ماجراهای عجیب در اردوی استقلال قبل از جدال سنتی/ از کناره‌گیری تا قهر و دعوا بر سر بازوبند
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

شمارش معکوس برای رویارویی مجدد استقلال و پرسپولیس آغاز شده و دو قطب سنتی فوتبال ایران امشب در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی جدال برگشت خود در چارچوب رقابت‌های این فصل لیگ برتر را برگزار خواهند کرد.

خبرورزشی - گاهی اوقات اتفاقات عجیب و غریبی در اردوی استقلال و پرسپولیس پیش از برگزاری مهمترین تقابل باشگاهی کشور رخ داده است. اتفاقاتی که بعضی از آنها برای همیشه ماندگار شده و همچنان معماهای فراوانی را در دل خود نهفته نگه می‌دارد.

به بهانه بازی مهم استقلال و پرسپولیس، بد ندیدیم سری به تاریخ بزنیم و مهمترین اتفاقات وقایع رخ داده در اردوی استقلال در آستانه دربی پایتخت را طی سالیان گذشته مرور کنیم. ماجراهایی که بعضی از آنها همچنان جذاب و البته سوال برانگیز هستند.

استعفای تاریخی

یکی از تاریخی‌ترین استعفاهای  فوتبال ایران، زمستان سال ۷۸ و در آستانه جدال استقلال و پرسپولیس رقم خورد. در آن مقطع منصور پورحیدری فقید سرمربی تیم ملی کشورمان بود و شرایط خوبی هم آنجا داشت ولی استقلال باب میل هوادارانش نتیجه نمی‌گرفت و همین مسئله فشار بسیار زیادی بر مدیریت باشگاه می‌آورد تا حکم اخراج یوگنی سکوموروخوف سرمربی روسی آبی‌پوشان را صادر کنند. اتفاقی که سرانجام در اسفند ماه سال ۷۸ رخ داد و سرمربی استقلال در اولین روزهای آخرین ماه سال برکنار شد. در چنین شرایطی علی فتح‌الله‌زاده مدیرعامل وقته استقلال سراغ پورحیدری رفت و از او خواست برای کمک به استقلال وارد گود شود.

منصورخان هم یکی از عجیب‌ترین تصمیمات زندگی خود را گرفت و به خاطر آبی‌پوشان تهرانی از هدایت تیم ملی استعفا داد!

البته حضور پورحیدری در آن مسابقه چاره ساز نشد و استقلال دربی را با نتیجه دو بر صفر واگذار کرد ولی در ادامه مسابقات شرایط کاملاً بهتری از نظر تاکتیکی بر این تیم حاکم شد.

هنوز هم بسیاری از کارشناسان معتقدند اگر پورحیدری تیم ملی را رها نمی‌کرد و چند ماه بعد با این مربی در جام ملت‌های آسیا لبنان حاضر می‌شدیم قطعاً ایران می‌توانست به جمع چهار تیم پایانی مسابقات راه پیدا کند.

قهر کردن برومند

استقلال در آستانه دربی بهار سال ۸۱ اتفاق بسیار عجیبی را داخل اردوی خود شاهد بود. منصور پورحیدری در اوج رقابت میان پرویز برومند وهادی طباطبایی تصمیم گرفت پیراهن شماره یک آبی‌ها در جدال مقابل پرسپولیس را به طباطبایی بدهد و از وجود این سنگربان در ترکیب ثابت خود استفاده کند. اتفاقی که به شدت باعث ناراحتی پرویز برومند شد و او در آستانه آن مسابقه اردوی استقلال را ترک کرد. البته این شایعه نیز بر زبان افتاد که برومند دچار بیماری شده و به همین خاطر از اردو رفته است ولی اغلب استقلالی‌هایی که در آن مقطع عضو تیم بودند تاکید داشتند پرویز به خاطر ناراحتی از نیمکت‌نشینی در دربی اردو را رها کرده است.

نکته فوق العاده حائز اهمیت اینکه مسعود قاسمی دروازه‌بان سوم استقلال نیز در آن زمان بنا بر دلایلی شرایط بازی نداشت وهادی طباطبایی تنها دروازه بان حاضر در اردوی استقلال تلقی می‌شد.‌هادی به میدان رفت و مسابقه هم با تساوی بدون گل خاتمه پیدا کرد ولی استقلالی‌ها در تمام لحظات بازی نگران آن بودند که اگر سنگربان اصلی آنها مصدوم شود و نتواند مسابقه را دنبال کند تکلیف چه خواهد شد؟

جالب اینجاست که خود طباطبایی چند سال بعد از این ماجرا در گفتگو با خبر ورزشی مدعی شد احتمالاً اگر در آن بازی آسیب می‌دید سهراب بختیاری زاده با توجه به قد و قامت بلند و استعدادی که در دروازه بانی داشت باید به عنوان جانشین او داخل قفسه توری استقلال قرار می‌گرفت!

شایعه برکناری

استقلال در پاییز سال ۸۶ همراه با ناصر حجازی فقید خوب نتیجه نمی‌گرفت و همین مسئله شایعه برکناری او را بر سر زبان‌ها انداخته بود. دقیقاً در همین شرایط در دربی پایتخت فرارسید و آبی‌پوشان باید با ناصر خان به مصاف حریف سنتی خود می‌رفتند.

هیئت مدیره وقت باشگاه استقلال در آن مقطع اصلا با حجازی رابطه گرمی‌نداشتند و همین مسئله زمزمه برکناری این مربی در صورت ناکامی‌مقابل سرخپوشان پایتخت را به شدت تقویت می‌کرد. از طرف دیگر بحث بر سر آن بود که امیر قلعه نوعی را به عنوان جانشین حجازی بر مسند کار خواهند آورد.

البته قلعه‌نویی قبل از برگزاری مسابقه مصاحبه کرده و شایعه بازگشت خود را تکذیب کرد .در نهایت بازی هم با تساوی به پایان رسید ولی حجازی چند هفته پس از آن، دیگر سرمربی استقلال نبود و فیروز کریمی‌جانشینش شد. سرانجام در بهار سال بعد، هیئت مدیره سرمربی مورد علاقه خود به توافق رسید و دوباره قلعه نوعی را بازگرداند. ناصر حجازی چند سال پس از این اتفاق صراحتاً عنوان کرد هیئت مدیره استقلال در آن زمان از هفته دوم فصل ۸۶_۸۷ دلشان می‌خواست او را برکنار کنند.

دعوا بر سر بازوبند

استقلال از پاییز سال ۸۹ تا پاییز سال ۹۰ نتایج فوق‌العاده خوبی در دربی پایتخت گرفت و توانست همراه با پرویز مظلومی چهار مرتبه پرسپولیس را شکست بدهد اما کاخ آرزوهای این سرمربی زمستان سال ۹۰ در جدال با پرسپولیس به معنای واقعی کلمه ویران شد و اتفاقاتی رخ داد که قطعاً از یاد هواداران دو تیم نخواهد رفت. در مورد آن مسابقه  که به دربی ایمون زاید معروف شده به اندازه کافی مطلب نوشته شده است اما بد نیست بدانید اردوی استقلال قبل از مسابقه مورد نظر اوقات فوق العاده پرتنشی را سپری کرد.

با توجه به مصدومیت چند بازیکن بزرگ استقلال، برای انتخاب کاپیتان این تیم مقابل پرسپولیس بحث‌ها و گزینه‌های متفاوتی وجود داشت که در نهایت باعث جنجال در شب بازی شد و کار به درگیری لفظی و تهدید چند بازیکن مبنی بر عدم حضور در میدان کشیده شد! البته داستان به صورت موقت حل و فصل شد ولی گروهی از بازیکنان با اعصاب خراب وارد زمین شدند.

استقلال مسابقه برده را به عجیب‌ترین شکل ممکن واگذار کرد و پرویز مظلومی مدتها بعد مدعی شد اگر فیلم مسابقه را دوباره تماشا کنید، متوجه کم کاری عجیب برخی نفرات در آن مسابقه می‌شوید! ادعایی که البته هنوز در مورد آن توضیحات بیشتری داده نشده است.

مذاکرات مخفیانه

یکی از عجیب‌ترین اتفاقات رخ داده شده قبل از دربی پایتخت پیرامون استقلال، مذاکراتی بود که سال گذشته پیش از رویارویی آبی و قرمز در مرحله نیمه نهایی جام حذفی میان احمد سعادتمند مدیر عامل وقت باشگاه استقلال و آندره‌آ استراماچونی سرمربی اسبق این تیم در ایتالیا صورت گرفت.

در حالی که مسئولان باشگاه مدعی بودند سعادتمند برای گرفتن تخفیف از سرمربی ایتالیایی و بستن پرونده قرارداد این مربی با استقلال راهی اروپا شده (پرونده ای که البته هنوز هم بسته نشده است) منابع آگاه به گوش فرهاد مجیدی رساندند که ماجرا اصلاً این طور نیست و سعادتمند رفته تا استراماچونی را راضی به بازگشت کند!

تصمیمی‌که در آن مقطع واقعاً عجیب بود چون استقلال مجیدی نایب قهرمان لیگ برتر شده بود و در آستانه رسیدن به فینال جام حذفی قرار داشت و البته در ادامه لیگ قهرمانان آسیا هم در پیش بود.

مجیدی قبل از آغاز بازی با پرسپولیس همه چیز را می‌دانست و گذشت زمان هم ثابت کرد که اطلاعاتش کاملا درست بود چون سعادتمند می‌خواست استراماچونی را بازگرداند و جانشین فرهاد کند ولی ترجیح داد حرفی نزند و مسابقه را به اتمام برساند.

استقلال دربی شهریور ماه سال گذشته را به سود خود تمام کرد و راهی فینال جام حذفی شد ولی فرهاد بلافاصله پس از پایان مسابقه از سمت خود کناره‌گیری کرد. البته به صورت موقت او را راضی کردند تا بازگردد اما کاملاً مشخص بود اختلاف میان سرمربی و مدیرعامل استقلال فوق العاده گسترده تر از حدی است که بتوان حل و فصلش کرد.

در نهایت هم پس از پایان فینال جام حذفی و ناکامی‌استقلال، مجیدی استعفا داد و دیگر حاضر نشد با سعادتمند کار کند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۵
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • محمد IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    اردوی پرسپولیس هیچوقت ماجرای عجیب نداشته است ؟؟؟؟؟ فقط استقلال ؟!!!! واژه بیشرف هم مقابل شماها کم میاره بخدا قسم ......... چرا از پرسپولیس در آستانه بازی نمیگی ؟؟؟؟؟؟
  • بس است! IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    خوبه به دعوا ها و تمام حاشیه های تیم سوم پایتخت، پیروزی، قبل و بعد از دربی ها هم اشاره کنید، از دهه ۶٠ تا همین الان و آینده و...یکیش دعوا سر بازوبند دوره ممد مایلی کهن و درخشان و علی پروین، یکی دیگه اش دوره شیث رضایی و حقیقی و نصرتی و...زیاده، شخم بزنید زیاد ازین موارد پیدا می شه، و بهتره تمومش کنید این همه حاشیه سازی رو
  • آ بی دلان IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    چون نادی الکیسه تیم حکومتی است.خخخخخ
  • دخی عشقپولیسی IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    واقعا خجالت داره کیسه کشا انقدر حق ما رو‌خوردن و پارتی بازی کردن
    • Ss IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
      ای لنگی هوچیگری رو بس کن خودتون رو زدید به ..... ،،، سرتون رو زیر برف کردید فکر می کنید ملت مثل. شما ..... هستند ، چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است تمام تیم ها شما رو میشناسند حکومت ظلم پایدار نیست دو ماه دیگه گندکاری ها تون رو میشه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی