ستاره‌های جدید پاری‌سن‌ژرمن
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

باشگاه پاری‌سن‌ژرمن تنها بیش از ۱۰۰ میلیون یورو حقوق در سال به ستاره‌های خط حمله‌اش می‌دهد و برای همه سؤال پیش آمده که آیا آن‌ها قانون بازی جوانمردانه مالی را رعایت می‌کنند؟

با پیوستن لیونل مسی به پاری‌سن‌ژرمن، فوتبال جهان نگاهی همراه با تعجب و شاید حسادت نسبت به اَبَرتیمی که پاری‌سن‌ژرمن توانسته شکل دهد، دارد.  جمع‌آوری ستاره‌هایی مثل لیونل مسی، نیمار، کیلیان امباپه، سرخیو راموس و جانلوئیجی دوناروما شاید برای هر تیمی یک رؤیا به حساب بیاید. 

کاملاً واضح است که پاری‌سن‌ژرمن پول کافی بابت هزینه کردن برای این ستاره‌ها و حتی بیشتر از این را هم دارد، اما برخی از هواداران فوتبال و تعدادی از مدیران دیگر باشگاه‌های اروپایی از یک مسئله در تعجب هستند و سؤال مهمی را مطرح می‌کنند: «چطور ممکن است که یوفا، با دستورالعمل‌های سفت و سخت در مورد سقف دستمزدها، با شکل‌گیری تیمی که بیش از ۳۰۰ میلیون یورو دستمزد خالص به بازیکنانش پرداخت می‌کند، موافقت کرده باشد؟»

ففط مثلث رؤیایی خط حمله تیم، شامل مسی، امباپه و نیمار، بیش از ۱۰۰ میلیون یورو بابت هر فصل دریافت می‌کنند. لیونل مسی حدود ۴۰ میلیون یورو به طور خالص در سال دستمزد می‌گیرد. بنابراین لئو، پردرآمدترین بازیکن پاری‌سن‌ژرمن و تاریخ لیگ یک فرانسه خواهد بود و از این نظر از نیمار که درآمدی در حدود ۳۶٫۸ میلیون یورو دارد و امباپه که حدود ۲۵ میلیون یورو خالص در سال دریافت می‌کند، بالاتر قرار می‌گیرد. 

این درست است که پی‌اس‌جی می‌تواند هزینه‌ای که برای دستمزد مسی پرداخت می‌کند را خیلی زود و با توجه به منافع اقتصادی که از حضور مسی به دست می‌آورد، جبران کند اما این موضوع هم نمی‌تواند پاسخ این سؤال باشد که چگونه پاری‌سن‌ژرمن که فصل گذشته ضرری بیش از ۲۰۰ میلیون یورو داشته، می‌تواند تابع قانون «بازی جوانمردانه مالی» یوفا باشد و تخلفی صورت نداده باشد؟ قانونی که در فصول گذشته، باشگاه‌های زیادی را با جریمه مواجه کرده است. 

بخش بزرگی از پرداختی ۳۰۰ میلیون یورویی باشگاه فرانسوی به بازیکنانش به سه فوق‌ستاره یعنی مسی، امباپه و نیمار مربوط می‌شود اما فقط محدود به این‌ها نیست. دیگر بازیکنان تیم دستمزدهایی دارندکه هزینه‌ای سنگین را روی دست پی‌اس‌جی می‌گذارد. راموس چیزی حدود ۲۱ میلیون یورو دریافت می‌کند و دوناروما، مارکینیوس، وراتی، دی‌ماریا، ناواس، کیمپمبه و ایکاردی رقم‌هایی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون یورو درآمد دارند. 

واینالدوم و  حکیمی دیگر بازیکنان جدید تیم، با ۹٫۸ میلیون یورو دستمزد نزدیک دو رقمی شدن هستند. پاردس و اررا دو بازیکن دیگر تیم، ۸٫۵ میلیون یورو دستمزد دارند و دراکسلر و گیه هر کدام بالای ۷ میلیون یورو می‌گیرند. بازیکنانی که کمترین دستمزد را دارند شامل دیالو، رافینیا، برنات، سارابیا، کرر، کورزاوا و داگبا هستند که این آخری کمترین دستمزد را دارد که ۱٫۴ میلیون یورو است و بقیه همگی مبلغی در حدود ۵ میلیون یورو دریافت می‌کنند. 

در نتیجه، الخلیفی رئیس باشگاه پاری‌سن‌ژرمن، پول‌های زیادی خرج کرده تا یک تیم پرستاره را تشکیل دهد اما حالا این که جذاب‌ترین تیم اروپا به حساب می‌آید به شدت بابت ماجرای قانون بازی جوانمردانه مالی مورد سؤال هواداران تیم‌های رقیب و کارشناسان فوتبال است. بسیاری بر این باورند که رابطه خوب خلیفی با چفرین رئیس یوفا باعث شده، اتحادیه فوتبال اروپا سختگیری زیادی دست کم در این مقطع نسبت به پاری‌سن‌ژرمن نداشته باشد. بعد از ماجرای جنجالی سوپرلیگ اروپا که باشگاه‌های بزرگ رو در روی یوفا قرار گرفتند، پاری‌سن‌ژرمن و الخلیفی از معدود باشگاه‌هایی بودند که با این طرح همراهی نکردند و در کنار یوفا قرار گرفتند. همین موضوع باعث شد الخلیفی به سمت نایب رئیسی یوفا برسد. 

دستمزد سالانه بازیکنان پاری‌سن‌ژرمن

مسی: ۴۱ میلیون یورو
نیمار: ۳۶٫۸ میلیون یورو
امباپه: ۲۵ میلیون یورو
راموس: ۲۱ میلیون یورو
وراتی: ۱۵ میلیون یورو
دی‌ماریا: ۱۴ میلیون یورو
دوناروما: ۱۲ میلیون یورو
ناواس: ۱۲ میلیون یورو
کیمپمبه: ۱۲ میلیون یورو
ایکاردی: ۱۱ میلیون یورو
مارکینیوس: ۱۰ میلیون یورو
واینالدوم: ۹٫۸ میلیون یورو
حکیمی: ۹٫۸ میلیون یورو

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی