تصاویر جدیدترین جنجال در یورو؛ حمله به شادی گل نژادپرستانه/ از عصبانیت تا عذرخواهی
منبع: ورزش۳
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

شادی گل مارکو آرناتوویچ مهاجم صرب تبار اتریش پس از زدن گل سوم به مقدونیه حواشی زیادی را به دنبال داشته است.

خبرورزشی - تیم ملی اتریش توانست در نخستین بازی‌اش در یورو ۲۰۲۰ با نتیجه ۳ بر یک بر مقدونیه پیروز شده و نخستین پیروزی خود در تاریخ رقابت‌های یورو را به دست بیاورد.

اما اتفاقی که در پایان بازی بیش از همه بازتاب پیدا کرد، به واکنش مارکو آرناتوویچ پسر بد اتریشی‌ها پس از زدن گل سوم برمی‌گردد. آرناتوویچ که سابقه بازی برای وردربرمن، استوک‌سیتی و وستهام را دارد، از دو سال پیش برای شانگهای چین بازی می‌کند با این حال در فرمی بود که به تیم ملی اتریش برای یورو ۲۰۲۰ دعوت شود. او از دقیقه ۵۹ وارد میدان شد و در دقیقه ۹۰ نیز توانست گل سوم و اطمینان بخش تیمش را به ثمر برساند.

واکنش آرناتوویچ و شیوه خوشحالی او بعد از این گل در شبکه‌های اجتماعی بازتاب زیادی داشت و برخی از آن به عنوان نژادپرستی تعبیر کرده‌اند.

مارکو آرناتوویچ

آرناتویچ با ریشه‌های صرب ابتدا با دست خود رو به آلیوسکی بازیکن مقدونیه علامت OK را نشان داد که به عقیده برخی به معنای «قدرت نژاد سفید» است و مفهومی نژادپرستانه دارد. او سپس با خشم فریاد زد من باید در زمین باشم. اینجا بود که دیوید آلابا دوست صمیمی آرناتوویچ و کاپیتان اتریش مداخله کرد و با گذاشتن دست مقابل دهان او سعی در آرام کردنش داشت.

آلابا در پایان بازی و در مورد عصبانیت آرناتوویچ گفت: «همه بازیکنان دوست دارند از ابتدا بازی کنند. مارکو نیمه دوم وارد زمین شد و خیلی زود هم تاثیرگذاری‌اش را نشان داد. او ۱۰۰ درصد توانش را گذاشت و معتقدم فقط همین است که اهمیت دارد.»

فرانکو فودا سرمربی اتریش هم گفت: «فقط می‌توانم بگویم که از این پیروزی خوشحالم و آماده برای کسب بردهای بیشتر هستیم.»

با این وجود رسانه‌های مقدونیه و نیز آلبانی کشوری که در منطقه بالکان مدت‌هاست با صربستان مشکلات سیاسی دارد، حرکت آرناتوویچ را زیر سوال برده و آن را نژادپرستانه توصیف کرده‌اند.

۷ سال پیش برای اولین بار از سال ۱۹۶۷ تیم آلبانی به بلگراد رفته بود. بازی دو تیم صربستان و آلبانی تا دقیقه ۴۴ بدون گل مساوی پیش می‌رفت اما پرچمی که با کنترل راه دور بر فراز استادیوم به حرکت درمی‌آمد، همه چیز را به هم ریخت.

مارکو آرناتوویچ

این پرچم که کلمه اتوکتونوس (اشاره به کنترل زورمندانه صربستان بر مناطقی که جزو کشورشان نبود) را بر خود داشت و پس زمینه آن پرچم کوزوو بود توسط میتروویچ در میانه میدان گرفته شد و روی زمین افتاد. اما این حرکت او خشم چند بازیکن آلبانیایی را برانگیخت و آنها به سمت او حمله کردند و با هم درگیر شدند.

مارتین اتکینسون داور مسابقه وارد عمل شد و بازی را متوقف کرد. سپس تصمیم گرفت که ادامه بازی را لغو کند و تصمیم را به یوفا محول نماید.

اما ساعاتی بعد مارکو آرناتوویچ پس از جشن گل احساسی خود برابر مقدونیه شمالی به ادعاها پاسخ داد. آرناتوویچ تأکید کرد: «من نژادپرست نیستم و هرگز چنین نخواهم شد.»

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی