راهی برای رهایی از باتلاق مشکلات نیست/ عادت بارسلونا به زندگی در بحران
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

حقیقت بارسلونا در حال حاضر این است که همچنان چیزی تغییر نکرده و بحران این تیم درحال افزایش است.

بارسلونا در حال عادت کردن به زندگی در بحران و غرق شدن هرچه بیشتر در باتلاقی از مشکلات گوناگون است.

رونالد کومان سرمربی تیم، هیچ راه حلی نتوانسته پیدا کند. صحبت‌های زیادی از سوی مربی و رئیس باشگاه مطرح می‌شود که گاهی ضد و نقیض هم هستند اما حقیقت بارسلونا در حال حاضر این است که همچنان چیزی تغییر نکرده و بحران در این باشگاه هر روز در حال بیشتر شدن است.

بارسلونا یک بار دیگر نتیجه‌ای بهتر از تساوی به دست نیاورد، این بار مقابل کادیس. آن‌ها نمایش خوبی هم نداشتند اما کومان باز هم در عملکرد و روحیه تیم در نیمه دوم این بازی تقدیر کرد. او همچنان از اینکه باید زمان زیادی برای بازسازی این بارسلونا اختصاص داده شود، حرف می‌زند. گویی همه در این بارسلونا همچنان به نقشهای قبلی خود ادامه می‌دهند و هیچ تغییری قرار نیست ایجاد شود.

حقیقت

رونالد کومان از روز اولی که به بارسلونا آمد، حتی همان زمانی که لیونل مسی هم در این تیم بود، از این گفت که نباید از این بارسا توقع زیادی داشت. او برای تیم این فصل اوضاع را به مراتب بدتر از گذشته می‌داند و صادقانه و صریح در مورد اینکه تیمش اصلاً درحد و اندازه‌های مبارزه در لیگ قهرمانان اروپا نیست حرف زد. حرف‌های او اما برای آرام کردن هواداران خشمگین بارسلونا کافی نیست. آن‌ها انتقادهای خود را از مدیران باشگاه و از خود کومان به اوج رسانده‌اند و خواستار تغییرات عمده در باشگاه هستند.

خوان لاپورتا که با وعده‌های فراوان در انتخابات ریاست باشگاه برنده شد، به هیچ‌یک از وعده‌های خود عمل نکرده و فاجعه جدا شدن لیونل مسی با آن وضع از بارسلونا نیز در زمان مدیریت او رقم خورده است. لاپورتا و مشاورانش دیگر به هیچ وجه نزد هواداران بارسا محبوب نیستند.

رونالد کومان

وفاداری روی ایده‌ها

کومان از نظر فوتبالی سعی کرده روی ایده‌های خود باقی بماند. با مصدومان و محرومان فراوانی که تیش دارد او در حال بازی دادن به بازیکنان جوان است که به طور طبیعی نمی‌توانند کمک چندانی دست کم در کوتاه مدت به تیم بکنند. کومان سیستم بازی تیم را بارها تغییر داده و هنوز به ترکیبی ایده‌آل نرسیده است. او همچنین تسلیم خواسته رئیس باشگاه در مورد بازی دادن به ساموئل اومتیتی (صفر دقیقه) و ریکی پوچ (فقط چند دقیقه در اواخر بازی‌ها) نشده است.

اما نتایج تیم اصلاً به او کمکی نمی‌کند که بتواند ایده‌های خود را پیش ببرد و از طرف دیگر بیانیه ای که او چهارشنبه گذشته در کنفرانس مطبوعاتی خواند تا پاسخگوی سؤال خبرنگاران نباشد هم نه تنها به او کمکی نکرد بلکه ابزاری شد برای دشمنانش برای کوبیدن هرچه بیشتر او. کومان می‌داند که نه محبوب است و نه حاشیه امنیت دارد، اما در کارش صادقانه ادامه می‌دهد هرچند که توانایی‌هایش هم از ابتدا برای هدایت بارسا، مورد نقد بسیاری از کارشناسان و هواداران بود.

نقشه‌های لاپورتا

لاپورتا همچنان مشغول کارهای خودش است. از همان ابتدایی که رئیس باشگاه شد همه می‌دانستند که کومان مربی مورد نظر او نیست و این همکاری دوام چندانی نخواهد داشت. لاپورتا هم همواره به دنبال انتخاب جانشینی مناسب برای او بوده و حالا این موضوع شدت و سرعت بیشتری به خود گرفته است.  آقای رئیس تن به تمدید قرارداد کومان هم داد اما حالا دیگر حتی در کلام هم از مربی خود حمایت نمی‌کند و حاضر به پرداخت ضرر و زیان برای کنار گذاشتن کومان است. این رقم البته ۱۲ میلیون یورو است و پرداخت آن برای لاپورتا در این شرایط اقتصادی اصلاً آسان نیست، ضمن اینکه او دیگر حق اشتباه ندارد و اگر جایگزین مناسبی را انتخاب نکند، صبر هواداران را لبریز خواهد کرد. لاپورتا با این حال، نقشه‌های خود را پیش می‌برد و اگر هر دو موضوع غرامت و جانشین را حل کند تصمیم خود را عملی می‌کند، اما تا حل شدن این دو موضوع، بارسلونا همچنان ضربه می‌خورد و ضرر می‌کند.

خوان لاپورتا

بازیکنان

سپس نوبت بازیکنان است. آن‌ها مقابل کادیس با وجود ۱۰ نفره شدن به دلیل اخراج فرنکی دی‌یونگ، تا آخرین لحظه برای برد جنگیدند و شاید اگر ممفیس دپای در دقیقه ۹۰ موقعیتی که به دست آورد را تبدیل به گل می‌کرد آن‌ها برنده بازی می‌شدند. این نشان می‌داد که آن‌ها نمی‌خواهند زیر پای کومان را با عملکرد خود خالی کنند (اتهامی‌که از سوی عده ای مطرح می‌شود) و برای برنده شدن تیم نهایت تلاش خود را می‌کنند.

با این وجود صحبت‌های بعد از بازی بازیکنان نشان می‌داد که فاصله و اختلاف بین بازیکنان و سرمربی تیم وجود دارد. پیکه و سرژی روبرتو، دو کاپیتان تیم، حرف‌های کومان در بیانیه معروفش را رد کردند و گفتند که می‌خواهند برای قهرمانی در لیگ بجنگند و به کمتر از آن هم رضایت نمی‌دهند. این یک موضع منطقی است اما با آنچه که کومان برای پایین آوردن انتظارات گفته بود، در تناقض بود و مربی هلندی را تنهاتر از همیشه نشان داد.

راهی برای رهایی از باتلاق مشکلات نیست / عادت بارسلونا به زندگی در بحران

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی