نظرسنجی

از نحوه اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول درباره جزئیات فساد اخیر راضی هستید؟
داوری که رئیس فدراسیون فوتبال را نصیحت کرد/ عزیزی خادم با VAR نامش را جاودان کند
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

مسعود مرادی کارشناس داوری کشورمان گفت: آقای عزیزی خادم با تجهیز فدراسیون فوتبال به کمک داور ویدیویی می تواند یک یادگاری مانگار برای فوتبال از خودش بر جای بگذارد.

حواشی داوری دیدار تیم‌های استقلال و آلومینیوم اراک همچنان ادامه داشته و هواداران تیم‌های صدر جدولی در این باره فضای مجازی را پر از اما و اگرهای مختلف کرده‌اند. مسعود مرادی داور پیشکسوت کشورمان در گفتگو با خبرورزشی، درباره حواشی اخیر و سیستم کمک داور ویدیویی حرف زد.

متن این پرسش و پاسخ در ادامه می‌آید:

آقای مرادی! نبود کمک داور ویدیویی چقدر به فوتبال لطمه می‌زند؟

این سیستم سال‌هاست که در صورت اول فوتبال دنیا مطرح شده اما از روزی که این تکنولوژی آمده ما هنوز نتوانسته‌ایم از آن در فوتبالمان استفاده کنیم. متاسفانه امکانات کمک داور ویدیویی گران قیمت و شرایط ورود اش به ایران سخت است. ما امیدوار بودیم این موضوع قبل از این‌ها اتفاق بیفتد. چون این نیست که با ورود کمک داور ویدیویی از فردا بتوانیم از آن استفاده کنیم. نصب و استقرار آن در استادیوم‌ها پروسه خاص خودش را دارد. پس از آن داوران باید برای استفاده از آن آموزش ببینند و استادیوم‌ها به لحاظ سخت افزاری شرایطش را داشته باشند.

چه زمانی برای این کار بهتر است؟

همین امروز هم دیر است. سیستم کمک داور ویدیویی در دنیا جا افتاده و فقط هم برای فوتبال نیست. تیم‌ها زحمت می‌کشند و توقع دارند قضاوت درستی از مسابقات شان انجام شود.

پس قبول دارید که داوران هم مرتکب اشتباه می‌شوند؟

بله! داور اشتباه می‌کند، اگر داور اشتباه نمی‌کرد که اصلاً کمک داور ویدیوی معنا نداشت. پس فدراسیون باید با جدیت در این باره اهتمام ورزیده و هرچه سریعتر برای استفاده از آن استارت بزند.

چه کسانی از نبوده کمک داور ویدیوی بیشتر ضربه می‌خورند؟

قطعاً داوران و باشگاه‌ها. آن زمان گذشت که قوانین فوتبال را فقط داوران می‌دانستند. امروز مردم عامی‌فوتبال را به خوبی می‌فهمند. می‌دانند چه صحنه ای پنالتی بوده، کجا آفساید گرفته نشده و مسائلی از این دست. ما برای اینکه بتوانیم این اشتباهات داوری را تقلیل بدهیم که فلان بازیکن نباید اخراج می‌شد یا فلان کارت اشتباه بود، باید از VAR استفاده کنیم. این یک امر اجتناب ناپذیر است. خود باشگاه‌ها هم باید در این باره کمک کنند.

بیشتر در این باره توضیح می‌دهید؟

امروز داوران و باشگاه‌ها خودشان خیلی دوست دارند که این سیستم در کشورمان مورد استفاده قرار بگیرد. قطعاً بودن کمک داور ویدیویی ضرر و زیان باشگاه‌ها را به حداقل کاهش می‌دهد. دیگر حقی از تیمی ضایع نمی‌شود. از طرفی داوران هم در حاشیه امنیت بیشتری قرار می‌گیرند. درست است که امروز هوادار به استادیوم نمی‌آید و داور راحت‌تر کار می‌کند اما در فضای مجازی شرایط خیلی بدی برای داوران ایجاد می‌شود.

در این باره چه حرفی با رئیس فدراسیون دارید؟

از عزیزی‌خادم می‌خواهم که اگر قرار باشد کاری برای داوری بکند به جای چند درصد اضافه یا کم کردن دستمزد داوران، پیش از هر چیز به فکر استفاده از سیستم کمک داور ویدیویی باشد. قطعاً با این سیستم انقلابی در امر داوری ایجاد می‌شود. با این کار رئیس فدراسیون می‌تواند یک یادگاری ماندگار از خود در فوتبال ایران بر جای بگذارد.

بیشتر بخوانید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

از نحوه اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول درباره جزئیات فساد اخیر راضی هستید؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی