نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
سهم استقلالی‌ها در صعود تیم ملی به جام جهانی/ تنهایی قایدی موقتی است؟
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مهدی قایدی تنها سهمیه آبی‌ها در جمع ملی‌پوشان است به نظر می‌رسد چنین حالتی کاملاً موقتی بوده و پس از راهیابی تیم ملی به مرحله بعدی پیکارهای انتخابی جام جهانی، قطعاً بر میزان آبی‌پوشان ملی‌پوش افزوده خواهد شد.

خبرورزشی - یکی از مهم‌ترین سوژه‌های تیم ملی پس از اعلام اسامی برای سفر به بحرین، انتخاب فقط یک بازیکن از استقلال بود.

ملی‌پوشان در حالی جزیره کیش را به مقصد منامه ترک کردند که مهدی قایدی تنها سهمیه آبی‌ها در جمع آنها بود. اتفاقی فوق‌العاده کم سابقه که حداقل طی ۲۵ سال گذشته در هیچ کدام از تورنمنت‌های مهم به وقوع نپیوسته بود و استقلال همواره سهمیه ای قابل توجه و بعضاً پررنگ در جمع نفرات دعوت شده به تیم ملی داشت.

البته به نظر می‌رسد چنین حالتی کاملاً موقتی بوده و پس از راهیابی تیم ملی به مرحله بعدی پیکارهای انتخابی جام جهانی، قطعاً بر میزان آبی‌پوشان ملی‌پوش افزوده خواهد شد. اتفاقی که پیش از این نیز بارها شاهد وقوع آن بوده‌ایم.

تاریخ فوتبال ایران نشان می‌دهد بازیکنان استقلال همواره نقش بسیار مهمی در راهیابی تیم ملی به جام جهانی ایفا کرده‌اند و درآن مسابقات هم کارنامه‌ای کاملاً قابل قبول از خود بر جای گذاشته‌اند.

کارنامه درخشان برای رسیدن آرژانتین

تیم ملی فوتبال ایران در حالی برای اولین مرتبه راهی جام جهانی شده و جواز حضور در این مسابقات را کسب کرد که تعداد قابل ملاحظه‌ای از مهره‌های ثابت این تیم را اعضای تاج (استقلال) تشکیل می‌دادند.

حسن روشن، مرحوم ایرج دانایی فرد، آندرانیک اسکندریان و حسن نظری آبی‌پوشان آن زمان تیم ملی در جام جهانی بودند و ناصر حجازی فقید و نصرالله عبداللهی هم با وجود آنکه هنگام برگزاری جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین با باشگاه شهباز قرارداد داشتند، ولی باز هم جزو خانواده آبی‌ها به حساب می‌آمدند.

در خلال پیکارهای انتخابی، حسن روشن و نصرالله عبداللهی همراه با علی پروین جزو بهترین بازیکنان تیم ایران بودند و درخلال مسابقات نیز افتخارآفرینی آبی‌پوشان در تیم ملی کم نبود. اولین گل تاریخ ایران در ادوار جام‌های جهانی توسط ایرج دانایی فرد فقید به ثمر رسید و گل دوم ما در  آن  مسابقات هم توسط حسن روشن زده شد.

نظری، روشن و دانایی فرد پس از آن جام جهانی به جمع لژیونرهای فوتبال ایران پیوستند. البته ناصر حجازی هم  می‌توانست صاحب چنین موقعیتی شود ولی برنامه‌هایش بر هم خورد.

بازی‌های فراموش‌نشدنی

برخلاف دوره اول، حضور استقلالی‌ها در پیکارهای انتخابی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه به واسطه سلایق محمد مایلی‌کهن سرمربی وقت تیم ملی اصلاً پررنگ نبود ولی پس از کنارگذاشته شدن این مربی، زمینه برای آمدن استقلالی‌های بیشتر به جمع ملی‌پوشان فراهم شد.

مهدی پاشازاده از جمله نفراتی بود که با تغییر کادر فنی فرصت حضور در ترکیب ثابت تیم ملی را به دست آورد و در بازی تاریخی ایران - استرالیا در ملبورن یکی از بهترین مهره‌های کشورمان بود. پاشازاده در آن مسابقه یک توپ را از روی خط دروازه بیرون کشید و علاوه بر آن، یک موقعیت بسیار خوب استرالیایی‌ها را نیز خراب کرد تا نقش مهمی در صعود ایران ایفا کند.

در خلال برگزاری خود جام جهانی هم استقلال چهار نماینده داشت. پرویز برومند، جواد زرینچه، مهدی پاشازاده و علیرضا منصوریان همراه تیم ملی رفته بودند که از میان آنها، پاشازاده و زرینچه فیکس بازی کردند. پاشا به واسطه درخشش در جام جهانی راهی فوتبال اروپا شد و زرینچه هم در بازی با آمریکا مهم‌ترین پاس زندگی خود را به حمید استیلی داد تا گل قرن به ثمر برسد.

مهدی پاشازاده و محمد تقوی

اسکلت تیم ملی براساس استقلال

دقیقاً هشت سال پیش در چنین روزهایی فوتبال ایران اوقات بسیار حساسی را سپری می‌کرد چون برای رسیدن به مرحله نهایی جام جهانی  ۲۰۱۴ برزیل، باید حتماً هر سه مسابقه باقیمانده خودمان در پیکارهای انتخابی مقابل قطر، لبنان و کره جنوبی را با پیروزی پشت سر می‌گذاشتیم و نکته مهم داستان این بود که از مسابقات فوق، دو دیدار خارج از ایران برگزار می‌شد.

مدتی قبل از آغاز اردوی تدارکاتی تیم ملی، استقلال عنوان قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر را مال خود کرد و در لیگ قهرمانان آسیا هم نتایج خوبی گرفت به همین خاطر کارلوس کیروش، اسکلت تیم ملی در آن سه بازی را بر پایه بازیکنان استقلالی بنا کرد. هاشم بیک زاده، پژمان منتظری، امیرحسین صادقی، آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، مجتبی جباری و خسرو حیدری مهره‌های مؤثر ایران در آن مقطع بودند و تیم ملی هم با کسب سه برد ارزشمند، مقتدرانه جواز حضور در برزیل را به دست آورد.

البته جباری قبل از جام جهانی از تیم ملی خداحافظی کرد و بیک‌زاده هم در آستانه مسابقات مصدوم شد. اتفاقاتی که اگر رخ نمی‌داد، به احتمال فراوان زندگی ورزشی هر دو بازیکن را متحول می‌کرد.

مجید حسینی

درخشش ابراهیمی، بدشانسی چشمی

سهم استقلالی‌ها در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه هم اصلاً کم نبود. البته آبی‌پوشان در اغلب دیدارهای انتخابی آن دوره تحت عنوان بازیکنان جانشین وارد میدان می‌شدند ولی در خود تورنمنت حضوری مؤثر داشتند.

هرچند وریا غفوری در آستانه سفر تیم ملی به مسکو همراه با جلال حسینی از جمع ملی‌پوشان کنار گذاشته شد ولی با این وجود روزبه چشمی، مجید حسینی، پژمان منتظری و امید ابراهیمی استقلالی‌های حاضر در آخرین دوره جام جهانی تلقی می‌شوند. از میان این نفرات، امید ابراهیمی واقعا نمایش بسیار خوبی در روسیه داشته و به همین خاطر بلافاصله پس از پایان مسابقات مورد توجه تیم‌های قطری قرار گرفت. مجید حسینی نیز پدیده تیم ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ بود و لطف درخشش خود توانست راهی لیگ حرفه‌ای ترکیه شود اما داستان روزبه چشمی کاملاً متفاوت بود.

کی‌روش اعتقاد بسیارزیادی به روزبه داشت و حتی از وجود این بازیکن در جدال مقابل مراکش هم استفاده کرد اما یک مصدومیت تلخ، جام جهانی را برای او به پایان رساند.قطعاً اگر چشمی آسیب نمی‌دید حداقل یک سال زودتر به جمع لژیونرهای ما اضافه می‌شد.

تنهایی موقتی

حالا تیم‌ملی در حالی راهی بحرین شده که مهدی قایدی تنها استقلالی حاضر در جمع ملی‌پوشان قلمداد می‌شود ولی بدون شک در صورت اوج‌گیری مجدد استقلال و کسب نتایج مطلوب در دیدارهای باقیمانده لیگ برتر و جام حذفی، قایدی در اردوهای بعدی از تنهایی در می‌آید و حتماً چند استقلالی دیگر را کنار خود خواهد دید.

بدون شک رشید مظاهری، فرشید اسماعیلی ، محمد نادری و مسعود ریگی از جمله نفراتی هستند که می‌توانند به حضور در تیم ملی امیدوار باشند.

البته در حال حاضر مهم‌تر از هر چیزی، عبور تیم ملی کشورمان از این گردنه خطرناک است.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • جوکر پرسپولیس IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
    این استقلال نه هافبک داره نه دفاع اگر داشت با اختلاف 10 امتیاز سوم نبود هر چی هم داره از یه بازیکن خارجی داره الان از استقلال تعریف کردید یا مسخرش کردید؟خخخ
    • تیم حکومتی US ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      استقلال همه چیز داره بجز اصل کاری#بابا مسعود
  • عبدو قاتل تختی IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
    استقلال هم اگر مثل لنگ در ارکان فوتبال نفوذ و رانت داشت و بازیکنان تاپ لیگ رو براش گلچین می کردن و با خرید چار تا بازیکن معمولی استقلال وهوادارش را فریب نمی دادن.. والبته مهمتر از همه حمایت و تبلیغ مثبت بازیکن لنگ توسط صدا وسیما مافیای لنگی مطمئن باشید استقلال سالهای سال از طریق بازیکن سازی که در پایه هایش انجام میده باید تیم ملی را می گرداند.ولی متاسفانه استقلال مدیران قوی ونفوذ وتریبون ندارد ..ارکان فوتبال دست مافیای لنگه ..اسکوچیچ منفعت طلب هم میدونه مثل برانکو،(دلال کروات)در مقطع کوتاه چجوری برای این جماعت خوش رقصی کنه..
  • مراد IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
    وقتی وزیر ورزش پرسپولیسی است، و مربیان تیم ملی هم پرسپولیسی ، انتظار دارین چه اتفاقی بیفتد. وقتی تمام توطئه ها در راه است تا در حساس ترین شرایط لیگ کادر مدیریت استقلال دچار بحران شود، این امر اتفاقی است. به نظر من اون دو سه نفر پرسپولیسی باقی مانده را هم دعوت می کردند و یک تیم میلی کاملا پرسپولیسی به میدان می رفت بهتر بود.
  • ضدمافیا IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
    کدوم صعود ؟ یعنی هنوز به این تیم امید دارین ؟
  • مافیا IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
    خاک عالم برسرتون تمام هم وغم رسانه ها وجامعه ورزش شده سهمیه کم استقلال تو تیم ملی .انگار این مملکت و ورزش و....هیچ گرفتاری ودغدغه ای نداره جز اینکه چرا کیسه فقط یه سهمیه داره .خب نداره به درک .گمشید خجالت بکشید بابا ۲۴ساعته فقطرو این موضوع دارید مانور میدید.درضمن مثلا کدومشون درحد تیم ملی بودن که جف شد ودعوت نشد؟یزدانی وغلامی تنبل وکند سوتی ؟فرشید اسماعیلی که فقط دوبازی تو آسیا درست حسابی انجام داده واسه کل فصل ؟مطهری رضاوند یا سلطان استوریای یه دقیقه ای وریاخان غفوری؟؟؟؟
  • تیم ملی جایه پرسپولیسه نه جای کیسه IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
    روزبه
  • مهشید سرخ دل US ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
    بابا کیسه ناراحت نباشه مهدی قایدی داشت پای بازیکنای ذخیره را ماساژ میداد ولی کمکش کاوه رضایی 5 دقیقه بازی کرد
  • علی IR ۰۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
    این تیم ان شاالله به جام جهانی نمی رودچون حق بازیکنن استقلال خورده شد قایدی هم دعوت نمیکردن
  • بلوبوی IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
    وحید هاشمیان ادامه دهنده محمدمایلی کهنه تیمویکپارچه لنگی کرده ولی به امیدخدااخراج میشه
  • محمدرضا IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
    این تازه مرحله مقدماتیه فکر کنید انشاالله تیم ملی بره جام جهانی بازم به همین مموال از پرسپولیس بیشتر دعوت کنن استقلالی ها اتیش میگیرن اینها هنوز یاد نگرفتن تیم ملی ارت شون نیست ونخواهد بود وجای هرکی که لاقت شو داره کسانی که بخاطر دعوت یک بازیکن ارزوی باخت وعدم صعود تیم را میکنن ایرانی نیستن

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی