نظرسنجی

از نحوه اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول درباره جزئیات فساد اخیر راضی هستید؟
ببینید| ماجرای امتیازات هیجان انگیز گرایی و صعود دراماتیک به فینال در لحظات پایانی
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

محمدرضا گرایی تنها قهرمان المپیک توکیو بود که در جهانی نروژ روی تشک رفت. ایرانی‌ها برایش یک مدال طلا کنار گذاشته بودند و کشتی دوستان جهان منتظر اجرای فن‌های زیبای او بودند اما آنچه از کشتی‌های گرایی روی تشک‌های نروژ به جاماند ابهامات داوری بود!

در کشتی یک چهارم نهایی محمدرضا گرایی دو بار حریف اوکراینی را از تشک کند. پس از این کشتی بین مجری و کارشناس شبکه‌های تلویزیونی روی آنتن درگیری صورت گرفت که داور چطور امتیاز داده و اصلاً در کشتی چنین امتیازی نداریم!

در آن لحظه کشتی یک بر صفر به سود گرایی بود. محمدرضا در بار اول که تیمورف را از تشک کند، دو تا ۲ امتیاز گرفت. دو امتیاز به خاطر خطای دخالت پا از طرف کشتی گیر اوکراینی - که مانع اجرای فن شد - و دو امتیاز به خاطر اینکه کنده فرنگی را از بغل به زمین زد و کشتی گیر اوکراینی روی پل نرفت.

در نوبت دوم هم که او را از بالا به تشک کوبید، گزارشگر مدام از ۵ امتیاز حرف می‌زد، حال آنکه این یک فن چهار امتیازی بود و از المپیک ۲۰۰۸ پکن به این طرف قانون یک امتیاز بابت زیبایی فن که کنده فرنگی را ۵ امتیازی می‌کرد اساسا لغو شده است!

اما در کشتی نیمه نهایی، محمدرضا در المپیک نیز در همین مرحله با همین حریف گرجی به مشکل خورد. زمانی که گرایی ما ۴-۱ عقب بود با دست به حالت کف گرگی به سینه کشتی‌گیر گرجستانی زد. همان صحنه که گرایی درخواست چلنج کرد که پای حریف از تشک خارج شده است.

 داوران یک امتیاز گرایی را جریمه کردند چرا که ضربه زدن خلاف مقررات است، در آن صحنه اگر حریف گرجستانی از تشک بیرون هم رفته بود یک امتیاز به گرایی داده نمی‌شد. 

اما آن بیست ثانیه آخر؛ وقتی گرایی دو دست یک دست را گرفت، کشتی‌گیر گرجستانی که به وضوح بریده بود عمداً از تشک فرار کرد. طبق قوانین جدید اتحادیه جهانی فرار از تشک با خارج شدن از تشک تفاوت دارد. این جا به جای یک امتیاز ۲ امتیاز به کشتی‌گیر مهاجم می‌دهند و یک اخطار به کشتی‌گیری که فرار کرده است.

کشتی ۶-۴ شد، با علامت زرد اخطار روی دو بنده آبی در بالای تلویزیون.

بار دوم که گرایی سر و گردن را در اختیار خود گرفت، کشتی‌گیر گرجستانی دوباره از تشک فرار کرد. این بار هم دو امتیاز به گرایی دادند، همان دو امتیازی که ابتدا روی تابلو یک امتیاز بود و باعث چلنج مربیان گرجستان شد. آنها فکر کردند داور به خاطر خروج از تشک امتیاز داده اما قاضی و رئیس تشک دو امتیاز را به خاطر خاک دادند.

قانون می‌گوید اگر شروع فن از داخل تشک کشتی باشد و دو کشتی گیر از منطقه زون خارج شوند، هر فنی که رد و بدل شود امتیاز کامل دارد.

در قوانین قدیمی داور کشتی را قطع می‌کرد و دو کشتی گیر به وسط تشک می‌آمدند.

لحظه‌ای که گرایی سر و گردن را با یک پیش انداز جلو انداخت و کمر حریف گرجستانی را در خارج از تشک در اختیار گرفت، دو دست و دو پای حریف گرجستانی روی تشک بود و گرویی از کشتی گیر ما نداشت، نه دست، نه پا و نه کمر.

چنین شرایطی طبق قوانین جدید خاک محسوب می شود و ۲ امتیاز به کشتی گیر مهاجم می‌دهند.

 این گونه کشتی ۶-۶ شد و به همین دلیل چلنج مربیان گرجستان نیز با پاسخ منفی داوران روبرو و یک امتیاز طبق قوانین به کشتی‌گیر ما اضافه شد؛ ۷-۶ و پایان ماجرا ...

این کشتی متفاوت و دیدنی را در زیر ببینید تا دلیل امتیازات داوران به گرایی مشخص شود

پ.ن : در این متن از اصطلاح قوانین جدید زیاد استفاده شد. از دو دهه قبل که IOC قصد داشت این رشته ورزشی را از المپیک کنار بگذارد اتحادیه جهانی کشتی جانشین فیلا شد و قوانین را زیر و رو کرد. تنها با این مأموریت که کشتی برای بینندگان تلویزیونی جذاب شود و در المپیک بماند.

مهمترین ویژگی که باعث فرار بینندگان تلویزیونی از کشتی می شد، هل دادن کشتی گیران وسط تشک و قلدری کردن بود!

اتحادیه جهانی با تمام توان تصمیم به ریشه‌کن کردن این عادت گرفت و کشتی گیران در قوانین جدید باید فن بزنند تا برنده شوند. به همین دلیل سختگیرانه ترین قوانین در حالت هل دادن برای هر دو کشتی گیر وضع شده تا حق به حقدار برسد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

از نحوه اطلاع‌رسانی نهادهای مسئول درباره جزئیات فساد اخیر راضی هستید؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی