سخت‌ترین و آسان‌ترین قرعه تیم ملی/ فرمول صعود ایران به جام جهانی
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

مرحله اول عملیات دراگان اسکوچیچ و شاگردانش با موفقیت کامل و بدون باخت به اتمام رسید و حالا آنها در انتظار مرحله دوم هستند تا به هدف اصلی یعنی صعود به جام ‌جهانی برسند.

خبرورزشی - قاعدتا باید بر اساس رده‌بندی تیم‌ها در رنکینگ فیفا بهترین و بدترین قرعه ممکن را برای تیم‌ ملی ارزیابی کنیم. در این صورت مطلوب‌ترین قرعه این است که بخوریم به استرالیا، عراق، چین، عمان و لبنان. بدترین قرعه هم این است که با کره‌ جنوبی، عربستان، امارات، سوریه و ویتنام هم‌گروه شویم. البته همه چیز هم به رده‌بندی تیم‌ها مربوط نمی‌شود.

«مسابقات مرحله اول انتخابی جام‌ جهانی ۲۰۲۲ قطر در منطقه آسیا به پایان رسید و ۱۲ تیم راه‌یافته به دور بعدی مشخص شدند. قرعه‌کشی مرحله بعدی و اصلی انتخابی جام‌ جهانی روز سوم تیر برگزار خواهد شد و آنجا ایران رقبایش را خواهد شناخت. هنوز زمان و شکل برگزاری مسابقات دور بعد مشخص نیست. مرحله نهایی جام‌ جهانی پاییز سال آینده در قطر برگزار خواهد شد. بنابراین چند ماه قبل از آن حتما باید تکلیف ۳۲ تیم اصلی حاضر در آن بازی‌ها مشخص شود. غیر از تیم‌ ملی این ۱۱ تیم به دور بعدی رسیده‌اند: ژاپن، استرالیا، کره‌ جنوبی، عربستان، امارات، سوریه، چین، عراق، عمان، ویتنام و لبنان.

فرمول صعود

تیم‌هایی که برشمردیم در دو گروه شش‌تیمی به رقابت خواهند پرداخت. از هر گروه دو تیم اول به‌ طور مستقیم راهی مرحله نهایی جام‌ جهانی می‌شوند. تیم‌های سوم هم ابتدا یک بازی پلی‌آف بین خودشان برگزار می‌کنند و تیم فاتح راهی پلی‌آف بین‌قاره‌ای می‌شود. هنوز مشخص نیست تیم پنجم آسیا در پلی‌آف بین‌ قاره‌ای به مصاف نماینده کدام قاره برود اما به هر حال تیم‌های سوم گروه‌های دوگانه هم شانس صعود خواهند داشت.

سیدبندی

قرعه‌کشی روز سوم تیرماه، تابع سیدبندی تیم‌ها بر اساس رنکینگ فیفا است. ایران و ژاپن در حال‌ حاضر تیم‌های اول و دوم رنکینگ فیفا در آسیا هستند و طبیعتا در سید یک قرار گرفته‌اند. به این ترتیب احتمال هم‌گروهی ایران و ژاپن در مرحله بعدی صفر است. تیم‌هایی که در پنج سید دیگر کنار هم قرار گرفته‌اند هم با یکدیگر هم‌گروه نخواهند شد. در سید دوم کره‌ جنوبی و استرالیا قرار دارند که یکی از این دو تیم حریف اصلی ما در مرحله بعدی خواهد بود. در سید سوم عربستان و عراق حضور دارند. در سید چهارم امارات و چین هستند. در سید پنجم سوریه و عمان را داریم و در سید ششم ویتنام و لبنان قرار گرفته‌اند.

سخت و آسان

قاعدتا باید بر اساس رده‌بندی تیم‌ها در رنکینگ فیفا بهترین و بدترین قرعه ممکن را برای تیم‌ ملی ارزیابی کنیم. در این صورت مطلوب‌ترین قرعه این است که بخوریم به استرالیا، عراق، چین، عمان و لبنان. بدترین قرعه هم این است که با کره‌ جنوبی، عربستان، امارات، سوریه و ویتنام هم‌گروه شویم. البته همه چیز هم به رده‌بندی تیم‌ها مربوط نمی‌شود. مثلا استرالیا برای ما طبیعتا رقیب آسان‌تری نسبت به کره‌ جنوبی نیست. ما بعد از هشتم آذر ۷۶ و آن نبرد معروف در ملبورن دیگر به مصاف استرالیا نرفته‌ایم و طبیعتا آنها برای گرفتن یک انتقام تاریخی، با انگیزه مضاعف به میدان خواهند آمد. نهایتا باید دید کدام قرعه برای تیم‌ ملی رقم می‌خورد.

احتمال تغییر

همه چیز را گفتیم غیر از این که ممکن است پیش از انجام قرعه‌کشی در رنکینگ فیفا تغییراتی رخ بدهد. برخی سایت‌های بین‌المللی با محاسبات‌شان از مسابقات اخیر ملی مدعی شدند احتمال بالا و پایین‌رفتن چند تیم وجود دارد. حتی در این صورت هم دو سید اول بدون تغییر می‌ماند. یعنی ما به ژاپن نمی‌خوریم و از بین استرالیا و کره‌جنوبی هم با یکی از آنها هم‌گروه خواهیم شد. در دو سید بعدی اما احتمال تغییر وجود دارد. بر این اساس ممکن است در سید سوم عربستان و امارات کنار هم قرار بگیرند و سید چهارم از عراق و چین تشکیل شود. در سیدهای پنجم و ششم هم مثل قبل شاهد حضور سوریه - عمان و لبنان - ویتنام خواهیم بود. اگر این تغییرات اتفاق بیفتد و شانس هم با ما یار نباشد، ممکن است غیر از یکی از دو تیم کره و استرالیا، به‌ طور همزمان با دو تیم عربستان و عراق نیز هم‌گروه شویم که به معنای واقعی کلمه گروه مرگ خواهد بود!»

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۵
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • ق ر IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
    برای ایران سر بلند هیچ گروه مرگی وجود ندارد این تیم اگر مافیا فدارسیون نفوذ نکند سر گرو خواهد شد .
  • مهدی IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
    قرعه کشی ۱۰ تیر خواهد بود ایران استرالیا امارات چین عمان ویتنام
  • مهراب IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
    عراق و عربستان دیگه مثل قبل قوی نیستند فقط ژاپن و کره و استرالیا ،بقیه از ایران می ترسند
  • علی IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
    دولتمردان بی کفایت که عرضه برگزاری بازی تدارکاتی خوب ندارن. پس اگر قراره بریم؟ جام جهانی همون بهتر تو گروه سخت بیافتیم که برامون حکم بازی تدارکاتی داشته باشه.
  • ابادان IT ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
    عربستان و عراق دیگه تو یه سید نیستند. امارات جای عراق رو گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی