چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۰
۱۱ |
۴
محمد پولادگر - رییس فدراسیون تکواندو
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

عملکرد ضعیف تکواندو ایران در سال های اخیر تیر اعتراضات را به سوی پولادگر نشانه رفته است و متخصصان معتقدند او باید برود.

افتخارات تکواندو در عرصه جهانی و بازی‌های آسیایی و المپیک باعث شده این ورزش در کنار وزنه‌برداری و کشتی جزء بااهمیت‌ترین رشته‌های ورزشی برای ایران باشد. کاروان ورزش کشور که تا پیش از این به لطف کشتی و وزنه‌برداری روی سکوهای المپیک می‌رفت، با اضافه‌شدن تکواندو به فهرست بازی‌های المپیک، این شانس نصیبش شد تا سبد مدالی خود را در این رویداد بزرگ بیشتر و بهتر کند. تکواندوی درحالی پس از دو دوره حضور آزمایشی در المپیک، رسما از سال ۲۰۰۰ به جمع رشته‌های این بازی‌ها افزوده شد که از آن زمان به بعد، پای ثابت مدال‌آوری‌های کاروان ایران هم شد؛ طوری که حتی اولین مدال تاریخ ورزش زنان در المپیک نیز در این رشته به دست آمد.

رضا مهماندوست، سرمربی سازنده را از کشور راندیم!

بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو اما به محلی برای ازبین‌بردن این عادت همیشگی تبدیل شد. جایی که تیم سه‌نفره ایران با ضعیف‌ترین نمایش ممکن به کار خود در این رقابت‌ها پایان داد. تکواندویی که از المپیک ۲۰۰۰ سیدنی تا ۲۰۱۶ ریو، شش مدال ارزشمند به دست آورده بود، دستش از مدال‌آوری خالی ماند تا بیش‌ازپیش به سراشیبی برود.
البته که سیر نزولی تکواندوی ایران پیش از اینها شروع شده بود. زمانی که رضا مهماندوست، سرمربی پرافتخار این تیم در آستانه بازی‌های المپپیک ۲۰۱۲ لندن به‌دلیل اختلاف‌نظر با رئیس فدراسیون، کار را رها کرد. با تمام تنش‌هایی که در آن مقطع به وجود آمد اما تیم ملی مردان توسط محمد باقری‌معتمد توانست به یک مدال نقره دست پیدا کند. بعد از آن چالش‌ها اگرچه تیم ملی تکواندو از حاشیه‌ها فاصله گرفت و توانست تیم پرمهره‌ای را برای المپیک ۲۰۱۶ ریو بسازد اما در عمل چیزی خلاف تصور همه رخ داد و تیم مردان ناکام ماند.

میلاد بیگی با پرچم آذربایجان نماینده ایران را حذف کرد!

فرزان عاشورزاده که به سونامی جهان معروف بود، در همان گام اول مقابل تکواندوکار مراکشی ۴-۳ باخت و حذف شد. مهدی خدابخشی حریف هندوراسی را ۱۶-۱ برد اما دور بعد به میلاد بیگی از آذربایجان ۱۷-۵ باخت و او هم از مسابقات کنار رفت. سجاد مردانی سومین تکواندوکار مرد ایران در ریو نیز ابتدا حریفی از تونگا را ۱۶-۱ برد و در یک‌چهارم نهایی ۴-۳ به مبارز بریتانیایی باخت.
تنها مدال‌آور تیم المپیک ریو، کیمیا علیزاده در بخش زنان بود که با کسب نشان برنز حداقل توانست مرهمی بر زخم اهالی این رشته باشد و آبروداری کند. حالا بعد از گذشت پنج سال شرایط تکواندوی ایران به جایی رسیده که دیگر جای هیچ اما و اگری باقی نمانده و به ضرس قاطع باید گفت که این رشته مدال‌آور در مسیر انحطاط قرار گرفته است. میرهاشم حسینی، آرمین هادی‌پور و ناهید کیانی المپین‌هایی بودند که با هدایت فریبرز عسکری و مهرو کمرانی در این میدان هیچ حرفی برای گفتن نداشتند. هادی‌پور در دومین مبارزه خود به مصاف «لوکاس گاژمن» از آرژانتین رفت و با قبول شکست ۲۶ بر ۶ از صعود به مرحله نیمه‌نهایی بازماند. کیانی در دور نخست با کیمیا علیزاده دیدار کرد و با نتیجه ۱۸-۹ شکست خورد. بهترین عملکرد مربوط به میرهاشم بود که به گروه بازنده‌ها راه یافت اما با شکست برابر لی، نفر اول جهان شانس مدال برنز را از دست داد.

لزوم خانه تکانی در فدراسیون تکواندو

اولین موضوعی که بیشتر کارشناسان تکواندو و متخصصان حوزه ورزشی درباره اتفاقات تلخ چند سال اخیر تکواندوی ایران به آن می‌پردازند، سوءمدیریتی است که گریبان فدراسیون تکواندو را گرفته. مدیریت ساکن و ۲۱ساله که به دست محمد پولادگر سپرده شده است. بهزاد خداداد، قهرمان اسبق تیم ملی تکواندو، دراین‌باره به «شرق» می‌گوید: «به نظر من یک خانه‌تکانی و تغییر اساسی باید از بالا تا پایین فدراسیون تکواندو صورت بگیرد. آقای پولادگر اگر می‌خواهد در این فدراسیون بماند، باید طرز فکر خودش را عوض کند و مهم‌تر اینکه افرادی را در این فدراسیون مشغول کند که خاک‌خورده تکواندو باشند. در غیر این صورت باید هرچه‌زودتر از تکواندو خداحافظی کند. ما اگر در المپیک‌های قبلی با مدیریت پولادگر نتیجه گرفتیم، به‌خاطر این بوده که کسانی دیگر در بدنه فدراسیون بودند».

پولادگر، نابودگر تکواندو ایران است؟!

مورد دیگری که اهالی فن در تحلیل ضعف عملکرد تکواندوکاران در توکیو به آن می‌پردازند، دانش ناکافی کادر فنی تیم مردان و زنان است. در این بین فریبرز عسکری، سرمربی تیم ملی مردان، بیشتر از همه مورد همجمه انتقادهاست. او ادامه می‌دهد: «پولادگر به‌عنوان رئیس فدراسیون هر امکاناتی که این دو سرمربی خواسته‌اند برایشان مهیا کرده اما نباید همه تقصیرها را گردن یک نفر انداخت. او که نمی‌تواند بازیکن را تمرین بدهد. متأسفانه عملکرد ضعیف فریبرز عسکری موجب شد همه اهالی این رشته زیر سؤال بروند. چرا ایشان در فاصله پنج‌ماه مانده به المپیک به‌خاطر اختلاف‌نظر شخصی عذر مربی بدن‌ساز را می‌خواهد. سرمربی‌ که نمی‌تواند هم‌زمان درس بدن‌سازی به بچه‌هایش بدهد. همه دیدند که هر دو ورزشکار ما در المپیک در راند دوم از نظر بدنی کم می‌آوردند. بزرگ‌ترین اشتباه این بود که نفرات المپیکی در فاصله حدود یک‌ماه‌ونیم تا آغاز المپیک در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کردند و بدنشان تحلیل رفت. همه دنیا با کرونا درگیر بودند و سعی کردند با تمرین‌کردن خودشان را آماده کنند؛ اما تیم ما برعکس دنیا عمل کرد و بازیکن‌های المپیکی‌اش را به قهرمانی آسیا فرستاد».

محمد پولادگر، رئیس فدراسیون تکواندو، این روزها بیشتر از هر زمان دیگری مورد نقد منفی اهالی تکواندو و ورزش قرار گرفته است. او همیشه از سوی مخالفانش به‌عنوان نابودگر تکواندو خطاب می‌شود. پولادگر بعد از نتایج بد تیم ملی در المپیک تکواندو تنها در اظهارنظری از مردم عذرخواهی کرد. در مقابل مسئولان ارشد ورزش کشور نیز فقط به این نکته بسنده کردند که تکواندو نتایج رضایت‌بخشی در المپیک نگرفت. باید منتظر ماند و دید که بعد از پایان بازی‌ها، مسئولان در نشست‌های کارشناسانه خود چه تصمیمی درباره این رشته می‌گیرند؛ چراکه تا المپیک بعدی زمان زیادی نمانده و اگر تکواندو بخواهد همچنان با این شرایط در المپیک ۲۰۲۴ پاریس به میدان برود، برای همیشه باید رفتن روی سکوی بازی‌ها را از فراموش کند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • حسین021 IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    پولاد گر اون زمانی هم که نتیجه میگرفت نه بخاطر مدیریت خودش بلکه بخاطر جواهری به اسم مهماندوست بود که اذربایجان بدون فوت وقت از ایران قاپیدش و تو المپیک ریو نتیجه شو دیدند، تنها شانس مدال ما هم توسط ایرانی های تیم آذربايجان از بین رفت تا امثال پولادگر (نابودگر) و ذوالقدر یجای صحه بر توانایی های مهماندوست از در دشکنی و تخریب این مربی کهنه کار بر بیان، فرار رو به جلوی تمامی مسئولین ما کما فی سابق،بعد از المپیک ریو هم عبرت نشد تا کیمیای تکواندو هم از کشور بره، سونامی به نام اشورزاده که قطعا اگر با مهماندوست بود در این المپیک به دومین طلای خودش میرسید و شانس تکرار افتخارات ساعی و حتی بیشتر رو با مربی بزرگ ایرانی قطعا داشت، به یاد بیاریم که تکواندو تنها با ساعی و افلاکی میرفت و با دو مدال طلا و برنز بازمیگشت یا با کرمی و ساعی و باز هم همان افتخارات خیره کننده، کشتی ازاد با 8 ورزشکار دریغ از یک طلا از اتن تا ریو و تکواندو با دو ورزشکار. و 6 مدااااال، یعنی خاک بر سرت پولادگر تو پتبه گر هم نیسی، لطفی بفرما و فقط برووووووووو، افکار پوسیده ات را هم نیزززز
  • حمید IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    مقصر اصلی نابودگر هست که با مدیریت غلط و گزینش های اشتباه و لجاجت و خودخواهی حیثیت ایران رو برده در اصل اون هست که وطن فروشه
  • شاهین IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    دلیل اینهمه حاشیه امنیت چی میتونه باشه ؟ دقیقا مثل یسری از مربیان فوتبال نمونه اش جلالی هر تیمی رفتن اونو بدسته پایین تر فرستادن جالب اینکه بعد یه هفته سفارشی سر از تیم دیگه در میارن تا کی بخاطر راند بازی سرمایه هامونو فراری بدیم و استعدادهای نابمون باید بخاطر یه نفر بسوزن و یا مجبور بشن برن واسه یه بیگانه مبارزه کنند ؟؟
  • ali amini IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    مهماندوست حیف شد. دوست دارم صحبت هاش و بعد از رفتن به آذربایجان بشنوید ببینید طرز برخود آذربایجانیها با مهماندوست چطور بوده، آخه کسی که رئیس فدراسیون باشه تحصیلاتش باید حوزی باشه یا تربیت بدنی و مدیریت؟ این ره که می‌رویم به ترکستان است
  • فوتبال دوست IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    اتفاقا خیلی دوست داشتم بدونم ایشون اصلا در زمینه ورزش سابقه دارن؟ به قیافه اش که نمیاد
  • مجتبی IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    اگر میخواهید کشوری نابود کنید مدیریتش بدید دست افراد نالایق
  • محمد IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    سلام برودیگه بابا مگه ارث بابات دودهه تکواندو رو مهریه خودت کردی بهترین مربی را چند سال پیش گذاشتی بره الان مربی یه تیم خارجیه برو آقا برو پشت سرت راهم نگاه نکن فقط برو
  • جرج IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    وقتی سیاست بیاد تو ورزش همین میشه دیگه
  • محمدرضا مرزانی IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    اون روزی که تو تلویزیون مهماندوست رو آورده بودن رو رو لایو و همین ساعی که رفته بود تو سیاست به خاطر اون مربی که پرورشش داد و مهماندوست مربی شو فروخت به پولادگر ولله قسم خیلی بدم اومد از مردی و مردانگی و می‌دانستم روزهای تلخی در راه هست
  • شمس IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    همین رفتارهای غلت شما مسئولین است که باعث دلسرد شدن ورزشکاران میشود حال اگر خانم کیانی مدال گرفته بود بیا و ببین هر چی کور و کچل بود برای گرفتن عکس و پوز دادن و استفاده تبلیغاتی برای بعد های خودشان می آمدن حال که روحیه یک ورزشکار که کلی وقت و هزینه برایش صرف شده بیایند دلجویی کنن و امید و بهش بدهند و برای آینده سر پا و آماده نگهش دارن همه خواب تشریف دارن آقای هادی ساعی که شما ازش دم میزنید کجا تشریف داشتن حد اقل به عنوان یک ورزشکار المپیکی که با این چنین جو و حال و هوای آشناست کجا بودن که برای دفاع ازش بخاطر گفتن حقیقت های نگفته از سوی دیگران از کدام بی لیاقتی و نداشتن مسئولیت در مسئولین در تمام زمینه ها بگوئیم که جانمان به سر آمده همین رفتارها باعث میشود سرمایه های ملی سودای مهاجرت به سرشان بزند بخدا جوانان میهن از یک چاه نفت برای سرزمین مان با ارزش تراست اما چه سود که شما کوته فکر هستین و مقطعی نگر نه آینده نگر
  • علی IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    تمام بچه‌ها ایکه رشد کردن وبالا آمدن درزمان ایشان بود. ما ضربه را از نفوذ منافقین می خوریم، حتی در تمام زمینه ها.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی