علی دایی
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

تا زمانی که افرادی قدرت را در دست داشته باشند، سردرگمی برای بودن یا نبودن علی دایی در ورزش ایران پابرجا است.

 نمی‌شود از فوتبال ایران، جایی در دنیا حرف زد و اسمی از علی دایی نشنید؛ اسطوره فوتبال ایران حتی همین روزها به‌ واسطه رقابت کریستیانو رونالدو با او برای رسیدن به عنوان برترین گل‌زن تاریخ رقابت‌های ملی، نامش در رسانه‌های معتبر اروپایی مدام در حال تکرار است.

حال که دنیا فوتبال ایران را به اسم علی می‌شناسد، اما در ایران او از نگاه فوتبالی‌ها دور شده و بیشتر وقتش را مشغول بیزینس است؛ کاری که احتمالا بعد از فوتبال در آن تبحر دارد.

علی دایی برای سومین فصل فوتبالی است که جایی در لیگ برتر ایران نخواهد داشت. او اردیبهشت ۱۳۹۸ به دلایلی که خودش اعتقاد داشت ربطی به فوتبال ندارد، از سایپا برکنار شد و با وجود گذشتن بیش از دو سال اما هنوز تیمی در لیگ ایران نتوانسته به او به‌عنوان سرمربی پیشنهاد همکاری بدهد.

به‌طور دقیق‌تر الان ۸۴۴ روز است که فوتبال ایران از حضور علی دایی محروم است. مردی که نه‌تنها به‌خاطر گل‌زنی در دوران بازی‌اش شهره بود، بلکه به‌ دلیل کاریزمای خاص و منحصربه‌فردش، به‌تنهایی قابلیت داغ‌ کردن تنور رقابت‌های لیگ به‌عنوان سرمربی را هم داشت.

درست است که دایی برخلاف دوران بازی‌اش در عرصه مربیگری افتخارات زیادی به دست نیاورد، ولی نباید فراموش کرد او در زمره معدود مربیانی است که در لیگ برتر ایران عنوان قهرمانی دارد؛ در ۲۰ دوره اخیری که از فوتبال ایران سپری شده چهار مربی بیش از یک عنوان قهرمانی به دست آورده‌اند: قلعه نویی (۵)، برانکو (۳)، حسین فرکی (۲) و یحیی گل‌محمدی (۲). هشت عنوان قهرمانی باقی‌مانده هم بین مربیان ایرانی و خارجی تقسیم شده است؛ ملادن فرانچیچ و مرحوم زلاتکو کرانچار دو خارجی قهرمان لیگ برتر با یک عنوان قهرمانی هستند و بعد هم به ترتیب علی پروین، افشین قطبی، فرهاد کاظمی، مجید جلالی، عبدالله ویسی و علی دایی توانسته‌اند یک عنوان قهرمانی در کارنامه‌شان ثبت کنند. البته کارنامه علی دایی با دو عنوان قهرمانی در جام حذفی سنگین‌تر هم می‌شود ولی در مقایسه با افتخاراتی که او در دوران بازی‌اش به دست آورده، کارنامه مربیگری‌اش سبک به نظر می‌آید.

با این‌ حال موضوعی که مورد علی دایی را منحصربه‌فرد می‌کند، رفتاری است که با او شده و احتمالا می‌شود. دایی در شرایطی قریب به ۸۵۰ روز قبل از فوتبال ایران کنار گذاشته شد که از دیدگاه خودش این کناررفتن‌ها دلایل فنی نداشت. او در آن برهه با مدیریت وقت باشگاه سایپا به مشکل خورده و به قرار، برنامه‌ای برای کنارگذاشتن علی دایی چیده بودند. البته قرار نبود دایی کلا از فوتبال ایران کنار گذاشته شود ولی کنفرانس خبری بحث‌برانگیز دایی و زدن حرف‌هایی که «نباید» به زبان می‌آورده، کاری کرد تا شایعه ممنوع‌الفعالیتی‌اش در فوتبال ایران به راه بیفتد.

زمان که جلوتر رفت و پیشنهادهای دایی آب رفتند، خودش هم به شک و تردید افتاد و گفت «بعید نیست که ممنوع‌الفعالیت شده باشد». البته دوری از فوتبال تنها چالشی نبود که در این بازه زمانی برای علی دایی به وجود آمد؛ چون مسدودکردن حساب بانکی‌ای که برای کمک به زلزله‌زده‌ها اعلام کرده بود و از طرفی دعوت‌کردنش به دادگاه بابت پولی که از طریق کمک‌های مردمی به حسابش واریز شده بود، حسابی او را عصبانی کرد؛ اما هم‌زمان با این اتفاقات یکی، دو برنامه تلویزیونی هم خیلی جهت‌دار علیه دایی گزارش تهیه کردند تا او هم در صحبت‌هایی روشن و شفاف از این بگوید که می‌داند «دردشان چیست». علی دایی در آن برهه گفت: «این‌گونه کارها نشان‌دهنده عقده‌های درونی افراد است؛ چون در این چند سال هر کاری کردند نتوانستند برای من مشکل ایجاد کنند و کاری علیه من بکنند که من محبوبیتم را بین مردم از دست بدهم. صداوسیما از این نارحت است که علی دایی در بین مردم محبوب است».

دوری علی دایی از لیگ برتر ایران به معنای در صدر اخبار بودنش نبود؛ او بارها به‌واسطه مطرح‌شدن نامش به‌عنوان سرمربی احتمالی یکی از تیم‌های همسایه و بعدها به‌واسطه مطرح‌شدن حضور احتمالی‌اش در اورتون، در کانون توجه قرار داشت. ضمن اینکه نزدیک‌شدن کریستیانو رونالدو به رکورد علی دایی هم کاری کرد تا نه‌تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا نام او در کنار فوتبال ایران دوباره زنده شود.

تمجید رسانه‌های مختلف اروپایی از علی دایی و کار بزرگی که در عرصه فوتبال کرده این بار عده‌ای را در داخل ایران به صرافت انداخت تا برای او کاری کنند؛ اختصاص‌دادن نام خیابانی در تهران (هرچند پرت و دورافتاده) در زمره همین اقدامات بود. از طرفی تجلیل از او در مراسم‌های مختلف و سفیر امور فرهنگی شدنش در موارد بی‌شمار نشان‌دهنده عدم یکپارچگی تصمیم‌گیری در قبال علی دایی است؛ شرایط به‌گونه‌ای است که انگار منفعت عده‌ای در نبودن علی دایی است ولی آنها احتمالا اکثریت را در اختیار ندارند. خود علی دایی درباره دوری و محرومیتش از فوتبال می‌گوید کار «آقازاده‌ها» است و به نفع این اشخاص نیست که علی دایی در فوتبال باشد. «شاید خیلی‌ها از من ناراحت شوند. نه‌تنها در فوتبال بلکه در بخش‌های دیگر هم شایسته‌سالاری نداریم، همه‌چیز بر اساس رابطه است. شاید خیلی‌ها ناراحت شوند، ولی برای من مهم نیست. موقعی که چند آقازاده برای ورزش، فوتبال و مربی تیم‌ ملی تصمیم بگیرند تا منافعشان تأمین شود، شایسته‌سالاری وجود ندارد. شما کجا شایسته‌سالاری دیدید؟ تنها در ورزش نیست. اینها باعث می‌شود مدیران موفقی که داریم بیرون بمانند و کسانی بیایند که با عملکردشان بقیه را ناامید کنند».

به‌ هر روی علی دایی، محصول فوتبال ایران، فعلا برای روزهای متمادی که رفته‌رفته تعدادش به عدد هزار نزدیک می‌شود، از فوتبال داخلی دور مانده و مشخص نیست قرار است با علی دایی چه کنیم.مردی که فوتبال دنیا به احترامش می‌ایستد، در ایران از فعالیت‌های فوتبالی منع شده تا شاید نفع عده‌ای تأمین شود. نباید فراموش کرد علی دایی در فاش‌کردن مسائل پشت‌ پرده فوتبال ایران ید طولایی دارد؛ داستان «غش‌کردن داور به سمت دیگر»، «کارت‌های معافیت جعلی»، «فاش‌کردن هویت واقعی مدیرعامل»، «قراردادهای مشکوک منعقدشده» و... مسائلی هستند که توسط علی دایی مطرح شده و سازوکار عده‌ای را به هم ریخته است. طبیعی است تا زمانی که همین افراد قدرت را در دست داشته باشند، سردرگمی برای بودن یا نبودن علی دایی در فوتبال ایران پابرجا باشد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲۸
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • ناشناس IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    هر سخن جائی و هر نکته مکانی دارد.
  • حامد IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    همان بهتر که افراد پولکی از فوتبال بدور باشن
    • محمدی IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
      متاسفم که چنین تفکری داری. قدری روی افکارت نسبت به خوبان تامل کن.
  • حقیقت تلخه IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    دور بودن نخبه ایرانی فوتبال دنیا از فوتبال! فقط در ایران اتفاق میفته، دلیلش رو همه می‌دونن و متاسفانه فقط هم در فوتبال اتفاق نمیفته عرصه های علمی بیشتر و در عین حال ضرر و زیانش عمیق‌تر هس. جالبتر که اگه همین دایی فردایی اومد و مهاجرت کرد همین صدا و سیما، هزار انگ وطن فروشی و استفاده از پول بیت المال بهش می‌زنه !!!!!
    • علی IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      هر کسی را بهر کاری ساخته اند
  • محسن IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    دایی نمادفوتبال ماست توهمه فصلهاهم بازیکنای خوبی به فوتبال مامعرفی کرده ولی متاسفانه توفوتبال کشورمون نیست بنظرم لیگ هامونم خیلی بی مزه شده
  • هادی IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    سلام واقعا جای تأسف دارد که فردی بااین همه افتخار برای کشورومردمش، یک عده نان به روزخوروجاه طلب افرادشایسته ای مثل آقای علی دایی راازعرصه ی ورزش محروم و کنارگذاشته ،که باعث نامیدی وضعف دردیگرورزشکاران خوب کشورمان شوداحترام به آقای دایی ودیگرمقام آوران کشورباعث پیشرفت بیشتروبهترروحیه ی ورزشی افرادجامعه می شود.
  • من IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    لیاقت یک اسطوره رو ندارن
  • ع.و.گ IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    علی اقا دوستت داریم.بازیهای خاطره انگیزت هیچ وقت از ذهن ها پاک نمی شود
  • اردبیلی IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    یاشاسین سلطان علی دایی سنه جانیم قوربان
  • علی ملی IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    دور ازهمه رنگها.علی دایی همیشه هست وهمیشه خواهد ماند. دنیا به علی دایی احترام خاصی قایل هستند.اما ما ایرانیها با علی دایی چه کردیم.نظرات ۲نفر بالا واقعا تاسف بار است. روزومه اقای دایی گویای همه چیز است. این روزها هم میگذرد. علی دایی همیشه سربلند هست وسربلند خواهد ماند.زنده باد علی دایی بزرگوار
  • جعفر IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    علت دور بودن او از فوتبال نحوه رفتار، اععم از روحیه طلبکارمآبانه، عدمروحیهاحترام به دیگران و.... شما درکدام مصاحبه بعد بازی باخت تیمش را به گردن این وآن نزاشت یادآور یا مربی حریف یا......
    • ایرانی IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      میشه شما چشمتو به روی واقعیت ها باز کنی و منصفانه تر نظر بدهی، حالا تو فوتبال شکست تیمش گردن دیگران می انداخت موقع کمک به زلزله زدگان چی، چرا حسابشو بستن؟ نکنه فکر کردن پول مردم به جیب میزنه میره خارج یا بهتر لز بعضی ها مدیریت می کنه و مردم بیشتر قدرشو می دونن ابروی اونا میره؟
  • صادق میرزاجانی فتحکوهی سلام IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    هرچه راجع به علی دایی بگیم باز کم گفتیم از دست ما کاری ساخته نیست متاسفانه
  • بهراد IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    علی دایی رو خدا حفظش کنه، اسطوره فوتبال ایران خدا شر آقازاده ها رو از سر ملت کم کنه
  • مصی IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    آقای علی دایی فراتر از ایرانه از وقتی علی دایی خداحافظی کرد از تیم ملی تماشای فوتبال ایران رو فراموش کردم با استاد علی دایی فوتبال لذت داشت واقعا سرآمد آقاییه
  • داریوش IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    باسلام من علی دایی راخیلیخیلی دوست دارم واحترام ویژه ای براش غائلم مرد بزرگی است وباید ایرانیان به او افتخار کنند
  • احمد IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    آقا زاده نگو بگو نکبت زاده ها
  • علی رضا IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    احترام به یک اسطوره ویک انسان محبوب نشانه عزت نفس است واحترام به خود،آنهایی که به علی دایی بی احترامی میکنندمشکل درون خودشان است اینهاعقده حقارت دارند
  • علی IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    علی دائی طبق گفته خودش با لابی مربی تیم ملی شد وبا افتضاح باخت به عربستان درتهران تیم ملی از جام جهانی حذف شد.وعلی دائی با صبا قم درتهران تمرین میکرد وبازی درقم بود.کلا علی دایی نمیتواند مانند قلعه‌نویی ودیگران درتیمهای شهرستانی مربیگری بکند....
  • جواد IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    تمام دنیا علی راقبول دارند ولی توکشور خودمان جایی ندارد اومحبوبیت خودش رادارد وازلحاظمالی هم محتاج کسی نیست فقط یکعده درداخل نمی‌خواهند چه روزانه نگار چه مسؤلین ورزشی بعد میریم ازتوی قوطی لپ لپ مربی در می‌آوریم وبعد برای فسخ قرارداد باید چندین برابر که به دایی بدهیم به این مربی خارجی پرداخت میکنیم چون فقط می‌خواهیم ایرانی باشد راس کار.
  • زهرا IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    دوست دارم عزیزم عشقی عشق
  • اتیش‌سوزان‌ارتش‌سرخ IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    رییس‌‌فدراسیون‌‌فوتبال‌اسبانیا‌از‌علی‌دایی‌برای‌‌کمک‌به‌پچه‌های‌‌پروانی تشکر‌‌کرد‌‌ولی‌تو‌ایران‌بخاطر‌کمک‌ب‌‌زلزله‌زدها‌وکمک‌های‌دیگری‌ که‌‌میکنه‌به‌دادگاه‌کشندن‌اخه‌چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • واقع بینانه رفتار کنیم IR ۰۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    آقای دایی پیشنهاد معاونت ورزشی اورتون رو رد میکنه، تقصیر صداوسیماست؟؟ شب بخیر
  • بیکار IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    اصل مشکل آقای این آفازاده ها ست بیا یید به ریشه بزنیم شاخ و برگ خودش میریزه
  • علیرضا IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    محبوبیت علی دایی یک جک بیشتر نیست...شاید بچه های دهه هشتادی و دهه نودی فکر کنن علی دایی اسطورس ولی قدیمی تر ها میدونن که علی دایی چه بلایی سر فوتبال آورد...خاطرات جام ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ هنوز یادمونه ...علی موسوی ها..وحید هاشمیان ها...فرهاد مجیدی ها ...ایمان مبعلی ها ...و خیلی بازیکنانی بزرگ دیگه که باند دایی اجازه حضور تو تیم ملی بهشون ندادن....این مرد هیچ وقت اسطوره نبوده و نیست فقط نماد زحمت کریم باقری و خداداد عزیزی و مهرداد میناوند و علی نیکبخت و خیلی از بازیکنانی بزرگ اون دوره هاست که عالی بازی سازی کردن و مجبور بودن بهترین توپ رو به تک گزینه موجود برسونم...فقط نماد
  • مجتبی IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    فوتبال ایران لیاقت حضور علی دایی رو نداره.. اگه یه آلمانی بود با حلوا حلوا قدرشو می‌دونستن آه و افسوس از مسئول بی‌کفایت
  • م IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    این فوتبال مزخرف ایران لیاقت علی دایی و علی کریمی و مهدوی کیا .....رو نداره حالا پرسپولیس شانس داره که یه اسطوره مثل اقا کریم رو داره

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی