الدعیه ۲ گل از برادرم خورد و کتانی استوک هدیه داد!/ مگر عربستان به هواداران پرسپولیس ویزا می‌دهد؟
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مرتضی فنونی زاده پیشکسوت پرسپولیس بازی این تیم و الهلال عربستان را یک فینال زودترس برای رقابت های لیگ قهرمانان آسیا می‌داند.

مرتضی فنونی زاده مدافع اسبق تیم ملی و پرسپولیس که فوتبالیست خوش صحبتی هم به حساب می‌آید خاطرات جالبی از رویارویی با محمد الدعیه گلر قرن آسیا و اسطوره فوتبال الهلال و تیم ملی عربستان دارد که خواندنی است. حرف‌های جذاب او در گفت‌وگو با خبرورزشی را در زیر بخوانید:

برخورد با الهلال عربستان قرعه خوبی برای پرسپولیس است یا نه؟

به نظر من این بازی فینال زودرس آسیاست. شاید اگر بازی‌های شرق و غرب آسیا جداگانه برگزار نمی‌شد این دو تیم در فینال لیگ قهرمانان آسیا می‌توانستند به هم برخورد کنند. رقابت این دو تیم از زمان ما تا امروز همیشه جذاب، سخت و نفسگیر بوده است. به نظرم حتی می‌توان اسم این بازی را دربی بزرگ آسیا گذاشت!

الهلالی‌ها هم آبی می‌پوشند و پرسپولیس قرمز؟!

(با خنده) بله؛ همین طور است. بازی این تیم برابر تیم خوب کشورمان استقلال را دیدم. به نظرم گلر الهلال عبدالله معیوف ستاره بازی بود و اگر او درون دروازه تیم عربستانی نبود استقلال حداقل ۳ بر۲ برنده می‌شد. استقلالی‌ها خیلی خوب بازی کردند و موقعیت‌های خوبی هم داشتند اما گلر عربستانی در بهترین روزش به سر می‌برد.

الهلالی‌ها همیشه گلرهای خوبی داشته‌اند مثل محمد الدعیه که گلرقرن آسیا شد.

بله، اتفاقا خاطرات خیلی خوبی از محمد الدعیه دارم.

جدی؟!

بله، یادم می‌آید آقا مهدی برادرم در بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا ۲ گل تماشایی به الدعیه زد. من هم همراه تیم ملی و هم اتاق برادرم بودم ولی زانویم مصدوم بود و نتوانستم بازی کنم. بعد از اتمام آن دیدار تاریخی، محمد الدعیه دنبال مهدی ما می‌گشت. او در راهروهای هتل سراغ شماره ۶ تیم ملی ایران را می‌گرفت و وقتی اتاق من و مهدی را پیدا کرد در زد. در را باز کردیم و دعوت کردیم به اتاق بیاید که دیدیم یک جفت کتانی استوک خارجی و گرانقیمت برای مهدی کادو آورده است!

دو گل از مهدی فنونی زاده در دیدار تیم‌های ملی ایران و عربستان از راه دور خورده بود و برای رقیب خودش کادو آورد؟

الدعیه خیلی انسان بزرگی است. من آن روز او را شناختم که چقدر بزرگ منش است. به ما گفت من همراه الهلال و تیم ملی عربستان بازی‌های زیادی انجام دادم و حتی جلوی تیم‌های اروپایی به زمین رفتم اما هرگز بازیکنی نتوانسته از پشت محوطه جریمه با هر دو پای خودش به من گل بزند. الدعیه می‌گفت شماره ۶ ایران هم با پای چپ از پشت هجده قدم به من گل زد و هم با پای راست و از این بابت شگفت زده شده بود.

کتانی استوک کادویی الدعیه اندازه پای مهدی فنونی زاده بود؟

نه! فکر می‌کنم یک شماره کوچک بود. ظاهرا شماره پای الدعیه ۴۵ بود و مهدی ما ۴۶ اما به هر حال آن کادو را آقا مهدی گرفت و خیلی از گلر مشهور عربستانی تشکر کرد. البته خود مهدی نمی‌توانست از آن استفاده کند و فکر می‌کنم فروخت! آن زمان کتانی استوک خارجی در ایران خیلی کم پیدا می‌شد و به هر حال لطف و محبت دروازه بان عربستانی را نشان می‌داد.

مهدی برادر شما بالاخره راست پا بود یا چپ پا؟

مهدی ما چپ پا بود اما با پای راست هم خوب پاس می‌داد و هم شوت می‌زد. فوتبالیست استثنایی بود که اگر امروز بازی می‌کرد به راحتی به اروپا می‌رفت.

الدعیه گلر قرن آسیا کار جالبی انجام داده است. این خاطره را نشنیده بودیم؟

در قاره آسیا همیشه بهترین گلرها متعلق به ایران و عربستان بوده است. خدابیامرز ناصرحجازی، احمدرضا عابدزاده، بهروز سلطانی، همین محمد الدعیه و برادرش که قبل از او دروازه بان اصلی تیم ملی عربستان بود. منتهای مراتب آنچه بیشتر باقی می‌ماند همین معرفت‌ها و رفاقت‌ها در داخل زمین فوتبال است.

الهلال عربستان را چطور تیمی‌در تقابل با استقلال از لحاظ فنی دیدید؟

به نظرم نقطه قوت الهلال خط حمله اش یعنی موسی مارگا و گومیس هستند. خط میانی خوبی دارد و معیوف گلر این تیم هم دروازه بان کم اشتباهی است اما نقطه ضعف این تیم خط دفاع است. مدافعان این تیم اشتباهات وحشتناکی مرتکب می‌شوند و این می‌تواند برای‌هافبک‌ها و مهاجمان ما فرصت خوبی باشد. مدافعان الهلال روی توپ‌های هوایی هم ضعف دارند و کند هستند. با این وجود بازی سختی در انتظار تیم ماست.

بازی هم در عربستان برگزار می‌شود؟

حتما این نکته را از قول من بنویسید که پرسپولیس کادرفنی خیلی خوبی دارد. یحیی گل محمدی و کمک‌هایش کار خود را بلدند و پیش بینی همه چیز را می‌کنند اما حتم بدانید عربستانی‌ها از همه امکانات خود برای اذیت کردن مهمان استفاده می‌کنند. نمی‌دانم چرا ما باید به عربستان برویم اما آنها به ایران نمی‌آیند در حالی که فوتبال از سیاست جداست. من مثال الدعیه را زدم تا به این نکته اشاره کنم که باید کنفدراسیون فوتبال آسیا نگاه ورزشی به این موضوع داشت و اجازه می‌داد پرسپولیس نایب قهرمان آسیا هم میزبان باشد چون حق مسلم تیم ماست.

نصف ورزشگاه متعلق به هواداران الهلال است و نصف ورزشگاه هم مثلا در اختیار ایران ...

(حرف ما را قطع می‌کند) که خالی می‌ماند! مگر عربستان به این راحتی به تماشاگران ایرانی ویزا می‌دهد؟ تازه بهانه کُرونا هم مطرح است اما مطمئن باشید خودشان بی خیال کُرونا و این حرف‌ها کلی تماشاگر به استادیوم خواهند آورد.

نتیجه دیدار مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا برابر الهلال عربستان را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

ابتدای مصاحبه گفتم که همیشه جدال‌های پرسپولیس و الهلال سنگین و حساس بوده است. این بار هم همین طور خواهد بود و واقعا پیش بینی نتیجه خیلی سحت است. امیدوارم بچه‌ها مثل همیشه با صلابت و قدرت بازی کنند تا کار به ضربات پنالتی نکشد. بازی در ریاض عربستان برگزار می‌شود و انشالله ما بتوانیم با همت بچه‌ها و تدبیر کادرفنی با دانش پرسپولیس در همان ۹۰ دقیقه کار الهلال را تمام کنیم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۵
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • اس استه IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    اقا مهدی عشق ما استقلالی هاست درست حسابی ترین و بهترین اسطوره ی باشگاه پرسپولیس که حرفش برای اهالی فوتبال حجته
    • منطق اث‌دق‌لالی IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      البته ایشون مرتضی زاده فنونی زاده هستند!! ومهدی فنونی زاده برادر ایشون می‌باشد که پیشکسوت شما ست و فکر نکنم حرفشون برا پرسپولیسی‌ها حجت باشه (مهدی فنونی زاده رو میگم)
  • منطق اث‌دق‌لالی IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    البته از لفظ تاریخی استفاده کردن کمی قبیح به نظر می‌رسه چووونکه درسته مهدی فنونی‌زاده در اون بازی دوگل پشت‌محوطه زد ولی اون بازی رو چهار به سه به عربستان باختیم و دیگر گل تیم‌ملی رو جواد منافی زد،پس بهتره بگین بازی تاریخی‌برا‌ برادرتون‌مهدی‌فنونی‌زاده بوده!! اینکه می‌گین بازی تاریخی برای مخاطب اینگونه تداعی میشه که گلزنیِ مذکور منجر به برد تیم ملی شده، وازین لحاظ مغلطه‌ست. اگراشتباه نکنم بازی‌های مقدماتیه جام‌جهانیه ۹۴آمریکا بود که البته عربستان به عنوان نماینده آسیا دراون جام آبروداری کرد و بیراه نیست اگه بگیم بهترین عربستان تاریخ بوده اون تیم.
  • کتک خوران فرودگاه IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    کلا برادران فنونی زاده هر زمان بیکار میشن یه خالی بندی راه میندازن .خصوصا این مرتضا این آقایون صد بار اومدن تلویزیون اما هیچ وقت همچین داستانی رو نگفتن ...حالا بعد قرن و بوقی اومد و این حرف و میزنه ..عجب ..حتما الدعایا به پاپن و حامد کاویانپور و بقیه هم کفش هدیه داد ..چه چرندیاتی ...!!!تازه یکی از گل های فنونی زاده خورد به دیوار دفاعی و سر مدافع تیم ملی عربستان با کج شدن مسیر توپ و رفتن به داخل دروازه شد ...
  • محمد IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    من پرسپولیسی که 51سال دارم میدونم بازم آقا مهدی که تو استقلال بود هم بازیش بهتر بود و هم باکلاس تر وبا شخصیت تر اگه اقا مهدی میگفت یقینا باور داشتم اما متاسفانه حرفهای اقا مرتضی و خودش رو نمیشه قضاوت کرد متاسفانه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی