نظرسنجی

نظر شما درباره برکناری علی خطیر؟
خشم جامعه مجازی علیه ستاره پرسپولیس/ دلیل جدایی احمد نوراللهی چه بود؟
منبع: ورزش۳
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

واکنش هواداران به جدایی نوراللهی دو سویه دارد؛ عده ای او را مخق دانسته و برخی نیز از دست این بازیکن عصبانی شده‌اند.

در آخرین فصل حضور علی دایی روی نیمکت پرسپولیس و در روزهای تلخ حضور حمید سیاسی و حمید درخشان و ... نسل جدیدی از بازیکنان آینده دار به ترکیب این تیم تزریق شد. در میان خیل بازیکنان ناشناخته ترکیب پرسپولیس، هافبک طراحی و جنگنده ای به نام احمد نوراللهی در ترکیب این تیم ظهور کرد و از اوایل سال ۹۴ و با ورود برانکو به رختکن این تیم، با شماره ۲۸ درخشش خود را پرسپولیس آغاز کرد.

به جز یک فصل حضور ناخواسته در رختکن تراکتور بابت گذراندن خدمت سربازی با آن وداع احساسی که اشک برانکو و هوادار و همه را درآورد، ردپای احمد نور در شاید طلایی‌ترین دوران تاریخ باشگاه پرسپولیس دیده می‌شود. ستاره خوش اخلاق و آرام پرسپولیس به خصوص در آخرین فصل حضور خود در این باشگاه بی تردید مهم‌ترین عامل در تکرار پنجمین قهرمانی متوالی بود و بارها با به ثمر رساندن گل‌های مهم مسیر پرسپولیس را برای بالا بردن جام هموار کرد.

اما جدایی احمد نور مطابق انتظار شیرین نبود. او در نامه خداحافظی خود تقلا کرده رابطه خوب خود با هواداران را حفظ کند، اما خشم جامعه مجازی در ۲۴ ساعت اخیر این بازیکن بی حاشیه را نیز به صلابه کشیده است؛ آنهم برای بازیکنی که در سال‌های اخیر ارقامی بسیار پایین تر از بازیکنانی دریافت کرد که شاید نصف او هم کیفیت فنی ندشتند.

هر چقدر هم فوتبال را با نریشن‌های احساسی، خداحافظی‌های درماتیک و اشک و گریه‌های هواداری تزئین کنیم، این ورزش تبدیل به یک صعنت اقتصادی شده است. فراموش نکنیم؛ بازی کردن شغل، حرفه و روش درآمدزایی یک بازیکن است.

در دنیایی زندگی می‌کنیم که حتی اتفاقات غیرمنتظره ای مانند جدایی لیونل مسی از بارسلونا هم رقم می‌خورد و سرخیو راموس، کاپیتان معتصب رئال مادرید نیز فقط و فقط به علت عدم توافق بر سر ابعاد قرارداد از این تیم جدا می‌شود. اما شاید تبعات جدایی چنین فوق ستاره‌های بزرگی نیز به اندازه روزهای دشواری که برای بازیکنان تیم‌های محبوب خودمان رقم می‌زنیم نیست.

اینقدر بازیکن را تحت فشار احساسی قرار می‌دهیم که یکی دو هفته تمام دغدغه اش تنها آن نامه ای می‌شود که قرار است با انتشارش با هواداران وداع کند. در واقع حالا یکی از دغدغه‌های بازیکنان پرسپولیس و استقلال هنگام تصمیم گیری در مورد آینده، به جز مسائل مالی و پیشرت فوتیالی و خانواده و ... اعلام خبر جدایی از تیم مذکور شده است.

موافقید یک بار رابطه هوادار - بازیکن یا حتی باشگاه - بازیکن را بررسی کنیم تا ببینیم دلیلی بابت این همه طلبکاری وجود دارد یا نه؟ فهرست وار جلو می‌رویم؛ حضور در یک باشگاه بزرگ برای یک بازیکن شهرت، رزومه، شانس درآمدزایی و راهیابی به تیم‌های بزرگ تر را به ارمغان می‌آورد. در سوی مقابل درخشش یک بازیکن نیز منج به کسب عنوان و افتخار، درآمدزایی و افزایش محبوبیت باشگاه می‌شود. پس در واقع این رابطه برد- برد به سود دو طرف بوده و در وسط این معامله صرفا اقتصادی، کسی به کسی بدهکار نیست.

اما در بسیاری از موارد جامعه هواداری خود را بابت حمایت‌های بی شائبه محق می‌داند. اما همین خیل عظیم هواداران نیز رابطه خود با بازیکن را منوط به درخشش او می‌دانند، وگرنه بارها شاهد شدیدترین حملات به یک بازیکن بابت تنها یک اشتباه هم بوده ایم؛ چرا راه دور برویم؟ همین احمد نور با سابقه هشت سال درخشش مستمر، چه روزهای تلخی را بعد از دادن پنالتی در فینال آسیا و موقعیت سوزی در دربی رفت که تجربه نکرد.

به عنوان مثال محمد انصاری در روزهای محرومیت پرسپولیس از خرید بازیکن جدید پیشنهادی هنگفت از لیگ چین را رد کرده و چندی بعد صدای پاره شدن رباط صلیبی او در دیدار برابر کاشیما در فینال لیگ قهرمانان آسیا حتی در هیاهوی حضور ۱۰۰ هزار هوادار در استادیوم آزادی نیز شنیده شد.

از آن روز تلخ در آبان سال ۹۷ دیگر کمتر نامی‌از محمد انصاری شنیدیم. بعد از دو سال، او از پرسپولیس جدا شد و حالا کمتر اسمی‌از این بازیکن به زعم هواداران "با معرفت"، حتی در شبکه‌های مجازی هم شنیده می‌شود. بی تردید پنج سال بعد دیگر کمتر از حاج ممد نامی‌برده خواهد شد و شاید هواداران دو نسل بعد پرسپولیس حتی چنین بازیکنی را نشناسند.

البته تا قبل از ظهور فضای مجازی، شرایط برای بازیکنان و در ابعاد بزرگ تر سلبریتی‌ها بدین شکل نبود. شاید هواداران نسل جدیدتر در ذهن نداشته باشند، اما چهار دهه قبل شاهرخ بیانی از حیث محبوبیت در استقلال بی رقیب بود. اما این‌هافبک باکیفیت دهه ۶۰ به دلایلی راهی پرسپولیس شده، در مقابل استقلال موفق به گلزنی شد، جشن شادی خود را با بالاترین میزان شدت برگزار کرد، به استقلال بازگشت و نقش مهمی‌در قهرمانی این تیم در آسیا ایفا کرد. اما حالا یک لوگو بوسیدن شجاع خلیل زاده چه مصیبت‌هایی را برای او که رقم نمی‌زند.

تعصب دهه ۶۰ و از این قبیل حرف‌ها؟ خواهشا افسانه سازی نکنید! فرشاد پیوس، ناصر محمد خانی، حمید درخشان، محمد پنجعلی، امیر قلعه نویی، مجید نامجو، سیروس قایقران، جواد زرینچه و .... تقریبا هر بازیکنی که پیشنهاد خوبی داشت حداقل مقطعی به دنبال درآمدزایی رفت. آن کسی هم که نرفت پیشنهادی نداشت (شاید فقط جز مجتبی)

می‌توان داستان را ساده تر هم بررسی کرد؛ احمد نوراللهی در دوران حضور در پرسپولیس تقریبا همیشه فوق العاده بود. این ستاره محجوب و آرام در تمام موفقیت‌های این باشگاه در هفت سال اخیر نقش آفرینی کرد و البته نکته بسیار مهم؛ بارها از پیشنهادهای مالی هنگفت نیز چشم پوشی کرد.

بالاخره یک جا نوبت بازیکن نیز درآمدزایی و تلاش برای ساختن آینده ای مرفه برای خود و خانواده فرا می‌رسد. همیشه هم که "شرایط حساس" کنونی در فوتبال ما حاکم است و تقریبا هر مقطعی یک بازیکن جدا شود از نظر گروهی از هواداران خیانت کرده است.

عینی تر و بی تعارف به ماجرا نگاه کنیم؛ پس احمد نور پس چه زمانی از پرسپولیس جدا می‌شد و به دنبال درآمدزایی می‌رفت به نظر شما بی معرفت نبود؟ سال ۹۷ که پنجره بسته بود، ۹۸ که می‌گفتید برانکو رفته و تیم وارد بحران می‌شود، ۹۹ که فینال آسیا در پیش بود و حالا هم که باز رقابت‌هاهای آسیایی. به هر حال یا شرایط بد است که یک جور و یا مثل الان خوب و قهرمانی و اینها که جور دیگر.

تفاوت ارقام بین پیشنهادات به حدی است که دست و دل هر بازیکنی که هیچ، من و شما هوادار متعصب هم می‌لرزد. باورش آسان نیست، اما همین امروز یک بازیکن متوسط پرسپولیس خواهان ۱۰ میلیارد برای ماندن شده و یک دروازه بان پراشتباه فصل قبل شش میلیارد گرفته است.

داستان را یک بار همینقدر ساده مرور کنید؛ احمد نوراللهی سالها در ترکیب قرمزپوشان درخشید و حالا نیز به دنبال درآمدزایی رفت. پیراهن پرسپولیس در چمدانش باشد یا نه، این جدایی و ساختن آینده حق او بود و شماتت احمد نور بابت این جدایی، تنها واژه "ناسپاسی" را بابت گذشتن از قراردادهای هنگفت قبلی در ذهن متبادر می‌کند؛ همین.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • پارسه IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    امان از دست جماعت جوگیر، بیشتر کسایی که اینجا دم از تعصب و وفاداری میزنن ۳۰ میلیارد که هیچ بخاطر۳۰ هزار تومن تو روی ننه باباشون وامیستن.اینها رو جدی نگیرید یکم بگذره تبشون فروکش میکنه.
  • ناصر طرقی IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    دقیقا تحلیل درستی فرمودید بازیکن حق داره برای زندگیش تصمیم درستی بگیره دقیقا مثال جناب محمد انصاری روشنگر این مساله است که اگر همان موقع با اون پول هنگفت میرفت چه زندگی داشت هوادار واقعی حق را به احمد نور میده مسولیت خودش را تو این مدت ثابت کرد برو پسر خدا پشت و پناهت باشه شیر مرد.
  • محمد IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    موافقم.کاملا درست نوشته آید. ما ملت یکسره طلب کاریم. الان میگویند چرا گردن مدیریت انداخته؟خوب این هم دو دلیل داره،یکی رفتار مسبوق به سابقه مدیران. ودیگه ترس از برخورد بی خردانه و طلب کارانه مسبوق به سابقه ما ملت.
  • سعید IR ۰۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    اونایی که یه کم سردرمیارن،میدونن که بازیکناخوب میدونن چن سال خوب بهشون حال دادن،دیگه ازاین خبرانیست پس رفتن بهتره ازموندن واوضاع نابسامون راتحمل کردنه،خداحافظ جامهای جعلی،کیروش استنلی هفته قبل گفته داورچنان باقاطعیت گفت هندنیست من هم تعجب کردم،ازدستم پرسیدم به توپ خوردی،جواب دادنمیدونم توپ خورد یامن خوردم،ولی خوب حق میخورن
  • حسین IR ۰۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    هیچ کس منکراین حرفها نیست ولی این بازیکنان عادت کردن تا میخوان برند سریع قراردادامضا میکنند وبعد برای اینکه هوادارو گول بزند وجای برگشتشونو درست کنند میگن من مقصر نیستم مدیران نخواستن بابا نمونه کنعانی یا سروش رفیعی گفتند ازلحاز مالی نیاز داریم بریم تمام یا حتی بشار اما امسال امد وشجاع وطارمی وامیری وفرشاد احمد زاده دلیلهای بسیار بی ربطی میارن واین توهینه لطفا نکنید بله مآ به قول شما نادانیم برجی ۴ میلیون درامد داریم وبعد ۴۰ سال حتی یکبار مسافرت نرفتیم عشقمان اینه که پرسپلیس موفق باشه واینطور به ما توهین میکنند برید
  • گرگانی IR ۰۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    کار احمد زشت بود نباید باشگاه و هواداو رو سر کار میگرفت هوادار هرگز فراموش نمیکنه
  • وحید IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    حرف این نویسنده رو قبول نداریم کنعانی رفت اما با صلابت رفت با احساس هوادار و مدیران تیم بازی نکرد بلکه جنتلمن وار رفت و همیشه تو دل هوادار جا داره و هروقت خواست برگرده قدمش رو چشم نورالهی دیگر احمد نور نیست زمانی احمد نور بود که کاپیتان تیم بود با احساس هوادار بازی نکرد تاریخ پرسپولیس پراز این حوادث است اما پرسپولیس همیشه پرسپولیسه پرچم سرخش همیشه بالاست یادمون نره امثال نو رالهی ها زیر پرچم پرسپولیس و با هورا کشیدن ما هوادارها شدند ستاره در هر حال برای ایشون دعا میکنیم و امیدواریم موفق بشه چون ناسپاس نیستیم
  • مجتبی IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    من واقعاا از دست مدیریت ها عصبانی ام طی این چندسال چندتا بازیکن از پرسپولیس جدا شده ولی یک ریال در آمد برا باشگاه نداشتن چرا میذاریم قرار دادبازیکن تموم بشه وآزاد یاقبلش باید تمدید کنه یا انتقالش بدن ک درآمد داشته باشه باشگاه
  • ولی صالحی IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    باسلام و تشکر از نویسنده خوش ذوق و متبحر این متن زیبا و واقعی. کاملا تمام مطالب را تایید می نمایم. فقط کمی به هواداران هم باید حق داد. به این علت که بهتر است بزیکنانی که در صدد جدایی هستند از همون روز اول ویا حتی قبل از اتمام لیگ مردو مردونه اعلام کنند که از فصل بعد در خارج بازی خواهند کرد. اینجوری هم مدیریت باشگاه تکلیف خودرا می داند. هم هوادار و هم بازیکن. ولی با وعده وعیدهای آنچنانی که به نوعی همه را تا روز آخر سر درگم میکند و فرصت کافی برای جذب بازیکن شش دانگ بخصوص برای تیم های دولتی وجود ندارد خیلی خوش آیند نیست. در صورتیکه بازیکنانی همانند تورالهی، کتعانی، قایدی، و... الات فرصت لژیونر شدن دارند. و شاید فردا به دلایل مختلف این فرصت نباشد. ولی اگر مردانه و صریح جدایی شان را اعلام کنند و بهانه های واهی درنیاورند خیلی بهتر بوده و هوادار نیز ناراحت نخواهد شد. باسپاس
  • عباس عسکری IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    سلام به همه طرفداران پرسپولیس آیابااهانت کردن مسله ای حل میشود این بازیکن محجوب وموقر بارها باعث خوشحالی ما شده است آیا دورازانصاف نیست به همچنین انسانی باوقار این چنین برخورد کردن احمد جان برو درپناه یردان بزرگ باشید امدوارم همیشه باصلابت چون کوه دماوند باشی خدا نگهدارت
  • محمد IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    سلام.حرف شما کاملا صحیح و درست هستش.ولی میخوای بری خوب برو ولی درست برو چرا فیلم بازی میکنید مثل یه مرد واقعی بگو میخوام برم از همه زحماتتون تشکر میکنم.میرم ولی یه روز برمیگردم جبران میکنم.این رفتن قشنگ نه رفتن همراه با فیلم بازی کردن. بازیکنای ایرانی همیشه یاد گرفتن ( البته نه همشون) با مظلوم نمایی کارشون و پیش ببرن. پول نداریم،کرایه خونه نداریم،غذامون خوب نیست و فلان فقط بهونه پس کارگر بدبخت چی بگه که صداشم در نمیاد.همه این مسائل از عدم وجود فرهنگ حرفه ای گری تو ایرانه. تمام مقصر هوادار که باهر حرفی احساسی میشه با هر حرکتی عصبانی هوادار به خود بیا و فقط و فقط تیمت رو تشویق کن و حمایت کن. به بازیکن دل نبند که بازیکن هیچ وابستگی به تو نداره.هرکی میخواد بره بره فقط مثل یه مرد برید.مثل کنعانی زادگان نه لوس بازی نه ادا بازی.
  • ج.ط IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    کاملا درست فرمودی ودرست است که دراین اوضاع نابسامان کشورمان یه مقطعی هم باید به فکر اینده خانواده باشد اما ما میگوییم سلیقه ها مختلفند بشین بتمرگ یه معنی است اما این کجا ان کجا خلاصه احمد نور عزیز میتوانست عین کنعانی وسروش رفتار کند چقدر شیرین باارزش وحتی دوست داشتنی تر بدرقه شدند که انشاع الله برگشتن درخانه خودشانند نمیدانم احمدنور چطور قلبش زد مارا اذیت کند شاید هم سلیقه اش بدبود شاید هم .............به هرحال بسلامت هرجاباشی به امیددیدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نظر شما درباره برکناری علی خطیر؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی