از حقم گذشتم تا صدای اوضاع آشفته این رشته را به گوش بازرسی وزارت برسانم/ امیدوارم وزیر بعدی یک عکس باشورت ورزشی داشته باشد
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

افشین نوروزی کاپیتان تیم ملی تنیس روی میز، بعد از انتخاب شدن درماراتن انتخابی تیم ملی، از حضور در مسابقات قهرمانی آسیا انصراف داد.

افشین نوروزی کاپیتان صادق و دلسوز تیم ملی تنیس روی میز، از حضور در مسابقات قهرمانی آسیا انصراف داد، آن هم بعد از حضور در ماراتن انتخابی تیم ملی. او که همیشه صدای ورزشکاران این رشته بوده حالا با انصرافش علم حق خواهی را برافراشته تا صدای ناکوک بی عدالتی‌های این رشته شنیده شود.

انصرافت همه را شوکه کرد، دلیل این انصراف چه بود؟

اولین دلیلش ناعدالتی‌ها در فدراسیون  و تصمیماتی بی اساس و سلیقه ای بود. مسابقات انتخابی تیم ملی برای رقابت‌های قهرمانی آسیا را با تمام سختی‌ها و فشارهایی که وجود داشت، انجام دادیم و تیم اعزامی‌به قطر مشخص شد. اما حالا به من خبر رسیده است که فدراسیون تصمیم گرفته ۴ بازیکن را به مسابقات جهانی آمریکا اعزام کند که نوشاد و نیما عالمیان، امیرحسین هدایی و امین احمدیان ۴ بازیکن مدنظر فدراسیون هستند، این تصمیمی که فدراسیون گرفته پایه و اساس مشخصی ندارد. سوال من این است که چرا آئین نامه ای وجود ندارد و تصمیمات به یکباره و یک شبه گرفته می‌شود؟

از مسئولان فدراسیون کسی راجع به ترکیب مسابقات جهانی  با تو صحبتی نکرد؟

در صحبتی که با مدیر تیم ملی دشتم به من گفتند این بازیکنان بر اساس رنکینگ جهانی انتخاب شدند.به نظم این تصمیم شبانه گرفته شده، انتخابی تیم ملی را به صورت حذفی برگزار می‌کنند و می‌گویند انتخابی تیم ملی چین هم همینطوری برگزار شده، خب اگر الگوی شما تیم ملی چین است این راهم ببینید که تیم چین در طول سال ۱۰ بازیکن به پرو تورهای مختلف می‌فرستد و در شرایط مساوی، رنکینگ و عملکرد بازیکنان را می‌سنجد.وقتی بازیکنان ایرانی به غیر از عده ای خاص، ۳ سال است که امکان حضور در مسابقات و پروتورهای بین المللی را ندارند، معلوم است که رنکینگ منی که ۱۸۰ بوده الان ۵۰۰ می‌شود. متاسفانه فدراسیون نتوانست به نتایج آخرین انتخابی تیم ملی استناد کند، چون اگر می‌گفت براساس آخرین انتخابی این تصمیم گرفته شده، نوشاد  چهارم شد و من از او بالاتر بودم! من هم طبق  این بی عدالتی‌ها، کج سلیقگی‌ها و  تصمیمات نادرست این مدت و حق خوری‌های بازیکنان، داورها و حتی کاندیدهای هیات‌ها این تصمیم را گرفتم و انصراف دادم.

اتفاقات افتاده در هیات‌ها چه بوده؟

نوع نگاه و مدیریت به همان شکل است که وزارت ورزش انتخابات فدراسیون را برگزار کرد، یعنی انتخابات به شکلی جلو رفت که نایب رئیس قبلی، آقای قارداشی را به عنوان سرپرست فدراسیون انتخاب کند و بعد  شرایط را آماده کند تا قارداشی تک کاندید انتخابات  شود و اتفاقات جوری جلو برود  که نایب رئیسی که سرپرست بود مجددا نایب  رئیس شود. این یعنی بده بستان‌هایی که نشان می‌دهد دموکراسی در انتخابات وجود ندارد.همان نگاه‌ها هم در انتخابات استانی است و الان افراد زیادی هستند که برای استان‌های مختلف کاندید می‌شوند  که آنها هم  مثل خیلی از بازیکنان شاکی اند.

البته هنوز ترکیب مسابقات جهانی اعلام نشده است.

از طرفی نداشتن کمیته فنی و تصمیمات نادرست توهینی به جامعه ورزش تنیس روی میز است و این خبر دیگر نهایت ناراحتی من و برخی از بازیکنان بود و واقعا بهمان برخورد که برای مسابقات مهمی‌مثل جهانی اسامی‌را با پنهان کاری انتخاب کنند چون هنوز اسامی‌را اعلام نکردند  که هجمه ای بهشان وارد نشود.اما از آنجایی که مسابقات در آمریکاست و ویزاها باید از دبی گرفته شود،  مشخص شد که اقدامات اولیه انجام شده است. من به عنوان کاپیتان،پیشکسوت و بزرگتر همه ی بچه‌ها تصمیم گرفتم  از حقم بگذرم تا شاید صدای اعتراض من به گوش دولت اعتدال گرای رئیسی و وزارت ورزش بعدی برسد. متاسفانه هیئت رئیسه ضعیف فدراسیون نظارتی بر این تصمیم گیری‌ها ندارد و حتی از احدی کارشناس خبره فدراسیون هم انتظار بیشتری دارم تا ورود کند و نظارت بیشتری داشته باشد. مدیر تیم ملی که در خیلی از این موارد خود را بی اطلاع می‌داند و نقشش اطلاع رسانی است.من نمیدانم این فدراسیون واقعا چه کسی را دارد؟ مشخص نیست که تصمیم گیرنده فنی چه کسانی هستند. این موضوع بسیار ناراحت کننده بود و در کنار ناعدالتی‌های این دو سال باعث شد تا من از حق طبیعی خودم که پوشیدن پیراهن تیم ملی و حضور در مسابقات آسیایی است بگذرم تا شاید صدای من به بازرسی وزارت ورزش  و ورزش مجلس برسد. حالا  اعتراضم را با انصرافم نشان دادم و پایش هم می‌ایستم، فدراسیون هم احتمالا مثل همیشه از وزنه اش  یعنی کمیته انظباطی استفاده کند، حبیب زاده که در کمیته انظباطی بود، قبل از اینکه رئیس کمیته انظباطی شود،مصاحبه کرده بود که فدراسیون قبلی آیین نامه کمیته انظباطی ندارد تا دستش باز شود و به آیین نامه کمیته انظباطی وزارت ورزش استناد کند. من فکر کنم در این مدتی که مسئول کمیته انظباطی است آیین نامه ای تشکیل می‌دهد ولی در این چندساله ایشان هم همان راه را رفت تا دستش باز باشد، این‌ها ناعدالتی‌های ورزش ماست، توپ تنیس روی میز کوچک است اما متاسفانه  حواشی بزگی دارد چون افرادی که داخل این رشته هستند به جز منافع خودشان هدف دیگری ندارند و تهش این است که اعضای هیئت رئیسه رزومه چهارساله شان را پرمی‌کنند و دوره بعد کاندید ریاست فدراسیون می‌شوند.این اتفاقات متاسفانه هست و واقعا ناراحت کننده است. الان من انصراف دادم و شاید یک سری دوست داشته باشند حتی جای من را بگیرند و به مسابقات  آسیایی بروند ولی من پایبند حرف‌هایم هستم و هرموضوعی باشد تا تهش می‌روم و رئیس فدراسیون باید جوابگو باشد. زمانی که قارداشی دبیر فدراسیون بود از همانجا باید می‌فهمیدیم که دیدگاه دلسوزانه  وفنی ندارند.

چطور؟

سال ۲۰۰۸ که او  دبیر فدراسیون بود و من سهمیه المپیک گرفتم، قارداشی حاضر شد فواد کاسب سرمربی وقت که زحمات زیادی برای تیم ملی کشیده بود را کنار بگذارد و به عنوان مربی من با من به المپیک بیاد.من از همانجا فهمیدم که او دنبال سررفتن و رزومه جمع کردن است. و گرنه گیرم که ایشان زمانی بازیکن هم بوده اند اما معنی ندارد که مربی تیم ملی را کنار بزند و خودش مربی شود و بگوید المپیک قبلی تو رفتی و حالا نوبت من است بروم! حالا ایشان سکان دارفدراسیون است و تصمیماتش به همین شکل .

به عنوان کاپیتان تیم ملی انتظارت از دولت و وزیر بعدی چیست؟

امیدوارم دولت بعدی رسیدگی کند، حتی در جلسه ای که با ابراهیم رئیسی داشتم اعلام کردم امیدوارم وزیری به ورزش بیاید که ورزشی و زحمت کشیده باشد . 

برایت سخت نبود از حقت بگذری؟

خیلی برایم سخت بود از حقم بگذرم اما گذشتم تا به جامعه تنیس روی میز و مسئولان ورزشی تذکر بدهم که ورود کنند و ببینند، من پیگیر حق و حقوق جامعه تنیس روی میز از ورزشکاران تا تمام کسانی که حقشان خورده شده هستم  و مطالبه گری می‌کنم. الان هم از حقم گذشتم تا نشان دهم فقط دنبال سفر رفتن مثل خیلی از آقایان نیستم اما شما هم اجازه ندارید بدون دلیل قانع کننده و بدون آیین نامه تیم اعزام کنید و هرکاری دلتان می‌خوااد انجام دهید.

به نظرت این از خود گذشتگی تو جواب می‌دهد؟

متاسفانه همین الان می‌بینم یک عده از بازیکنان و دوستانی که گفته بودند اردو تیم ملی نمی‌روند تا شنیدند که من انصراف دادم بخاطر اینکه احتمال می‌دهند جایگزین من در ترکیب تیم می‌شوند، پشیمان شدند و الان تمایل پیدا کرده تند که به اردو بروند که این خیلی ناراحت کننده است.انگار که این انصراف من را فرصت دیده اند، اما آینده وجود دارد و شخصیت‌ها از همینجا شناخته می‌شود، این دوران هم بالاخره تمام می‌شود و دوران دیگری می‌آید و ورزش هم چنان پابرجاست. من بدون حاشیه و هیچ چیزی  پیراهن تیم ملی را به تن داشتم، حاضر شدم از آن  بگذرم حالا دوستان دیگری که این پیرهن را به تن نداشتند بسم الله ...بروند و به جای من بپوشند!

انصرافت به معنای خداحافظی از تیم ملی که نیست؟

به معنای خداحافظی نیست و آنقدر هستم و می‌مانم تا خاری بشوم در چشم کسانی که نمی‌خواهند من باشم، من خواهم ماند مگر اینکه فدراسیون من را مادام العمر محروم کند که از دوران قهرمانی محروم شوم، اما تنیس روی میز خانواده و خانه من است و از ۶ سالگی اسباب بازی من راکت توپ بوده و ۳۰ سال است که در این رشته ام و صدای آنهایی هستم که صدایشان به جایی نمی‌رسد. من از سهمم می‌گذرم تا جلوی ناحقی‌هارا بگیرم چون به عنوان پیشکسوت وظیفه ام هست ولی امیدوارم برخی بازیکنان هم شرایط را درک کنند و دنبال مرده خوری نباشند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • فرهاد IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    انضباط، انضباط، انضباط! صد بار از روی این بنویسید که دیگه اشتباه ننویسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی