نظرسنجی

نتیجه دیدار صنعت نفت - پرسپولیس؟
کتک زدن اسرای ایرانی به خاطر تشویق تیم ملی!/ هدیه ویژه ولیعهد کویت به کاپیتان تیم ملی برای پایان جنگ
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

دیدارهای ایران و عراق پس از پایان جنگ تحمیلی حاشیه ها و حوادث زیادی داشته که هنوز بخشی از آنها گفته نشده است.

محمد پنجعلی بازیکن اسبق تیم ملی کشورمان که پاییز سال ۶۸ تحت عنوان کاپیتان ایران مقابل عراق ایستاد و مراسم ابتدایی اولین رویارویی ورزشی دو کشور پس از پایان - دفاع مقدس - را انجام داد، در گفتگو با خبر ورزشی پرده از اتفاقات و حاشیه‌های عجیب و غریب این بازی برداشت

تبریک به خاطر پایان جنگ

قبل از شروع مسابقه شیخ احمد الصباح عضو بلندپایه خاندان سلطنتی کویت و رئیس شورای المپیک آسیا داخل زمین آمد و به کاپیتان‌های هر تیم یک جلد کلام الله مجید به نشانه صلح و دوستی اهدا کرد. محمد پنجعلی در مورد آن اتفاق به خبر ورزشی گفت: فکر می‌کنم شیخ صباح در آن زمان ولیعهد کویت بود. او با دو جلد کلام الله مجید وارد زمین شد و به من و احمد راضی که آن زمان کاپیتان عراق محسوب می‌شد، اهدا کرد. شیخ صباح بابت پایان جنگ تبریک گفت و آرزوی موفقیت برای هر دو کشور کرد. البته کمتر از یک سال بعد، عراقی‌ها به کویت حمله کردند و همین آدم را به قتل رساندند.


کتک زدن اسرا

در آن زمان هنوز آزادگان سرافراز ایرانی داخل زندان بعثی‌ها بودند و بعضی از آنها به خاطر تشویق تیم ملی کشورمان کتک هم خوردند. پنجعلی با تایید این مسئله می‌گوید: مسابقه ما با عراق خیلی حساسیت داشت. جنگ تمام شده و این اولین رویارویی ورزشی دو کشور پس از پایان دفاع مقدس محسوب می‌شد. عراقی‌ها رزمنده‌های ما را شهید کرده بودند. آدمهایی که در وجودشان هیچ نشانه‌ای از ریا دیده نمی‌شد و برای گرامی داشتن خون ارزشمند آنها، همه ملی‌پوشان با تمام وجود می‌خواستند مقابل عراق بازی کنند.

یک سال پس از این بازی هنگامی که آزادگان عزیز به ایران بازگشتند تعدادی از آنها برای خود من تعریف کردند که تلویزیون عراق بازی را مستقیم پخش می‌کرد و داخل بازداشتگاه‌ها نیز اسرای ایرانی پای تلویزیون‌ها بودند. آنها فکر می‌کردند عراق حتما این بازی را می‌برد و با اینکار می‌خواستند روحیه بچه‌های ما را خراب کنند ولی خوشبختانه مسابقه مساوی تمام شد و اگر از فرصت‌ها درست استفاده می‌کردیم، مطمئن باشید عراق را می‌بردیم.

هنگامی که ایران حمله می‌کرد، آزادگان عزیز در آسایشگاه‌ها تکبیر می‌گفتند و ما را تشویق می‌کردند به همین‌خاطر نگهبانان بعضی از آنها را به خاطر تشویق تیم ملی ایران کتک زدند.

آش نذری

حکایت تمایل فراوان ایرانیان مقیم کویت برای شکست دادن عراق هم جالب توجه است. کاپیتان اسبق پرسپولیس و تیم ملی می‌گوید: مسابقه ایران و عراق در کویت بود و تعداد زیادی از ایرانیان این کشور از روزی که ما وارد آنجا شدیم، مرتب به هتل محل اقامت ملی پوشان می‌آمدند تا روحیه بدهند. همه آنها یک جمله واحد داشته‌اند و می‌گفتند عراق را شکست بدهید.

برای ما آش نذری پختند و آوردند. حتی بعضی خانواده‌ها وقتی فهمیدند در هتل غذاهای بین المللی سرو می‌شود خودشان در منازل قیمه و فسنجان پختند و آوردند تا بچه‌ها غذای ایرانی هم داشته باشند.

هدیه شیخ صباح چه شد؟

اما هدیه ای که ولیعهد کویت به کاپیتان اسبق تیم ملی ایران داد، الان کجاست؟ محمد پنجعلی در این رابطه با خنده گفت: قرآن را با احترام به کنار زمین آوردم و فکر می‌کنم آن را به علی آقا پروین که سرمربی تیم ملی بود، دادم. حالا دیگر نمی‌دانم الان کجاست احتمالاً باید پیش خود علی آقا باشد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۵
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • مجهول الهویه IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    خیلی شب عجیبی بود مسابقه عجیبی بود فکر میکردیم همه چیزش غیرعادیه.اونایی مه نمیدونستن فوتبال چیه تا آخرش دیدن.حیف مساوی شد.
  • افشین دست کج IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    احتمالا الان باید پیش افشین پیروانی باشه
  • مسعود IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    پیش آقا افشین پیروانی
  • Jafar IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    عراقیها هزاران هموطن و ایرانی رو به شهادت رسوندن و الان برادران عزیز ما هستن وهیچ غرامتی بابت جنایتهاشون ندادند و یه جایی دیگه یه کشوری که هزاران کیلومتر از ما دورهست و هیچ کاری با ما نداشته و شاید گاهی کمک هم کرده دشمن ماست!!!!!!!
  • رامین گودرزی IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    درود-اینا خیلی وقت پیش ناجوانمرد بودنشون رو ثابت کردن-سردار قادسیه پس چرا ناهار رو تهران نخوردی؟بابا ریگان و بقیه بابا هات پولشون زده شد-سردار آذرفر گوش یکی از همین تازی ها رو برید و گذاشت کف دستش-گفت برو به صدام بگو منو آذرفر فرستاده-همکلاسیت توی دوران آموزش تکاوری در انگلیس-لرستان-الیگودرز-رامین گودرزی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه دیدار صنعت نفت - پرسپولیس؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی