آمادگی شهریار برای واگذاری تاج و تخت به رونالدو/ ادامه رقابت دایی و کریس خارج از زمین فوتبال
منبع: تسنیم
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

خبرگزاری فرانسه از آمادگی علی دایی، شهریار فوتبال ایران برای واگذاری تاج و تخت خود (اشاره به عنوان آقای گلی بازی‌های ملی) به کریستیانو رونالدو برنده پنج توپ طلا نوشت.

خبرورزشی - به نقل از خبرگزاری فرانسه (AFP)، علی دایی اسطوره فوتبال ایران آماده است تا رکورد گلزنی‌اش در رده ملی توسط کریستیانو رونالدو، احتمالاً در جریان مسابقات یورو ۲۰۲۰ شکسته شود. شهریار (عنوان پادشاه در ایران و لقب دایی) بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۳ در ۱۴۹ بازی برای تیم ملی ایران ۱۰۹ گل به ثمر رساند، دستاوردی که بسیاری تصور می‌کردند هرگز دست‌یافتنی نخواهد بود اما رونالدو به سرعت در حال نزدیک شدن به این رکورد است و با دو گلی که در برتری ۳ بر صفر سه‌شنبه شب تیم ملی پرتغال مقابل مجارستان به ثمر رساند، آمار گلزنی‌اش در رده ملی را به ۱۰۶ گل در ۱۷۶ بازی رساند.

دایی بارها گفته که خوشحال خواهد شد اگر رونالدو رکورد او را بشکند، این در حالی است که او معتقد است مهاجم یوونتوس در بین سه بازیکن بارتر تاریخ در کنار لیونل مسی و دیه‌گو مارادونا قرار دارد. رکوردی که رونالدو در تعقیبش است، مطبوعات ایران را مجذوب خود می‌کند و هر بار که این مهاجم ۳۶ ساله به رکورد دایی نزدیک‌تر می‌شود، مقاله‌هایی درباره او منتشر می‌کنند.

دایی در تقابل با سایر تیم‌های آسیایی پرکار بود، او در پیروزی ۷ بر صفر ایران مقابل سریلانکا در سال ۱۹۹۶ پنج بار موفق به گلزنی شد و در چهار بازی دیگر موفق شد در یک بازی چهار گل به ثمر برساند از جمله در برتری ۱۷ بر صفر ایران مقابل گوام در مرحله انتخابی جام جهانی.

دایی تنها یک گلزن در سطح قاره آسیا نبود و در برتری معروف ۲ بر یک تیم ملی ایران مقابل آمریکا در جام جهانی ۱۹۹۸ پاس گل برتری ایران برای مهدی مهدوی‌کیا را هم ساخت. دایی همچنین پیش از اینکه در سن ۳۷ سالگی از بازی‌های رده ملی بازنشسته شود، در جام جهانی ۲۰۰۶ کاپیتانی تیم ملی را برعهده داشت.

علی دایی

او همچین اولین ایرانی بود که در یکی از بزرگترین لیگ‌های اروپا، یعنی بوندس‌لیگای آلمان بازی کرد. او ابتدا برای آرمینیا بیلفلد بازی کرد و سپس راهی تیم‌های بایرن مونیخ و هرتابرلین شد.

او سپس به مربیگری روی آورد و به خاطر صراحت لهجه و کشمکش‌هایش با داوران، سرمربیان حریف و رؤسای باشگاه‌ها معروف شد. دایی ۵۲ ساله اما در کشور خود به عنوان یک اسطوره زنده باقی مانده است و حتی ۶.۷ میلیون دنبال‌کننده در شبکه اجتماعی اینستاگرام دارد.

دایی همچنین در رشته‌های مختلفی از جمله تجارت فعالیتش را آغاز کرده و همچنین دارای مدرک مهندسی از دانشگاه معتبر شریف تهران است. علی دایی که شخصیت نادری است، در جامعه مدنی در ایران هم فعالیت می‌کند و مرتباً در مورد موضوعات مهم اجتماعی و انسانی موضع می‌گیرد.

در سال ۲۰۱۷، هنگامی که کمک مقامات کشوری به زلزله‌زدگان کرمانشاه در غرب ایران به تأخیر افتاد، زلزل‌ ای که منجر به کشته شدن بیش از ۶۰۰ نفر شد، دایی کارزاری را برای حمایت از مردم در استان کرمانشاه به راه انداخت. او اما همیشه گفته که وارد عرصه سیاست نخواهد شد.

دایی حالا یک تاجر موفق است؛ او یک شرکت تولید پوشاک ورزشی دارد و همچنین رئیس پروژه‌های ساختمانی در شمال تهران است. شاید این زمینه‌ای باشد که او همچنان می‌تواند با رونالدویی که هتل‌های زنجیره‌ای به نامش دارد، به رقابت بپردازد، اگر کریس رکورد او را در زمین بشکند.

بیشتر بخوانید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی