نظرسنجی

نتیجه بازی نساجی - پرسپولیس؟
وریا غفوری
منبع: همشهری
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

کاپیتان استقلال از معدود چهره‌های ورزشی و فوتبالی است که به‌عنوان فردی کتابخوان و اهل مطالعه در بین این قشر شناخته می‌شود.

وریا غفوری، کاپیتان استقلال از معدود چهره‌های ورزشی و فوتبالی است که به‌عنوان فردی کتابخوان و اهل مطالعه در بین این قشر شناخته می‌شود. تصاویر این ملی‌پوش سابق فوتبال ایران بارها در حال مطالعه کتاب منتشر شده است. به همین بهانه سراغ او رفتیم تا درباره کتاب‌هایی که خوانده و میزان علاقه‌اش به مطالعه و همچنین تأثیری که چهره‌ها می‌توانند در تشویق و ترغیب جامعه به کتاب و کتابخوانی داشته باشند، گفت‌وگو کنیم.

به‌عنوان ورزشکار حرفه‌ای، کتاب چه جایگاهی در زندگی شما دارد و میزان وابستگی شما به مطالعه چقدر است؟ در طول روز چقدر از وقتتان را صرف کتابخوانی می‌کنید و چه کتاب‌هایی را بیشتر می‌پسندید؟

از وقتی جوان‌تر بودم و در تیم جوانان پاس بازی می‌کردم به مطالعه کتاب علاقه زیادی داشتم و کتاب‌هایی با موضوعات مختلف ازجمله روانشناسی را مطالعه می‌کردم، اما حدود ۵یا ۶سالی می‌شود که به کتاب خواندن علاقه و وابستگی خاصی پیدا کرده‌ام و اگر یک روز مطالعه نداشته باشم کمبود و جای خالی آن را در زندگی‌ام احساس می‌کنم. به اعتقاد من مطالعه کتاب زمان و وقت خاصی ندارد و باید از هر فرصتی برای مطالعه استفاده کرد. خودم اغلب شب‌ها که فراغت بیشتری دارم چند ساعت را به مطالعه اختصاص می‌دهم، اما زمان مطالعه‌ام باتوجه به جذابیت کتاب‌ها متغیر است. اگر کتابی که می‌خوانم جذابیت بالایی داشته باشد، به همان میزان ساعت مطالعه من هم افزایش پیدا می‌کند.

مطالعه چه تأثیری بر زندگی حرفه‌ای و شخصی شما گذاشته است؟

مطالعه یک امر واجب برای همگان است و ارتباطی با شغل و حرفه افراد ندارد. مطالعه ارتباط مستقیمی با میزان شعور، درک و فهم انسان از زندگی و هستی دارد و اگر کسی مطالعه و خواندن کتاب را جزو کارهای روزانه‌اش قرار دهد، بالطبع، درک و فهم او هم افزایش پیدا می‌کند. کتاب خواندن باعث می‌شود که انسان کم‌حرف‌تر شده و در عین حال متفکر شود و در نتیجه هر حرف و سخنی از دهانش خارج نشود و با تدبیر و درایت با دیگران ارتباط برقرار کند.

اغلب علاقه‌مند به مطالعه چه نوع کتاب‌هایی هستید و تا امروز چه کتاب‌هایی را مطالعه کرده‌اید که برای‌تان بسیار جذاب بوده و خواندن آن را به دیگران هم توصیه می‌کنید؟

کتاب‌های اجتماعی را بسیار دوست دارم. رمان‌ها نیز باتوجه به اینکه موضوعات مختلف را در خود جای می‌دهند برایم جالب هستند، اما رمان‌هایی را که سرگذشت و زندگینامه انسان‌های معروف را روایت می‌کند، بیشتر می‌پسندم. از زمانی که مطالعه را به‌صورت جدی شروع کرده‌ام، چند کتاب برایم جذابیت خاصی داشته‌؛ مثل کتاب «انسان خداگونه» نوشته یووال نوح هراری. همچنین کتاب «دنیای سوفی» که یک کتاب فلسفی و نویسنده آن یوستین گردر نروژی است. یک کتاب دیگر که مطالعه کردم و برایم جذابیت داشت «جامعه‌شناسی خودمانی» اثر حسن نراقی بود؛ کتابی مختصر اما مفید که بسیار جالب است.

آخرین کتابی که مطالعه کرده‌اید یا در حال مطالعه آن هستید؟

کتابی که به‌تازگی مطالعه آن را تمام کرده‌ام یک رمان با عنوان «بادبادک باز» اثری از خالد حسینی، نویسنده افغانستانی - آمریکایی است.

به‌عنوان شخصی که به مطالعه علاقه زیادی دارد، چقدر تلاش می‌کنید تا فرزندان و نزدیکان خود را هم به سمت مطالعه سوق داده و تشویق کنید؟

یک دختر ۴ساله و پسری ۸ساله دارم و تا آنجا که بتوانم با خرید کتاب‌های داستان که مناسب گروه سنی‌شان باشد تلاش می‌کنم که با دنیای کتاب آشنا شوند و مطالعه جزو فعالیت‌های دائمی زندگی‌شان باشد. البته دخترم هنوز کوچک است و سواد مطالعه ندارد، اما همین که پدر، مادر و برادر خود را در حال مطالعه ببیند، قطعاً در علاقه‌مندی او به کتاب بی‌تأثیر نخواهد بود و انس به کتاب در او شکل خواهد گرفت و ناخودآگاه در آینده در مسیر مطالعه قدم خواهد گذاشت و جذب کتاب می‌شود. به‌نظرم همه خانواده‌ها با مطالعه کتاب می‌توانند فرزندان خود را به کتاب و کتابخوانی تشویق و هدایت کنند.

کتابخوانی توسط چهره‌های معروف و محبوب جامعه تا چه حد می‌تواند در تشویق مردم به مطالعه و هدایت آنها به سمت کتاب و کتابخوانی تأثیرگذار باشد؟

شخصیت‌هایی که در حوزه‌های مختلف اجتماعی از جایگاه خاصی برخوردار هستند و توسط مردم به‌عنوان چهره پذیرفته شده‌اند، می‌توانند در حوزه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی ازجمله پویش کتاب و کتابخوانی تأثیرگذار باشند. دلیلش هم این است که مردم به نوعی این افراد را الگوی خود قرار داده‌اند و در زندگی شخصی و اجتماعی از آنها پیروی می‌کنند. به‌ویژه قشر جوان ما که در سن و سالی هستند که قطعاً از شخصیت‌های محبوب خود الگوبرداری می‌کنند؛ بنابراین چهره‌های مطرح چه ورزشکاران، بازیگران و هنرمندان و دیگر افراد شاخص جامعه باید سعی کنند تا در همه زمینه‌ها ازجمله کتابخوانی و مطالعه، الگوی مناسبی برای مردم و هواداران خودشان باشند.

یکی از اقداماتی که به مناسبت هفته کتاب توسط نهادهای فرهنگی انجام شد، نصب بیلبوردهایی در سطح شهر بود که از این طریق یکسری کتاب‌های منتخب و نویسندگان آن به مردم معرفی شدند. شما به‌عنوان شخصی که به مطالعه علاقه خاصی دارید، به نظرتان انجام فعالیت‌هایی از این دست تا چه حد می‌تواند تأثیرگذار باشد و مردم را به سمت کتاب و کتابخوانی سوق دهد؟

به‌نظر من برای اینکه جامعه ما بیشتر به سمت مطالعه برود و به قول معروف تکانی در این زمینه بخورد، نیاز است تا یکسری کارهای ریشه‌ای و جدی‌تری برایش انجام شود؛ کارهایی که کمک می‌کند تا مطالعه جزئی از فرهنگ‌مان شود و افراد بیشتری علاقه‌مند شوند که به سمت کتاب و کتابخوانی بروند. متأسفانه امروزه مردم آنقدر درگیر مشکلات بزرگ و کوچک هستند که با نصب بیلبورد و کارهای تبلیغاتی این‌چنینی نمی‌توان تأثیر چندانی روی آنها گذاشت. البته این به‌معنای آن نیست که کاملاً هم بی‌تأثیر است، اما باید فعالیت‌های جدی‌تر و در وسعت بیشتری انجام شود. هنوز خیلی‌ها هستند که به کتاب و کتابخوانی علاقه‌مندند و با انجام یکسری کارهای خاص و بزرگ می‌شود کتاب را به سبد خانوارهای ایرانی بازگرداند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • لنگ مافیای حکومتی IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    حال اگر لنگیهای حکومتی یک ‌روزنامه ورزشی دست بگیرند رسانه های مافیایی لنگی از آنها چنان بتی می سازند که افلاطون و ارسطو گول بخورند و تعظیم کنند . فقط کافیست جناب یحیی گل محمدی یک تراکت تبلیغاتی که جلوی نیمکت لنگ افتاده باشد را دست بگیرد و آنرا بخواند آنگاه در نظرسنجی های صدا و سیما بین او و انیشتین و دکتر حسابی و نیوتن یک نظر سنجی چهار گزینه ای راه می اندازند که عقل یحیی بزرگتر است یا سه گزینه دیگر و بدینگونه رفتارهای نامتعادل و ناعادلانه می کنند و جوانهای خام و کم سن و سال را مهندسی شده لنگی حکومتی می کنند ولی چون ووریا کاپیتان استقلال است و کتاب میخواند باید علیهش هجمه ایجاد کنیم و به او حمله کنیم ولی اگر جناب ووریا خان لنگی حکومتی بود بی شک جزء ۵ اسطوره بزرگ لنگ میشد و از بالون هم او را بیشتر باد می کردند و حدودا ۱۴۴ سال هم در تیم ملی بازی می کرد و پول برقش از آقای علی کریمی هم بیشتر می آمد (البته با افتخار)
    • کامپکت سرخ IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      ممنون دوست آبی که تمامی خصائل و رذائل لنگ تهران رو بصورت فشرده اما کافی و وافی به سمع و نظرمان رساندی خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی نساجی - پرسپولیس؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی