم این شانس بزرگ را از دست دادم. سه هفته پیش در تورنمنت بین المللی اسپانیا در مبارزه با ضربه به دست چپم و مچ دستم ترک برداشت. با برگشت به بلغارستان در تمرین با ضربه ای که به دستم خورد، کاملا مچ دستم شکست و کمیسون پزشکی ورزش بلغارستان در جلسه ای با  بررسی شرایط مصدومیتم اجازه حضور در مسابقات قهرمانی اروپا را به من نداد. من آمادگی ام را برای مبارزه اعلام کردم و همه مسولیت را هم به گردن گرفتم اما آنها قبول نکردند. به هر حال تصمیم گیرنده کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش بلغارستان بود که متاسفانه موافقت نکردند.

پس به این دلیل حضور در مسابقات قهرمانی اروپا را از دست دادی؟

بله، تنها به همین دلیل بود، متاسفانه یکی از بزرگترین آرزوهای ورزشی ام حضور در المپیک بود که از دست دادم و آرزو به دل ماندم. واقعا فرصت بزرگی از دست رفت. فقط در فرصت مانده تکواندوکار  وزن ۵۸ کیلوگرم را که یک جوان ۱۷ ساله است را به اردوی تیم ملی دعوت کردم و جایگزین خودم کردم، او یک بازیکن با استعداد است. از عملکرد او که تا پای فینال رفت و به حریف سرشناسش باخت راضی ام.

از عملکرد شاگردانت در مسابقات قهرمانی اروپا راضی هستی؟

واقعا خوشحالم که بچه ها به خودباوری رسیده اند. ما در بلغارستان که مسابقات برگزار شد ۲ نفر از پسران را در یک چهارم این مسابقات داشتیم.  تکواندوکار وزن ۶۸- کیلوگرم تنها ۲ ثانیه به پایان بازی و نزدیک سهمیه المپیک بود اما در همان ۲ ثانیه پایانی بازی باخت و سهمیه المپیک را از دست داد. ما خیلی روی «ولادمیردالاکیف» حساب باز کرده بودیم، متاسفانه با اتفاقاتی که افتاد همه برنامه های ما بهم ریخت.

در مجموع چهار تکواندو کار مرد و زن یک مدال برنز گرفتند؟

بله ما دو تکواندوکار مردان و دو تکواندوکار زن داشتیم. تنها در وزن ۶۸ پسران مدال برنز گرفتیم. البته اگر طبق قانون هشت سال پیش بود ما با همین مدال برنز هم سهمیه المپیک را گرفته بودیم. حالا هم امیدواریم. به هرحال بیش از دو ماه تا المپیک مانده است و احتمال دارد تکواندوکارانی که سهمیه المپیک گرفته اند یا مصدوم شوند یا تست دوپینگشان مثبت شود، در واقع اگر این اتفاقات رخ دهد بچه های ما ما شانس حضور در المپیک را دارند.

با این حساب، پرونده حضور تکواندو بلغارستان برای حضور در المپیک توکیو بسته شد؟

بله، ما انتظار داشتیم که یک سهمیه المپیک بگیریم که نشد، به هرحال جذابیت ورزش همین است که ما در ثانیه آخر سهمیه المپیک را از دست دادیم. البته این اتفاق برای کشورهای دیگر هم رخ داد.
ما از این به بعد برای چهار سال آینده برنامه ریزی می‌کنیم. یک ماه دیگر بلغارستان میزبان مسابقات G۱ است که این رقابت‌ها امتیاز دارد. این رقابت‌ها استارت برای حضور در المپیک بعدی است. ما اگر می‌خواهیم در المپیک بعدی باشیم از حالا باید شروع کنیم. به هر حال حضور در المپیک یک برنامه بلند مدت می‌خواهد.

برای ادامه مسیر تصمیم گرفته‌ای که همچنان بازیکن و سرمربی باشی یا فقط سرمربی می‌مانی؟

هنوز خودم تصمیم نگرفته ام که دوباره مبارزه کنم یانه! قرار است به زودی در جلسه فدراسیون تکواندو بلغارستان تصمیم بگیریم. البته فکر نمی‌کنم دیگر بتوانم مسابقه دهم، چون سرمربی و بازیکن بودن خیلی سخت و دشوار است. اگر در این مسابقات مدال می گرفتم یک اتفاق نادری بود برای ورزش تکواندو که متاسفانه نشد.

پدر همچنان مدیر فنی تیم ملی بلغارستان است یا فقط تا انتخابی المپیک با این فدراسیون توافق کرده بود؟

واقعیت این است که پدرم به خاطر من این مسولیت را پذیرفت. او در این مدت خیلی کمک حال ما بود. پدرم حالا به ایران برگشته و از راه دور باز هم به ما مشاوره می‌دهد. فدراسیون بلغارستان می خواهد او تمام وقت کنار تیم ملی بلغارستان باشد اما پدرم موافق نبود.

او واقعا نکاتی را به ما یادآوری می‌کند که من شاید ۲۰ سال دیگر به این نکته برسم، حضورش کنار فدراسیون تکواندو بلغارستان یک پوئن مثبت برای ما بود. پدرم با تکواندوی ایران به بهترین‌ها رسیده است و خیلی برایش حضور در اینجا جذابیت ندارد. البته او دوست رئیس فدراسیون تکواندو بلغارستان است و از راه دور همچنان مشاوره می‌دهد. هر زمانی هم که نیاز باشد و بخواهیم به بلغارستان سفر می‌کند. 

در بخش بانوان شما پتانسیل دارید یا خیر؟

در بخش بانوان بلغارستان خیلی پتانسیل ندارد، ما میزبان مسابقات قهرمانی اروپا بودیم و میتوانستیم ۸ تکواندوکار در بخش بانوان داشته باشیم اما به دلیل اینکه پتانسیل نداریم نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم. خیلی باید روی بانوان کار کنیم.

من در چهار یا پنج ماهه نمی‌توانیم جادو کنم. نیاز به زمان دارم و باید خیلی تلاش کنم. خوشبختانه در این مدت کوتاه من خیلی ارتباط خوبی با بازیکنان برقرار کردم. البته نباید فراموش کنم، از دوستان بیرون از ایران و داخل کشور برای پیش برد کارهایم خیلی مشاوره گرفتم. 

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی