نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
تیم ملی دوومیدانی
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

دوومیدانی کاران ۱۲ روز دیگر برای حضور در قهرمانی داخل سالن آسیا باید رکوردهای مدنظر فدراسیون را ثبت کنند.

دوومیدانی‌کاران ۱۲ روز دیگر، برای بلیت قزاقستان با هم در آفتاب انقلاب رقابت می‌کنند؛ مسابقه قهرمانی داخل سالن کشور با رکوردهایی در حد مدال آسیا. طبق برنامه دوومیدانی‌کاران زن و مرد برای دو روز به ترتیب صبح و عصر در مواد ۶۰، ۴۰۰، ۸۰۰، ۱۵۰۰، ۳ هزار متر، پرش ارتفاع، پرش با نیزه، پرش طول، سه گام، پرتاب وزنه هفت‌گانه مردان و پنج‌گانه زنان با هم مسابقه می‌دهند تا در نهایت ۱۰ نفر مسافر قزاقستان شوند.

ظاهراً کنفدراسیون دوومیدانی ۵ سهمیه به ایران داده که همه هزینه‌هایش را برای قهرمانی داخل سالن آسیا می‌دهد و هزینه ۵ نفر بعدی هم به عهده فدراسیون ایران است.

به همین دلیل فدراسیون برای مسابقات انتخابی رکوردهای بالایی را برای ۱۳ ماده تعیین کرده است. رکوردهایی که ورزشکارانش با ثبت آن در قهرمانی آسیا شانس مدال پیدا می‌کنند.

هاشم صیامی رئیس فدراسیون دوومیدانی در این باره می‌گوید: «فدراسیون طبق سیاست وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک برای اعزام تیم کیفی است، از طرفی شورای برون‌مرزی هم مجوز ۷ مرد و ۳ زن را داده، در حالی که ما درخواست مجوز تیم ۱۵ نفره را دادیم، با این حساب ما هم مجبوریم طوری رکوردهای ورودی را تعیین کنیم تا هم ورزشکاران شانس مدال، انتخاب شوند و هم تعداد آنها از ۱۰ سهمیه بالا نزند. البته بدهی مالیات تکلیفی ۱۰ سال قبل فدراسیون، کار را برای ما سخت کرده است، بنابراین ما هم باید طبق این شرایط و اتفاقات حرکت کنیم.»

صیامی البته سختگیری ورودی را به نفع ورزشکاران می‌داند: «این سختگیری انگیزه ورزشکاران و رقابت بین آنها را برای ثبت رکوردهای نزدیک به مدال بیشتر می‌کند.»

رئیس فدراسیون دوومیدانی البته تیم کوچک‌تر با تعداد مدال کم را ترجیح می‌دهد: «اگر قرار باشد تیم ۱۶ نفره‌ای را ببریم و ۲، ۳ مدال بگیریم همان بهتر که ۴، ۵ نفره باشد با همان ۲، ۳ مدال. دیگر حضور صرف ورزشکار در مسابقات برای ما مهم نیست.»

با اینکه هنوز یک ماه تا شروع قهرمانی آسیای داخل سالن مانده و هنوز ترکیب تیم ملی دوومیدانی مشخص نشده اما رئیس فدراسیون تعداد مدال‌ها را پیش‌بینی می‌کند: «به نظرم با رکوردهایی که بچه‌ها ثبت می‌کنند، ۳، ۴ مدال برای تیم ما دور از دسترس نیست.»

نهمین دوره رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی داخل سالن آسیا قرار است ۲۲ تا ۲۵ بهمن به میزبانی شهر نورسلطان در کشور قزاقستان برگزار شود. 

 رقابتی در حد مدال قهرمانی آسیا


مبینی: من با قهرمانی آسیا باید رکورد ایران را بزنم
ریحانه مبینی، پرنده طول ایران معتقد است برای حضور در رقابت‌های قهرمانی داخل سالن آسیا با یک تیر دو نشان بزند؛ هم رکورد ایران را بزند و هم بلیت قزاقستان را بگیرد. خودش می‌گوید: «رکورد من ۶ متر و ۹ سانتیمتر است اما فدراسیون رکورد ۶ متر و ۲۵ سانتیمتر را تعیین کرده است، بنابراین من برای جواز حضور در قهرمانی آسیا باید رکورد ایران را بزنم. من فکر می‌کنم با حد نصاب‌هایی که تعیین شده ما کار سختی داریم. البته شرایط برای همه بچه‌ها یکسان است اما تعداد کم انگیزه ما را برای رقابت بیشتر می‌کند و مسابقات را حساس‌تر. فدراسیون طبق ۵ سهمیه کنفدراسیون، رکوردهای بالا را تعیین کرده تا تعداد ورزشکار کمی انتخاب شوند. به هر حال من تلاشم را می‌کنم.»

 رقابتی در حد مدال قهرمانی آسیا


مهردلان: رکورد پرتاب وزنه، مدال می‌گیرد
شاهین مهردلان پرتابگر وزنه ایران هم این روزها برای مسابقات داخل سالن قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی تمرین می‌کند. به نظر او ۳، ۴ نفر ورودی قهرمانی آسیا را می‌گیرند. او می‌گوید: «رکوردهای ورودی برای سه سال پیش است و به نظرم دوومیدانی در آسیا پیشرفت کرده است. شک نکنید رکورد ۱۹ متر و ۷۰ سانتیمتری ورودی پرتاب وزنه برای قهرمانی آسیا، مدال طلا یا نقره آسیا را می‌گیرد. به نظرم با این حد نصاب‌ها ۳ تا ۴ نفر بیشتر نمی‌توانند ورودی بگیرند. من به خاطر سربازی، شرایط سختی داشتم، هزینه‌های پرتاب وزنه هم زیاد است، با این حال امیدوارم اتفاق خاصی نیفتد و بهترین نتیجه را بگیرم. البته به نظرم رکوردهای بالا در بعضی مواد معقولانه است.»

 رقابتی در حد مدال قهرمانی آسیا


ربانی: سهمیه کم، توجیه خوبی نیست
محسن ربانی مربی پرش با نیزه با حضور تعداد کم ورزشکاران در قهرمانی آسیا مخالف است. او تعیین سهمیه برای دوومیدانی را توجیه خوبی نمی‌داند. او می‌گوید: «این توجیه خوبی نیست که کمیته فنی فدراسیون به دلیل اینکه کنفدراسیون هزینه‌های ۵ سهمیه را تقبل می‌کند، ورزشکاران شانس مدال را اعزام کند. اگر قرار به حضور مدال‌آوران در مسابقات باشد، پس حمایت چه می‌شود؟ من در ۱۲-۱۳ دوره قهرمانی آسیا شرکت کردم که دو مدال طلا گرفتم. حتی دوره‌ای که طلا گرفتم هم شانس مدال نبودم و در شرایط مسابقه قرار گرفتم. حالا هم اگر شانس حضور در مسابقه را به ورزشکاران ندهیم افسوس بعد از مسابقه برای از دست رفتن مدال فایده ندارد. دو شاگرد من هم تمرین کرده‌اند و برای انتخابی آماده‌اند.»


رکوردهای ورودی برای قهرمانی داخل سالن آسیا
ماده    مردان    زنان
۶۰ متر    ۶۰/۶    ۳۰/۷
۶۰ متر مانع    ۷۰/۷    ۳۰/۸
۴۰۰ متر    ۵۰/۴۶    ۳۰/۵۴
۸۰۰ متر    ۵۰/۱    ۰۹/۲
۱۵۰۰ متر    ۴۷/۳    ۲۶/۴
۳۰۰۰ متر    ۰۵/۸    ۳۳/۹
پرش ارتفاع    ۲۶/۲    ۸۳/۱
پرش با نیزه    ۳۰/۵    ۳۰/۴
پرش طول    ۹۰/۷    ۲۵/۶
سه گام    ۳۵/۱۶    ۴۰/۱۳
پرتاب وزنه    ۷۰/۱۹    ۱۰/۱۷
هفتگانه    ۵۵۳۰    -
پنجگانه    -    ۴۰۰۰
 

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی