نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
حسرت ۱۵ ماهه استقلال/ سرنوشت استقلالی‌ها باز هم به دست یک تیم اصفهانی افتاد
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

استقلال که به واسطه ناکامی مقابل پرسپولیس و پیروزی پرگل سپاهان برابر مس رفسنجان، حالا دیگر قرار گرفتن در رتبه‌های اول و دوم جدول را کاری بسیار دشوار تلقی می‌کند برای کسب جواز لیگ قهرمانان آسیا به جاده جام حذفی زده است. راهی که حکم میانبر را دارد.

خبرورزشی - بدون شک قهرمانی در جام حذفی جدا از اینکه شرایط برای حضور مستقیم در لیگ قهرمانان فصل آینده را فراهم می‌کند موجب جلب رضایت نسبی هواداران هم خواهد شد. هوادارانی که وفادارانه به پای استقلال نشسته‌اند ولی از بهار سال ۹۷ تاکنون حسرت جام گرفتن تیم محبوب خود را می‌خورند.

آبی‌پوشان برای ماندن در گردونه جام حذفی کار دشواری پیش روی خود دارند و باید ذوب‌آهن را کنار بزنند. تیمی که خودش سابقه قهرمانی در این مسابقات را داشته و معمولاً جام حذفی را جدی می‌گیرد. از طرف دیگر، پیروزی هفته گذشته ذوب‌آهن  برابر همین استقلال موجب افزایش انگیزه و اعتماد به نفس شاگردان مجتبی حسینی شده تا برای تکرار آن اتفاق پا به ورزشگاه آزادی بگذارند.

مربیان مشترک فراوان

پیدا کردن سرمربیان مشترک میان استقلال و ذوب‌آهن اصلاً کار دشواری نیست چون طی ۳۰ سال گذشته تعداد قابل ملاحظه‌ای از مردان مطرح فوتبال کشورمان روی نیمکت هر دو تیم نشسته‌اند. از ناصر حجازی فقید گرفته تا بیژن ذوالفقارنسب، فیروز کریمی، امیر قلعه‌نویی و البته علیرضا منصوریان.

نکته جالب توجه اینکه خود فرهاد مجیدی هم چند ماه قبل مورد توجه ذوب‌آهن اینها بود ولی ترجیح داد راهی اصفهان نشود و چند روز پس از آن برای مرتبه سوم هدایت استقلال تهران را برعهده بگیرد.

بازی‌های استقلال و ذوب‌آهن اگر چه بسیار جذاب و حساس بود ولی معمولاً حاشیه‌ها و درگیری‌های چندانی در بیرون از مستطیل سبز نداشته است. 

حسرت ۱۵ ماهه

استقلال برای ماندن در گردونه جام حذفی به مصاف تیمی خواهد رفت که مدت‌هاست مغلوب آبی‌پوشان پایتخت نشده است.

ذوب‌آهن آخرین بار اسفند ماه سال ۹۸ در ورزشگاه آزادی مغلوب استقلالی شد که اتفاقاً آن زمان هم فرهاد مجیدی را به عنوان سرمربی روی نیمکت خود می‌دید. از آن زمان به بعد ماحصل ۲ مسابقه دو تیم، یک مساوی و یک پیروزی برای حریف اصفهانی بوده است.

حالا در چنین شرایطی استقلال باید به حسرت ۱۵ ماهه خود پایان دهد و سبزپوشان اصفهانی را از جام حذفی کنار بزند. کاری که قطعاً دشوار است ولی استقلالی‌ها آنقدر حرفه‌ای هستند که بدانند کنار آمدن با عوارض ناشی از شکست مقابل مهمان و پایان حضورشان در جام حذفی به مراتب دشوارتر خواهد بود.

فرهاد مجیدی چاره‌ای جز کسب پیروزی ندارد و باید این مسئله را کاملاً به شاگردان خود نیز تفهیم کند.

پایان کار منصوریان

ذوب‌آهن یکبار باعث تعویض سرمربی استقلال شده و مشخص نیست که بار دیگر هم می‌تواند چنین کاری را انجام دهد یا خیر؟

علیرضا منصوریان سرمربی وقت آبی‌پوشان در شهریور سال ۹۶ پس از مساوی برابر ذوب‌آهن از سمت خود کناره‌گیری کرد. در واقع منصوریان خودش رفت تا اخراجش نکنند چون با توجه به نتایجی که تا آن زمان در فصل ۹۷ -۹۶ به دست آورده بود، برکناری‌اش توسط مدیران وقت باشگاه امری کاملاً محتمل به نظر می‌رسید و کاپیتان اسبق استقلال نمی‌خواست مهر اخراج در کارنامه‌اش ثبت شود.

حذف آسیایی

استقلال علاوه بر رقابت‌های داخلی، سابقه رویارویی با ذوب‌آهن در عرصه پیکارهای آسیایی را نیز دارد و اتفاقاً از آن جدال خاطره خوشی برای آبی‌ها به یادگار مانده است.

استقلالی‌ها بهار سال ۹۷ چند روز پس از فتح جام حذفی، در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به مصاف ذوب‌آهن رفتند و در نهایت طی دو مسابقه رفت‌ و برگشت توانستند حریف خود را از گردونه این پیکارها کنار بزنند.

جدال برگشت در ورزشگاه آزادی برای استقلال خاطره‌انگیز شد چون مامه تیام با گل‌های ارزشمند خود زمینه صعود این تیم را فراهم کرد. در آن مقطع هواداران استقلال اصلاً تصور نمی‌کردند بازی با ذوب‌آهن در تهران آخرین مسابقه‌ای است که تیام پیراهن آبی را بر تن می‌کند. دقیقاً پس از همان مسابقه بود که مهاجم سنگالی استقلال از ایران رفت و دیگر برنگشت.

خوشبختی یا عذاب؟

جدال با حریف اصفهانی در چارچوب جام حذفی تکلیف فرهاد مجیدی را تا حد بسیار زیادی مشخص خواهد کرد. دو شکست متوالی در لیگ برتر که یکی از آنها مقابل حریف سنتی آبی‌پوشان بود موجب سرخوردگی هواداران شد و شانس قهرمانی استقلال را به طرز قابل ملاحظه‌ای کاهش داد بنابراین آنها دیگر تحمل از دست دادن فرصت قهرمانی در جام حذفی را  ندارند.

در چنین شرایطی پیروزی مقابل ذوب‌آهن موجب خوشبختی موقت استقلال شده و آرامش را به اردوی شاگردان فرهاد مجیدی بازمی‌گرداند ولی اگر آبی‌ها از جام حذفی هم کنار بروند آنگاه قطعاً وضعیت بسیار عذاب‌آوری برایشان ایجاد خواهد شد و شاید همین عذاب سرمنشأ برخی تحولات بشود.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۸
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • شرافت خبرنگاری IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    اسم نویسنده هر متن رو زیرش بنویسید تا بفهمیم این هجویات تراوشات ذهن کی بوده. "حسرت بزرگ هواداران استقلال" چون از سال ۹۷ قهرمان نشدن!! یعنی دو سال قهرمان نشدن باعث حسرت شده. "پایان دادن به حسرت ۱۵ ماهه نبردن ذوب‌آهن" یعنی دو بازی نبردن یک حریف باعث‌ حسرت بزرگی شده که برای یک تیم بوجود اومده. برای بزرگنمایی این مدت هم به ماه تبدیلش میکنیم که دهن‌پرکن‌تر باشه!! نویسنده‌ی شریف تمام سعی خودش رو کرده تا از هر طریق ممکن حسرت رو به استقلال بچسبونه. دمش گرم
    • کیسه سوراخ کن IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
      خخخ، راست میگی باید میگفت حسرت 9ساله کیسه کشای مفعول و منفور و هوچی
  • حسین IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    بسه دیگه، خسته نشدید از این حاشیه سازی و...؟؟؟تا کور شود هر آنکه نتواند دید موفقیت فرهاد مجیدی و استقلال رو...چندبار در این مطلب به درد نخور، اشاره به این شده که اگه استقلال نتیجه نگیره اگه فرهاد این بار...خجالت بکشید، چطور می خواهید جواب این همه هوادار رو بدید اون دنیا و این دنیا؟امیدوارم هر کس انرژی منفی به استقلال و اسطوره فرهاد مجیدی می ده، به خودش و تیم محبوبش برگرده... با همه سنگ اندازی ها و کثافت کاری های پشت پرده و زد و بند و ناداوری و...، ایشالا استقلال تهران موفق می شه
  • حسین IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    بسه دیگه، خسته نشدید از این حاشیه سازی و...؟؟؟تا کور شود هر آنکه نتواند دید موفقیت فرهاد مجیدی و استقلال رو...چندبار در این مطلب به درد نخور، اشاره به این شده که اگه استقلال نتیجه نگیره اگه فرهاد این بار...خجالت بکشید، چطور می خواهید جواب این همه هوادار رو بدید اون دنیا و این دنیا؟امیدوارم هر کس انرژی منفی به استقلال و اسطوره فرهاد مجیدی می ده، به خودش و تیم محبوبش برگرده... با همه سنگ اندازی ها و کثافت کاری های پشت پرده و زد و بند و ناداوری و...، ایشالا استقلال تهران موفق می شه
  • دختر استقلال IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    اونو دیگه ما تشخیص میدیم
  • عجب IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    جمع کنیدخودتون فوتبال کثیف هست صداسیمادولت داور اینادست بردارن پرسپولیس تانه استقلال یه تیم دیکه مثل تراکتور سپاهان سایپا وووو بتوندخودشونه درهرجامی بالابکشند شورشودراوردین بخدا
  • سعید GB ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    هیچ تیمی هیچ کسی نمیتونه خدشه وارد کنه ب سرور لنگیا استقلال نورچشمان هواداراست الهی کوربشه اون چشمی ک نمیتونه تیم قشنگ مارو ببینه
  • زهیر GB ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
    کسب روزیِ واجب ، امری شریف است ولی برخی خبرنگار و خبر نویس به پاک و حلال بودن رزق و روزی گویا کمترین اهمیتی نمی دهند . برادر یا خواهر محترمی که این متن را نوشته ای، شریف باش و شرافت داشته باش. تا تیم پرسپولیس را در خطر میبینید درست نیست برای استقلال و سپاهان و تراکتور و فولاد و ... حاشیه درست کنید . قدری وجدان جان من...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی