نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - ذوب آهن؟
کاپیتان سابق استقلال؛ VAR به ایران بیاید کاسبی بعضی‌ها کساد می‌شود/ به جز داوری چه حرفی در نشست خبری دارید؟
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به رغم آن که چند روز از دربی گذشته است اما هنوز برای بسیاری هواداران جای سئوال وجود دارد که چرا این بازی بی کیفیت و کسالت بار ازآب درآمد؟

پیشکسوتان و کارشناسان زیادی در این رابطه اظهار نظر کردند و حرف‌هایی زدند. در همین ارتباط بد ندیدیم با پیروز قربانی یکی از مربیان، کارشناسان و پیشکسوتان خوش صحبت استقلال هم کلام شویم. سرمربی کنونی رایکا بابل حرف‌های شنیدنی در مورد دربی داشت که در زیر می‌خوانید.

دلایل متعددی می‌توان برای تساوی اعصاب خُرد کن دربی اخیر برشمرد. اگر شما بخواهید به یک مورد که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده اشاره کنید آن مورد چیست؟

به اعتقاد من دلایل زیادی وجود دارد اما همین الان فی البداهه یک موردی که مشهود بود و به چشم آمد کمبود بازیکن سوپراستار یا به قول فوتبالی‌ها کار در بیار در دربی بود.

مثلا می‌توانید اسمی‌بیاورید؟

ببینید در دهه‌های ۶۰، ۷۰ و ۸۰ بازیکنان دربی باز بیشتری در استقلال و پرسپولیس توپ می‌زدند اما اگر بخواهم اشاره نزدیکی داشته باشم باید اسم مهدی قایدی و احمد نوراللهی را بیاوریم. جای این دو در استقلال و پرسپولیس خالی بود چرا که در یکی دو سال اخیر این دو دربی باز نشان داده بودند. بازیکنانی که در حال حاضر هم سطح آنها در استقلال و پرسپولیس دیده نمی‌شود.

مربیان دو تیم چرا اول به فکر گل نخوردن هستند و بعد گل خوردن؟

خیلی ساده است چون گل زدن خیلی سخت تر از گل نخوردن است! شما راحت تر می‌توانید در دربی برای گل نخوردن برنامه ریزی کنید ولی برای گل زدن کار سخت تر است. مضاف بر اینکه اگر شما اول گل نخوری و برای گل نخوردن برنامه داشته باشی چه بسا روی ضربات ایستگاهی، پنالتی یا ضد حمله به گل هم برسی اما اگر گل بخوری دیگر جبران کردن سخت می‌شود.

به نظر شما اسکوچیچ حق داشت که بگوید بازیکنان ایرانی تاکتیک پذیر نیستند؟

من خودم الان در لیگ دسته اول و تیم رایکا بابل مربیگری می‌کنم. بیشتر از آن که بخواهم روی بازیکنان زوم کنم این نقیصه را متوجه مربیان به ویژه رده‌های پایه ای می‌دانم. ما آموزش درستی تا سن بزرگسالان نداریم. سن یادگیری فوتبالیست‌ها از ۸ تا ۱۷ سالگی است و بعدتر دیگر نمی‌توان مثلا به بازیکن بغل پا زدن یاد داد. به نظرم سیستم آموزش مربیان ایرانی و حتی آسیایی مشکل دارد. کنفدراسیون فوتبال آسیا برخلاف اروپا و آمریکای جنوبی مربی تاپ نمی‌تواند پرورش بدهد چون سیستم و محتوای درست آموزشی برای مربیان خود ندارد.

الان ما مربیان ایرانی و جوان زیادی می‌بینیم که مشغول به کار شده و اهل مطالعه هم هستند؟

درست است ولی بیشتر این مربیان جوان نیز به داشته‌های زمان بازی خود بسنده می‌کنند. شما چرا در لیگ دسته اول و حتی لیگ برتر امسال بازی‌های با کیفیت نمی‌بینید یا کمتر می‌بینید؟ یکی همان سطح فنی مربیان است و دیگری زمان کم بدنسازی و آماده سازی پیش فصل.

می‌گویند زمان استاندارد فصل بدنسازی ۶ تا ۸ هفته پیش از شروع فصل است؟

دقیقا همین طور است اما ما فصل جدید را مثل زمین خاکی‌های قدیم شروع کردیم. نه بدنسازی، نه آماده سازی درست و حسابی و همین طوری باری به هرجهت فوری فوتی وارد مسابقات شدیم.

داوری‌ها چقدر در پایین آمدن کیفیت دربی یا به قول شما همه مسابقات فوتبال ایران تأثیرگذار بوده است؟

من چند روز پیش هم گفتم که اگر VAR به ایران بیاید کاسبی یکسری از مربیان کساد خواهد شد. دیگری در نشست‌های خبری حرفی ندارند که بزنند و فرافکنی کنند. با این وجود این یک تکنولوژی است که همه کشورها استفاده می‌کنند و ما هم باید آن را وارد کنیم.

استقلال از ۵ بازی گذشته ۵ امتیاز گرفته است. این موضوع باعث نگرانی برخی هواداران و انتقادات کارشناسان شده است. نظر شما چیست؟

استقلال  فصل را با سیستم به روز و مدرن ۳-۴-۳ آغاز کرد که بسیار پیچیده و سخت است. به نظرم مربیان استقلال هوشمندی به خرج دادند که تغییر سیستم داده و  روش ۳-۳-۴ را جایگزین کردند. با همین تغییر تاکتیک ساده استقلال بهترین نمایش فصل خودش را برابر صنعت نفت آبادان ارائه کرد و حداقل ۱۰ موقعیت گل به وجود آورد که تحسین برانگیز بود. نقطه قوت دیگراین استقلال خط دفاع مستحکم است و کمترین گل خورده را داشته است. باید به این تیم زمان داد و من فکر می‌کنم همین استقلال در بازی با پرسپولیس چربش تاکتیکی نسبت به این رقیب خوب و بزرگ داشت. انشالله با برد در دیدار بعدی مقابل پیکان، بدشانسی و سریال تساوی‌های این تیم هم به پایان خواهد رسید.

به عنوان سئوال آخر ارزیابی شما از دو بازیکن خارجی استقلال چیست؟

یامگا بازیکن خوبی است اما یک فرهنگ یا نگاه غلط هر هفته او توقع گل دارد. رودی ژستد هم در یکی دو صحنه دربی نشان داد کیفیت خوبی دارد. به او هم باید زمان داد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • حسین استقلالی دوآتشه IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    احسنتم جناب پیروز قربانی خیلی خوب و تخصصی به بازیهای استقلال پرداختید قابل توجه آن عده معدود پیشکسوت که مغرضانه قضاوت میکنند وروحیه تیم راپایین می آورند جناب قربانی که تحصیلات عالیه ورزشی دارد خیلی قشنگ و تخصصی تاکتیک های کادر فنی را مورد تایید قرار داد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - ذوب آهن؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی