نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
گزارش ویژه تایمز درباره قاتل ایرانی محوطه‌های جریمه/ دور از سیاست و صاحب چند شرکت بزرگ است/ او به زودی به فوتبال بازمی‌گردد
منبع: ورزش۳
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

نشریه تایمز به مناسبت برابری کریستیانو رونالدو با رکورد گلزنی علی دایی گزارشی اختصاصی از اسطوره فوتبال کشورمان منتشر کرد.

نشریه تایمز نوشت: رونالدو پیش از دیدار برابر فرانسه با ۱۰۷ گل پشت سر علی دایی ۱۰۹ گله قرار داشت. دایی با تیم ملی ایران در ۱۴۹ بازی بین سال های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۶ موفق به ثبت این تعداد گل شده بود. شاید او هرگز تصور نمی کرد روزی فوتبالیستی بیاید و رکورد او را تهدید کند ولی کریستیانو رونالدو با دو گلی که وارد دروازه فرانسه کرد، توانست ۱۰۹ گله شده و با رکورد تاریخی دایی برابری کند.

علی دایی در واکنش به این رکوردشکنی به تایمز می گوید: «من خوشحالم که رونالدو رکورد من را خواهد شکست چون اینکه رکورد من به دست بازیکنی مانند رونالدو بیفتد، خودش یک رکورد دیگر برای من است.»

علی دایی سال‌ها ستاره اول تیم ملی ایران بود. به خصوص نمایش او در جام ملت های آسیا ۱۹۹۶ بسیار خاطره انگیز است. او بهترین گلزن مسابقات شد و همان درخشش کافی بود تا راهی آرمینیا بیلفلد در بوندسلیگا شود. او همراه با کریم باقری نخستین فوتبالیست های ایرانی بودند که در بالاترین سطح فوتبال آلمان حاضر شدند.

درخشش دایی در بیلفلد باعث شد تا بایرن اقدام به جذب او کند و در ادامه فوتبالیست‌هایی چون وحید هاشیمان و علی کریمی نیز قدم جای پای دایی در بایرن گذاشتند. دایی با بایرن در لیگ قهرمانان اروپا ۵ بازی انجام داد و در مجموع توانست ۶ گل برای بایرن بزند و سپس راهی هرتابرلین شد.

بزرگترین افتخار دایی حضور در فینال لیگ قهرمانان اروپای ۱۹۹۹ با بایرن برابر منچستریونایتد بود: «خاطرات خوبی از فوتبال آلمان دارم و تجربیات حضور در بوندسلیگا کمک کرد تبدیل به بازیکن بهتری شوم.»

دایی پس از بازی در هرتا ترجیح داد به فوتبال کشورش برگردد. بزرگترین دستاور دایی ثبت ۱۰۹ گل برای تیم ملی ایران بود. گل‌هایی که هیجان و شور را تقدیم مردم کشورش می کرد: «با هر گلی که می زدم شادی را به ملتم هدیه می دادم. شاید آنها حتی بیشتر از من خوشحال می شدند. تفاوت بزرگ بازی برای باشگاه و تیم ملی در این است که من وقتی پیراهن کشورم را به تن می کردم، به افتخار پرچم کشور و برای ۸۰ میلیون ایرانی در میدان حاضر می شدم.»

گزارش ویژه تایمز درباره قاتل ایرانی محوطه‌های جریمه/ دور از سیاست و صاحب چند شرکت بزرگ است/ او به زودی به فوتبال بازمی‌گردد

دایی در مصاحبه با تایمز از گلی که به کره جنوبی در جام ملت های ۱۹۹۶ زد، یاد کرد. در برتری ۶-۲ ایران بر کره، دایی زننده ۴ گل بود و یکی از گل‌ها را به شکلی خاص به ثمر رساند. حرکت از سمت چپ و رسیدن به پشت محوطه جریمه و سپس ضربه کات داری که  به گوشه دروازه کیم جی بیونگ رفت. دایی مهاجمی تنومند و بلندقامت بود و یک قاتل درون محوطه جریمه حریفان.

شاید برخی معتقد باشند که دایی بیشتر ۱۰۹ گل را برابر حریفان ضعیف در منطقه آسیا به ثمر رسانده باشد ولی شم گلزنی او و تعیین کنندگی اش در میدان مسابقات، غیر قابل انکار است.

دایی در تمجید از رونالدو می گوید: «تعهد و تمرکز رونالدو را تحسین می کنم. بعد از رسیدن به این همه موفقیت، عشق و علاقه اش مثلا روز اولی است که فوتبال را شروع کرد.»

دایی پس از بازنشستگی در ۲۰۰۷ به سرعت وارد عرصه مربیگری شد. او بین ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ سرمربی تیم ملی ایران بود و دورانی که برایش خوشایند نبود و خیلی زود به دلیل اختلافاتی که وجود داشت، به اتمام رسید.

دایی هرگز علاقه ای به ورود به سیاست نداشته و ترجیح داده از سیاستمداران به دور باشد: «هرگز دوست نداشته ام وارد سیاست شوم. با همه احترام به سیاستمداران کشورم، ترجیح می دهم یک انسان عادی باشم.»

دایی تا به امروز مربیگری تیم های مختلفی را در لیگ ایران برعهده داشه ولی نمی توان از دایی نوشت و به تصادف سال ۲۰۱۲ او اشاره نکرد. خبرنگاران حتی ادعا کردند که او در این تصادف کشته شده اما خبر واقعیت نداشت. دایی نجات پیدا کرد و خیلی زود پس از بهبودی به نیمکت مربیگری بازگشت.

او از سال ۲۰۱۹ و پس از هدایت سایپا دیگر در مربیگری فعالیت نداشته است. دایی با مدرک مهندسی متالوژی صاحب چندین شرکت بزرگ است و در بخش بیمه نیز فعالیت دارد. او شاید به زودی بار دیگر به عرصه فوتبال بازگردد.

گزارش ویژه تایمز درباره قاتل ایرانی محوطه‌های جریمه/ دور از سیاست و صاحب چند شرکت بزرگ است/ او به زودی به فوتبال بازمی‌گردد

دایی می گوید که همیشه دوست دارد به روز باشد و مطالعات فوتبالش اش را به دقت ادامه می دهد. او کتاب می خواند و تا جایی که ممکن است مسابقات فوتبال روز دنیا را تماشا می کند. اخیرا حتی عنوان شده بود که دایی ممکن است در باشگاه اورتون تحت مالکیت هموطنش فرهاد مشیری مربیگری کند: «منتظر لحظه درست بودم تا به لندن بروم و در مورد پست پیشنهادی صحبت کنیم. متاسفانه پاندمی کرونا و محدودیت های سفر مانع شد.»

دایی این روزها یورو ۲۰۲۰ و به خصوص بازی های کریستیانو رونالدو با پرتغال را به دقت دنبال می کند. او منتظر شکسته شدن رکوردش بود و فعلا رونالدو را با رکورد خود برابر می بیند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۷
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • لنگی ها مافیای فوتبال ایران IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    مختار داهاری از مالزی با 89 گل ملی، گادفری چیتالو از زامبیا با 79 گل ملی و حسنی سعید از عراق با 78 گل ملی. حالا شما اینا رو مقایسه کنید با پله برزیلی که فقط 77 گل ملی زده. حالا شما افتخاراتی که کریس رونالدو آورده رو مقایسه کنید با علی دایی که توی تمام سال های حضورش تیم ملی دربست در خدمتش بوده و بازیکنان موظف بودن از چپ و راست توپ رو دروازه بریزن تا علی آقا بتونه مدام گلزنی کنه. هر بازیکن یا مربی که به حرفش گوش نمی کرد درجا برکنار می شد. پنالتی ها رو هم خودش می زده و کسی اجازه تعویض رو هم نداشته. در هر بازی هم بالای 10 موقعیت گل براش ایجاد می کردن. خیلی از بازیکنان مطرح دورانش هم چون اون می خواسته رکورد شکنی کنه به تیم ملی دعوت نشدن و فوتبالشون نابود شد در حالی که گلزن های حرفه ای بودن. حالا ببینید سرمربی پرتقال چند ماه پیش اعلام کرد شکستن رکورد گل های ملی به من و تیم ملی پرتقال مربوط نمی شه و کریس رونالدو خوشد باید تلاش بکنه چون رونالدو در خدمت تیم باید باشه نه تیم در خدمت رونالدو. شما مراجعه کنید به بازی های ملی در گذشته می بینید تیم ملی ایران در خدمت پیشرفت علی دایی بوده.
    • لنگی ها مافیای فوتبال ایران IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      علی دایی چطور رکورد دار گلزنی جهان بوده که حتی نتونسته یک گل توی جام جهانی بزنه. عیار علی دایی توی جام جهانی مشخص شد. حتی علی دایی تا وقتی توی پرسپولیس حکومتی بود نتونست حتی یک گل به استقلال بزنه. کسی که 109 گل ملی زده باید حداقل یک گل توی جام جهانی می زده که نشون بده چقدر استعداد گلزنی داره. البته کریس رونالدو هم رفته نگاه کرده ولی به روی خودش نیاورده. نخواسته دل علی دایی رو بشکونه. ولی من اینجا وظیف دارم حقیقت رو بگم
    • ع بوعذار IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      آقای علی دایی توجه کن من فقط یه دونه ر ندارم. من هم ع دارم هم ب، هم ا، هم س، هم ب، هم و، هم ذ. دایی جان یکم بیشتر تحقیق کن. قربانت عباس بوعذار
    • محمد IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      دایی با طحال پاره بازی می کرد. شاه فرهاد (خخخخخ) عکس شیخ عربی می بوسید .
  • تاج آسیا IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    رونالدو خطاب به دایی: قهرمانان واقعی، قهرمان میمونن. دایی فراتر از رنگهاس و اسطوره تاریخی فوتبال ایران هر چند نامش با پرسپولیس عجین شده و طبیعتاً اسطوره اون تیم هم هس. کسی که فیفا، رونالدو افسانه ای و تمام مجلات معتبر ورزشی ، مجریان معتبر مثل لینه کر که خودش مهاجم بزرگی بود ، همه و همه ازش به نیکی یاد می‌کنن و دائم ازش تقدیر کردن. چرا اونا؟ چون از قدیم گفتن قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری . کشورهای ضعیف آسیایی دیروز و امروز بوجود نیومدن و کسی جلو گلزنی سایر مهاجمان رو نگرفته بازیکن کره ای تاتنهام در همین آسیا بازی می‌کنه و سایر بزرگان ژاپنی ولی.....ولی فقط علی دایی رکورد گلزنی دنیا رو در اختیار داشت و رونالدو باهاش برابری کرد . وقتی بزرگترین مهاجم آسیا و آقای گل جهان رو در اختیار دارین برای گلزنی به دروازه بان پاس نمی‌دین به اون مهاجم استثنایی پاس می‌دین . علی دایی کمی دیر مطرح شد وگرنه شاید الان تعداد گل‌هاش نزدیک به ۱۳۰ بود زمان خداحافظی دایی تا چهره شدن آزمون و طارمی مقاطعی دعا کردیم ای کاش دایی پا به سن گذاشته برگرده و تیمو از شرایط سختی که داره نجات بده
  • تاج آسیا IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    مقایسه تعداد گل‌های دایی در جام جهانی با رونالدو کاری کاملا اشتباه هس چون با توجه به امکانات، شرایط و طرز تفکر حاکم بر فوتبال ایران ،دایی موتور بنزی بود که بر روی بدنه پراید قرار داشت و رونالدو موتور بنزی با بدنه بنز. در شرایط یکسان موتور بنز با بدنه بنز جواب میده. طارمی بهترین بازیکن حال حاضر ایران در لیگ پرتغال هس به معنای دقیقتر بازیکنای کنار دایی هم باید مثل خودش بزرگ باشن تا جام جهانی بتونه گلزنی کنه. یه مثال: اگر قدرت ژاپن،کره و عربستان رو تقریباً با ایران یکی بدونیم رونالدو مقابل ایران عملکرد ضعیفتری داشت تا عملکرد دایی مقابل این سه تیم. ساده تر بگیم بر فرض محال جای دایی و رونالدو رو عوض کنیم مطمئنا دایی در تیم ملی پرتغال به مرز ۲۰۰ گل هم می‌رسید و رونالدو در ایران شاید به صد گل هم نمی‌رسید چون ساختار فوتبال آسیا و ایران بهش اجازه نمی‌داد.پس دایی قطعاً نابغه فوتبال دنیا و موتوری بنزی بود روی بدنه پراید
  • تتلیتی وحشتناک باهوش IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    دیگه چهار تا گل به نپال و مالدیو و قرقیزستان زدن این همه حماسه سرایی داره؟! عیار علی لابی با باخت مفتضحانه تیمش در تهران به عرعرستان مشخص شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی