نامه انتقاد آمیز کارشناسان بین‌المللی داوری به رئیس فدراسیون فوتبال/ اسامی امضاکنندگان
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

چند تن از داوران بین المللی بازنشسته فوتبال کشورمان از جمله سعید مظفری‌زاده، علی خسروی، محسن ترکی، اسماعیل صفیری، محمد فنایی و...... با ارسال نامه‌ای انتقاد آمیز خطاب به رئیس فدراسیون فوتبال از آنچه در داوری فوتبال ایران می‌گذرد ابراز نگرانی کردند.

در نامه ۱۰ کارشناس برجسته و بین المللی داوری فوتبال کشورمان خطاب به عزیزی‌خادم که یک نسخه آن نیز برای خبرورزشی ارسال شده آمده است:

جناب آقای دکتر عزیزی خادم

ریاست محترم فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران

با سلام

احتراما" به استحضار می رساند روند مدیریتی و انتصابات اخیر در تشکیالت داوری باعث بروز نگرانی هایی برایپیشکسوتان جامعه داوری گردیده است که به منظور ارایه پیشنهادات سازنده درجهت پیشرفت و بهبود داوری کشور ،درتاریخ سیزدهم شهریور ماه ٠٠٤١ جلسه ایی (وبینار) با حضور  داوران بین المللی پیشکسوت کشور برگزار گردید که با استناد به آئین نامه تشکیالت داوری فدراسیون های عضو  فیفا مصوب ٧١ سپتامبر ٠٢٠٢، راه کارها و پیشنهاد های ذیل ارائه می‌گردد:

۱ ـ مطابق با بند ٤ آیین نامه فوق، رئیس و اعضای کمیته داوران و سایر سازمان های داوری نباید به هیچ باشگاه، لیگ، سازمان های دیگرفوتبالی  وابسته باشد.

۲ ـ کمیته داوران می بایستی متشکل از یک رئیس، یک نایب رئیس و چند عضو می باشد که متاسفانه در سالهای اخیر جایگاه نایب رئیس کمیته داوران تعریف نشده است که قطعا لزوم انتصاب این جایگاه میتواند در تقویت ساختار مدیریتی موثر باشد.

۳ ـ اعضای کمیته داوران میبایست از بین داوران بازنشسته ای انتخاب شوند که حداقل دارای سابقه قضاوت در بالاترین رده مسابقات داخلی کشور را داشته باشند.

۴ ـ اعضای کمیته داوران بنا به پیشنهاد رئیس کمیته داوران و تایید رئیس فدراسیون تعیین شود.

۵ ـ در سالهای اخیر، این باور اشتباه که رئیس کمیته داوران می بایستی از بین اعضای هیئت رئیسه انتخاب شود باعث ایجاد محدودیت در انتخاب رئیس کمیته داوران شده است که پیامد آن عدم بکارگیری پیشکسوتان شایسته و توانمند در راس مدیریت این کمیته مهم فدراسیون گردیده است که مطابق با آئین نامه جدید فیفا چنین محدودیتی عنوان نشده است.

۶ ـ با توجه به تناقض آشکار بین آئین نامه فدراسیون فوتبال و آئین نامه فیفا، پیشنهاد می گردد مبنای تشکیل ساختار داوری کشور مطابق با آخرین آئین نامه فیفا قرار گیرد و به موازات آن نسبت به بروز رسانی و اصالح اساسنامه کمیته داوران اقدام عاجل بعمل آید.

نامه انتقاد آمیز کارشناسان بین‌المللی داوری به رئیس فدراسیون فوتبال/ اسامی امضاکنندگان

۷ ـ مطابق با بند ٨١ آئین نامه نسبت به راه اندازی مکانیزم مناسب برای توسعه داوری کشور اقدام شود.

۸ ـ تغییر ساختار آموزشی فعلی داوری مطابق با معیارهای ذکر شده در بند ٠٢ آئین نامه و استفاده از پلت فرم های نوین آموزشی و بکارگیری مدرسان توانمند به منظور آموزش صحیح و موثر داوران و افزایش دانش داوری اقدام الزم مبذول گردد.

۹ ـ رعایت کامل معیارهای فیفا جهت انتخاب داوران، کمک داوران  فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی برای معرفی به لیست بین المللی با برگزاری آزمون های شفاهی، عملی، اعمال نمرات ناظران در فصل گذشته، جمع بندی امتیازها و انتخاب نهایی توسط اعضای کمیته داوران بصورت شفاف و پرهیز از هرگونه انتخاب بر مبنای سلیقه شخصی صورت پذیرد.

۱۰ ـ درخصوص ابهامات چند سال اخیر در مورد متصدی چیدمان داوری کشور، شایسته است در فصل پیش رومطابق با آیین نامه فیفا چیدمان داوری توسط دپارتمان داوری انجام شود و پس از تایید کمیته داوران (زیر کمیته تخصصی) توسط دبیرکل فدراسیون ابلاغ گردد.

در پایان با توجه به نزدیک بودن شروع لیگ و همچنین  نزدیک بودن مهلت ارسال لیست داوران بین المللی، انتظار می‌رود مسئولین محترم با دقت نظر بیشتر نسبت به گذشته و رعایت آئین نامه فیفا در خصوص تشکیل کمیته داوران توانمند، مقتدر و مستقل و برنامه محور توجه ویژه نموده و ضمن رعایت ضوابط در تشکیالت مجریان قانون شاهد رشد و توسعه و اعتالی داوری کشور باشیم . بی شک با ارتقاء ساختار مدیریتی تشکیالت داوری و ضمن آرامش خاطر داوران در مسابقات مختلف، شاهد بالابردن کیفیت برگزاری مسابقات و افزایش رضایت مدیران، مربیان باشگاه ها، بازیکنان و تماشاگران عزیز خواهیم  بود . به پیوست یک نسخه اساسنامه فیفا مصوبه ٧١ سپتامبر ٠٢٠٢ جهت استحضار ایفاد می‌گردد.

جمعی ازداوران بین المللی بازنشسته فوتبال ایران :

اسماعیل صفیری

علی خسروی

صدرالدین موسوی

حسین عسگری

محمد فنایی

سعید مظفری زاده

علیرضا یزدانی

محسن ترکی

معصومه شکوری

رامین حقیقی زاده

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • ابرام US ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    این بزرگان که اینگونه برای داوری دل می سوزانند و مو را از ما ست می کشند خوب بود زحمت کوچکی بخودشان میدادند و اعداد نوشته و چپکی فارسی را مرتب بصورت دقیق و صحیح برشته تحریر در می آوردند . همین گشاد بازی ها و بی توجهی ها ی این حضرات و زیر سیبیلی در کردن ها ی اشتباهات عجیب و غریب ایشان بوده است که کار داوری ما بدینجا کشیده شده و تازه ببینید آش چقدر شور بوده که دوستان هم دوغ بی نمک سفارش می دهند . برادران گرامی شما در تایپ یک نامه فکسنی حر مت خوانند گان رسانه ( دیگران بمانند) را در نظر نمی گیرید آن وقت ما بپذیریم که شما دلتان برای داوری مملکت می سوزد ؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی