نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟
آداما ترائوره
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

آداما ترائوره وینگر ولورهمپتون در حالی به بارسلونا برگشت که شرایطی کاملاً متفاوت با دوران حضورش در آکادمی لاماسیا دارد و آماده چالش‌های بزرگ در نوکمپ است.

در دسامبر ۲۰۱۴، یک مهاجم جوان متولد کاتالونیا گلی شگفت‌انگیز به ثمر رساند و بارسلونا در کوپادل‌ری با نتیجه ۸-۱ اوئسکا را شکست داد. آداما ترائوره توپ را در سمت راست برداشت، از یک نفر رد شد، سه نفر دیگر را هم از پیش رو برداشت و سپس با ضربه‌ای جالب توپ را به داخل دروازه وارد کرد. سایت نشریه «مارکا» این گل را شبیه به گل‌های لیونل مسی توصیف کرد.

تولد یک ستاره؟

ستاره‌ای متولد شد؟ هنوز نه کاملاً، زیرا ترائوره در نهایت نتوانست بعد از آن گل در نوکمپ به تیم اول راه پیدا کند. اما اکنون، به عنوان جدیدترین منجی بارسلونا در نظر گرفته می‌شود و این مهاجم گرگ‌ها به صورت قرضی به باشگاه برگشته.

نزدیک به ۷ سال از آخرین حضور این بازیکن ۲۶ ساله در تیم بارسلونا می‌گذرد و ترائوره از نظر شکل و شمایل فیزیکی زمین تا آسمان با آن زمان فرق کرده است. او از وینگری لاغر و تکیده به یکی از دارندگان بهترین بدن‌ها در فوتبال تبدیل شده و اکنون در موقعیت بهتری قرار دارد.

اما بارسلونا چطور مهارت‌های پنهان ترائوره را از دست داد؟ خیلی ساده. چون هنوز مهارتی در کار نبود. سرمربی سابق بارسلونا B «جوردی وینیالس» که ترائوره‌ی جوان را مانند «خودروی فرمول وان که توسط یک کودک هدایت می‌شود» توصیف می‌کرد، قدرت فیزیکی برتری را که تماشاگران لیگ برتر امروز می‌شناسند را تشخیص داد اما یک نقص کلیدی وجود داشت.

او در سال ۲۰۲۰ به نشریه «گل» گفته بود: «با وجود اینکه آداما در آن زمان آنقدر عضلانی نبود، بهترین فیزیک بدنی را در بین تمام بازیکنان دسته دوم داشت. او سریع‌ترین و پرقدرت‌ترین بازیکن بود. مشکل این بود که از نظر تاکتیکی در سطح فعلی خود نبود. بسیاری از حریفان دقیقاً می‌دانستند که با وجود برتری بدنی چگونه می‌توانند از نظر تاکتیکی او را متوقف کنند. من خوشحالم که این پسر تا این اندازه در انگلیس پیشرفت کرده است.»

چگونه آداما ترائوره از بازیکن ترکه‌ای بارسلونا تبدیل به بازیکنی تنومند شد؟/ از زمین تا آسمان

زندگی در لیگ برتر

همان مشکلات زمانی که ترائوره برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ به انگلیس رفت مانع او می‌شد. مانند زمانی که بخاطر مثلث مسی، سوارس و نیمار (که کاتالان‌ها را به سه‌گانه رسانده بودند) راهی برای حضور در تیم اول بارسلونا وجود نداشت.

انتقال ۷ میلیون پوندی در تابستان همان سال به استون‌ویلا اتفاق افتاد اما به گفته میکا ریچاردز، کاپیتان باشگاه، همچنان مشکلاتی در بازی ترائوره وجود داشت. ریچاردز، ستون‌نویس نشریه «دیلی‌میل» در سال ۲۰۲۰ به بی‌بی‌سی گفت: «زمانی که او به استون‌ویلا پیوست تنها ۱۹ سال داشت، پس مطمئناً خام بود. در تمرینات می‌دانستم که او از من سریع‌تر است بنابراین فقط در عرض با او بازی می‌کردم زیرا کیفیت عبور کردن او عالی نبود. سانتر دقیق نداشت. اما متوجه شدیم که او روز به روز در حال بهتر شدن است.»

چگونه آداما ترائوره از بازیکن ترکه‌ای بارسلونا تبدیل به بازیکنی تنومند شد؟/ از زمین تا آسمان

زندگی در لیگ برتر در ابتدا مناسب ترائوره نبود زیرا در ۳۷ بازی اولش در دو فصل اول خود موفق به گلزنی نشده بود؛ در ویلا و بعد میدلزبرو که یک سال بعد به آنجا رفت. اما در میدلزبرو بود که ترائوره یاد گرفت قدرتی را که در طول دوران حرفه‌ای‌اش مانع او می‌شد را کنترل کند. او در جلسات تمرینی انفرادی با دارن کمپبل (دارنده مدال المپیک، دونده سابق بریتانیا و دوست تونی پولیس مربی سابق میدلزبرو) شرکت می‌کرد که به او در سرعت کمک شایانی کرد.

ترائوره در سال ۲۰۱۹ به «اتلتیک» گفت: «او به من می‌گفت لازم نیست به طور صددرصد بدوم، با هفتاد درصد سرعت هم می‌توانم یک بازیکن را از پیش رو بردارم، و بعد از آن انرژی بیشتری داشته باشم و بهتر بتوانم توپ را کنترل کنم. شاید به نظر برسد که با حداکثر سرعت می‌دوم اما می‌دانم که می‌توانم سریع‌تر باشم. این کار زمان بیشتری برای تصمیم‌گیری به من می‌دهد.»

و این جلسات همراه با یک فصل حضور در چمپیونشیپ پس از سقوط میدرلزبرو از لیگ برتر طول کشید تا در زمین به نمایش درآید.

چگونه آداما ترائوره از بازیکن ترکه‌ای بارسلونا تبدیل به بازیکنی تنومند شد؟/ از زمین تا آسمان

بهبود شرایط برای بازگشت

در فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۷ ترائوره ۵ گل به ثمر رساند و ۱۰ پاس گل داد که بهترین فصلش در مقابل دروازه‌ها را رقم زد اما آمار دوندگی او در لیگ چمپیونشیپ انگلیس حتی بهتر از این بود. او در آن فصل به طور میانگین هر ۹ دقیقه یک دریبل موفق داشت. اما ترائوره هنوز تسلط کامل روی توپ نداشت و میزان دریبل موفق او ۸۰٫۱% بود و به طور قابل توجهی بیشتر از دقت پاس‌های او بود. اما انتقال ۱۸ میلیون پوندی به ولورهمپتون و بازگشت به لیگ برتر به پیشرفت بازی او کمک کرد. در زمان نونو اسپریتو سانتو و برونو لاژ، دقت پاس‌های ترائوره هر سال بهبود پیدا کرد. با وجود استاد پاس ژاوی در نوکمپ می‌توان امیدوار بود که دقت پاس‌های وینگر اسپانیایی بار دیگر در کاتالونیا افزایش پیدا کند.

چگونه آداما ترائوره از بازیکن ترکه‌ای بارسلونا تبدیل به بازیکنی تنومند شد؟/ از زمین تا آسمان

اما زمانی که ترائوره به بارسلونا بازمی‌گردد، تفاوت قابل توجهش نسبت به اولین دوره حضور ناموفقش در این تیم، تغییر بدنی باورنکردنی او در طول ۸ سال خواهد بود. ترائوره ۱۵ ساله در بارسلونا از مشکل آسیب‌دیدگی تاندون در زانوی خود رنج می‌برد که بر سرعت او تأثیر می‌گذاشت. اما اکنون سرعت و قدرت او فوق‌العاده است. این واقعیت که او روی بازوهای خود روغن بچه می‌زند تا راحتتر از مدافعان عبور کند، نشان می‌دهد که چقدر خطرناک است.

چگونه آداما ترائوره از بازیکن ترکه‌ای بارسلونا تبدیل به بازیکنی تنومند شد؟/ از زمین تا آسمان

راز تحول

و راز این تحول؟ آشپزی مادرش، استراحت زیاد و وزنه نزدن در باشگاه. ترائوره در سال ۲۰۲۰ فاش کرد: «من وزنه نمی‌زنم. ژنتیک من اینگونه است و باعث می‌شود عضلاتم خیلی سریع رشد کنند. من تمرینات دیگری انجام می‌دهم. هر فردی باید آنچه را که برایش بهتر است انجام دهد. راز این است که بدن خود را بشناسی و تمرینات را با شرایط بدنی خودت تطبیق دهی. من با تمرین، استراحت و غذا عضلاتم را افزایش دادم. غذا خیلی ضروری است و من آن را بخش مهمی از تمرین می‌دانم. آب حیاتی است؛ اگرچه زیاد در مسابقات آب نمی‌نوشم. حفظ سطح آب بدن برای یک ورزشکار ضروری است. من سعی می‌کنم مقدار غذاها را تغییر بدهم و رژیم غذایی متنوع، سالم و متعادل داشته باشم. می‌توانم کمی پائلا و همچنین غذای رایج مالی با سس بادام زمینی و برنج قهوه‌ای بخورم. همه کارها توسط مادرم انجام می‌شود که بهترین آشپز جهان است. سپس مانند همه ورزشکاران مقدار زیادی پاستای ایتالیایی در ظرفم می‌ریزم.»

ترائوره در حال حاضر با بازگشت به جایی که همه چیز در آنجا شروع شد، می‌تواند به بازیکنی تبدیل شود که همیشه آرزویش را داشت.

چگونه آداما ترائوره از بازیکن ترکه‌ای بارسلونا تبدیل به بازیکنی تنومند شد؟/ از زمین تا آسمان


 

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • تاج ایران IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    مگه تو فوتبال غیر قانونی نیست روغن یا اب زدن به دست و صورت یا هرجا؟؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی