نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟
عکس تیمی استقلال در دهه 1370
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

در تاریخ برگزاری دربی‌ها، استقلال گاهی اوقات صاحب پنالتی هایی شده که هیاهوی بسیار زیادی پیرامون آنها راه افتاده است و در مورد برخی از این ضربات هنوز هم شایعات و حرف‌های فراوانی وجود دارد.

با توجه به حساسیت جدال استقلال و پرسپولیس کاملاً بدیهی است که ضربات پنالتی اعلام شده در این رویداد حواشی بسیاری دارد و حتی اگر داور آن کاملاً به درستی اعلام پنالتی کرده باشند باز هم تبعات آن تا مدت‌ها در رسانه‌ها دیده می شود. در تاریخ برگزاری دربی‌ها، استقلال گاهی اوقات صاحب پنالتی‌هایی شده که هیاهوی بسیار زیادی پیرامون آنها راه افتاده است و در مورد برخی از این ضربات هنوز هم شایعات و حرف‌های فراوانی وجود دارد. به بهانه دربی جام حذفی بدنیست مهمترین پنالتی‌های استقلال مقابل پرسپولیس و حاشیه‌های مرتبط با آن را همراه با یکدیگر مرور کنیم:

ناکامی نامجو مطلق

قبل از آغاز جدال استقلال و پرسپولیس در شهریور سال ۶۷ بسیاری از کارشناسان معتقد بودند آبی‌ها شانسی برای پیروزی ندارند و به احتمال فراوان مسابقه را واگذار خواهند کرد ولی در میدان اتفاقات دیگری رخ داد. مسابقه نه تنها با تساوی یک بر یک خاتمه یافت بلکه استقلال صاحب یک ضربه پنالتی هم شد و می‌توانست بازی را ببرد ولی مجید نامجو مطلق هافبک تکنیکی و ملی پوش استقلال درجدال  با وحید قلیچ ناکام شد.

گل شاهرخ بیانی

آبی پوشان در دربی زمستان سال ۶۹ نیز صاحب ضربه پنالتی شدند و شاهرخ بیانی پشت توپ قرار گرفت. جالب اینکه سعید عزیزیان که تا چند ماه قبل از آن همبازی بیانی در استقلال تلقی می شد، حالا به عنوان سنگربان پرسپولیس مقابل شاهرخ قرار گرفته بود و البته ناکام شد تا استقلالی‌ها از روی نقطه پنالتی به گل برسند. این بازی در نهایت با تساوی یک بر یک به پایان رسید.

برو به همه بگو پنالتی من را گرفتی

بدون هیچ شک و تردیدی مهمترین ضربه پنالتی که استقلال در تاریخ دربی‌ها گرفته، مربوط به دی ماه سال ۷۳ می‌شود. همان مسابقه فوق‌العاده معروف که پرسپولیس ابتدا با دو گل پیش افتاد ولی استقلال مسابقه را برابر کرد و در نهایت هم به واسطه کتک‌کاری بازیکنان همه چیز نیمه تمام ماند. هنگامی که بازی با نتیجه ۲ بر صفر به سود پرسپولیس در جریان بود، استقلال صاحب ضربه پنالتی و ابتدا ادموند اختر مامور زدن توپ شد ولی احمدرضا عابدزاده به مهاجم استقلال نزدیک شد و گفت: پسر جان!  میدونی من تا حالا پنالتی چه کسانی را گرفتم؟ این حرف روی روحیه ادموند اختر تاثیر گذاشت و همان جا بود که صادق ورمزیار وارد معرکه شده و توپ را از دست مهاجم تیمش گرفت تا خودش پنالتی بزند. ورمزیار قبل از زدن توپ برای عابدزاده کرکری بسیار جالبی خواند و گفت :احمدرضا ! توپ که هیچی، حتی اگه جهت توپ را هم تشخیص دادی برو به همه بگو پنالتی من را گرفتی. ورمزیار پنالتی را زد و اتفاقاً خلاف جهت حرکت عابدزاده آن را به گل بدل کرد.

جمله تاریخی در دربی خطاب به عابدزاده: برو به همه بگو پنالتی من را گرفتی!

جنجال اسماعیلی

پر حاشیه ترین ضربه پنالتی که استقلال در دربی صاحب آن شده به فروردین سال ۹۸ برمی‌گردد. مسابقه با یک گل به نفع پرسپولیس در جریان بود که استقلالی‌ها  در دقایق پایانی نیمه اول صاحب ضربه پنالتی شدند و طبق برنامه اولیه قرار بود گادوین‌منشا زننده آن باشد ولی ناگهان مهدی رحمتی خود را به محوطه جریمه پرسپولیس رساند و اتفاقاتی رخ داد که پنالتی زن عوض شد و فرشید اسماعیلی پشت ضربه قرار گرفت! فرشید پنالتی را خراب کرد و همان اتفاق سرآغاز جنجالی بزرگ شد به طوری که استقلالی‌ها بین دو نیمه در داخل رختکن کتک کاری کردند و در نهایت پس از ناکام شدن در بازی،همان شب حکم توبیخ و اخراج چند بازیکن صادر شد. مهدی رحمتی هم به واسطه آن اتفاق تا مدتها مغضوب  هواداران استقلال بود.

مقهور شدن علی کریمی

علی کریمی استقلالی هم  سابقه خراب کردن پنالتی در دربی پایتخت را دارد. استقلال در شهریور ۹۸ در حالی به مصاف پرسپولیس رفت که آندره آ استراماچونی هنوز نتوانسته بود اندیشه‌های تاکتیکی خود را به طور کامل در جمع آبی پوشان تثبیت کند. در آن مسابقه استقلالی‌ها صاحب یک ضربه پنالتی شدند که علی کریمی آن را خراب کرد و در نهایت هم بازی با یک گل به سود پرسپولیس تمام شد.

تساوی در پنالتی‌ها

دیدارهای استقلال و پرسپولیس در جام حذفی تاکنون دو مرتبه ضیافت پنالتی‌ها کشیده شده که سهم هر تیم یک پیروزی است. مرتبه اول اسفند سال ۶۷ بود که پرسپولیس با شکست استقلال راهی فینال  شد و مرتبه دوم  را نیز شهریور پارسال شاهد بودیم که مسابقه در پایان وقت‌های قانونی و اضافی با تساوی ۲ بر ۲ خاتمه یافت و استقلالی‌ها توانستند پرسپولیس را در ضربات پنالتی شکست بدهند و حریف تراکتور در فینال شوند.

رکورد جالب

در میان بازیکنان استقلال و پرسپولیس شاهرخ بیانی رکورد بسیار جالبی در دربی‌های پایتخت دارد. این بازیکن سال ۶۵ با پیراهن پرسپولیس پشت ضربه پنالتی ایستاد و دروازه استقلال را گشود و چهار سال پس از آن تحت عنوان کاپیتان استقلال از روی نقطه پنالتی دروازه پرسپولیس را هم  باز کرد! اتفاقی که در نوع خود واقعاً کم نظیر و جالب توجه تلقی می‌شود.

اینجا ببینید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۳
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • Mehdi US ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    استقلال سرور لنگپولیسه
    • قهرمان IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      پرسپولیس سرورششتقلال السعودیه
  • صمیر IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    جالبه همش پنالتی واسه استقلال گرفتند این همه سال

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی