نظرسنجی

نتیجه دیدار صنعت نفت - پرسپولیس؟
۲۰ نکته جالب از اوکراین شگفتی‌ساز/ از ازدواج شوچنکو تا چرنوبیل، فقر و بازیگران معروف
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

تیم ملی اوکراین در حالی در یورو ۲۰۲۰ شگفتی‌ساز شده که دلخوشی بزرگ مردم کشوری است که از فقیرترین کشورهای اروپا به حساب می‌آید.

انگلیس در مرحله یک چهارم نهایی یورو ۲۰۲۰ به مصاف اوکراین می‌رود، به همین منظور ۲۰ نکته‌ای که در مورد کشور اوکراین شاید نمی‌دانستید را نشریه «سان» برای شما مرور کرده است.

شاید برای اوکراین که در روز شنبه در مقابل انگلیس بازی خواهد کرد شانس صعود کمتری قائل باشیم اما این کشور با بازیگران جذاب و بوکسورهایی در کلاس جهانی نباید دست کم گرفته شود. گرت ساوت‌گیت باید کت و شلوارش را هوشمندانه انتخاب کند تا در کنار خط زمین بتواند با رقیب خوش بر و رویش یعنی آندری شوچنکو در خوش‌تیپی رقابت کند.

اگر هواداران اوکراین بوق ۱۰ فوتی مخصوص کشورشان یا همان ترمبیتا را با خود به ورزشگاه بیاورند انگلیسی‌ها باید خیلی داد بزنند تا صدای تشویق‌های‌شان به گوش بازیکنان برسد. در اینجا ۲۰ نکته را می‌آوریم که باید در مورد رقیب انگلیس در مرحله یک چهارم نهایی یورو ۲۰۲۰ بدانید:

۱) اوکراین دومین کشور بزرگ اروپا است اما جمعیت ۴۱ میلیونی‌اش کمتر از جمعیت ۵۶ میلیونی انگلیس است.

۲) شاگردان گرت ساوت‌گیت باید چهارچشمی مراقب اولک زینچنکوی خطرناک باشند که با من‌سیتی سه مرتبه قهرمان لیگ برتر شده است. هنگامی که نیروهای تحت حمایت روسیه در سال ۲۰۱۴ سعی در کنترل منطقه دونباس داشتند خانواده‌اش از اوکراین فرار کردند. او با ژورنالیست جذاب ورزشی ولادا شچگلوا ازدواج کرد.

۳) مربی اوکراین آندری شوچنکو با پوشیدن کت و شلوار جورجو آرمانی که توسط دوست ایتالیایی طراحش درست شده، گرت ساوت‌گیت را در زمینه مد و فشن شکست میدهد. مهاجم سابق چلسی و میلان با همسرش کریستن پازیک که یکی از مدلهای معروف است در مهمانی جورجو آشنا شد.

بیشتر بخوانید:

شوچنکو و همسرش

۴) میلا کونیس بازیگر در سن هفت سالگی اوکراین را ترک کرد چراکه مادر معلم و پدر مهندسش معتقد بودند این کشور آینده‌ای ندارد. کونیس که پدربزرگ و مادربزرگش از بازماندگان هولوکاست هستند، یهودی‌ستیزی اتحاد جماهیر شوروی را علت مهاجرتش به آمریکا عنوان کرد.

۵) بزرگترین ستاره‌های ورزشی اوکراین قهرمانان سنگین وزن سابق بوکس با نامهای ویتالی و ولادیمیر کلیچکو هستند که با هم برادرند. ویتالی که هرگز در یک مسابقه حرفه‌ای ناک‌اوت نشده بود اکنون شهردار کیف است.

۶) رئیس جمهور اوکراین ولادیمیر زلنسکی یک بار در تلویزیون نقش معلمی را بازی کرد که به طور غیرمنتظره رئیس جمهور می‌شود. این بازیگر کمدی که سیاستمدار شد درگیر رسوایی دونالد ترامپ شد که او را مجبور کرد تا در مورد پسر جو بایدن تحقیق کند.

۷) بزرگترین قهرمان پرش با نیزه در تمام ادوار اوکراینی است. سرگئی بوبکا از لوگانسک ۳۵ مرتبه رکورد جهانی مردان را شکست و اولین کسی بود که شش متر پرید.

۸) اولگا کوریلنکو در بندر بردیانسک با فقر بزرگ شد و مجبور بود تا به همراه ۴ نفر از اقوام و مادر مجردش در یک آپارتمان زندگی کند. بعد از اینکه در سن ۱۵ سالگی به مسکو مهاجرت کرد مدل شد.

۹) چه رقابتی در خانه رزیدنت ایول به وجود خواهد آمد، بین میلا یوویچ که از پایتخت اوکراین، کیف، می‌آید و شوهر کارگردانش پل دبلیو اس اندرسون از نورثامبرلند. خانواده یوویچ وقتی میلا پنج ساله بود شوروی را ترک کردند.

میلا یووویچ

۱۰) این کشور غیرمعمول‌ترین نقطه گردشگری را داراست. نیروگاه هسته‌ای تخریب شده چرنوبیل. هر سال ده هزار نفر از شهر ارواح پریپیات که در سال ۱۹۸۶ بعد از فروپاشی متروکه شد دیدن می‌کنند.

۱۱) سیاست ژوزف استالین در فروش محصولات کشاورزی مردم اوکراین به جای اجازه به بومیان برای استفاده از این محصولات، باعث قحطی سال ۳۳-۱۹۳۲ شد که جان ۳٫۹ میلیون نفر را گرفت. برخی معتقدند رهبر کمونیسم، کشاورزان را به خاطر اینکه مخالف واگذاری زمین‌هایشان به دولت بودند مجازات کرد.

۱۲) اوکراین زمانی سومین زرادخانه بزرگ سلاح هسته‌ای در جهان را در اختیار داشت و در سال ۱۹۹۴ با تسلیم این زرادخانه موافقت کرد. روسیه به همسایگان خود قول داد که در ازای آن به مرزهای این کشورها تجاوز نخواهد کرد اما ۲۰ سال بعد با تصاحب منطقه کریمه این توافق را شکست.

۱۳) اوکراین به عنوان دومین کشور فقیر اروپا توصیف شده است و شصت درصد از جمعیت این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند. متوسط درآمد سالانه مردم هفت هزار پوند است در مقایسه با سی و یک هزار پوند درآمد سالانه مردم بریتانیا. 

۱۴) در سال ۱۹۲۲ اوکراین به یکی از موسسان اتحاد جماهیر شوروی تبدیل شد و دومین رهبری که به مدت طولانی‌تری نسبت به دیگران بر سر کار بود یعنی لئونید برژنف در اوکراین متولد شد.

چرنوبیل

۱۵) در طول جنگ جهانی دوم این کشور ۱٫۶ میلیون پرسنل نظامی و ۵٫۲ میلیون غیرنظامی را از دست داد.

۱۶) هفت میراث جهانی یونسکو در اوکراین ثبت شده از جمله کلیسای جامع سنت سوفیا با گنبد سبز و طلایی در کیف. این کلیسا بخشی از صومعه غارهاست که حدود ۱۰۰ راهب هنوز در آن زندگی میکنند. 

۱۷) زنان با قدرت گل به پیش می‌روند، تاج گل بافته شده رنگارنگ که به آن وینوک می‌گویند. امکان دارد که در بازی روز شنبه چند طرفدار را که وینوک پوشیده‌اند مشاهده کنید.

۱۸) در مرحله گروهی یورو ۲۰۱۲ وین رونی گل برتری بازی انگلیس و اوکراین را به ثمر رساند و نتیجه بازی ۱-۰ به نفع انگلیس تمام شد. اوکراین به همراه لهستان میزبان مسابقات بود اما نتوانست به دور حذفی راه پیدا کند.

۱۹) ووزلا چندان به چشم نمی‌آید،. اوکراین درازترین ساز موسیقی دنیا را در اختیار دارد. این بوق یا ترمبیتا از صدای ناهنجاری که در طول جام جهانی آفریقای جنوبی از ووزلا درمی‌آمد یک پله جلوتر است.

۲۰) اگر اوکراین در بازی روز شنبه شکست بخورد هوادارانش با نوشیدن هوریلکا غم و اندوه خود را کاهش می‌دهند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه دیدار صنعت نفت - پرسپولیس؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی