عکس| از داستان غم‌انگیز دسته گل‌های المپیک توکیو چه می‌دانید؟/ سونامی ژاپن؛ ۱۰ هزار کشته و مفقود
منبع: همشهری
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

دنبال‌کنندگان بازی‌های المپیک حتما متوجه دسته‌گل زیبایی که به مدال‌آوران اهدا می‌شود شده‌اند اما معنی این گل‌ها در ژاپنی چیست؟

 ژاپن سرزمین رازو رمزهاست؛ فرهنگ خاص و قدیمی این مردم به عناصر طبیعی معانی ویژه‌ای می‌دهد و گل‌ها در این میان شاخص هستند.

گل‌های مدال‌آوران المپیک توکیو نیز در همین قاعده نماینده فرهنگ و تفکر ژاپن هستند ومعنای عمیقی در خود مستتر دارند. 

دسته گل کوچکی از گل‌های زرد، سبز و آبی پررنگ که با ربانی آبی بسته شده چیزی فراتر از گل است که با داستانی حزن‌انگیز پشتیبانی می‌شوند.

این‌ گل‌ها بنابر گزارش ان‌پی‌آر، نماد برخواستن ژاپن پس از زلزله ویرانگر و سونامی سال ۲۰۱۱ است که منجر به کشته یا مفقود شدن بیست هزار نفر شد. خانه‌ها از بین رفتند و تمام مناطق خالی از سکنه شدند.

گل‌هایی که این دسته را تشکیل می‌دهند بیشتر در سه استانی رشد می‌کنند که در آن رویداد بسیار سخت ویران شدند. 

از دسته‌گل‌های المپیک توکیو چه می‌دانید؟/ نماد برخواستن ژاپن پس از سونامی

اوستوما از فوکوشیما

این گل که به رنگ سبز مایل به زرد است در فوکوشیما پرورش داده می‌شود. پس از کشته شدن هزاران نفر از سونامی، این منطقه در پی یک فاجعه هسته‌ای ویران شد و مکانی دور از ذهن برای پرورش گل بود.

اما یک سازمان غیرانتفاعی سعی در پرورش اوستوما کرد تا بتواند اقتصاد این منطقه را احیا و به بهبود شرایط کمک کند زیرا روی آوردن به گل یک گزینه عملی بود. 

آزمایشات اولیه سبزیجات نشان داد که میزان تابش آنها برای مصرف انسان بسیار زیاد است اما گل‌ها با استانداردهای پایین‌تری قابل تولید بودند.

یوکاری شیمیزو، که در شهری که قبلاً به دلیل تابش هسته‌ای تخلیه شده بود، گل می‌کارد گفت: «امیدوارم فرصتی وجود داشته باشد تا جهانیان متوجه شوند که فوکوشیما از طریق گلها رونقی دوباره گرفت.»

از دسته‌گل‌های المپیک توکیو چه می‌دانید؟/ نماد برخواستن ژاپن پس از سونامی

آفتابگردان از میاگی

با وقوع سونامی، امواج سهمگینی به سمت استان میاگی حرکت کرد و بیش از ۱۰ هزار نفر کشته و یا مفقود برجای گذاشت.

پس از این فاجعه، والدین به دامنه تپه‌ای در میاگی برگشتند تا به یاد فرزندان درگذشته خود گل آفتابگردان بکارند و اکنون هر ساله تپه با آفتابگردان پوشیده می‌شود.

میاگی به گل‌های رز معروف بود و آفتابگردان برای این منطقه یک محصول جدید است. پرورش دهندگان گل برای تولید آفتابگردان‌های مینیاتوری دسته گل المپیک از فناوری خاصی استفاده کرده‌اند.

از دسته‌گل‌های المپیک توکیو چه می‌دانید؟/ نماد برخواستن ژاپن پس از سونامی

گل سپاسی از ایواته

درست در شمال میاگی، ایواته واقع شده یک منطقه ساحلی است و آن نیز توسط امواج غول پیکر سونامی ویران شده است. این استان وطن اکثر نجیب‌زاده‌های ژاپن است.

این گل کوچک آبی حداقل از دهه ۱۹۶۰ در این منطقه رشد می‌کرده است. 

در کنار این دسته گل‌ها عروسک کوچکی از نماد المپیک، میرایتووا نیز اهدا می‌شود که موجودی کارتونی با پیشانی شطرنجی آبی و سفید است و نام آن ترکیبی از کلمات ژاپنی mirai (آینده) و towa (ابدیت) است. این قرار است نماد خوش‌یمنی برای گذشته و آینده ژاپن باشد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • عمر خیام نیشابوری DE ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    باین امید, که افراد و مسؤلین در ایران و یا در هر کشور دیگری, که هنوز باتبلیغات سوء و انحراف سیاسی گمراه کننده خود و یا درک نکردن این حقیقت علمی تجربه شده ,سرعقل بیآیند , که انرژی اتمی بهیچوجه پاک و سالم نبوده و بهیچوجه هم قابل کنترل نیست وهیچ یا جایگزینی برای انرژی مخرب دیگری نخواهد بود( مانند انرژی های فسیلی) درس عبرت خود را گرفته و هر چه زود تر و در میان مدت بدنبال سرمایه گذاری کلان و توسعه انرژی های تجدید پذیر باشند (بادی و خورشیدی و غیره ...) و خیلی از کشورها در این مورد بسیار موفق بوده اند ( چین و آلمان , و..). وقایع وحشتناکی مانند فوکو شیما در ژاپن و یا در چرنوبیل روسیه, و غیره واثرات بسیار مخرب وغیر قابل جبران شدن و نابود شدن کل محیط زیست و حیات در دراز مدت طولانی ( باقی ماندن اثرات نابود کننده رادیو اکتیو آن برای چندین ده هزار ساله) برای انسان ها و برای همه موجودات دیگر زنده حیوانات و گیاهان, و خارج شدن مواد رادیو اکتیو از نیرو گاهای اتمی در شرایط بحرانی (Super Gau) باید یک هشدار جدی برای همه مسؤلین درهمه جا باشد و خود و دیگران را گول نزنند, چه دانسته و یا ندانسته !!!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی