نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
یاغی‌های بایرن و دورتموند
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

اوتمار هیتسفلد، ماتیاس سامر، روبرت لواندوفسکی، ماریو گوتسه و متس هوملس... به جمع این مردان پرافتخار که اشتراک دوران بازی و مربیگری‌شان حضور در بایرن‌مونیخ و دورتموند است، نیکلاس زوله را هم اضافه کنید.

نیکلاس زوله مدافع ۲۶ ساله بایرن‌مونیخ که قراردادش تابستان به پایان می‌رسد با انتخابش همه را غافلگیر کرد. این ملی‌پوش آلمانی که پیشنهادهای بسیار خوبی خارج از کشورش داشت، تصمیم گرفت به پیشنهاد باشگاه رقیب یعنی دورتموند پاسخ مثبت بدهد و به جمع یاغی‌های درکلاسیکر بپیوندد.

اما قبل از زوله، ستاره‌های دیگری هم بودند که انتقال‌شان بین بایرن‌مونیخ و دورتموند جنجالی شد. روبرت لواندوفسکی، ماریو گوتسه و متس هوملس در سال‌های اخیر به لیست یاغی‌ها اضافه شده‌اند. ۵ انتقال مهم بین بایرن و دورتموند را سایت بوندس‌لیگای آلمان مرور کرده است.

روبرت لواندوفسکی

لواندوفسکی با موفقیت سال‌های اخیر بایرن عجین شده، در حالی که تلاش‌هایش در دورتموند نادیده گرفته می‌شود. متعصب‌ترین هواداران دورتموند سال ۲۰۱۴ که بعد از ۴ سال حضور با پیراهن زرد و مشکی لواندوفسکی در انتقالی آزاد به بایرن رفت، دل‌شان شکست. روبرت که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ همراه زنبورها قهرمان بوندس‌لیگا شده بود، زمانی که سال ۲۰۱۳ دورتموند در فینال لیگ قهرمانان اروپا به بایرن‌مونیخ باخت عضو این تیم بود. او با رکورد ۱۰۳ گل در ۱۸۷ بازی به دوران حضورش در دورتموند پایان داد. عملکردش خوب بود ولی در مقابل عملکرد فعلی‌اش در بایرن معمولی به نظر می‌رسد. تا امروز ستاره ۳۳ ساله لهستانی ۳۲۹ گل در ۳۵۸ بازی در تمامی رقابت‌ها برای بایرن به ثمر رسانده و تبدیل به بهترین گلزن خارجی تاریخ بوندس‌لیگا شده است. لواندوفسکی ۷ مرتبه همراه بایرن قهرمان بوندس‌لیگا شده و ۵ مرتبه جایزه آقای‌گلی را به خودش اختصاص داده. او ۲ مرتبه جایزه بهترین بازیکن سال فیفا را هم به افتخاراتش اضافه کرده و مهم‌تر از همه در ۱۵ بازی بوندس‌لیگایی به تیم سابقش دورتموند ۲۱ گل زده است.

یاغی‌های بایرن و دورتموند - روبرت لواندوفسکی

ماریو گوتسه

یکی از ستاره‌های تیم مشهور یورگن کلوپ که آخرین مرتبه در بوندس‌لیگا قهرمان شد و مقابل دیوار زرد جشن گرفت. گوتسه تنها چند ماه قبل از لواندوفسکی با بایرن‌مونیخ قرارداد بست و تبدیل به گران‌ترین فوتبالیست آلمانی تاریخ در آن زمان شد. گوتسه جوانی‌اش را در دورتموند سپری کرد و به بایرن‌مونیخی رفت که به تازگی پپ گواردیولا را به‌عنوان سرمربی جذب کرده بود تا یکی از موفق‌ترین دورانش را شروع کند. ۳ قهرمانی پیاپی در بوندس‌لیگا، قهرمانی‌های ماریو را به ۵ رساند. او تابستان ۲۰۱۴ سوای مسائل وفاداری با گلزنی در فینال جام‌جهانی مقابل آرژانتین هواداران فوتبال آلمان را خوشحال کرد. با شروع فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۶ گوتسه به دورتموند بازگشت و امیدوار بود که دوباره به دوران خوبش برگردد، اما خودش هم می‌دانست که با آغوش باز از او استقبال نخواهد شد. با این حال مشکلات سلامتی‌اش در نهایت باعث شد در جمع زنبورها هم موفق نباشد و با وجود کسب سوپرجام و جام‌حذفی، تابستان ۲۰۲۰ به هلند برود تا پیراهن آیندهوون را بپوشد.

یاغی‌های بایرن و دورتموند - ماریو گوتسه

متس هوملس

هوملس تمام دوران جوانی‌اش را یا در بایرن‌مونیخ یا در دورتموند گذرانده است. متس که در رده پایه بازیکن مونیخی‌ها بوده، تنها یک مرتبه برای تیم بزرگسالان باشگاه به میدان رفت و ژانویه ۲۰۰۸ به دورتموند قرض داده شد تا تحت‌تأثیر جو وستفالن قرار بگیرد. ۱۸ ماه بعد هوملس ستون فقرات تیم کلوپ بود که در آن لواندوفسکی و گوتسه هم حضور داشتند. با این حال بعد از پایان قرارداد این ملی‌پوش آلمانی، جولای ۲۰۱۶ به جنوب کشور برگشت. هوملس در بازگشت به تیم دوران کودکی‌اش ۳ قهرمانی متوالی بوندس‌لیگا، ۳ سوپرجام و حتی قهرمانی جام‌حذفی را هم به‌دست آورد. تعداد بازی‌هایش با پیراهن بایرن را هم به ۱۸۸ رساند. اما ظهور نیکلاس زوله او راضی به بیرون رفتن از آلمان نشد و تصمیم گرفت به دورتموند برگردد. او تابستان ۲۰۱۹ به جمع زنبورها برگشت و حالا در ۳۳ سالگی در ۳۵ درکلاسیکر به میدان رفته است که ۲۷ مرتبه آن با پیراهن دورتموند بوده. او بیش از ۳۰۰ مرتبه برای دورتموند بازی کرده است. کل بازی‌هایش در بوندس‌لیگا هم به عدد ۴۲۳ رسیده.

یاغی‌های بایرن و دورتموند - متس هوملس

ماتیاس سامر

سامر برای دورتموند یک اسطوره واقعی است و جایگاهی ویژه در تالار مشاهیر زیگنال‌ایدوناپارک دارد. این اسطوره ۵۴ ساله دستاوردهای بزرگی هم به‌عنوان بازیکن و هم به‌عنوان مربی کسب کرد. فصول ۱۹۹۵-۱۹۹۴ و ۱۹۹۶-۱۹۹۵ طعم قهرمانی بوندس‌لیگا را با دورتموند چشید و فصل ۱۹۹۷-۱۹۹۶ در لیگ قهرمانان اروپا جام گوش‌بزرگ را بالای سر برد. دورانی درخشان در کارنامه لیبروی درجه یک آلمانی که برنده توپ‌طلای ۱۹۹۶ شد، چرا که همراه مانشافت هم به قهرمانی یورو ۱۹۹۶ رسیده بود. سامر سال ۲۰۰۰ و ۲ سال پس از بازنشستگی به دورتموند بازگشت و این مرتبه حضورش موقت بود. او در فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۱ زنبورها را به قهرمانی بوندس‌لیگا رساند و فینالیست جام یوفا هم شدند. اما ۱۰ سال بعد در میان تعجب همه مدیرورزشی بایرن‌مونیخ شد. بایرن در زمان حضور سامر به سه‌گانه رسید و در دوران حضور او بود که ستاره‌هایی مثل لواندوفسکی و گوتسه به او پیوستند. در مجموع بایرن در آن زمان ۵ مرتبه قهرمان بوندس‌لیگا شد. حالا به دورتموند برگشته و مشاور باشگاه به شمار می‌رود.

یاغی‌های بایرن و دورتموند - ماتیاس سامر

اوتمار هیتسفلد

هیتسفلد به‌عنوان بازیکن پیراهن دورتموند و بایرن را نپوشیده، اما اثر بزرگی از خودش در تاریخ این دو باشگاه به جای گذاشته است. این سرمربی سوئیسی سال ۱۹۹۱ برای اولین مرتبه روی نیمکت دورتموند نشست و تحت هدایت او بازیکنانی مثل سامر، تسورک، ریدله و ریکن به فوتبال آلمان معرفی شدند. او الهام‌بخش زنبورها در سال‌های میانی دهه ۱۹۹۰ بود. اما بعد از برتری در ۱۴۹ بازی از ۲۷۳ حضور روی نیمکت دورتموند در طول ۶ فصل، به دورانش سال ۱۹۹۷ خاتمه داد. تیم او به ۲ قهرمانی بوندس‌لیگا و قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا دست پیدا کرد. اما مدتی بعد هیتسفلد راهی بایرن‌مونیخ شد و در این باشگاه هم ماندگار شد، چرا که تیمش به ۴ قهرمانی بوندس‌لیگا، ۲ قهرمانی در جام‌حذفی و یک قهرمانی در لیگ قهرمانان رسید. او سال ۲۰۰۷ و ۳ سال بعد از ترک بایرن دوباره به این تیم برگشت و این مرتبه هم یک قهرمانی بوندس‌لیگا و یک قهرمانی در جام‌حذفی را به افتخارات باشگاه افزود. او بعد از ۳۹۵ بازی به‌عنوان سرمربی که ۲۴۴ بازی را برده بود و کسب ۱۴ جام با مربیگری باشگاهی خداحافظی کرد.

یاغی‌های بایرن و دورتموند - اوتمار هیتسفلد

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی