نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
آکادمی لوآور
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

یک تیم کمتر شناخته‌شده در فوتبال اروپا در دسته دوم فرانسه، آکادمی معروفی دارد که بسیاری از ستاره‌های فوتبال فرانسه و اروپا در آن پرورش یافته‌اند.

آن‌ها سال‌ها در لیگ ۱ بازی نکردند اما این مانع رشد و پیشرفت آکادمی «لوآور» نشده است. فهرست فارغ‌التحصیلان لوآور جالب است. برندگان جام جهانی، قهرمانان اروپا و برخی از گران‌ترین بازیکنان جهان در تاریخ در طول سال‌ها از آکادمی این باشگاه فرانسوی عبور کرده‌اند.

پل پوگبا، ریاض محرز، دیمیتری پایت، لاسانا دیارا، ادوارد مندی، فرلان مندی و استیو مانداندا همگی در سال‌هایی که برای رشد تلاش می‌کردند این باشگاه را «خانه» می‌دانستند.

آکادمی معتبر

لوآور علیرغم اینکه بیشتر در لیگ ۲ حضور داشت، یکی از معتبرترین آکادمی‌های فرانسه را دارد. آنها ثروت پی‌اس‌جی یا عناوین قهرمانی مارسی یا لیون را ندارند، اما راه و روش آن‌ها به مدت ۴ دهه در رشد جوانان موثر بوده است.

مایکل بونل که مسئولیت آکادمی را بر عهده دارد از سال ۲۰۰۵ در این باشگاه بوده است. او که قبلاً معلم زبان انگلیسی در فرانسه بوده است، همیشه به تدریس و مربیگری فوتبال علاقه داشته و زمانی که به لوآور پیوست این دو علاقه را با هم ترکیب کرد. او با مربیگری گروه‌های سنی مختلف و همچنین تیم بانوان، به خوبی با فلسفه درونی باشگاه آشناست. بونل می‌گوید: «به عقیده ما برای تبدیل شدن به بازیکن برتر باید باهوش باشید، فلسفه ما مبتنی بر بالا بردن توانایی‌های یک بازیکن برای باهوش بودن است. با نگاه کردن به بازیکنان برتر متوجه می‌شوید که آن‌ها این ظرفیت را دارند که آنچه در اطرافشان می‌گذرد را تجزیه و تحلیل کنند و بدون در نظر گرفتن سیستم، مربی یا سبک بازی، بهترین تصمیم را بگیرند. یک بازیکن باهوش قادر است تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کند.»

وقتی بونل از کلمه «هوشمندی» استفاده می‌کند، منظورش تصمیماتی است که یک بازیکن هنگام در اختیار داشتن توپ می‌گیرد؛ اینکه قرار است با توپ چکار کنند، چطور بازی را به پیش ببرند، چطور موقعیت‌ها را تحلیل کنند و چه انتخاب‌هایی انجام دهند. بهترین بازیکنان با این هوشمندی در بازی، استعدادهای فیزیکی و توانایی فنی خود را افزایش می‌دهند. بونل ادامه می‌دهد: «شما باید تکنیک خوبی داشته باشید. اگر نتوانید توپ را خوب کنترل کنید یا پاس بدهید نمی‌توانید در بالاترین سطح بازی کنید. از این رو، ما بر روی توسعه هوشمندی و همچنین کیفیت فیزیکی و ذهنی یک بازیکن کار می‌کنیم. ایجاد ویژگی‌های ذهنی بسیار سخت است زیرا باید شخصیت یک بازیکن را تربیت کنید. وقتی از ویژگی‌های ذهنی صحبت می‌کنم منظورم تمرکز بازیکنان، توانایی توسعه تعهد برای تیم، خودخواه نبودن، و همچنین ویژگی‌های تکنیکی است. سپس به بخش فیزیکی می‌رسیم. برای بازی در بالاترین سطوح باید کیفیت بدنی داشته باشید زیرا در غیر این صورت نمی‌توانی بدوی، نمی‌توانی بپری و نمی‌توانید در دوئل‌ها موفق باشی.»

باشگاه همچنین از مربیان خود هم انتظار بالایی دارد. بونل می‌گوید: «شما می‌توانید بازیکن خوبی باشید اما این به این معنا نیست که لزوماً مربی خوبی هم خواهید بود. خصوصاً وقتی بازیکنان جوان را تربیت می‌کنید باید قادر به انتقال پیام خود باشید. شما معلم فوتبال هستید. باید بتوانید جلسات را با توجه به بازی و آنچه که از تیم انتظار دارید سازماندهی کنید. شما باید احتیاجات بازیکنان برای رشد را شناسایی کنید.»

بازیکنانی از مناطق مختلف

لوآور در دهه‌های اخیر بازیکنانی را از مناطق مختلف فرانسه آورده است. پایت از جزیره رئونیون در اقیانوس هند نقل مکان کرد، در حالیکه ملی‌پوش سابق فرانسه ویکاش دوراسو در نزدیکی لوآور به دنیا آمد و بزرگ شد. بونل می‌گوید باشگاه بازیکنان را بر اساس چندین مورد از جمله کیفیت بازی، نزدیک بودن به شهر و بلوغشان جذب می‌کند. او محرز را مثال می‌زند، بازیکنی که در حومه شمالی پاریس بزرگ شد، در نوجوانی به لوآور پیوست. با وجود اینکه ۳ ساعت راه داشت تا به باشگاه برسد، باشگاه تشخیص داد که او به اندازه کافی بالغ و مستقل است که بتواند با رفت و آمدها کنار بیاید.

باشگاه سعی می‌کند بازیکنانی را پیدا کند که نزدیک باشند، خصوصاً در گروه سنی جوان‌تر. «ما به ندرت فاصله بیشتر از دو ساعت را قبول می‌کنیم، که نرماندی و حداکثر پاریس است. ما در آکادمی خوابگاه داریم که می‌توانیم بازیکنان را از جولای تا ژوئن اسکان بدهیم. ما خوش‌شانس هستیم زیرا پاریس مکان خوبی برای جذب نیرو است. برای کودک مهم است که پیوندش را با خانواده‌اش حفظ کند. شما می‌توانید مربی خوبی باشید اما هرگز نمی‌توانید جای پدر و مادر را پر کنید. دو ساعت مدت زمانی خوبی برای کودکان است تا بتوانند بر فوتبال و آموزش تمرکز کنند و با خانواده هم ارتباط داشته باشند. از ۶ تا ۱۲ سالگی معمولاً بازیکنان بومی داریم؛ آن‌هایی که از همین شهر می‌آیند. در بین ۱۳ ساله‌ها به دنبال بازیکنانی می‌گردیم که حدوداً ۲ ساعت فاصله دارند. ما در حال حاضر ۹ پسر داریم که در آکادمی زندگی می‌کنند. نمی‌خواهیم این تعداد بیشتر شود چون در آن صورت نیاز به افراد بیشتری برای مراقبت از آن‌ها داریم. ما می‌خواهیم همه‌چیز برای آن‌ها با کیفیت بالایی باشد. از سن ۱۶ تا ۱۹ سالگی بیشتر بازیکنان بومی داریم و بعضاً بازیکنان جذب شده‌ای که این سبک زندگی را بپسندند.»

آکادمی لوآور

آموزش و مدرسه

آموزش همچنین عامل مهمی است. حدود ۰٫۵ درصد از بازیکنان آکادمی تبدیل به بازیکنان حرفه‌ای می‌شوند، بنابراین باید نمرات خوبی هم داشته باشند. اگر بازیکنی در مدرسه خوب عمل نکند نمی‌تواند در زمین بازی کند. این رویکرد سختگیرانه باعث می‌شود بازیکنان حواس‌شان به درس خواندن هم باشد. بونل می‌گوید: «در فرانسه آکادمی حرفه‌ای به معنی مطالعه و تمرین کردن است. ما با مدارس مشارکت داریم و روزانه با معلمان در تماسیم تا از پیشرفت آن‌ها مطلع شویم. وقتی پسرها ۱۴ یا ۱۵ ساله می‌شوند، از ساعت ۸ صبح تا ۳:۳۰ بعد از ظهر به مدرسه می‌روند و بعد از آن از ساعت ۱۶ تا ۶ بعدازظهر یک جلسه تمرینی دارند و سپس تکالیف خود را درست قبل از شام انجام می‌دهند. بعد از شام یک ساعت آزاد برای فعالیت‌های شخصی خود دارند. برای بازیکنان بزرگ‌تر اغلب دو جلسه در روز وجود دارد. به عنوان مثال، سه‌شنبه‌ها از ساعت ۸ تا ۱۰ صبح در مدرسه هستند و سپس از ساعت ۱۰:۳۰ صبح تا ۱۲ بعدازظهر یک جلسه دارند، و قبل از انجام یک جلسه تمرینی دیگر در پایان بعدازظهر از ساعت ۴ تا ۶ بعدازظهر به مدرسه بازمی‌گردند. همه چیز بر این اساس سازماندهی شده است.»

ضرورت تکنولوژی

تکنولوژی برای لوآور هم مانند بسیاری از باشگاه‌های اروپا ضروری است. بونل اضافه می‌کند: «ویدئو ابزاری مهم برای تجزیه و تحلیل است تا بازیکنان ببینند که چه اتفاقی افتاده، چه کرده و چه باید می‌کردند. انعکاس عکس‌العمل‌های‌شان خوب است. ما سکانس‌های فردی و تیمی داریم. در سکانس‌های فردی بازیکنان رفتار خودشان را آنالیز می‌کنند و همگی در این مورد بحث می‌کنیم. در سکانس‌های تیمی جلسات تیمی بیشتری با هم داریم. ما ویدئوها را با داده‌هایی که از GPS دریافت کرده‌ایم، ترکیب می‌کنیم. پسرها خودشان را آنالیز می‌کنند و هر دوشنبه ما یک جلسه ۱۵ دقیقه‌ای با هر بازیکن داریم و آن‌ها به ما می‌گویند که از نظرشان چه چیزی درست یا اشتباه بوده است. گاهی اوقات از ویدئو برای عمیق‌تر کردن بحث‌های‌مان استفاده می‌کنیم. ما پول کافی برای داشتن تکنولوژی بیشتر نداریم، اما می‌توانیم تعادل مناسبی بین آنچه که نیاز داریم و آنچه که داریم پیدا کنیم و مهم‌تر از همه اینکه کارآمد باشیم.»

به دنبال جوانان لوآور

باشگاه‌های ثروتمند در سراسر اروپا به دنبال جوانان لوآور هستند، اما بونل معتقد است که بازیکنان از ماندن طولانی‌تر و پیشرفت در تیم اصلی سود می‌برند: «من به پوگبا افتخار می‌کنم، او قهرمان جام جهانی شده است، قطعاً انتخاب درستی داشته است. اما جذب بازیکن در ۱۶ سالگی هم برای خودش هم برای آکادمی پیچیده است. ما مانند پی‌اس‌جی یا مارسی نیستیم؛ باشگاه ما به گونه‌ای سازماندهی شده که به بچه‌های جوان از ۱۷ سالگی اجازه می‌دهد در تیم اصلی بازی کنند. ما بازیکنان آکادمی زیادی در تیم اصلی داریم. من درک می‌کنم که آن‌ها می‌خواهند در منچستریونایتد یا لیورپول بازی کنند. دوران حرفه‌ای آن‌ها کوتاه است و می‌خواهند به جایگاه‌های بالاتری برسند.»

بونل به موفقیت‌های بازیکنانی که لوآور را ترک کرده‌اند افتخار می‌کند، اما آرزوی باشگاه رسیدن به لیگ ۱ و ماندن در آن است. این کار آسانی نیست، اما کاری که او با منابع نسبتاً متوسط انجام می‌دهد مطمئناً کمک‌کننده و موثر خواهد بود.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی