علیرضا فغانی
منبع: ورزش۳
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

داور بین‌المللی فوتبال ایران خودش را برای حضور در جام جهانی قطر آماده می‌کند؛ او امیدوار است بعد از راهیابی به این تورنمنت تا فینال مسابقات پیش برود.

علیرضا فغانی بعد از چند ماه پرفشار این روزها دوباره به استرالیا برگشته و آماده قضاوت در لیگ این کشور است. او خودش را برای حضور در سمینارهای فیفا جهت حضور در جام جهانی آماده می‌کند و انگیزه زیادی دارد تا در جام جهانی قطر هم بتواند تا مراحل پایانی مسابقات به عنوان یک داور ایرانی پیش برود.

فغانی که چندی قبل در مسابقات جام عرب با کارلوس کی‌روش سرمربی سابق ایران و کنونی مصر هم درگیری لفظی پیدا کرد، صحبت هایی را درباره مسائل مختلف انجام داد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

داور بین المللی ایران صحبت هایش را با پرداختن به فشردگی برنامه هایش در ماه های گذشته شروع کرد: همانطور که می‌دانید یک دوره فشرده را پشت سر گذاشتیم. 10 روز کره بودم، 10 روز در امارات قضاوت کردم،‌یک هفته به قطر رفتیم و یک هفته فرصتی شد تا به ایران بیایم و برای آمادگی بیشتر یک بازی هم قضاوت کنم. بعد از آن به جام عرب کاپ رفتم و سپس به استرالیا برگشتم. بعد از 10 روز ریکاوری تمریناتم را شروع کرده‌ام و آماده می‌شوم تا از هفته پنجم یا ششم لیگ استرالیا قضاوت در این کشور را از سر بگیرم. به خاطر شرایط کرونا بازی های فوتبال در استرالیا در برخی شهرها گاها لغو می شود. به همین خاطر بازی های استرالیا بعد از برگزاری چند هفته کمی عقب می‌افتد. اما به زودی دوباره در لیگ استرالیا قضاوت خواهم کرد.

فغانی درباره درگیری با کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی مصر در جریان دیدار با تونس و ادعای کی‌روش مبنی بر اینکه اگر صحبت کند، دیگر این داور نمی‌تواند در فوتبال بماند، گفت: من کاری ندارم دیگران چه گفته اند. با هیچ کس هم هیچ موضوعی ندارم و منظور ایشان را هم متوجه نمی‌شوم. هر موضوعی بوده داخل زمین فوتبال جوابش را داده‌ام و بیرون از زمین فوتبال هیچ جوابی برای افراد ندارم.

فغانی برنامه های آینده اش در قضاوت را اینطور شرح داد: تا قبل از جام جهانی تورنمنت خاص دیگری نیست که شرکت کنیم. سمیناری را برای جام جهانی در فوریه خواهیم داشت که در ابوظبی برگزار می‌شود و بعد هم باید ببینیم چه اتفاقاتی می‌افتد.

داور بین‌المللی فوتبال ایران در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از قضاوت در رده‌بندی جام جهانی به فینال این تورنمنت می‌اندیشد، تاکید کرد: واقعیت این است که اول باید شرایط طوری رقم بخورد که در لیست آسیا برای جام جهانی باشیم. اتفاقاتی که در گذشته رخ داده تضمینی برای رفتن ما به جام جهانی نیست. من با کمک هایم نیز که صحبت می‌کنم می‌گویم باید در هر کلاس و سمینار و تورنمنت به بهترین وجه ممکن کار کنیم تا جزو نفرات جام جهانی قرار بگیریم. هروقت برای جام جهانی انتخاب شدیم، برای حضور موفق در این تورنمنت و رفتن به مراحل بالاتر تلاش می‌کنیم.

فغانی: جواب کی‌روش را داخل زمین دادم/ به قطر برسیم، برای قضاوت در فینال جام جهانی می‌جنگیم

فغانی به شرایط تیم ملی فوتبال ایران اشاره کرد و ادامه داد: مهم تر از هرچیز برای ما شرایط خوب تیم ملی ایران است. خوشبختانه صعود ایران تا حد زیادی قطعی شده است. امیدوارم قرعه خوبی نیز نصیب این تیم شود و بتوانیم برای اولین بار شاهد صعود ایران از مرحله گروهی جام جهانی باشیم. بازیکنان و کادرفنی خوبی داریم که بدون حاشیه کار می‌کنند و فکر می‌کنم این مساله امکان پذیر است.

او با اشاره به افتخارات دوران داوری اش گفت: خداراشکر می‌کنم در اکثر تورنمنت های آسیایی و جهانی که حضور داشتم، همراه با کمک هایم فقط به حضور در مسابقات اکتفا نکردیم و هدفمان این بوده که به مراحل پایانی تورنمنت ها برسیم. خوشبختانه این اتفاق افتاده است. در جام جهانی قبلی نیز واقعا هدفمان قضاوت در فینال جام جهانی بود که خوشبختانه به مراحل پایانی رسیدیم و این شانس را داشتم تا رده بندی جام جهانی را قضاوت کنم.

فغانی درباره اعتراض های بیش از حد در فوتبال ایران به عملکرد داوران تاکید کرد: در فوتبال ایران مدیران و مربیان ثبات زیادی در تیم هایشان ندارند. شاید یک مربی نداند یک فصل کامل می‌تواند روی نیمکت یک تیم بنشیند یا خیر. همین فشارها سبب می‌شود تا آنها بعضی اوقات اشتباهات خودشان را نبینند و فقط اشتباهات داوری را بزرگ کنند. داوران ما هم واقعا امکانات خوبی در اختیارشان نیست و اشتباهاتی می‌کنند که بعضی تیم ها متضرر می‌شوند. اگر منطقی تر به این موضوع نگاه کنیم،‌بهتر است شرایط و جو را برای داوران آرام کنیم. داوران در فضای آرامش و بدون فشار و بدون استرس بهتر کارشان را انجام می‌دهند و تمرکزشان روی کار شان می‌رود.

فغانی درباره کیفیت داوران جوانی که به فوتبال ایران وارد شده‌اند خاطرنشان کرد:‌ باید ببینیم چه کسانی درباره داوران جوان نظر می‌دهند. مربی یا خبرنگار واقعا نمی‌تواند درباره کیفیت یک داور نظر بدهد. اگر اینطور باشد که هرکسی باید درباره هرموضوعی اظهارنظر کند. خوشبختانه اکنون در فدراسیون فوتبال افرادی مثل کامرانی‌فر، افشاریان و سخندان حضور دارند که از تجربیات خوبی برخوردار هستند و می‌توانند با اعتماد به جوانان شرایط خوبی را رقم بزنند. من فکر می‌کنم کسانی که شانس قضاوت به آنها داده شده کیفیت و توانایی شان را نشان داده‌اند. حال مثل بازیکن جوان یک تیم که مربی به او فرصت می‌دهد و اشتباه می‌کند و بعد تشویقش می‌کند باید با داوران جوان نیز اینگونه برخورد کنیم. این داوران را باید کمتر تحت فشار قرار بدهیم تا بتوانند توانایی هایشان را نشان بدهند. باید به داوران جوان بیشتر شانس بدهیم تا آینده داوری مان بیمه شود.

عضو کارگروه آوردن VAR‌به ایران درباره این تکنولوژی هم گفت:من در یکی دو جلسه حاضر بودم و عملا آن جلسات پیشرفتی در پی نداشت. مشکل اصلی ما در بحث VAR تحریم است. اتفاقا هزینه آن هم مشکل نیست. اگر تحریم نبود مستقیما با شرکت مورد تایید فیفا مذاکره می‌کردیم و سریعا پیمانکار کار را انجام می‌دهد. منتهی ما تحریم هستیم و باید رایزنی شودو ببینیم از چه شرکتی می‌توانند اقدام کنند.

فغانی صحبت‌های خود را اینگونه به پایان برد: من از مربیان می‌خواهم به داوران جوان اعتماد کنند  اجازه بدهند آنها کارشان را انجام بدهند. اینکه داوران را تحت فشار بگذارید، شاید در یک بازی جواب بدهد اما در بازی های بعدی ممکن است یک مربی دیگر این کار را انجام بدهد. هرچه به داوران احترام بگذارند، داور تمرکز بیشتری خواهد داشت. اگرهم احترام نگذارند که کارت های زرد و قرمز وسط می‌آید و تمرکز اعضای دو تیم از بین می‌رودو تماشاگر هم از فوتبال کمتر لذت می‌برد. امیدوارم شرایطی در فوتبالمان رقم بخورد که همه باهم از فوتبال لذت ببریم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی