رسوایی چند وجهی؛ سود دو طرفه آجرلو!/ پرونده‌های مشابهی که بدون رای ماندند؛ از پاتوسی تا کی‌روش
منبع: همشهری
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

فوتبالیست گابنی گل ‌گهر، حالا به خبرسازترین چهره فوتبال ایران تبدیل شده است.

جریمه سنگین علیه باشگاه گل‌گهر، تغییرات مهمی در جدول لیگ برتر ایران به‌وجود آورده اما به‌نظر می‌رسد رأی ضربتی فدراسیون علیه این باشگاه و بازیکن گابنی‌اش، تلاشی برای بستن این پرونده بدون پاسخ دادن به سؤال‌های اصلی باشد. اریک بانیاما حالا خبرسازترین چهره این روزهای فوتبال ایران به شمار می‌رود. بازیکنی که یک‌تنه ۷‌امتیاز از تیمش گرفته اما بدون شک، هیچ تقصیری در این ماجرا ندارد. مقصران اصلی این وضعیت را باید در باشگاه گل‌گهر و فدراسیون فوتبال جست‌وجو کرد. افرادی که در کنار هم، یکی از عجیب‌ترین پرونده‌های این سال‌های فوتبال ایران را ساختند.

قانون چه می‌گوید

در قوانین مکتوب فوتبال ایران، اشاره کاملا مشخصی به این وضعیت وجود دارد. براساس قوانین، اگر قرار باشد بازیکنی از کشور گابن به فوتبال ایران ملحق شود، باید در یک‌سال گذشته حداقل در ۴‌دیدار تیم ملی کشورش شرکت کرده باشد. بدون این پیش نیاز، این بازیکن در فوتبال ایران «غیرمجاز» تلقی خواهد شد.

اریک بانیاما به‌صورت تستی در تمرین‌های گل‌گهر حاضر شده و رضایت کادر فنی را به‌دست آورده، اما به لحاظ قانونی نمی‌توانسته برای باشگاهی در لیگ برتر ایران به میدان برود.

ارسال شدن چند ای‌میل از سوی فدراسیون فوتبال گابن، سوابق ملی او را تأیید کرده اما یک جست‌وجوی اینترنتی ساده، نشان می‌دهد چنین موضوعی حقیقت ندارد و اریک حتی در یک نبرد هم همراه تیم ملی گابن نبوده است. جالب اینکه ۲‌مسابقه از ۴‌مسابقه اعلام شده از سوی فدراسیون فوتبال این کشور، اصلا برگزار نشده‌اند که اریک بخواهد در این دیدارها به میدان برود!

اصراری که دردسرساز شد

استقلالی‌ها نخستین تیمی بودند که به شکایت از گل‌گهر به‌دلیل استفاده غیرقانونی از اریک بانیاما پرداختند. از همان روزهای اول هم مشخص بود که این پرونده پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و ممکن است استفاده از این فوتبالیست برای گل‌گهر دردسرساز شود. با وجود این آنها به استفاده از این فوتبالیست در ۲‌مسابقه بعدی هم ادامه دادند.

در حقیقت اینطور به‌نظر می‌رسد که آنها به هیچ وجه به روبه‌رو شدن با محرومیت از سوی فدراسیون فوتبال فکر نمی‌کردند چراکه قبلا هم در موارد مختلفی فدراسیون با این شکایت روبه‌رو شده بود و به سراغ صدور رأی علیه طرف متشاکی نرفته بود.

کار هوشمندانه‌تر این بود که گل‌گهر بعد از مسابقه با استقلال، قید استفاده از اریک را بزند و تا روشن شدن همه زوایای پرونده این بازیکن را به زمین نفرستد اما آنها به همان روند ادامه دادند و درنهایت به میانه‌های جدول تبعید شدند.

گل گهر پس از تساوی  بدون گل مقابل استقلال، پیکان را یک بر صفر شکست داد و سپس با نتیجه رویایی  ۴ بر ۲ از سد سپاهان گذشت.

مرجعی که فقط «جریمه» می‌کند

در اینکه باشگاه گل‌گهر مرتکب تخلف شده تردیدی وجود ندارد اما آنها تنها مقصران این وضعیت نبودند. کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال ایران می‌توانست با یک جست‌وجوی ۵ دقیقه‌ای، متوجه سوابق ملی اریک بانیاما شود و جلوی صادر شدن کارت بازی این فوتبالیست را بگیرد اما چنین کاری را انجام نداد.

مسئول کمیته بین‌الملل فدراسیون هم با امضایش پای ای‌میل دریافتی از فدراسیون گابن، روند صدور مجوز را تأیید کرد. بیست و دوم آذرماه، سخنگوی فدراسیون فوتبال رسما مدعی شد که فیفا ای‌میل فدراسیون گابن را تأیید کرده اما حالا مشخص شده که این ای‌میل‌ها جعلی بودند و اصلا مربوط به گابن نیستند.

۳ بر صفر کردن دیدارهای گل‌گهر، اصلا زوایای این پرونده را روشن نمی‌کند. باید مشخص شود که رابطه ای‌میل‌های ارسالی و باشگاه گل‌گهر چه بوده است. باید مشخص شود که چرا فدراسیون متوجه ماجرا نشده است. مگر می‌شود مهم‌ترین نهاد فوتبالی یک کشور، فقط مرجع جریمه کردن باشگاه‌ها باشد و در زمان رسیدگی به صلاحیت بازیکن‌ها، پای خودش را از پرونده کنار بکشد.

هنوز تمام نشده است

بارها و بارها در فوتبال ایران، تیم‌ها با محرومیت‌های این‌چنینی روبه‌رو شده‌اند و با بردن رأی به استیناف، مسیر پرونده را عوض کرده‌اند. برای مثال باشگاه پیکان فصل گذشته به‌دلیل انجام ۶تعویض، بازنده نبرد با سایپا اعلام شد اما مسیر این رأی را عوض کرد. در دوران مدیریت آجورلو در تراکتور هم این باشگاه در چند مسابقه بدون باز شدن پنجره نقل و انتقالات به‌صورت غیرقانونی از عالیشاه و نوراللهی استفاده کرد و محروم نشد.

درست همانطور که چنین رایی در پرونده‌های کی‌روش استنلی، پاتوسی و پروپییچ صادر نشده بود. پس نباید تصور کرد که این ماجرا دیگر تمام‌شده است. روی کاغذ، استقلال و سپاهان برنده‌های اصلی این اتفاق هستند اما آنها نباید تصور کنند که دیگر خودشان را از سایر رقبا جدا کرده‌اند. دو سوم مسیر یک لیگ طولانی و فشرده باقی مانده و هنوز ممکن است اتفاقات بسیار زیادی در زمین فوتبال رخ بدهد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲۷
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • !!! US ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    درست مث پدر و مادری که خودشون به بچه اجازه کار اشتباهی بدن و بعد با شکایت این و اون کتکش بزنند.
    • پرسپولیس IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
      این حرفا همیشه بوده. مثل همیشه است اول فصله اس اسی ها داران جلز و ولز می کنن اما باز هم ما قهرمانییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییم.
  • رضایاک IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    به نظر من کیسه تنها تیم قانون گریز و ضد فوتبال کشور هست. که البته اگه برید توی این تیم بگردید قطعا بازیکن غیر مجاز هم باید داشته باشن. آخه تیمی که کمک سرپرست داره و تنها تیمی هست که این مسئولیت را داده به داداش سرمربی، انتظار تخلف نباید داشت؟؟؟. از نظر من تیم کیسه را باید رسد کرد. و گل گهر ناامید نباشه و برن یه سرچ کنن و کلی پرونده تخلف از کیسه پیدا کنن و بفرستنش لیگ سه برای چرخ سواری.
  • ابی فلاح IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    دوستان میخوام یکی از مسائل مافیای پشت پرده تیم کیسه رو براتون بگم.مسئول چک کردن مدارک بازیکن گابنی یک هانم مسئولی در فدراسیون هستن ک ایشون تایید کرده و مهر و امضا زده.حالا این خانم کیه!!!؟؟؟زن فتاحی رییس پیشین سازمان ایگ و یکی از کارمندان باشگاه کیسه..تف به شرف اینااا ک حتی رییس مافیارو هم پیچوندن.این فتاحی چقدر این چند سال گفتیم کیسه کش هست ثابت شد براب همه؟؟؟!کیسه ها تشت رسوااییتون افتاده.به این مقدار دلخوش نباشید ،لکن همون سعید فتاحیو آسفالت میکنیم،مث خطیر وطن فروش
  • نوری IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    سوال : چرا گل گهر بعد از بازی با استقلال باز از این بازیکن استفاده کرد؟ جواب این مورد رو پاتوسی در استقلال هم داشت و مشکلی پیش نیومد.‌ نتیجه گیری: اجرای گزینشی قانون باعث شد همچین بلایی سر تیم گل گهر بیاد. پی نوشت: پارسال یه جور سر این تیم رو بریدن امسال یه جور دیگه ، واقعا استقلال این تیم قانون گریز و پر از فساد چی از جون فوتبال میخواد؟!
  • سعید IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    حالا تو چرا داری برای استقلال و سپاهان خط و نشون میکشی؟ بابا مسعود نیست ک شبیه همین حکم،براتون سوپرجام بیاره
  • کیسه حکومتی قانون گریز IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    وقتی مشاوره حقوقی فدراسیون رفیعی کیسه کش، که زمان فتحی مدیرعامل کیسه مشاوره حقوقی اون بود زمان فدراسیون مصطفوی نتیجه بازی پرسپولیس با کیسه نیمه با نتیجه تمام موند بود سه بر صفر کیسه کرد مسلما دسنوری رای به نفع کیسه میدن کل فدراسون آبی در تملک کیسه کش ها مثل خادم رفیعی جاودانی حسن زاده هست پرونده کیسه به راحتی رسیدگی می کنند شکایت نساجی علیه کیسه پرونده اون پنهان می کنند کیسه را به هر طریق ممکن می خواهند بعد ده سال خارج از زمین قهرمان ناپاک کنند
  • رضاپرسپولیسی دوآتشه IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    استقلال ومجیدی اگه دنبال امتیازیامفت است بایدجای ۳امتیاز۹امتیازپس بدهدوخودش هم جولوی نستاجی وفجروتراکتوربازی کن غیره مجازداشته وبایدآقای آجرلومنتظرشکایت این ۳تیم ریشه دارایران باشدچون پرونده مشابه است اونوقت ۹امتیازپس بدهد
    • شیث و نصرتی IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
      آی گل گفتی ما هم راضی هستیم پروند سال های گذشته هم باز شود تا جام های اسنپی به ناحق داده شده به لنگ پس گرفته شود برای استقلال فرقی نمیکند دو باشد یا دهم ولی برای لنگ جماعت چرا باید جام های بابا مسعود پس بدهند و همچنین بخاطر بازی دادن به طارمی به دسته یک تبعید بشوند و بازی کنند این گوی این میدان ببینم چقدر روی حرفتنو هستید شنیدم اقای سمیعی وکیل استقلال میخواهد پیگیر پرونده طارمی باشد چه شود
  • خمید GB ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    در تأیید مطلب شما باید گفت «هرکه باد می کارد طوفان درو می کند»
  • تحلیل IR ۰۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    این جریان فقط نشون میده که مافیای فوتبال چه غول بی شاخ و دمی هستش؟! این صددرصد تبانی گلگهر و کیسه و شله زرد اصفهان هستش و غیر از تبانی هیچ چیز دیگه ای نیستش
  • کیسه کشم یه هوچیگر DE ۰۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    ما هواداران الکیسه تا عمر داریم از بابا حمید سپاسگزاریم اگر الطاف بابا حمید و سوتهای کثیف داورا نبود ما با دانش فنی شاخ فرهات باید به دسته ۳ سقوط میکردیم بابا حمید مممممنون
  • کریم IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    خوب بود به صادر نشدن رای برای پرونده طارمی هم اشاره میکردید
  • 46 IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    حمیرا اسدی زن سعید فتاحی مدیر استقلال پای برگه ایمیل فدراسیون گابن رو امضا کرده. دیگه نتیجه گیری با خودتون
  • امیر IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    مثل روز روشن است امداد های غیبی برای قهرمان کردن استقلال از همین ابتدای فصل از دائری ها و این پرونده شروع کردند.
    • وطنی US ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
      باید دید ادم مرموز فوتبال اجرلو تواین فوتبال چکارداره کسی جرات برخورد بااجرلورونداره اقا دست ازسر فوتبال بردار
    • علی غریبی IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
      تازه این اول ماجراست امسال کاری بر سر پرسپولیس در میارن که نهایتش وسط جدول باشیم این جماعت بد خوابهایی برای تیمی که گلات قهرمانی کرده دیدن ومیخوان تلافی این چند سال رو امسال به بدترین شکل ممکن سر پرسپولیس در بیارن اما کور خوندن چون ما هواداران ارتش سرخ مث کوه پشت این تیم مردمی هستیم وبااتحاد خود دربرابر مدیران نظامی وسیاسی فوتبال می ایستیم.با اتحاد مثال زدنی پیش بسوی #دبل_هتریک
  • حسن IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    کجایی بابا مسعود با تو شاید ولی بدون تو هرگز
  • ناشناس IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    آقای قلعه نوعی واقعا روی چه حسابی ای بازیکن رو گرفتید اصلا ب بازیکن میخوره؟درسته گلگهر پولداره ولی ب چه قیمتی که ۷ امتیاز از دست بدیم قبل از بازیها مشکل داشت چرا دقت نکردین اصلا گابن کجاست؟ جل الخالق ب این بی تدبیری.......
  • تتلیتی وحشتناک باهوش IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    اولا شما نوشتید بازیکن گابنی بی تقصیر هست که این اشتباهه چون خود بازیکن منشا تخلف هست و بازیکنی که شرایط مجاز نداره نباید بازی کنه ثانیا در متن خبر تخلف اشکار گل گهر نمایان هست اونجا که نوشتید با سرچ ساده در گوگل هم مشخص هست که این بازیکن در چهار بازی تیم ملی کشورش در یک سال اخیر حاضر نبوده .چطور باشگاه گل گهر که یک دنیا دبدبه و کبکبه داره و حتی برای آبدارخانه باشگاهشون هم صد تا حراست و نیرو و دم و دستگاه گذاشتند برایشان جای سوال نبوده چطور بازیکنی که خریدند در هیچ سرچ اینترنتی بازی ملی ازش یافت نمیشه!!!!؟؟؟ انداختن تقصیرها گردن سازمان لیگ رد گم کنی و زرنگ بازی هست مثلا فکر کنید من نوعی با کارت پایان خدمت جعلی برم دانشگاه ثبت نام کنم هیچ مسئول دانشگاهی هم متوجه قضیه نشه و برای من کارت دانشجویی صادر بشه بعد که قضیه لو بره من می توانم مدعی بشم چون کارت دانشجویی دارم پس حتما دانشجو هستم!!؟؟
  • امير IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    5 سال با بابا مسعودتون اين بلا ها رو آورديد سر استقلال ...چه مزه اي داره؟؟؟؟؟قرارداد ترابي...قرارداد طارمي....كاپ هاي اسنپي...پنالتي هاي دقيه آخر مشكوك..
  • مهدی IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    آخ که سوختن شما چه لذتی داره بعد پنج سال جام های اسنپی بدون بازی و جعل قرارداد طارمی که دو تا قهرمانی ازتون کم میشه رو فراموش کردین خط و نشون نکشین که دوران پسا مسعود فرا رسیده. حکم النصر در پیشه خودتونو واس سوزش عظیم آماده باشین لنگیا
  • من لنگ حقیرم یه حکومتی هوچیگر IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    همه چی به نفع تاج کبیر و سپاهان و.. نبود ما لنگیای حقیر از پنجم اومدیم چهارم من موندم هواداران تیممون چی میخان گرون ترین مربی لیگ: امپراطور یایا گرون ترین تمدیدی لیگ: جناب ترابی بهترین کمپ تمرینی کمپ تمرینی ما لنگیا گرون ترین خرید لیگ: اسدی قیمتش دو برابر ژستد و یامگا تاج کبیرتون هست یامگا و ژستد رو بزاری رو هم قی متش اندازه اسدی میشه همه پاس هاش شوت های هم که خوبه ۵ سال هم بابا بابا مون مسعود قهرمان شدیم ۶۰ سال هم هست که قهرمان آسیا نشدیم اما تاج کبیر ۲ بار واقعی شده شنبه
  • فرشاد IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    پس سردار کیسه علاقه خاصی به تخلف در فوتبال دارد و در تراکتور سابقه داشته اگر در ناجا این تخلف میکرد
    • امیر IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
      عالیشاه و احمدنوراللهی سرباز بودن وپنجره بسته به حالشون فرقی نمی کرد به نویسنده پرسپولیسی این مطلب چی بگم
  • ص_ف IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    قطع به یقین اگر یکی از ذینفعان این پرونده باشگاه محبوب وزارت نبود این چالش هم مثل تمام چالشهای قبلی ماست مالی میشد و میرفت اما بزرگترین رسوایی در این پرونده احرازصلاحیت پوشالی کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون بوده که با ترفندی ساده باعث شده کلاه گشادی بر سر سایر مدعیان لیگ برود کمترین تنبیه برای باشگاه پرزرق و برق گل‌گهر که با سندسازی وجهه تشکیلات ما را کن فیکون کرده باید سقوط به یک دسته پایینتر باشد و نکته آخر اینکه قهرمانی ششم پرسپولیس در این بلبشو که رقبایش پوئنهای بادآورده ای را جمع میکنند لذتی صدچندان دارد به امید آنروز...
  • تاج IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    از مربی مثل قلعه نویی بعید بود این بازیکن بهش بندازن ما که از قانون خبر نداریم ولی اجرای قانون صددرصدکارخوبیه داوردربی که یادتون میاد چون جرات نداشت قانون اجرا کنه ازپنالتی دقیقه ۸۷استقلال چشم پوشی بالاستقلال تا الان ۶امتیازازداورهاطلبکاره اونهارابدین این دوامتیازارزانی خودتون

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی