نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
درخشش کاظمی در قهرمانی آسیا از زبان مربی‌اش: صابر ستاره نیست!
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

حالا اسم صابر کاظمی که می‌آید، پروازهای بلند، اسپک‌های پر قدرت و سرویس‌های مهارنشدنی و امتیازات ثبت شده روی اسکوربرد به نام ایران، در ذهن‌ها تداعی می‌شود.

مهری رنجبر؛ وقتی اسم صابر کاظمی به عنوان NVP رقابت‌های قهرمانی والیبال مردان آسیا، در سالن شهر چیبا خوانده شد، هیچ‌کس باورش نمی‌شد، دو سال پیش با مصدومیتش نمی‌توانست حتی دست به توپ بزند، چه برسد بپرد، اما پروازهای بلندش در زمین و اسپک‌های بی‌نقص و سرویس‌های مهار نشدنی، از پشت خط‌زن ۲۲ ساله ایرانی ارزشمندترین بازیکن ساخت. کسی که دو سال پیش به رغم همه پیشنهادات تیم‌های ایرانی به تیم فولاد سیرجان رفت و با کمک محمدرضا تندروان سرمربی این تیم برای خودش هدفگذاری کرد تا طبق آن پیش برود.

تندروان وضعیت حالای پشت خط‌زن ملی‌پوش را اینگونه شرح می‌دهد: «صابر هنوز از برنامه‌هایش جلو نیست و طبق آن پیش می‌رود.»

پشت خط‌زنی که در قهرمانی مردان آسیا، به رغم جوانی کاملاً پخته و باتجربه نشان می‌داد. بدون استرس و با جسارت تمام. حتی مصدومیت هم جلودارش نبود، چه برسد به مدافعان حریف. ملی‌پوش اهل بندر ترکمن که در بازی با چین حتی وقتی تنها دو ست فیکس بازی کرد، باز هم با ۱۸ امتیاز، امتیازآورترین بازیکن زمین شد، انگار نه انگار دو ست بازی نکرده.

صابر یک والیبالیست است و بس
اگر چه این روزها خیلی‌ها او را ابرستاره می‌دانند اما محمدرضا تندروان سرمربی تیم والیبال شهرداری ارومیه و کسی که صابر را به والیبال برگرداند، لقب ستاره را قبول ندارد. او می‌گوید: «من با این قضیه مخالفم. صابر والیبالیستی است که در پستش عالی بازی می‌کند و وظیفه‌اش را به ‌نحو ‌احسن انجام می‌دهد. می‌توانیم هر اسمی برایش بگذاریم ولی ستاره وجود ندارد. صابر یک والیبالیست است و بس.»

او سبک بازی دارد
مربی سابق تیم ملی ترجیح می‌دهد صابر را با هیچ بازیکنی در والیبال دنیا مقایسه نکند و می‌گوید: «به نظرم مقایسه درست نیست. صابر سبک خاصی را در والیبال بازی می‌کند؛ درست مثل شهرام محمودی که با سبک خودش بازی می‌کرد و بعدها چند پشت خط‌زن بزرگ دنیا هم سبک او را یاد گرفتند، بازیکنانی مثل کورک یا والاس. خیلی از مربیان رفتند به سمت و سویی که بازیکنانشان با این سرعت اسپک بزنند، البته خیلی هم نتوانستند به خوبی شهرام اسپک بزنند. حالا صابر هم سبک خودش را دارد و می‌تواند برای بازیکنان دیگر الگو شود.»

صابر با عرق به وطنش برگشت
تندروان معتقد است برای او تنها هدف مهم است. تندروان می‌گوید: «وقتی بازیکنی اهدافش را تعیین می‌کند، با اینکه مصدومیت اذیتش می‌کند اما از کارش نمی‌گذرد. البته مصدومیت صابر در بازی با چین، خطرناک نبود که نتواند بازی کند اما او با وجود درد زیاد به خاطر عرق به وطن به زمین برگشت و بازی کرد.»

صابر کاظمی

پختگی تفاوت او با هم‌پستی‌هایش است
به نظر او بازی در لیگ ملت‌ها و المپیک، پشت خط‌زن جوان را پخته کرده: «تفاوت صابر با بقیه پشت خط‌زن‌ها در پختگی و با تجربگی است. او لیگ ملت‌ها و المپیک را دیده و با تجربه‌تر شده است و به همین دلیل دیگر ترسی از بازیکنان آسیایی ندارد. صابر انگار در المپیک متحول شده است.»

درخشش صابر تنها تحقق برنامه‌هایش است
تندروان معتقد است، صابر حتی برای تکمیل برنامه‌هایش این فصل جدید هم قید لژیونری را زده: «دلیل اینکه او به رغم همه پیشنهادات خوب، قید لژیونری را زد نیمه‌تمام نماندن برنامه‌اش است، چرا که هنوز یک ‌سال و نیم از برنامه‌ای که برای او نوشته‌ام مانده تا به اهدافش برسد. هر چند تا به حال او طبق برنامه‌اش پیش رفته تا حدی که صابر برای آنهایی که از بیرون نگاه می‌کنند، ستاره نوظهور است اما از نظر من، درخشش او تنها تحقق برنامه‌هایش است. او در مسیر درستی پیش رفته و جای مناسبی هم قرار گرفته چه فصل قبل با قهرمانی سیرجان در لیگ ایران و بازی در لیگ ملت‌ها و المپیک.»

هنوز هم پشت خط‌ زن کم داریم
هر چند قبل از این نسل، وقتی تنها شهرام محمودی و امیر غفور در تیم ملی بودند، خیلی‌ها نگران نبود پشتوانه بودند اما حالا با درخشش نسل جدید نگرانی‌ها رنگ باخته. سرمربی تیم شهرداری ارومیه هم با این قضیه موافق است: «حالا با وجود صابر، امین اسماعیل‌نژاد و بردیا سعادت، در پست پشت خط‌زن تیم ملی خیلی نگرانی وجود ندارد اما هنوز هم بازیکن کم داریم و وقتی خیالمان راحت می‌شود که ۱۰ پشت خط‌زن آماده و یک‌دست داشته باشیم.»

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی