خبر استخدامم در وزارت نفت اشتباه بود/ وقتی از حریف گرجی عقب افتادم یاد قول و قرارم با شهید گمنام افتادم/ کارم ریا نبود و دلی بود
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

محمدرضا گرایی فرنگی کار قهرمان المپیک و جهان، به همان راحتی که کشتی می گیرد، به همان راحتی هم مصاحبه می کند. حرفهایی که خواندنش می ارزد.

اسم محمدرضا گرایی که می‌آید، چهره آرام و سالتوهای هیجان‌انگیزش در ذهن تداعی می‌شود. فنی که استادانه با اجرایش، نسخه حریف را می‌پیچد. بدون اینکه حریف متوجه شود اما این روزها شکست حریف گرجی در ثانیه‌های آخر مسابقه نیمه‌نهایی قهرمانی جهان، در حالی که ۶- یک عقب بود، لحظه‌ای تاریخی شد. اتفاقی که خودش آن را معجزه خدا می‌داند و قول و قرارش با شهید گمنام. شهید گمنامی که جلوی خانه کشتی آرام گرفته است. کاکوی شیرازی، مدال طلای جهانش را به شهید گمنام هدیه کرد تا نذرش را ادا کرده باشد. 

شاید برای خیلی‌ها عجیب بود، وقتی در مسابقه نیمه‌نهایی قهرمانی جهان عقب بودید اما شما آرام بودید. این آرامش از کجا می‌آید؟
من همیشه سعی می‌کنم در کشتی‌ها، آرامشم را حفظ کنم و به خودم استرس ندهم تا نتیجه دلخواهم را بگیرم. من در نیمه‌نهایی هم با کشتی‌گیر گرجی ۶- یک عقب افتادم و به ثانیه‌های آخر کشید که به یاد قول و قرارم با شهید گمنام افتادم و در ۱۲ ثانیه پایانی، آن معجزه از طرف خدا کشتی را دربیاورم و با شکست حریف به فینال رسیدم و به لطف خدا و یاری شهید گمنام برنده شدم و با طلا برگشتم.  به تهران آمدم تا با هدیه مدال طلایم به شهید نذرم را ادا کنم. هر چند بعضی‌ها می‌گویند کارم ریا بود اما این کارم کاملاً دلی بود؛ چراکه شهیدان عزیز سر جان‌شان با خدا معامله کردند، پس قهرمانان واقعی آنها هستند. امیدوارم ما هم با نتیجه و مدال‌هایمان بتوانیم قدمی برای کشورمان برداریم. 

 آرامش شما در مسابقات انگار آرامش قبل از توفان است. خیلی‌ها ایراد می‌گیرند چرا ما را دق می‌دهی و می‌بری؟
نمی‌شود با استرس کشتی گرفت. البته که کشتی ورزش لحظه‌هاست؛ اگر حواست نباشد و به خودت استرس بدهی، کار از دستت درمی‌رود. من به تمرینات، توانایی‌ها و فن‌هایی که بلدم اطمینان دارم و بنابراین با همان آرامش کار می‌کنم. البته خدا خیلی کمکم کرد و شاکر هستم. من با همین آرامش و اجرای فن‌هایم حریفانم را شکست دادم. 

شما امسال دو مسابقه خیلی سخت با فاصله کم یک‌ماهه داشتی که در هر دو طلا گرفتی. شاید هنوز برای خیلی‌ها باورش سخت باشد که چطور بعد از المپیک ریکاوری کردی که در جهانی کم که نیاوردی هیچ، دومین مدال طلا را هم گرفتی؟
من قبل از المپیک، انتخابی هم داشتم و آنجا هم طلا گرفتم. مسابقه‌ای که دو ماه قبل از المپیک بود. خوشبختانه شرایط بدنی‌ام خیلی خوب بود و آماده آماده بودم. با اینکه شرایط سختی داشتم اما در المپیک مدال طلا گرفتم. من یک هفته بعد از برگشت به ایران تمریناتم را برای قهرمانی جهان نروژ شروع کردم، تمرینات پرفشاری در اردو داشتم. استراحت زیادی نداشتم اما طلای جهانی مزد زحماتم بود. طلایی که به یاری خدا و این شهید عزیز به دست ‌آوردم. 

وزن‌کشی آن هم برای ۳ مسابقه با فاصله کم، اذیت‌کننده نبود؟
من برای این مسابقات سختی‌های زیادی بابت تمرین و حتی مصدومیت کشیدم که زبان قادر به بیانش نیست. برای این رقابت‌ها باید رژیم می‌گرفتیم تا به سر وزن برسیم اما خدا خیلی کمکم کرد. البته که ورزش حرفه‌ای، سختی‌های خودش را دارد. 

چه کار می‌کردی که با وجود این همه سختی، جلوی رقبایت کم نیاوردی؟
من شبانه‌روز تمرین می‌کردم تا آمادگی بدنی‌ام را حفظ کنم و اضافه‌وزن هم نداشته باشم. به هر حال ما در مسابقات جهانی دو بار وزن‌کشی داشتیم؛ یک بار قبل از شروع مسابقات و یک بار هم برای فینال ۸ صبح وزن‌کشی می‌کردیم و صبح روز بعد مسابقه داشتیم. شرایط خیلی سخت است اما سختی برای همه یکسان است. کسانی که وزن کم می‌کنند، در یک ‌سال باید یک مسابقه بدهند اما من با برنامه‌ریزی و تمرین صحیح ۳ بار سر وزن قانونی رسیدم و ۳ بار هم طلا گرفتم و لبخند را به لب مردم هدیه کردم. 

چطور وقتی تو قهرمان جهان شدی، وزیر نفت گفت استخدام نفت شدی؟ نمی‌شد وقتی قهرمان المپیک شدی استخدامت می‌کردند؟
این خبر اشتباه منتشر شد؛ چون برادرم محمدعلی درخواست استخدام داده بود اما اسم مرا گفتند و من استخدام نشده‌ام. البته امیدوارم با پیگیری وزیر، استخدام من هم در نفت درست شود. 

می‌دانی قبل از تو دو کشتی‌گیر دیگر هم قهرمان المپیک شده‌اند و هم جهان. آنها را می‌شناسی؟ چه چیزهایی از آنها در تمرین و مسابقه الگوبرداری کرده‌ای؟
بله، حمید سوریان و امید نوروزی. حمید سوریان الگوی ورزشی من است. او اسطوره به تمام معناست با ۷ طلای جهان و المپیک. سوریان در مسابقات قهرمانی جهان و المپیک هم بالای سر بچه‌ها بود و من قدردان زحمات او هستم. از سوریان از نظر اخلاقی و فنی نکات زیادی یاد گرفته‌ام. او الگوی اخلاقی و فنی من است. 

محمدرضا گرایی

محمدرضا گرایی قهرمان المپیک و جهان، حالا چه فرقی با محمدرضای قبل دارد؟
مردم همیشه حواس‌شان به کشتی بود و همیشه به کشتی لطف داشته‌اند و توقع مدال دارند. امیدوارم در المپیک و جهانی ۲۰۲۴ هم توقع مردم را با مدال برآورده کنیم. 

کار تو در مسابقات از این به بعد مقابل رقبا سخت‌تر می‌شود؟
 من رقبای خیلی قوی در جهانی و المپیک داشتم. کشتی‌گیران عنوان‌دار که حالا با آنالیز فن‌هایم، شناخت بیشتری از من و کارم دارند. بدون شک من کارم سخت‌تر می‌شود و باید بیشتر کار کنم و حواسم بیشتر جمع باشد تا باز هم برنده مسابقه باشم. 

چرا در مسابقه با حریف ژاپنی به مربی‌ات اجازه ندادی چلنج درخواست کند؟
در مسابقه با حریف ژاپنی‌ام من ۶- یک عقب بودم و اگر چلنج می‌دادیم و قبول نمی‌شد، یک امتیاز از دست می‌دادم و کار بدتر می‌شد. من با شناختی که از حریف داشتم و با اطمینان از اینکه می‌توانم برنده باشم، چلنج را رد کردم و بعد هم با فن کمرگیر حریف را ضربه کردم و برنده مسابقه شدم. 

علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون گفته در لیگ مسابقه ندهی. واقعاً در لیگ کشتی نمی‌گیری؟
بله آقای دبیر گفتند و من هم قراردادی با هیچ تیمی ندارم. فعلاً اما باید دید کادر فنی چه صلاح می‌بینند. باید با کادر فنی صحبت کنم اما حتی اگر در لیگ هم کشتی نگیرم، باید استراحت کنم و بعد تمریناتم را برای بازی‌های آسیایی هانگژو شروع کنم. ۷ ماه تا بازی‌ها زمان داریم و نباید فرصت را از دست داد. 

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی